Kontrollrummet

Ihoplänkade händelser

• Eurovision Song Contest: 12.05.2007

Författare Ämne: Eurovision Song Contest  (läst 20282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders

• Talang
  • **
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero
Eurovision Song Contest
« skrivet: 25.02.2007, 12:40:03 »
Finalen i ESC, Hartwall arena, Helsingfors

http://www.eurovision.tv/
« Senast ändrad: 25.02.2007, 12:45:34 by Anders »

Utloggad Zyan

• Don Zyan
  • Idol
  • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
SV: Eurovision Song Contest
« Svar #1 skrivet: 16.03.2007, 12:24:15 »
Har ni hört Israels galna och terrorisminspirerade bidrag.

Utloggad Fidden

• ♪♫
  • List-etta
  • Antal inlägg: 932
  • Don't panic
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16.03.2007, 12:27:21 »

Haha, det låter ju som "du får inte stoppa köttbullar i näsan, markus"
blargh

Utloggad android

• Synthrobot
  • Talang
  • **
  • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
« Svar #3 skrivet: 16.03.2007, 12:41:07 »
Hmmm... Går det att på nåt enkelt sätt se NÄR en sån här kalenderhändelse äger rum?
Jo, jag vet att man kan kolla i själva kalendern, men det vore ju lite enklare om aktuellt datum automatiskt kom med i en sån här tråd...

Utloggad Lynxo

• Talang
  • **
  • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16.03.2007, 18:40:57 »

Så, nu har jag hört Israels bidrag, men fortfarande inte ett enda av de svenska... :D
Fighting for peace is like fucking for virginity.

Utloggad Fidden

• ♪♫
  • List-etta
  • Antal inlägg: 932
  • Don't panic
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25.03.2007, 16:40:22 »
Sitter och lyssnar igenom bidragen på svt.se. Here are the result from the fiddish jury:
(eller valda delar iallafall)

Bulgariens bidrag är redan remixat och klart, får man ut den på dansgolvet innan tävlingen kan man vinna ett par röster på det. Ska bli intressant att se hur det fungerar att sjunga live. Kan bli dödstråkigt.

Cyperns bidrag kan nog gå vidare till finalen, och med pyroteknik, fart och fläkt kan man nog gå ganska långt.

Georgien: oj.. detta gillade jag. Medryckande, vackert, men ändå fartigt. Tror detta kan vara en vinnare. Toksöt tjej.

Moldavien: Ytterligare en som jag gillade. Kör på hårdrockstemat som finland drog igång förra året. Vet inte hur bra moldavien placerat sig tidigare år, men detta kan nog bli nationsrekord.

Danmark har ett kul bidrag som säkert kommer plocka en del poäng. Tyvärr har killen inte direkt någon kropp som christer lindarw, men ändå. Ingen vinnare, kanske bra placering. Lär få bra poäng från sverige.

Serbien har en himmelskt vackert ballad, som kunde hamnat bäst av årets ballader om inte sångerskan såg ut som Ljubomir Vranjes. Kanske lyckas man med den bedriften iallafall.

Tjeckien har ett bidrag som flörtar med sydoststaterna, samtidigt som det känns radiopopigt. Kan vara ett vinnande drag. Tycker den svänger en del, och tror den kan placera sig bra.
EDIT: trodde jag, det visar sig att SVT supit till det och det bidraget som låg där när jag lyssnade, det VAR just sydoststaten Turkiet... Så, tjeckiens bidrag har jag fortfarande inte hört.

Byter andorra språk på sin skejtlåt, så att hela är på engelska, kan den nog få en del röster. Även om den låter precis exakt som all annan skejtpunk låter/lät.

Belgiens låt är en glad 70-talsdiscolåt ala earth wind and fire, lite som salem al fakir-grejen här i sverige. Funkar här, kan nog fungera i detta sammanhanget också.

Österrikes låt har en stark och klyschig refräng. Frågan är om inte det är Ana Johnson låtskrivare som gjort den, låter iallafall som "we are". En annan frågan är om refrängen uppväger en tråkig vers.

Så var vi inne på klara finalbidrag:

Spanien kommer säkert få gott om mellansegmentpoäng, men känns inte som nån vinnare.

Irland ställer upp med det dom gör bäst, och kan nog placera sig ganska bra. Hade nog gått bättre för 10 år sedan dock.

Finland kör vidare i hårdrockstilen, och gör det med den äran. Kan bli en dubbel, men refrängen känns lite tråkig och traditionell. Versen känns mer medryckande.

Sverige: Låten är ju inget vidare, och tyvärr har dom förstört videon med en massa oväsen från uttagningen. Dom senare åren har just videon varit viktig i sammahanget, och vi får helt enkelt lita till Ola och killarna gör bra ifrån sig under framträdandet.

Årets bizarraste bidrag är Ukraina. Jag blev dummare när jag såg/hörde den. Kändes som det var 6 halucinerande alexander bard på scen.

Sammanfattningsvis: I semin finns några riktigt starka låtar. Moldavien och Georgien är två länder som överaskar och skickar BRA låtar i år, och dom kommer förmodligen placera sig top 6 i hela skiten. Många gamla traditionella "elitländer" har fastnat i schlagerfällan, trots att tävlingen inte alls är en schlagertävling. Hade trott att fler länder skulle förstå att man bara kan vinna med en låt som fungerar i radio...

Jag kommer hålla mina tummar för Georgien och Moldavien.

blargh

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Antal inlägg: 8 136
  • Moderator
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 25.03.2007, 16:51:33 »
Finlands sak är vår. Heja Finland.
Min nya signatur.....

KillwithSkill

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25.03.2007, 16:59:18 »
Hoppas sverige hamnar så lågt att vi får kvala till nästa år.
« Senast ändrad: 09.04.2007, 15:56:46 by KillwithSkill »

KillwithSkill

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26.03.2007, 01:08:32 »

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=64119&lpos=0&lid=lista_684937&frameset=true

Utloggad tsmalmbe

« Svar #9 skrivet: 10.05.2007, 15:30:49 »
mms://213.157.92.26/dinahostcity
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.

Utloggad tsmalmbe

« Svar #10 skrivet: 13.05.2007, 00:17:43 »
Då var det klart.

Finland vann västeuropeiska konferensen. Jiihaa.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.

Utloggad Kenta K

• Talang
  • **
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 13.05.2007, 00:29:43 »
Grattis serbien....  :unsure:

Utloggad Wernborg

• Administrator
  • Johnny Cash
  • Antal inlägg: 8 136
  • Moderator
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 13.05.2007, 00:39:42 »
Hoppas sverige hamnar så lågt att vi får kvala till nästa år.

Grattis. :P
Min nya signatur.....

Utloggad Claes

• Obotlig optimist :)
  • Legend
  • Antal inlägg: 3 318
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
« Svar #13 skrivet: 13.05.2007, 01:30:35 »
Mina favoriter i finalen var Vitryssland, Moldavien och Serbien - i den ordningen.
Lite kul var det förstås att Serbien vann - för det visar att man faktiskt kan vinna utan att visa upp halvnakna danstjejer... ;)

Även Makedonien och Armenien var ganska mysiga på sitt sätt - och även om Turkiets låt var ganska tjatig, så var den bra som danslåt och har alla chanser att bli årets sommarplåga, med lite Michael Jackson-tolkning och allt... ;)

Sverige visste jag att låten inte skulle ha minsta chans, men den kom ännu lägre än jag hade trott att den skulle göra. Den hörde i alla fall hemma ungefär där den hamnade enligt min mening, bland ärkekalkoner som "Las Vegas" och "Beatles gav oss sin musik" eller vad den hette...
Att The Ark dessutom så uppenbart har plagierat "Love grows (where my Rosemary goes)" gör det ännu mer pinsamt dåligt. <_<

Avskyr också kommentatorer som ständigt gnäller på att grannländer i öst, på Balkan och i Baltikum röstar på varandra i stället för på Sverige, men när de nordiska länderna röstar på sina grannländer, så ses det som självklart att det ska vara så. Luuks (som vanligt) stenkorkade kommentarer hade jag definitivt klarat mig utan. :wacko:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)

Utloggad fogden2000

• Talang
  • **
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 13.05.2007, 01:36:27 »
Vadå Yoda?

Utloggad tsmalmbe

« Svar #15 skrivet: 13.05.2007, 01:37:55 »
Avskyr också kommentatorer som ständigt gnäller på att grannländer i öst, på Balkan och i Baltikum röstar på varandra i stället för på Sverige, men när de nordiska länderna röstar på sina grannländer, så ses det som självklart att det ska vara så. Luuks (som vanligt) stenkorkade kommentarer hade jag definitivt klarat mig utan. :wacko:

Faktum är ju att det har urartat lite det här. Att Finland ger många pöää åt Sverige och vice versa - tja det kan diskuteras. Men om Sverige och Finland skulle delas upp i 12 länder vardera, och sen skulle alla i Klubben rösta på varandra, då är det jämförbart med situationen som ESC är i idag med alla "nya" länder.

Jag vet inte hur man kunde lösa det. Jag vet inte ens om det är ett problem. Men det är lite tröttsamt ur min personliga synvinkel bara.

Florian le Sage

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13.05.2007, 01:45:53 »
vad gnäller ni på, här fanns både lite feta gitarr-riff och oriental, speciellt i bosnien/Herzegovina som ingen har nämnt samt Moldavien (autonom republik=urfattig fd Sovjet/Rumänsk) men standarden trots allt låg över förväntan i år...hmmmm..hur som helst bra att någon vann?!?

Var är Captain beefheart???

:wacko: :wacko: :wacko:

Utloggad Claes

• Legend
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
« Svar #17 skrivet: 13.05.2007, 01:51:25 »

Faktum är ju att det har urartat lite det här. Att Finland ger många pöää åt Sverige och vice versa - tja det kan diskuteras. Men om Sverige och Finland skulle delas upp i 12 länder vardera, och sen skulle alla i Klubben rösta på varandra, då är det jämförbart med situationen som ESC är i idag med alla "nya" länder.

Jag vet inte hur man kunde lösa det. Jag vet inte ens om det är ett problem. Men det är lite tröttsamt ur min personliga synvinkel bara.

Lösningen är förmodligen att återinföra jurygrupper i alla länderna, i stället för att befolkningen rösta på grannar, hemländer, utseende etc, i stället för det som egentligen är relevant för tävlingen - men i så fall skulle det finnas huvudsakligen musiker i dessa jurygrupper, eftersom musiker som regel lyssnar mer kritiskt.
Då skulle man slippa ifrån intensiva Internetkampanjer o dyl som får folk att rösta utan att bry sig om spektaklet över huvud taget... Samtidigt finns väl risken att det blandas in politik eller mutor i det hela om man tillsätter jurys... Hur man än vänder sig så sitter ändan bak... :rolleyes:
Förbjuda röstning på alla angränsande länder - och inte bara det egna landet...?

Jag tycker faktiskt att det fanns fler hyfsade låtar i år än det brukar finnas - och så naturligtvis det vanliga bottenskrapet, som Ukraina (som helt obegripligt fick mer än 0 poäng...), Frankrike och ett gäng till...
MVH
Claes Holmerup

DåligtGehör

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13.05.2007, 02:20:04 »

Va han mä i år? Jag har totalmissat hela festivalen och det är sköönt (som M.A. Numminen brukar säga). Fel/rätt låt vann och alla är inte glada men Sverige är inte så bra som vi tror på allt. Jag vet att Danmark hade en löjligt låt med en tantman som gått förlorad i gammal glamor och att di små under jorden kanske är bättre en de nordiska tror. Men mest vet jag inget och har inte följt och skall därmed inte säga så mycket mer.

Utloggad idf

• the face of all your beard
  • Idol
  • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
« Svar #19 skrivet: 13.05.2007, 02:53:58 »
Citera
everywhere man.... everywhere!!!
 ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se

Florian le Sage

• Gäst
« Svar #20 skrivet: 13.05.2007, 03:01:47 »
baked beens for venus...eller hur var det nu...mystery girls i alla fal.. always***
 :lol: :lol: :lol:

Utloggad idf

• the face of all your beard
  • Idol
  • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
« Svar #21 skrivet: 13.05.2007, 03:07:47 »
baked beens for venus...eller hur var det nu...mystery girls i alla fal.. always***
 :lol: :lol: :lol:
utan tvekan.. ;)
har en jävlans schysst captain beefheart platta här ngnstans..
ska kolla:

på 12"..  B)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se

Utloggad Duden

• Talang
  • **
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 13.05.2007, 07:07:37 »

Att The Ark dessutom så uppenbart har plagierat "Love grows (where my Rosemary goes)" gör det ännu mer pinsamt dåligt. <_<

Du det där är en riktigt tråkig synpunkt. Som musiker borde du väl kunna höra att det bara är en fyra takters fras av hela låten som påminner om Rosemary, och inte ens dessa är någon exakt kopia.
Man kan tycka vad man vill om låten, men att påstå att den är ett plagiat är helt enkelt felaktigt.

För övrigt gissar jag att ESC är en ren etno- och knivdansföreteelse om bara något år. Jag kommer aldrig kolla igen.

Utloggad Violiner

• Talang
  • **
  • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 13.05.2007, 09:05:22 »
Det värsta med festivalen i år var Luuk. Han ger mig rysningar. Jag trodde inte programlederiet kunde bli sämre, och mera pinsamt, än förra året då nån stod på scen och juckade och klämde sig på tuttarna. Men det kunde det. Mycket sämre till och med...

Annars förstår jag inte hur någon över huvud taget kan undra över "Ola and the Arks" dåliga placering. Skitlåt utan engagemang och utan glöd i blicken, med en sönderklippt konservburk på bröstet. Det kunde bara gå på ett sätt...

Och - ta och lyssna på en del av östbidragen en gång till!
(Nej, jag talar inte om "roterande körsbärsrumpor" eller sprattelgubbar i stanniolpapper...)
Lägg sedan till engagemang, glöd, och vilja att vinna.

Till sist är det ju för eländigt att Cypern gav Grekland en tolvpoängare, när Sverige bara fick tio poäng av Finland...  :rolleyes:
« Senast ändrad: 13.05.2007, 09:08:09 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...

Utloggad Emulator

• - - -
  • Johnny Cash
  • Antal inlägg: 8 598
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 13.05.2007, 10:09:50 »
moldavien va bäst...sen...den där tjejen med trummor. vilket land det nu va....

https://soundcloud.com/secondary-protocol

Utloggad tsmalmbe

« Svar #25 skrivet: 13.05.2007, 10:26:41 »
du menar "mitt i reven"-bulgarien!

Utloggad Emulator

• - - -
  • Johnny Cash
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 13.05.2007, 10:48:58 »
du menar "mitt i reven"-bulgarien!

mitt i reven? Men du har nog rätt beträffande landet :)

Finlands låt va skitbra även den förresten.

Utloggad Zyan

• Don Zyan
  • Idol
  • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 13.05.2007, 11:02:51 »
Jaha..så nästa år skickar England Mr Bean Sverige Ronny o Ragge.
Musikens fokus försvinner och det är ett spex istället. Då är nog tävlingen död och vi slipper spektaklet.

Utloggad equality

• Johnny Cash
  • Antal inlägg: 6 209
    • Visa profil
    • SoundClick
« Svar #28 skrivet: 13.05.2007, 11:45:32 »
Hörde inte riktigt alla bidrag men Georgiens och Tysklands låtar tyckte jag var lyssningsbara. Sveriges bidrag har jag hela tiden tyckt varit kasst så  artondeplatsen var välförtjänst och så urbota fånigt upphåsat av SVT:s sämsta program genom tiderna, Nöjesnytt. Har svårt för festivalens smaklösa framtoning ö h t med blekfet överkropp och dragshowmundering till totalt värdelös musik. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves

Utloggad Emulator

• - - -
  • Johnny Cash
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 13.05.2007, 12:08:34 »
Jaha..så nästa år skickar England Mr Bean Sverige Ronny o Ragge.
Musikens fokus försvinner och det är ett spex istället. Då är nog tävlingen död och vi slipper spektaklet.

jag tror att de va ett tag sen det va musik i fokus ;)

EQ: go go go!

:lol:

Utloggad Claes

• Legend
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
« Svar #30 skrivet: 13.05.2007, 12:57:02 »

Du det där är en riktigt tråkig synpunkt. Som musiker borde du väl kunna höra att det bara är en fyra takters fras av hela låten som påminner om Rosemary, och inte ens dessa är någon exakt kopia.
Man kan tycka vad man vill om låten, men att påstå att den är ett plagiat är helt enkelt felaktigt.

Que? :o
Det är ju halva melodin som är i princip identisk. Skillnaden är i stort sett bara att arken kör med en shuffle-takt medan originalet har en rak takt. Jag läste någonstans att upphovsmannen till originalet övervägde att dra det till en process eftersom de inte hade kontaktat honom innan - och att han sade att han inte hade brytt sig om de bara hade frågat om tillstånd först... Man får väl se hur det går. Kanske struntar han i det när de ändå placerade sig så dåligt...
MVH
Claes Holmerup

Utloggad Mikke

• Anti RIAA
  • List-etta
  • Antal inlägg: 690
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
« Svar #31 skrivet: 13.05.2007, 13:00:56 »
Att Serbien vann var väl ok även om jag personligen inte gillar den. Att ukrania kom 2:a visar att programmet antingen måste göras om ifrån grunden så att MUSIKEN KOMMER I CENTRUM eller att man kaputilerar och döper om det till Euroshowcontest. The Ark hade utan tvekan inte samma proffsiga TV-produktion som i Sverige och såg i min mening ganska bleka ut jämfört med framförandet i Svenska uttagningen. 18:e plats är dock inte verklighetstroget. Om man tittar på resultatlistan så ser den tyvärr väldigt geografisk orienterad ut. Finlands låt var i min mening en höjdare. Finland måste oxo kvala nästa år!

Man upphör aldrig att förvånas  :D / Mikke

ps Jag tycker nog att Melodifestivalen har överlevt sej själv. Lägg ner och hitta ett nytt fräscht concept! ds

Utloggad Duden

• Talang
  • **
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 13.05.2007, 13:52:52 »

Que? :o
Det är ju halva melodin som är i princip identisk. Skillnaden är i stort sett bara att arken kör med en shuffle-takt medan originalet har en rak takt. Jag läste någonstans att upphovsmannen till originalet övervägde att dra det till en process eftersom de inte hade kontaktat honom innan - och att han sade att han inte hade brytt sig om de bara hade frågat om tillstånd först... Man får väl se hur det går. Kanske struntar han i det när de ändå placerade sig så dåligt...

Ja det är ju alltid lättare att häva ur sig kategoriska uttalanden än att verkligen sätta sig in i något... Själv har jag jämfört låtarna och kommit fram till att likheten är begränsad till en fyra takters fras.

Expressenintervjun du refererar till är väl inte den säkraste av källor:
"Hej kompositören, nog tänker du väl överväga att processa mot en svensk orkester?"
"Ja kanske det, om låten är alltför lik."
Kompositör stämmer The Ark

För övrigt kan jag garantera att Salos förlag noga sonderat terrängen innan man släpper iväg en låt till ESC. Eller du tror man tar risken att bli stämd?  :rolleyes:

Skit eller ej, låten är inget plagiat.

KillwithSkill

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 13.05.2007, 13:56:31 »
Hur jävla fuckade är folk egentligen?
Ola Salo: "En dyngtävling" Säger idioten som snodde låten & säger att vi gör vår grej. Mmm visst! Och sen skyller på att det är en dålig tävling? Trampa på en mina din jävla inavlade idiot! :angry:
Markus Larsson:"Praktfiasko trots att Sverige skickar sitt allra bästa band" En annan idiotresensent som är en sk musikförstårsigpåare..
Så förbannat nöjd över att jag var på krogen i går & drack pilsner, kranade en hårdrocksband, ett jävla drag och förbannat bra musiker och en toknöjd krog!  :)
« Senast ändrad: 13.05.2007, 13:58:07 by KillwithSkill »

Utloggad Duden

• Talang
  • **
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 13.05.2007, 13:59:43 »
Dö din jävla inavlade idiot! :angry:

Vad är ditt problem? Får du inte ligga?
Skulle det vara möjligt att diskutera på en något högre nivå?