Kontrollrummet

Tips på hur man isolerar/dämpar datorbrus och ungar vid inspelning med mick

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carl cadello

Sitter i sovrummet och plockar med min "hemmastudio".

Förr tog jag laptopen, ljudkortet och micken, gick in i garderoben och spelade in sång med micken. Datorn var gömd under ungarnas tröjor och micken stod bland frugans klänningar. Det funkade ok. :)

Nu har jag lyckats samla på mig för mycket sladdar, syntar och annat som sitter ihop med datorn, så jag orkar inte koppla i o koppla ur varje gång jag ska spela in något, typ sång.  :huh:

Min fråga är om NI kan dela med er av hur NI har löst detta problem.

Tips och idéer om dämpning av ljud och oljud. Typ vikbara skärmar osv.
« Senast ändrad: 30.03.2007, 12:27:58 by carl cadello »


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Nu får du ta ungarna och lägga dem under massa kläder i garderoben!


Jag flyttade ut i förrådet och bygde om lite,,, man klarar sig rätt långt på 5kvm



Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Køp en extraskærm + førlængningssladd till skærmen, musen och tangentbordet (kommer inte ihåg vad sladden heter) och kom inte ut från garderoben førræn du kænner dig redo  ;)

Slæng in en gameboy så får du tyst på barnen oxå  B)


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Vi har en separat liten lägenhet i samma hus där jag har musikprylarna och guben min har lite annat papper å sånt. Vi är aldrig där samtidigt.

Några tips jag kan komma på ...

Alt 1. Hyr en liten lägenhet på stan och börja "jobba över".
Frugan kommer naturligtvis få vissa misstankar efter ett tag, men du kan ju ha gott samvete.

Alt 2. Leasa ut barnen till ett barnlöst par och bygg ett litet sångbås bredvid datorn, så slipper du garderoben.

Alt 3. Skaffa ytterligare en dator och ljudkort, för garderobsinspelningar. Kan då vara konstant härbärgerad under ungarnas tröjor, tillsammans med micken bland klänningarna.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Sitter i sovrummet och plockar med min "hemmastudio".

Förr tog jag laptopen, ljudkortet och micken, gick in i garderoben och spelade in sång med micken. Datorn var gömd under ungarnas tröjor och micken stod bland frugans klänningar. Det funkade ok. :)

Nu har jag lyckats samla på mig för mycket sladdar, syntar och annat som sitter ihop med datorn, så jag orkar inte koppla i o koppla ur varje gång jag ska spela in något, typ sång.  :huh:

Min fråga är om NI kan dela med er av hur NI har löst detta problem.
Lösningen som jag har, är att:
1. inte ha skaffat barn
2. ha ett rum mer i huset, än man egentligen hade behövt, så att det får fungera som liverum
3. ha långa kablar för mic och hörlurar, som går in i kontrollrummet...
Klockren lösning faktiskt... ;) :lol:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad carl cadello

Nja.

Ungarna blir kvar och huset går inte o bygga ut och en lägenhet till blir lite dyrt.  :D

Vad jag hade tänkt mig var "enkla tekniska lösningar" - tips om hur man isolerar/dämpar så att datorbrus och ungar inte hörs vid inspelning.

Typ: hur man konstruerar en enkel skärm med ljudabsorberande material


ledsen för den öppna frågan, ska vara mer precis nästa gång. :unsure:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag som tycker att min lösning är så bra. Den stämmer dessutom med min verklighet... :rolleyes:

Nåja - ibland kan man få tag på sådana där skärmväggar som används i kontorslandskap billigt, på någon byggåtervinningsfirma. Kan vara värt lite funderingar, eftersom man slipper lägga en massa jobb på att bygga ihop sådant själv med hjälp av träramar och mineralullskivor...
Ett Reflexion Filter från sE Electronics, kan också göra en del nytta.

Bäst är förstås om du har möjlighet att sjunga i ett annat rum än det där datorn står - eller att du kanske kan bygga in datorn i ett ljuddämpande skåp av något slag. Det fanns en bra beskrivning på det med hjälp av ett köksskåp från IKEA, i MM för ett par år sedan...

För att få tyst på ungarna, så är det nog godis som är enda möjligheten - eller att du bygger ordentlig isolering i väggarna, inkl ljudklassad dörr till ditt studiorum...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Datorbrus blir du av med endast genom att bygga en tyst dator. Ungarna kan du ju sätta i ett annat rum för stunden, och lova att om de är tysta en stund så spelar pappa sen Afrikas Stjärna?

En quick-fix med datorn är ju förstås att kasta en hög duntäcken över den just då du spelar. Efter 5-10 minuter kommer den dock att koka, så var försiktig med det. Dessutom dämpar det i praktiken bara de högsta frekvenserna.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Borde inte en riktad sångmikrofon som används på scen eliminera oönskat ljud? Har själv problem med högljudd lan-datorspelande son i rummet bredvid och funderat över hur effektiv en sån mikrofon vore.


Utloggad tsmalmbe

Borde inte en riktad sångmikrofon som används på scen eliminera oönskat ljud? Har själv problem med högljudd lan-datorspelande son i rummet bredvid och funderat över hur effektiv en sån mikrofon vore.

I princip ja, om du har nånting dämpande bakom ditt huvud (annars tas ju alla reflektioner upp fårn ytan bakom ditt huvud). Men i live-bruk är ju inte ljudet/kvaliteten på topprioritet, utan användbarheten live (tänk rundgång etc.). I studion vill man satsa på kvalitet, och det är ganska förmånligt med vanliga stormembranade kondensatormickar. Bara för att nån vill diska redvid dig just då du skall sjunga (kompromisser anyone?) tycker jag INTE är en orsak att kompromissa med mikrofonen.

Men det beror ju på ens livssituation förstås, ibland är inte kompromisser möjliga av orsak eller annan.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Bygga om garderoben och lätt kunna plocka ner allt i den när du skall sjunga?

Placera datorn långt bort?

bygg en liten skärm att ställa framför pc'n så att ljudet riktas någon annan stans,,

En ide som jag hade ett tag var att bygga tre lösa väl isolerade väggpartier, och montera ihop dem vid behov. 3 väggar? Jo för om man hängde upp väggarna med en redan befintlig vägg som bas...

Flummigt beskrivet, men ändå


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Det som hjälpte mig lite var en Zalman-fläkt. Enda nackdelen var att när processorfläkten tystnade så tyckte jag att grafikkortets fläkt började låta extremt mycket. Angående ungar så ge dom en "hurring" alternativt vifta med pistolen varje gång dom sabbar en tagning. Så småningom lär dom sig dom små liven. Ehhhhh................  :blink:
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

bygg en liten skärm att ställa framför pc'n så att ljudet riktas någon annan stans,,

Jag testade med att placera mina Paroc-akustikskivor då jag byggde akustikelement och biltemas ljuddämpningsmatta då jag byggde högtalarboxen, kring datorn. Parocskivorna gjorde skit och ingen skillnad. Ljuddämpningsmattan från biltema fungerade i 5 minuter, sen gick värmen upp och fläktarna gick på ännu högre varv.

Zalman var bra tips. En Zalman 120mm fläkt på processorn med 1000g kopparfläns, och Zalman fläktlös kylning till grafikkortet.

Har man fixat det steget, blir det sen lite krångligare till nästa. Bitum in i maskinen hjälper lite, men sämrar förstås kylegenskaperna hos själva datorlådan. Då skall alla värme ut i princip genom nätaggregatet - vilekt leder till mera värme där. Win some, lose some.

Vatten kan fungera, men det finns ju en liten risk involverad. I kunniga händer är risken liten - vill jag tro.

Och som alltid, smakar det så kostar det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Här har en del diskussionen förts:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=467.0
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Schecter

Borde inte en riktad sångmikrofon som används på scen eliminera oönskat ljud? Har själv problem med högljudd lan-datorspelande son i rummet bredvid och funderat över hur effektiv en sån mikrofon vore.

I princip ja, om du har nånting dämpande bakom ditt huvud (annars tas ju alla reflektioner upp fårn ytan bakom ditt huvud). Men i live-bruk är ju inte ljudet/kvaliteten på topprioritet, utan användbarheten live (tänk rundgång etc.). I studion vill man satsa på kvalitet, och det är ganska förmånligt med vanliga stormembranade kondensatormickar. Bara för att nån vill diska redvid dig just då du skall sjunga (kompromisser anyone?) tycker jag INTE är en orsak att kompromissa med mikrofonen.

Men det beror ju på ens livssituation förstås, ibland är inte kompromisser möjliga av orsak eller annan.


Ja precis. Eller så skaffa en afrofrissa så dämpar själva huvet upp allt det där...  :ph34r:

(Sorry kunde inte låta bli..)

 :D
www.grahnsmusik.com


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Glömde att säga att jag även köpte en billig, bra och tyst "insugs"-fläkt på microshop i samma veva. Tror att det var den här. Den ligger bara på 8 db och kostar runt 150:-.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Papst är bra, men jag skulle satsa på kullager.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.