Kontrollrummet

Ihoplänkade händelser

• Eurovision Song Contest: 12.05.2007

Författare Ämne: Eurovision Song Contest  (läst 20308 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KillwithSkill

• Gäst
SV: Eurovision Song Contest
« Svar #35 skrivet: 13.05.2007, 14:02:57 »
tsss
....kommer från en som säger Vad är ditt problem? Får du inte ligga?
Skulle det vara möjligt att diskutera på en något högre nivå?

Vilken "nivå" menar du då? Din eller min?
Och JA! jag står för min åsikt!
« Senast ändrad: 13.05.2007, 14:12:17 by KillwithSkill »

Utloggad Fidden

• ♪♫
  • List-etta
  • Antal inlägg: 932
  • Don't panic
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 13.05.2007, 14:09:30 »
Tycker det var en bra omgång i år. Många bra låtar, jag satt och jublade varje gång moldavien och georgien fick poäng, men tycker inte att det är själva tävlingsmomentet som är roligast. För mig är det snarare kul att höra vad för musik dom gör i alla små udda länder ute i europa. Och att se vilken skillnad det är på ambitionsnivå på öst och väst.

Tycker rättvisan segrade i år, serbien hade en bra ballad som fick i princip alla balladröster från telefonisterna. Ukraina tilltalade nog många barn skulle jag tro. Har själv nån slags hatkärlek till den låten :)

Jaja, till skillnad från de svenska uttagningarna tycker jag ESC är riktigt underhållande.
blargh

Utloggad SYNTH

• Idol
  • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 13.05.2007, 14:13:26 »
Hörde inte riktigt alla bidrag men Georgiens och Tysklands låtar tyckte jag var lyssningsbara. Sveriges bidrag har jag hela tiden tyckt varit kasst så  artondeplatsen var välförtjänst och så urbota fånigt upphåsat av SVT:s sämsta program genom tiderna, Nöjesnytt. Har svårt för festivalens smaklösa framtoning ö h t med blekfet överkropp och dragshowmundering till totalt värdelös musik. 

Diggade Tysklands bidrag skön låt sen fanns det andra inte så tokiga låtar också men Sveriges tycker jag inte var nåt att hänga i julgranen
även om den inte var värd att hamna kanske så långt ner i placeringen.

Utloggad Clemens

• Legend
  • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 13.05.2007, 14:19:36 »
Tycker "Fidden" har en bra inställning till tävlingen.. Jag tror man får se det hela ur ett större perspektiv en enbart en tävling i musik, handlar mycket om kulturellt utbyte, en inblick i andra
länder som man knappt skulle höra talas om. Evenemang av denna typ gör att öst o väst möts
vilket förhoppningsvis även leder till större förståelse länder emellan.  

Utloggad Duden

• Talang
  • **
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 13.05.2007, 14:27:12 »
tsss

Du står för din åsikt, att Ola Salo ska dö?

Jag hoppas din begäran om avregistrering från forumet kan expresshandläggas.

Utloggad Marc

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 13.05.2007, 14:30:16 »
Oj oj oj hur kunde jag missa att kolla på det där? bryr jag mig?

nej  :lol:

KillwithSkill

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 13.05.2007, 14:31:16 »
Undrar om Carola ska "rädda oss" igen nästa år så vi klarar kvalet? Ingen annan än jag skulle bli nöjd om vi INTE tog oss igenom. Skulle sitta fint med G-Son och Christer Björkman gråtandes som små inavlade cp-barn. Vilket jävla spektakel. Men å andra sidan så orkar man snart inte bry sig. Säger som ESC anhängare som diggar bajset; Det är ju bara att zappa vidare..?!!!

KillwithSkill

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 13.05.2007, 14:32:16 »
tsss

Du står för din åsikt, att Ola Salo ska dö?

Jag hoppas din begäran om avregistrering från forumet kan expresshandläggas.
Ja shoot!

Utloggad Schecter

« Svar #43 skrivet: 13.05.2007, 15:05:52 »
De va roligt på den tiden dom hade levande orkestrar med Anders å pinnen.  :D
www.grahnsmusik.com

Utloggad SYNTH

• Idol
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 13.05.2007, 15:22:33 »
De va roligt på den tiden dom hade levande orkestrar med Anders å pinnen.  :D

Japp det var tider det Schecter! ;)

Utloggad swellman

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: 13.05.2007, 15:49:36 »
Jo, det var bättre förr...  :)
Jag tyckte faktiskt programmet var ganska underhållande ändå. Intressant med inslaget av folkmusik i en del bidrag. Irlands låt var bra, men det var väl bara jag i hela Europa som tyckte det :)
Att Ungern placerade sig så pass bra med en blues var en kul överaskning och att Bulgarien med sitt lite udda koncept gillades var också lite överaskande. Kanske är festivalen på väga att bli mer spännande? Det ängsliga sneglandet på vilka bidrag som kan vara framgångsrika i finalen när man röstar fram bidragen är bakåtsrävande. Det blir lätt slätstruket på det viset. 

Utloggad Mumin

• Nykomling
  • *
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: 13.05.2007, 16:11:56 »
Satt och småkollade igår. Serbien var väl en helt ok vinnare. Men det går ju inte att förneka att det är ren svågerpolitik som styr hur rösterna hamnar. Det gäller öst såväl som väst. Trist utveckling för musiken. Bra utveckling för diplomati kanske?  ^_^ Men det är ju o andra sidan mer ett TV-spektakel än musiktävling. Jag gillar inte the Ark men tyckte att de förtjänade bättre än att hamna så långt ner.

Nåja, bara folk tycker det är kul så är det skitsamma för min del.

Utloggad SYNTH

• Idol
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: 13.05.2007, 16:23:53 »
Det var musik bladning vilket är kul, undantag dyngan ifrån Ukraina borde aldrig fått vara med!

Utloggad Assar

• Frånvarande
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
« Svar #48 skrivet: 13.05.2007, 16:26:50 »
Det var väl tur att Ukraina var med så att det fanns nåt att förfasa sig över ...

DåligtGehör

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 13.05.2007, 16:43:20 »
Det var väl tur att Ukraina var med så att det fanns nåt att förfasa sig över ...

Sverige rasar...

Utloggad Claes

• Obotlig optimist :)
  • Legend
  • Antal inlägg: 3 318
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
« Svar #50 skrivet: 13.05.2007, 17:44:48 »
I fjol tyckte jag att Lordi var rena dyngan (och tycker det fortfarande), men de medförde i alla fall något positivt; nämligen att det faktiskt blev lite större variation bland musikstilarna i år. :)

Swellman: Jag tycker att Irlands låt var helkass i år - och sångerskan var rena katastrofen, men Serbien vann med en nästan irländsk ballad.

Instämmer också i att det var mycket trevligare på den gamla goda tiden, när det var levande orkester i stället för singback

KillwithSkill: G-son gråter inte oavsett vilket. Han hade ju med bidrag från 4 länder i år i finalerna, om jag inte kommer ihåg fel, så han vinner alltid. :wacko: Det är ytterligare en sak som visar hur illa det är ställt med tävlingen. Upphovsmän och artister borde bara få vara folk som är medborgare i landet som tävlar.
Sedan är det också komiskt att höra kommentarer som att Sverige vinner lite grand även om de länderna vinner, eftersom låtskrivaren kommer härifrån. Så var det ju i förrfjol eller när det var, när Grekland (var det väl?) vann med en svensk artist. Snacka om att vända kappan efter vinden... :lol:

Nåja - även om det är massvis med fel på spektaklet, så kommer jag alltid att fortsätta titta på det, eftersom det ju faktiskt är det största musikspektaklet vi blir försedda med på TV - och musik är ju alltid kul, även om många av bidragen är allt annat än kul... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)

Utloggad Floaty

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 13.05.2007, 20:00:01 »
Undrar om Carola ska "rädda oss" igen nästa år så vi klarar kvalet? Ingen annan än jag skulle bli nöjd om vi INTE tog oss igenom. Skulle sitta fint med G-Son och Christer Björkman gråtandes som små inavlade cp-barn. Vilket jävla spektakel. Men å andra sidan så orkar man snart inte bry sig. Säger som ESC anhängare som diggar bajset; Det är ju bara att zappa vidare..?!!!

Vad arg du verkar. Du kanske skulle överväga att inte kolla på det?

Utloggad swellman

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: 13.05.2007, 21:26:17 »
Swellman: Jag tycker att Irlands låt var helkass i år - och sångerskan var rena katastrofen, men Serbien vann med en nästan irländsk ballad.

Jo, som sagt... ensam i Europa :) Irlands låt var genuint Irländsk i mina öron. Traditionella instrument och sättet hon sjöng på. Jag gillar den musiken.
Jag kände inte nåt släktskap med Irland i Serbiens ballad, men hon kunde sjunga den tjejen och det är positivt att folk inte behöver se ut som en modeller för att kunna vinna, att vi använder öronen mer än ögonen när vi avnjuter musik.

Utloggad MrPhil

• Idol
  • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: 14.05.2007, 11:14:25 »
Förbjuda röstning på alla angränsande länder - och inte bara det egna landet...?
varför inte förbjuda röstning öht? Så slipper vi det årliga kalkonspektaklet.

Utloggad MrPhil

• Idol
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: 14.05.2007, 11:20:24 »

Att The Ark dessutom så uppenbart har plagierat "Love grows (where my Rosemary goes)" gör det ännu mer pinsamt dåligt. <_<

Du det där är en riktigt tråkig synpunkt. Som musiker borde du väl kunna höra att det bara är en fyra takters fras av hela låten som påminner om Rosemary, och inte ens dessa är någon exakt kopia.
Man kan tycka vad man vill om låten, men att påstå att den är ett plagiat är helt enkelt felaktigt.

Que? :o
Det är ju halva melodin som är i princip identisk. Skillnaden är i stort sett bara att arken kör med en shuffle-takt medan originalet har en rak takt. Jag läste någonstans att upphovsmannen till originalet övervägde att dra det till en process eftersom de inte hade kontaktat honom innan - och att han sade att han inte hade brytt sig om de bara hade frågat om tillstånd först... Man får väl se hur det går. Kanske struntar han i det när de ändå placerade sig så dåligt...

Ja det är ju alltid lättare att häva ur sig kategoriska uttalanden än att verkligen sätta sig in i något... Själv har jag jämfört låtarna och kommit fram till att likheten är begränsad till en fyra takters fras.
Och vad vill du säga med att det bara är fyra takter?
Att det är tillåtet att sno fyra takter?

Utloggad MrPhil

• Idol
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: 14.05.2007, 11:38:47 »
Det var ju ett utmärkt program att efter en sen natt se reprisen av söndag middag :)
Georgien, Bulgarien o Ryssland svarade för det enda som liknade musikaliskt intressant, resten var som vanligt. Ukraina var väl kvittot på vad spektaklet egentligen ligger på för nivå. Verkligen smart drag av the Ark att kliva in på den arenan.  :rolleyes: Snacka om artistiskt självmord.... Dessutom gjorde de ett riktigt platt intryck.
Våra svenska kommentatorer dissade allt utom Sverige. Åker man ändå över o har uppdraget i SVT så får man väl för fan göra ett bättre jobb än att låta precis som jag gjorde hemma... o gnället om länders kompisröstande var ju väldigt sakligt... förfärligt när östländerna röstade på varann, förfärligt när cypern röstade på grekland, självklart när norge, danmark o finland röstade på sverige.... go Luuk! :rolleyes: O det var väl egentligen det enda värt att uppröras över. fan vilket gnäll på Salo o kvällstidningarna igår... B)  hah! :lol:

Utloggad Claes

• Obotlig optimist :)
  • Legend
  • Antal inlägg: 3 318
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
« Svar #56 skrivet: 14.05.2007, 12:00:49 »
Förbjuda röstning på alla angränsande länder - och inte bara det egna landet...?
varför inte förbjuda röstning öht? Så slipper vi det årliga kalkonspektaklet.
Det hade förstås varit en tanke. Man kunde göra om det till en musikfestival där varje land fick med ett bidrag som sedan presenteras i en show utan någon röstning alls. Blir det för många länder, så är det bara att dela upp showen på två dagar.
Då sker tävlingsmomentet enbart inom de deltagande länderna när de ska utse sin representant och man slipper kanske knäppa bidrag som kommer med bara för att de kanske är tillräckligt annorlunda för att kunna vinna röster från folk som egentligen inte alls bryr sig... Då kunde man sätta upp ett roterande schema där värdnationen byts ut varje år - eller varför inte anordna det två gånger om året eller mer? Det drar ju massor av tittare varje år, så folk i gemen är uppenbarligen intresserade av musik.
Man kunde också automatiskt diskvalificera upphovsmän och artister som har varit med de föregående 2-3 åren - och bara tillåta ett enda bidrag från en och samma upphovsman, så slipper man "schlagerproffs" som nu alltid figurerar i sammanhanget (åtminstone i Sverige... :rolleyes:) och kan kanske få in nytt blod som kan öka intresset i stället.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)

Utloggad Mikke

• Anti RIAA
  • List-etta
  • Antal inlägg: 690
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
« Svar #57 skrivet: 14.05.2007, 12:18:14 »
Det var ju ett utmärkt program att efter en sen natt se reprisen av söndag middag :)
Georgien, Bulgarien o Ryssland svarade för det enda som liknade musikaliskt intressant, resten var som vanligt. Ukraina var väl kvittot på vad spektaklet egentligen ligger på för nivå. Verkligen smart drag av the Ark att kliva in på den arenan.  :rolleyes: Snacka om artistiskt självmord.... Dessutom gjorde de ett riktigt platt intryck.
Våra svenska kommentatorer dissade allt utom Sverige. Åker man ändå över o har uppdraget i SVT så får man väl för fan göra ett bättre jobb än att låta precis som jag gjorde hemma... o gnället om länders kompisröstande var ju väldigt sakligt... förfärligt när östländerna röstade på varann, förfärligt när cypern röstade på grekland, självklart när norge, danmark o finland röstade på sverige.... go Luuk! :rolleyes: O det var väl egentligen det enda värt att uppröras över. fan vilket gnäll på Salo o kvällstidningarna igår... B)  hah! :lol:

Vet inte om vi är överrens eller ej .... Jag efterlyser nån som för tebax ESC till en musiktävling. Att länder röstar på grannen beror på att grannen har samma musiksmak ( i de flesta fall ). Det beror inte på ÖST/VÄST situationen imo. Problemet är ju dock att Sverige (t.ex) fortfarande är ett land och inte 24 nya länder ( if u get my drift ). Meningslöst att fortsätta med snedbalansen som uppstått sen Östs sönderdelande i små stater. Nåt nytt måste dessutom till som för ESC tillbax till ett musikaliskt äventyr och där bra låtar produceras.

Jag tror inte The Ark förlorade på att vara med i ESC. Kom ihåg att all reklam är bra reklam. Jag t.ex upptäckte dem. Förut var de bara en popgrupp med en konstig sångare. Nu har jag kollat in deras hemsida och tittat på deras videor osv. Tycker dom e ganska bra.

/ Mikke

Utloggad Gubben i Kalmar

• Talang
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: 14.05.2007, 12:34:43 »
Hej på Er!

Det ligger mycket i vad "Skara Bert" säger när har menar att "tävlingen" bör reformeras.

Det märks att det råder skillnder i "synsätt", vad "tävlingen" ska gå ut på. Kulturkrock med det gamla Östeuropa skulle man kunna säga.

Vänlgen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar

Utloggad MrPhil

• Idol
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: 14.05.2007, 12:38:11 »
Mikke: Hmmm.... intressant, äntligen inte helt överens igen :P
jag tycker inte ESC var eller är något musikaliskt äventyr där bra musik produceras, så för mig spelade röstningen ingen roll. För mig är det ett gigantiskt kvasispektakel, o det har nog alltid varit. Vi o östländerna tar den dock på fullt allvar....
Noterade dock att den som vann fick röster från alla håll, inte bara från grannländerna, så det verkar inte som något problem egentligen. :) Folk gillar det de gillar, vilket ju är grunden för tävlingen. Det låter mest som gnäll från Sverige, med tanke på att de nordiska länderna alltid röstat grannvänligt... så inget nytt, bara annorlunda fördelning.
Det jag tänkte på är att även om röstningen kortats ner så har tar den upp väldigt mycket av tiden. In med fler bidrag i finalen istället, o effektivisera röstningen ännu mer. Det där jävla "royome uni un point" är ju för jävla tråkigt i längden när 42 länder ska rösta, o 24 länder uppträder.... Hellre 42 uppträden o en 15 min 'gastkramande' dataanimerad röstning ( som om jag bryr mig egentligen hehehe :D )
« Senast ändrad: 14.05.2007, 16:37:26 by MrPhil »

Utloggad MrPhil

• Idol
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: 14.05.2007, 12:40:17 »
Hej på Er!

Det ligger mycket i vad "Skara Bert" säger när har menar att "tävlingen" bör reformeras.

Det märks att det råder skillnder i "synsätt", vad "tävlingen" ska gå ut på. Kulturkrock med det gamla Östeuropa skulle man kunna säga.

Vänlgen
Gubben i Kalmar
Du menar att det var tydlig skillnad på Ukrainas pajaskonster o Frankrikes o Sveriges bidrag?
Eller om vi skickat after dark med den fete dragqueenen lasse F i högsta hugg? Ånärni!