Forum > Färdiga produktioner

Freddy - Sunshine

<< < (3/6) > >>

MaxB:
Ja, jag vill ha mer sångvolym eller framförallt mer tryck i sången.

Hur det ska göras vet jag inte, kanske inte bara öka volymen, utan prova att lägga flera torra sångspårs-kopior som kompressor-pressas och som sen ligger med lägre volym på båda sidor - för att ge tryck - kanske eq:ade på varsina frekvenser. Nu är jag ute på djupt vatten eftersom jag inte lärt mig att hantera inspelningsgrejerna så bra själv. Det jag saknar är nog helt enkelt tryck och attityd i sång. Jag saknar det trycket även i sologitarrs-partier.

Nån har sagt det här tidigare och efter flera lyssningar tycker jag det saknas lite dynamik också. Låten skulle må bra av att volymen på versen innan refräng är lägre, så att man verkligen känner att blomman slår ut, då refrängen kommer. Nu är det en jämn matta, före 129. I partiet 124-129 föreslår jag till exempel att du byter ut den trumloopen mot en mer uppbygglig, som har spännande riff, fills eller vad det heter, just innan inför refrängen.

freddy:

--- Citat från: MaxB skrivet 16.07.2008, 10:46:44 ---Ja, jag vill ha mer sångvolym eller framförallt mer tryck i sången.

Hur det ska göras vet jag inte, kanske inte bara fråga om att öka volymen utan kanske lägga flera torra sångspårs-kopior som pressas med kompressor med lägre volym på båda sidor för att ge tryck - kanske eq:ade med högt q-värde på varsina frekvenser. Nu är jag ute på djupt vatten eftersom jag inte lärt mig att hantera inspelningsgrejerna själv så bra och för att jag använder mig av ord som bara kanske kan vara relevanta här. Det jag saknar är nog tryck och attityd i sång och jag saknar det trycket även i sologitarrpartier.

Nån har sagt det här tidigare, efter flera lyssningar tror jag att jag saknar dynamik också. Låten skull må bra av att volymen på vers innan refräng är lägre så att man verkligen känner att blomman slår ut, då refrängen kommer. I partiet 124-129 föreslår jag att du byter ut trumloopen mot en mer uppbygglig, som är spännande med riff, fills eller vad det heter, inför refrängen.

--- Slut citat ---

Alrighty, tack för tipsen max! Sången ska jag se över, får se vad som händer. Nu är det faktiskt programmerade trummor, men jag ska nog kolla in om jag hittar lite loopar kanske. Tack för att du tog dig tid att lyssna.

Emulator:
introt är ju jättefint. men på tok för kort. kör någon takt till. bygg upp kanske med en av så många på forumet älskad synthkör :D

Låten kommer igång. Leadsången låter bra laidback. backing vocals "i cant breath" är verkligen hur coolt som som helst. Lite mjökigt kanske? smådista det, eller dubba på ett klassiskskt skrik på det? I CANT BREATHE!!! fan. snubben dör ju? :D

Jag får nån mysig santana/zappa-feeling av vissa gitarrer, bra småmelodier.

Sången borde spetsas till. boosta runt 2-300 Hz och 3-4 Khz, små höjningar.

För att skita ner sången kan du testa att öra nån brickwall på sången och skala bort ALLT ver säg 7-8-900 Hz, och sen dista där. mixa ihop med din rena.

hihaten är riktigt trist :(  testa att ändra velocity på varannan: hög-låg-hög-låg. makes wonders :) lite högt mixad hihat i reffen oxo.

Ovan sagda synthkör tycker jag kan få hälsa på i reffen också, ör att lyfta lite, och ge dynamik. Fanken vet om inte åsa kan höjas nåt liiiitet så att hon kommer fram en aning mer.

Kanske orkar du mecka i ordning ett coolt avbrott med bas, nån kagge....ett svep, och åsa i en reffe, som ett break?

nästa pilsner är basen. lite uddlös?  något köttigare skulle jag önska här. testa att vrida upp diskanten (!) på den för att få lite rassel.

som vanligt är ideerna alldeles lysande, och enmassa tid är nerlagt på stämmor och olika lager i musiken. Kreativt, skickligt och lekfullt. Enda som saknas är lite udd här och var, men det kommer.

bra jobbat av er!

Wernborg:
Trivsam låt. Laptoplyssning så det låter helt ok för mig.....  :wacko:

Kreativt gitarrsolo. Kul!

Önskar ännu fetare gitarrvägg. Hade skippat riden och köttat på med en stenhård öppen hihat i refrängen istället. Känns så snällt med ride, om det inte är det man vill åt.

Åsa upp något snäpp kanske?

freddy:

--- Citat från: Emulator skrivet 16.07.2008, 11:11:06 ---introt är ju jättefint. men på tok för kort. kör någon takt till. bygg upp kanske med en av så många på forumet älskad synthkör :D

Låten kommer igång. Leadsången låter bra laidback. backing vocals "i cant breath" är verkligen hur coolt som som helst. Lite mjökigt kanske? smådista det, eller dubba på ett klassiskskt skrik på det? I CANT BREATHE!!! fan. snubben dör ju? :D

Jag får nån mysig santana/zappa-feeling av vissa gitarrer, bra småmelodier.

Sången borde spetsas till. boosta runt 2-300 Hz och 3-4 Khz, små höjningar.

För att skita ner sången kan du testa att öra nån brickwall på sången och skala bort ALLT ver säg 7-8-900 Hz, och sen dista där. mixa ihop med din rena.

hihaten är riktigt trist :(  testa att ändra velocity på varannan: hög-låg-hög-låg. makes wonders :) lite högt mixad hihat i reffen oxo.

Ovan sagda synthkör tycker jag kan få hälsa på i reffen också, ör att lyfta lite, och ge dynamik. Fanken vet om inte åsa kan höjas nåt liiiitet så att hon kommer fram en aning mer.

Kanske orkar du mecka i ordning ett coolt avbrott med bas, nån kagge....ett svep, och åsa i en reffe, som ett break?

nästa pilsner är basen. lite uddlös?  något köttigare skulle jag önska här. testa att vrida upp diskanten (!) på den för att få lite rassel.

som vanligt är ideerna alldeles lysande, och enmassa tid är nerlagt på stämmor och olika lager i musiken. Kreativt, skickligt och lekfullt. Enda som saknas är lite udd här och var, men det kommer.

bra jobbat av er!

--- Slut citat ---

Utförlig kommentar Emu, trevligt. Håller med dig i mycket av kritiken och jag tar den till mig. Tack för det positiva med, det värmer mannen. Cheers m8! :) 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion