Kontrollrummet

Brusiga Dagar (arbetsnamn)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blunderhead

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
LÅTNAMN: Brusiga Dagar (arbetsnamn)
ARTIST: Blunderhead
GENRE: Pop
KOMPOSITÖR:Mikael "Blunderhead" Jonsson
PRODUCENT: Mikael "Blunderhead" Jonsson
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
Länk: http://www.blunderhead.se/musik/Blunderhead_Brusiga_Dagar_v2.1.mp3

En låt som jag haft ett tag o jobbat på. men jag vetifanken hur jag ska gå vidare eller vad som är bra eller dåligt?
Text och sång är mest slask, så sången kommer förhoppningsvis bli bättre.

Hjälp!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Inledningen kändes perfekt när jag tittar ut genom mitt regngråa kontorsfönster. Riktig humörslåt. Det skulle kunna vara öronbedövande vackert, men det stora och plågsamma reverbet gör att sången känns vass och otrevlig istället för vacker. Jag fattar inte vad det är med de här kalla reverben som tilltalar folk. Själv får jag bara åttiotalsindievibbar av dem.  :)
Mixen behöver lite mer jobb för att det skall låta bra.
Fmsyntljudet är väl dominant när det ligger på. Jag skulle sänka det lite. Trummorna är lite tråkiga. kanske några fills eller så?  Annars är det snyggt.  Jag skulle fortsätta på inslagen väg. Låten är ju i stort sett klar. Fläska på mot slutet bara och vråla lungorna ur dig (typ..!!:)) Stråkar kanske?   :)


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Riktigt bra! Fin inlevelse på sången också.

Håller inte med Egghuvud, jag tycker faktiskt att det ska vara lite reverb.
Jag hör då inget som jag tycker låter dåligt/illa, men överlåter till någon mer erfaren  :lol:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mikael!
HAr inte lyssnat på dig förr....tror jag.
Riktigt snyggt lirat o arrat detta. Direkta vibbar av A Whiter Shade of Pale, min stora favve!
Den där reverben kan man väl diskutera ihjäl sig om, kall eller varm, tråkig eller kul, problemet ligger väl närmast i det att den fyller upp ljudbilden för mycket och låten hotar gröta ihop sig, dynamiken lider av det. Och så låter just den reverben väldigt mono och tillsammans med den aningen fräsiga synthen äter dom upp varann.
Vid övergången t.ex vid 2:45, när synthen hoppar av så blir det genast mycket bättre dynamik o snyggare ljudbild.

Men smak o tycke...  Snygg låtidé, lite tråkigt trumkomp o trång ljudbild för tillfället,
en helhet som just nu tar hem 3/5 av mig!

Lönar sig att jobba liiiite till med mixen, ska nog bli bra! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............