Kontrollrummet

Peter Estberg - Jag har ju allt

gäst · 19 · 3317

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Ett försök att göra ett lite annorlunda arrangemang av en vispop-låt än vad jag normalt gör! Synpunkter, åsikter, kritik etc önskas!
Mvh
Peter.
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:48:37 by asti »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hej Peter och välkommen hit...jag kände att jag gjort mitt på allears och det känns mer relaxat att inte ha poängbedömningen i halsen hela tiden...tycker om dina låtar och här har du dessutom bra sångljud dvs.inte det där tunga reverbet som du haft i många av dom låtar jag lyssnade på allears...liknelsen med Afzelius får du nog leva med men en kalaslåt  har du fått till här...

Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


freddy

  • Gäst
Fin låt och fint sjunget, snygga stämmor.

Trummorna känns inte riktigt rätt i låten tycker jag. För mycket små virvelslag. Enklare komp hade nog varit snyggare i denna tycker jag. Stressar på i onödan. 

Fin text också. Du gör detta bra, kanoners.   

Välkommen förresten!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fint framfört och bra ljud. Iofs bottnade högtalarna i min laptop på väldigt låg volym också och det brukar inte hända. Har du nån riktigt låg bas kanske som gör det? Tog på bra lurar och då lät det bra i alla fall.

Trummor stämmer inte i mitt tycke heller.

Kanske gå ännu längre från vispopen och göra ett komp på 808-trummor i halva tempot mot nu. Lite Adolphson & Falk-aktigt?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite Afzelius-vibbar får man förstås av rösten
Bra låt, fint framförd.
Håller med tidigare talare om att trummorna känns lite jäktade.
tänkte efter 2/3 av låten att det skulle passa med en vers med bara git
men så kommer det på slutet.
Bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Fint framfört och bra ljud. Iofs bottnade högtalarna i min laptop på väldigt låg volym också och det brukar inte hända. Har du nån riktigt låg bas kanske som gör det? Tog på bra lurar och då lät det bra i alla fall.

Trummor stämmer inte i mitt tycke heller.

Kanske gå ännu längre från vispopen och göra ett komp på 808-trummor i halva tempot mot nu. Lite Adolphson & Falk-aktigt?

Tack för dina synpunkter! Förlåt en okunnig, men vad är 808-trummor?
Jag gillade Adolphson & Falk, så det kanske är en bra idé!
/Peter


Utloggad Roboseal

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
  • Roboseal
    • Visa profil
välkommen för det första, jag har vaknat ur min semesterkoma och har varken kommenterat eller producerat på ett bra tag.
låten du har gjort tycker jag är störtskön... verkligen!

jättebra
www.uppladdat.se/roboseal
www.primestudios.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fin låt. Bra, känslig sång. Har egentligen inga problem med dom galopperande trummorna. Tycker det driver på bra. Kanske skulle det behövas nåt percussion i halvtempo som motvikt, kanske en tamborine?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 397
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej Peter!
Välkommen hit. Fin text och harmisar. Trummorna funkar bra i mina öron men de är inte särskilt trumtillvända.
Körerna låter lite grötiga, kanske panorera ut dem mer eller skippa understämman? I en bra låt vill man ju att allt
skall vara perfekt.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Riktigt bra! Gillar de brutna ackorden som överraskar, men ändå är logiska i följden.

Produktionen låter rätt färdig, det enda som kanske skulle ses över är stämmorna, och där skära lite lågfrekvent.

Håller med om trummorna, lite vidare svängar skulle nog inte vara fel. Ett forumsamarbete är aldrig fel, det finns flera här som kan fixa till ett schysst sväng. Varför inte fråga Wernborg?
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Fin låt. Bra, känslig sång. Har egentligen inga problem med dom galopperande trummorna. Tycker det driver på bra. Kanske skulle det behövas nåt percussion i halvtempo som motvikt, kanske en tamborine?
Tanken med trummorna är som du säger att driva på tempot! Kanske i refrängen man skulle lägga på något som du föreslår, som fyller ut lite extra? Tack för tipset!


asti

  • Gäst
Hej Peter!
Välkommen hit. Fin text och harmisar. Trummorna funkar bra i mina öron men de är inte särskilt trumtillvända.
Körerna låter lite grötiga, kanske panorera ut dem mer eller skippa understämman? I en bra låt vill man ju att allt
skall vara perfekt.   
Hej Mikael!
Förstår inte riktigt vad du menar med "trumtillvända"? Vad beträffar körerna har du alldeles rätt - jag är inte helt nöjd med resultatet. Får jobba på det!
Tack för synpunkter - ha det!
/Peter


asti

  • Gäst
Riktigt bra! Gillar de brutna ackorden som överraskar, men ändå är logiska i följden.

Produktionen låter rätt färdig, det enda som kanske skulle ses över är stämmorna, och där skära lite lågfrekvent.

Håller med om trummorna, lite vidare svängar skulle nog inte vara fel. Ett forumsamarbete är aldrig fel, det finns flera här som kan fixa till ett schysst sväng. Varför inte fråga Wernborg?
Tack för tipset!
/Peter


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 397
    • Visa profil
    • SoundClick
Förstår inte riktigt vad du menar med "trumtillvända"?

Jag menar att mina öron inte är särskilt bra på trummor. Andra har säkert vettigare synpunkter där.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Förstår inte riktigt vad du menar med "trumtillvända"?

Jag menar att mina öron inte är särskilt bra på trummor. Andra har säkert vettigare synpunkter där.
Haha...så du menade dina öron, jag trodde du menade att trummorna inte var trumtillvända! :D


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena
Hittade av en slump in på din hemsida via någon länk i en gästbok tidigare idag, och nu är du här....
Lyssnade på några och kommer med all säkerhet droppa förbi några gånger till för jag gillade vad jag hörde.
Gillade speciellt "då faller bitarna isär".

Denna låten är också hög klass på men tycker nog sångljudet är bättre på "då faller..".
Finns en del snygga ackordgångar i denna, typ vid 1.58.

Ser fram emot att höra mer av dig och välkommen
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 397
    • Visa profil
    • SoundClick
Förstår inte riktigt vad du menar med "trumtillvända"?

Jag menar att mina öron inte är särskilt bra på trummor. Andra har säkert vettigare synpunkter där.
Haha...så du menade dina öron, jag trodde du menade att trummorna inte var trumtillvända! :D

Syftningsfel från min sida hade nog min svensklärarinna sagt... Glömde nämna nåt om arret i ö. Jättesnyggt med marimban(?) och gitarren, passar så bra ihop.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Tjena
Hittade av en slump in på din hemsida via någon länk i en gästbok tidigare idag, och nu är du här....
Lyssnade på några och kommer med all säkerhet droppa förbi några gånger till för jag gillade vad jag hörde.
Gillade speciellt "då faller bitarna isär".

Denna låten är också hög klass på men tycker nog sångljudet är bättre på "då faller..".
Finns en del snygga ackordgångar i denna, typ vid 1.58.

Ser fram emot att höra mer av dig och välkommen
/Staffan
Tack ska du ha!
/Peter


asti

  • Gäst
Förstår inte riktigt vad du menar med "trumtillvända"?

Jag menar att mina öron inte är särskilt bra på trummor. Andra har säkert vettigare synpunkter där.
Haha...så du menade dina öron, jag trodde du menade att trummorna inte var trumtillvända! :D

Syftningsfel från min sida hade nog min svensklärarinna sagt... Glömde nämna nåt om arret i ö. Jättesnyggt med marimban(?) och gitarren, passar så bra ihop.


Det ska föreställa en xylofon, men låter nog mer som en marimba om man lyssnar noga........
Jag tänker inte ge mig in i någon grammatisk analys av ditt svar, det är bara jag som fattar lite trögt  :)
/Peter