Så efter många om och men, samt 2 nyaskrivna låtar tog jag mig an din sång- och gitarrfil. Tog mig även friheten att förklara vad jag gjort, och varför:
http://jon.rinneby.se/test/plinka_orginal.mp3http://jon.rinneby.se/test/plinka_yllet_fix.mp3Sång1. EQ (Keytosound Vintage EQ) - Lowcut vid 200 hz. Ofta är det ok att skära kvinnoröster här, om de inte är extermt mörka. I detta fall rör det sig om en relativit ljus och emellanåt spröd röst, och inget fundamental finns under 200 hz, alltså bort! Vidare känns sången hård, främst av två anledningar:
1 eftersom det är inspelat med en billig mic (mxl 990) som lyfter diskaten och vässar till den rejält, egentligen över egentligen hela spekrat från 1khz och uppåt.
2. Eftersom rummet är med i tagningen, vilket gör att ljudet känns burkigt och kallt.
Jag gjorde det enkelt för mig och skar 1167 hz -9.1 db med ett Q värde på 0.8. Resultatet blir att lite av rummet försvinner, (finns dock ända ner till 500hz men det spelar inte så stor roll) samt att sången får en mjukare framtoning. Jag valde att inte skära efter 10khz, vilket egentligen behövs där de finns lite jobbiga "luft-svishar", men dessa överlevar man med i en mix.
2. De-esser (Waves RDEesser) Plockat bort en del essljud, vilket man med fördel gör på denna tagning då det är lite väsig. Från 5025hz och uppåt, Med en range på -26 och Thresh på -35. Detta ser såklart olika ut för olika de-essers.
3. Kompressor (Waves Rvox) Fortfarande den bästa och enklaste kompressorn för sång, enligt mig. Rvoxen har väldigt enkla inställningar och liknar ingen annan kompressor jag testat för sång. Bara att dra i "Attenuation"-reglen tills det låter bra och naturligt, i detta fall vid -10 på compression. Vidare har jag använt Rvoxens inbyggda Gate för att ta bort slask.
4. Ingångssteg - lätt färgning av ljudet (URS kanalstripp) - Lite överkurs och ganska subtil förändring av ljudet, men dock. Låter sången passera genom kanlstrippens "ingångssteg" där den får en dos av rörkänsla (tube1 100%). Vidare låter jag kompressorn ta de överblivna pikarna bara 1-2 db.
Gitarr1. EQ (Keytosound Vintage EQ). Lowcut vid 100 hz för att ta bort basfrekvenser som inte behövs. Inget mer skuret då gitarren låter väldigt basfattig redan som det är. Och inget ökat i diskaten eftersom den är tillräckligt bright, detta fixas senare.
2. Kompressor (Voxengo Crunchessor) - En mysig nyfunnen vän som passar utmärkt till gitarr m.m. Acoustic Guitar preset, med minskad "drive" (threshhold) för att få en naturligt kompressrion som inte låter anstängd. Gitarren behöver egentligen ingen kompressor och crunchessorn tar minimalt, men färgar ljudet rätt snyggt och ger en tydligare attack än innan.
3. D82 Sonic Maximizer - Gitarren saknar nästen helt bas och får här sig en dos värme av en magisk liten plugg. Lo contour åker upp nästan halva reglaget, innan det börjar låta gitarr. Resultatet blir en varmare och mer naturligt ljudande gitarr som inte låter för basig eller bumlig.
4. Kanalstripp (URS kanalstripp). Nu är det dax att ge gitarren liv så den sticker ut lite, utan att störa: Utgår från Acoustic GTR preset, men drar lite i reglagen: 110hz ofärändrat (D82 tog hand om basen), 240 hz -3 db (bort med lite lite bumlighet som uppkom eftersom jag drog på rätt rejält med d82:an, 3.6khz +2.1 db (egentligen lite vanskligt i detta fall då gitarren redan var bright men jag tyckte den ändå fick bli lite tydligare utan att bli för vass) 10khz +2 db för lite luft, då detta gör gitarren mer livfull.
Om du är nöjd, så skickar jag de tillfixade spåren.
mvh Jon