Kontrollrummet

Brother, nu med Harmonica Mike

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

LÅTNAMN: Brother
ARTIST/GRUPP: Chris Michols
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Så, nu har jag fått på lite percussion på den här först. Det är någon sorts fingertrumma. Den ena blir som en baskagge när man mickar upp den med medföljande mick (vet inte vad det är, inte min). Jäkligt häftigt. Men jag kunde inte använda det spåret då de tog över för mycket. Hade behövt en bas i sådana fall. Så så här blev det.

Brother.mp3

Edit

Har uppdaterat filen med en fil med Harmonica Mike på munspel. Jäklar vad han lyfter låten i mina öron!
« Senast ändrad: 31.03.2007, 00:14:16 by lonewind »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan lonewind!

Låten e ju superb, rösten helt härlig, like it! :)
Okei den funkar också så här, balladtyp, utan annan komp, men oj vad det skulle sitta med några sträva stråkar, lite bas och en lätt rytmsektion. Och HMikes munspel :rolleyes:

Vet int va du själv ha tänkt, det är liksom lite Reaggae stil nu på guitarren, passar oxo :)


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind

Hejssan lonewind!

Låten e ju superb, rösten helt härlig, like it! :)
Okei den funkar också så här, balladtyp, utan annan komp, men oj vad det skulle sitta med några sträva stråkar, lite bas och en lätt rytmsektion. Och HMikes munspel :rolleyes:

Vet int va du själv ha tänkt, det är liksom lite Reaggae stil nu på guitarren, passar oxo :)


h.  mahan

Hej, vad kul att du gillade den som den är... har varit lite orolig för om man kan köra så här nedbantat utan att det blir lamt.
Den har varit ett monster att arra... har provat flera olika upplägg. Men det var det här som blev bäst. Har också gjort ett försök med bas på den här versionen men det blev total pankaka.

Jag har precis uppdaterat mp3an med en fil som förhoppningsvis ska låta lite bättre...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan lonewind!

Låten e ju superb, rösten helt härlig, like it! :)
Okei den funkar också så här, balladtyp, utan annan komp, men oj vad det skulle sitta med några sträva stråkar, lite bas och en lätt rytmsektion. Och HMikes munspel :rolleyes:

Vet int va du själv ha tänkt, det är liksom lite Reaggae stil nu på guitarren, passar oxo :)


h.  mahan

Hej, vad kul att du gillade den som den är... har varit lite orolig för om man kan köra så här nedbantat utan att det blir lamt.
Den har varit ett monster att arra... har provat flera olika upplägg. Men det var det här som blev bäst. Har också gjort ett försök med bas på den här versionen men det blev total pankaka.

Jag har precis uppdaterat mp3an med en fil som förhoppningsvis ska låta lite bättre...


Okei lyzznar nu..
Guitarren lite panorerad...lite . Allt e ju där men ändå nånting som fattas... hmmm. Det blev kanske int bättre av panoreringen, den borde bredas ut mera, en bredare stereobild, en guitarr som fyller rummet.
Sången e fortfarande great!

Nu förstår jag va du menar när du säger att låten e svår att arra... :D


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind

Hejssan lonewind!

Låten e ju superb, rösten helt härlig, like it! :)
Okei den funkar också så här, balladtyp, utan annan komp, men oj vad det skulle sitta med några sträva stråkar, lite bas och en lätt rytmsektion. Och HMikes munspel :rolleyes:

Vet int va du själv ha tänkt, det är liksom lite Reaggae stil nu på guitarren, passar oxo :)


h.  mahan





Hmmm... nu blir jag lite osäker på vad det är som ligger uppe... För en total stereobreddning av gitarr är precis vad jag gjort. Det ska inte finnas någon "panorering" alls. Jag dubblade gitarrspåret och panorerade ut dem helt åt varsitt håll. Och försköt den ena några millisekunder. Detta för att skapa en illusion av stereo...

Ska lyssna nu så att det inte är fel fil som ligger uppe.


Utloggad lonewind

Nej, rätt ligger uppe. Men jag bytte inte namn så den gamla kanske ligger i cachen på din spelare ?  :wacko:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nej, rätt ligger uppe. Men jag bytte inte namn så den gamla kanske ligger i cachen på din spelare ?  :wacko:


Har båda nog versionerna , i den nya hör jag guitarren lite till vänster, fingertrummandet lite till höger och sången i centrum. Ljudbilden är dock i helhet mycket bredare nu än i den första versionen.  :)
Lyssnar genom lurar dock , kanske inverkar på nåt sätt...


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind

Nej, rätt ligger uppe. Men jag bytte inte namn så den gamla kanske ligger i cachen på din spelare ?  :wacko:


Har båda nog versionerna , i den nya hör jag guitarren lite till vänster, fingertrummandet lite till höger och sången i centrum. Ljudbilden är dock i helhet mycket bredare nu än i den första versionen.  :)
Lyssnar genom lurar dock , kanske inverkar på nåt sätt...


h.  mahan

ah, då är väl allt i sin ordning  B)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nej, rätt ligger uppe. Men jag bytte inte namn så den gamla kanske ligger i cachen på din spelare ?  :wacko:


Har båda nog versionerna , i den nya hör jag guitarren lite till vänster, fingertrummandet lite till höger och sången i centrum. Ljudbilden är dock i helhet mycket bredare nu än i den första versionen.  :)
Lyssnar genom lurar dock , kanske inverkar på nåt sätt...


h.  mahan

ah, då är väl allt i sin ordning  B)


Alles in ordnung!
Alltid kan man ju ändra och skruva på en låt i det oändliga, men ofta visar det sig att den första versionen ändå var denbästa :D

Go fortsättning trots allt  :)

h. mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Jag tycker inte det skall vara så brett panorerat (lyssnar i lurar). På din första inspelning känns det mer som en liveinspelning med gitarr och röst från ungefär samma punkt. Nu är det istället väldigt avstånd mellan de instrument som finns. Tror mer på att isntrumenten är lite tätare.

Annars bra!


Utloggad lonewind

Jag tycker inte det skall vara så brett panorerat (lyssnar i lurar). På din första inspelning känns det mer som en liveinspelning med gitarr och röst från ungefär samma punkt. Nu är det istället väldigt avstånd mellan de instrument som finns. Tror mer på att isntrumenten är lite tätare.

Annars bra!

Du har absolut en poäng där. Jag tyckte bara helt plötsligt att ljudbilden blev skönare att lyssna på.

Får se, jag kanske ändrar mig på den punkten...


Utloggad lonewind

... här var ett inlägg som jag "nu raderar"
« Senast ändrad: 30.03.2007, 10:50:46 by lonewind »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena LW.
Vad tror du om lite munspel på den här? Det finns ju några partier med luckor där några snygga räkor skulle lyfta låten lite..Bjuder på det om du vill..

Låten är bra,men lite tom arr/lir mässigt.

Mvh
Micael


Utloggad lonewind

Tjena LW.
Vad tror du om lite munspel på den här? Det finns ju några partier med luckor där några snygga räkor skulle lyfta låten lite..Bjuder på det om du vill..

Låten är bra,men lite tom arr/lir mässigt.

Mvh
Micael

Hmmm, kanske inte alls en dum idé. Jag hade ju tänkt mig något efter sista refrängen på outrot... där skulle det vara finfint.... Vill du prova så är det bara att köra
Edit: Fast jag kom att jag inte är säker på att låtspåret börjar på en "bar" .... hmmm... hur gör man då


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag gör det direkt,har en liten lucka nu.Har din mail sedan tidigare,fixar en mp3:a så går det snabbt.Jag lirar lite fritt så kan du ju använda det du vill.

Hang in there..


Utloggad lonewind

Jag gör det direkt,har en liten lucka nu.Har din mail sedan tidigare,fixar en mp3:a så går det snabbt.Jag lirar lite fritt så kan du ju använda det du vill.

Hang in there..

Börja gärna på ettan isf, det blir väldigt mycket lättare att pula in dig i arret då


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
skön låt, bra röst och det känns som om du gillade den när du spelade in den, även om du tröttnat nu...


Utloggad lonewind

skön låt, bra röst och det känns som om du gillade den när du spelade in den, även om du tröttnat nu...

Va kul, man tackar...
Jodå, som med alla låtar man skriver själv tycker man de är en monsterhit till att börja med... de brukar svalna något under resans gång  :rolleyes:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag gör det direkt,har en liten lucka nu.Har din mail sedan tidigare,fixar en mp3:a så går det snabbt.Jag lirar lite fritt så kan du ju använda det du vill.

Hang in there..

Börja gärna på ettan isf, det blir väldigt mycket lättare att pula in dig i arret då

Filen har gått.Började lira där låten börjar så det ska nog funka.

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Gitarrsoundet/spelet fångade mig direkt. Sången är störtskön också en fälla... jag bara föll för känslan i rösten! (Är det du? Får man låna dig till sång någon gång när det skulle passa? :)) Tycker det låter väldigt lovande  och jag vet inte om du behöver så mycket mer än så här. Bas kanske?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fin truddelutt, men jag vill ha ett band som framför detta.

Reagge-stuken ligger redan nu i underindelningen på vissa ställen så det hade nog funkat hela vägen. Du vet, baskagge och kantslag på trean och hihat som fyller lite fritt i resten, och en autistiskt elbassist som spelar melodier uppå detta.  :rolleyes:


Utloggad lonewind

Jag gör det direkt,har en liten lucka nu.Har din mail sedan tidigare,fixar en mp3:a så går det snabbt.Jag lirar lite fritt så kan du ju använda det du vill.

Hang in there..

Börja gärna på ettan isf, det blir väldigt mycket lättare att pula in dig i arret då

Filen har gått.Började lira där låten börjar så det ska nog funka.

Mvh
Micael

Tusen tack! Sorry jag inte har svarat tidigare. Har haft en hård dag på jobbet. Nu måste jag nog vila lite innan jag kikar närmare på din fil.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det är lugnt LW,lyssna när du är utvilad.Jag höll igen lite och koncentrerade mig på rent melodispel så det är inga extravaganser..Men rätt coolt ändå..

Mvh
Micael


Utloggad lonewind

Gitarrsoundet/spelet fångade mig direkt. Sången är störtskön också en fälla... jag bara föll för känslan i rösten! (Är det du? Får man låna dig till sång någon gång när det skulle passa? :)) Tycker det låter väldigt lovande  och jag vet inte om du behöver så mycket mer än så här. Bas kanske?

Jajemen, det är jag som står för sången. Vad kul att du gillar den så.
Klart jag kan prova att sjunga något åt dig. Det är bara att skrika till. Jag är alltid öppen för förslag. Bara de inte är alltför snuskiga ;)

Har faktiskt gjort flera försök att få på en bas men det gjorde mycket mer ont än nytta. Det blev total pannkaka. En basist med jävligt fet reggaekänsla hade nog fixat den men någon sån basist har jag inte tillgång till.
Tror nog att låten blir bäst så här. Ska kika nu på munspelsspåret Harmonica Mike har gjort till. Ska bli jäkligt spännande!


Utloggad lonewind


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
munspelet gör en riktigt bra låt ännu bättre!


applåder :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jaaa bröder!

En fin låt blev ännu bättre, WOW.
På kryddavdelningen finns det SALT o PEPPAR, KANEL o HARMONIKA MIKE :)
Könstigt va ett sånt litet obetydligt nästan osynligt instrument kan ge när en virtuåås lyfter det till sina läppar. :)

Den låten e väl nästan färdig, eller........

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind


Könstigt va ett sånt litet obetydligt nästan osynligt instrument kan ge när en virtuåås lyfter det till sina läppar. :)

Den låten e väl nästan färdig, eller........

h.  mahan

Ja verkligen förunderligt.... har hela tiden tyckt att det var något som saknades. Nu vet jag. Den här låten får nog betraktas som klar... Fan va skönt. Tack Mike!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

Könstigt va ett sånt litet obetydligt nästan osynligt instrument kan ge när en virtuåås lyfter det till sina läppar. :)

Den låten e väl nästan färdig, eller........

h.  mahan

Ja verkligen förunderligt.... har hela tiden tyckt att det var något som saknades. Nu vet jag. Den här låten får nog betraktas som klar... Fan va skönt. Tack Mike!


Det finns ingen smilie för detta men för er bådda:

applåd. applåd, applåd, applåd, applåååååååååååd! :D


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind


Könstigt va ett sånt litet obetydligt nästan osynligt instrument kan ge när en virtuåås lyfter det till sina läppar. :)

Den låten e väl nästan färdig, eller........

h.  mahan

Ja verkligen förunderligt.... har hela tiden tyckt att det var något som saknades. Nu vet jag. Den här låten får nog betraktas som klar... Fan va skönt. Tack Mike!


Det finns ingen smilie för detta men för er bådda:

applåd. applåd, applåd, applåd, applåååååååååååd! :D


h.  mahan

Jag bugar och bockar!  :D


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
jisses vad kul, ni fixar ihop och plötsligt blir en skön låt materialiserad....
ny teknik kan vara hur bra som helst,
och du lonewind, kan du tänka dig att lägga på en sångstämma på någon av låtarna jag håller på med, vore helt härligt - själv sjunger jag som en av dessa maskinlr som just nu soper upp grus från gatorna - ???
 :rolleyes:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Chris, låten är ju top-40-catchy som tusan och jag gillar den verkligen. Men varför inte ösa på med hela reggae-kitet? Synkoperad bas, vandrande pukor osså fyrstämmigt på "brother, brother, brother..." Det är vad jag hallucinerar fram iaf.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad lonewind

Chris, låten är ju top-40-catchy som tusan och jag gillar den verkligen. Men varför inte ösa på med hela reggae-kitet? Synkoperad bas, vandrande pukor osså fyrstämmigt på "brother, brother, brother..." Det är vad jag hallucinerar fram iaf.

Hej, va kul att du tycker låten har potential. Jag tror dock ärligt att låten skulle förlora mycket av sin charm med ett helbandsarr. Under inspelningsprocessen provade vi att lägga på "reggae"-bas t ex, pannkaka...
Nä, så här blev det och så här är jag nöjd!


Utloggad lonewind

jisses vad kul, ni fixar ihop och plötsligt blir en skön låt materialiserad....
ny teknik kan vara hur bra som helst,
och du lonewind, kan du tänka dig att lägga på en sångstämma på någon av låtarna jag håller på med, vore helt härligt - själv sjunger jag som en av dessa maskinlr som just nu soper upp grus från gatorna - ???
 :rolleyes:

Hej!

Jovisst, det skulle vara jättekul att få vara med att sjunga lite. Det får dock bli i mån av tid. Har oftast ett rejält späckat schema. Men säga bara till så får vi se om det inte går att ordna något.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.
Jo det blev inte så dumt det här,munspelet passade in bra.Kul och bidra med nåt till din fina låt.

Dock skulle det vara intressant att få höra den enligt Equalitys förslag.Förstår om du är less på den,man blir ju det efter ett tag - så är det bara.
Fråga om nån kan tänka sig att göra ett test arr med full sättning,du har ju inget att förlora - bara å såga om det inte håller :D

Kanon låt som sagt!

Mvh
Micael