Kontrollrummet

Holy Aoly - Short Spring Trip

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Spelade in denna dänga under natten mot onsdagen.
Jag är nöjd med mixen, men är ni det? Något som stör? Något som saknas?
Kritik mottages tacksamt!

Short Spring Trip (6:23, 192kbit MP3)
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
tycker du mixat sången lite lågt :D

men annars är det väldigt bra jobbat tycker jag.
kanske att det lutar lite åt höger i det lugnare partiet titta på det men det kan vara min lyssning oxå.
Rusch skulle ju inte släppa sitt album föran i maj,, roligt att få en preveiw ;)

slutet lite forcerat inte helt klart känns det som annars blev jag riktigt imponerad.. tumme upp..
(är lite svag för sådan här musik)
att leva är att dö


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Det var mig ett snabbt svar :)

Flagioletterna i det lugna partiet ligger lite åt höger, det kanske är det du tänker på? Jag tyckte att dom låg bäst där.
Slutet kan definitivt behöva möbleras om, forcerat stämmer ganska bra in på hur det blev så.

Kul att du gillar det! Kul även att du tycker att det låter som Rush, eftersom många andra säger att jag har ett Kentliknande sound. Rush nya får jag verkligen kolla in om det låter åt det här hållet :D

Tackar för kommentarerna!
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Det var mig ett snabbt svar :)

Flagioletterna i det lugna partiet ligger lite åt höger, det kanske är det du tänker på? Jag tyckte att dom låg bäst där.
Slutet kan definitivt behöva möbleras om, forcerat stämmer ganska bra in på hur det blev så.

Kul att du gillar det! Kul även att du tycker att det låter som Rush, eftersom många andra säger att jag har ett Kentliknande sound. Rush nya får jag verkligen kolla in om det låter åt det här hållet :D

Tackar för kommentarerna!

Är väl snarare låten som låter som Rush, inte soundet ;)

Men det är bra. Upp med sången liiiite till så är du hemma där iaf. Alltid svårt att kommentera utan sång. Men jag gillar låten som attans. Jag skulle faktiskt jättegärna pröva att lägga sång. Vore skoj.

Detta kan bli asbra ;)
http://pingvinfilm.se


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Är väl snarare låten som låter som Rush, inte soundet ;)

Men det är bra. Upp med sången liiiite till så är du hemma där iaf. Alltid svårt att kommentera utan sång. Men jag gillar låten som attans. Jag skulle faktiskt jättegärna pröva att lägga sång. Vore skoj.

Detta kan bli asbra ;)

Jag har bara ett par growlare till mitt förfogande, men det hjälper ju inte då jag inte bara gör metal :)
Du är välkommen att prova sång, gillar jag det så kör vi på det!

Tack för respons!
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Riktigt tungt och fint ljud. En låt man gärna spelar, mycket bra!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lyzznar.....
Absolut härligt sound! :)
Lite överraskande synthdel vid 2:00. Vet int ännu om jag diggar eller ej...Lite för uppskruvade kanske...Lite långtråkig mellandel efter synthdelen, om där inte kommer sång med från 2:50 till 4:24, bör det klippas.
men  yessss, sen kommer dom efterlängtade guitarrerna igen :)
rytmbytet vid 5:50 great!

Så här blev det denna gång, mitt referat, virrigt, hoppas du får ut nånting av det :blink:

Sammandrag: Like it werry muchos  ;)

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Lyzznar.....
Absolut härligt sound! :)
Lite överraskande synthdel vid 2:00. Vet int ännu om jag diggar eller ej...Lite för uppskruvade kanske...Lite långtråkig mellandel efter synthdelen, om där inte kommer sång med från 2:50 till 4:24, bör det klippas.
men  yessss, sen kommer dom efterlängtade guitarrerna igen :)
rytmbytet vid 5:50 great!

Så här blev det denna gång, mitt referat, virrigt, hoppas du får ut nånting av det :blink:

Sammandrag: Like it werry muchos  ;)

h.  mahan


Inga problem med mixen då alltså? Förutom att synthen kanske ligger lite högt?
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lyzznar.....
Absolut härligt sound! :)
Lite överraskande synthdel vid 2:00. Vet int ännu om jag diggar eller ej...Lite för uppskruvade kanske...Lite långtråkig mellandel efter synthdelen, om där inte kommer sång med från 2:50 till 4:24, bör det klippas.
men  yessss, sen kommer dom efterlängtade guitarrerna igen :)
rytmbytet vid 5:50 great!

Så här blev det denna gång, mitt referat, virrigt, hoppas du får ut nånting av det :blink:

Sammandrag: Like it werry muchos  ;)

h.  mahan


Inga problem med mixen då alltså? Förutom att synthen kanske ligger lite högt?


Herregud...blev så tagen av låten..glömde mixen :wacko:
Lyzznade genom igen.. Syntharna lite höga annars passarden mig perfekt!


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Okej, härligt att den är så medryckande ;)
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Det var mig ett snabbt svar :)

Flagioletterna i det lugna partiet ligger lite åt höger, det kanske är det du tänker på? Jag tyckte att dom låg bäst där.
Slutet kan definitivt behöva möbleras om, forcerat stämmer ganska bra in på hur det blev så.

Kul att du gillar det! Kul även att du tycker att det låter som Rush, eftersom många andra säger att jag har ett Kentliknande sound. Rush nya får jag verkligen kolla in om det låter åt det här hållet :D

Tackar för kommentarerna!



helt klart låtstrukturen (rush)men visst är det fint :D
att leva är att dö


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
du får knopa ihop en riktig bra text till detta .
« Senast ändrad: 29.03.2007, 21:29:12 by ynot »
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
allt ligger bra...bra spelat o mixat.


gillar nog INTE synten som den ligger nu...tror den skulle passa bättrein om du körde först en snäll gitarr, sen synten + snäll gitarr, sen synt + snäll + ELAK distgura. då skulle intensiteten komma fram.


Skitbra jobbat annars!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Mitt tycke:

Mixen är bra. Klar och fin. Tycker att gitarrerna är lite diskantiga (distade guror - men å andra sidan minskar man det så kanske de stör ut något annat, inget stort störningsmoment!). Juste synth en bit in i låten, vet inte om du vridit till filtreringen själv men det låter bra i alla fall. Mysig låt och i övrigt bra mix, keep on going!


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
allt ligger bra...bra spelat o mixat.


gillar nog INTE synten som den ligger nu...tror den skulle passa bättrein om du körde först en snäll gitarr, sen synten + snäll gitarr, sen synt + snäll + ELAK distgura. då skulle intensiteten komma fram.


Skitbra jobbat annars!

Jag håller inte med om intensiteten. Låten ska vara lekfull, avslappnad, glad, halvt mystisk och en hyllning till vårens fina väder! :D
Jag tycker att jag har uppnått detta genom att begränsa dom intensiva inslagen. Ayreon kan ha varit i mina tankar då jag lade synthslingorna :)


Mitt tycke:

Mixen är bra. Klar och fin. Tycker att gitarrerna är lite diskantiga (distade guror - men å andra sidan minskar man det så kanske de stör ut något annat, inget stort störningsmoment!). Juste synth en bit in i låten, vet inte om du vridit till filtreringen själv men det låter bra i alla fall. Mysig låt och i övrigt bra mix, keep on going!

Synthen är ganska finslipad, bortsett från hur den växer under längre toner.


Tack för kritiken båda två!
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Yeah! Det här var najs! En låt som lever och utvecklas... Jag får lite Maiden-vibbar vid 0:22.. i den bästa bemärkelsen. :P Gillar också partiet med synthen runt 2:00... Du har känsla för att färga ackordrundorna snyggt så det aldrig blir banalt, utan bara vackert.

Ljudmässigt är väl trummorna lite veka. Plus att en del nivåer kanske får justeras.. Annars låter det bra!


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
"En del nivåer" :lol:
Trummorna har du helt rätt i, det har jag börjat notera nu efter X antal lyssningar. Börjar få ett ganska bra grepp om vad som behöver fixas till i mixen, men raden där uppe får du gärna utveckla :D
Gött att det gillas!

Ps. Nyfiken på hur Daybreakz utvecklas!
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Haha ja jag var kanske lite väl luddig där. Det var mest medhåll med nån annan som tyckte synthen var lite stark. Allmän översyn av nivåerna..typ...  :lol:

Ja det har inte hänt nåt på DayBreakz-fronten sen sist... Allt annat är ju så mycket rol... ähum...viktigare menar jag!  :D


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Haha ja jag var kanske lite väl luddig där. Det var mest medhåll med nån annan som tyckte synthen var lite stark. Allmän översyn av nivåerna..typ...  :lol:

Ja det har inte hänt nåt på DayBreakz-fronten sen sist... Allt annat är ju så mycket rol... ähum...viktigare menar jag!  :D

Blir ju lätt så :)
Förresten, noiset som du hör till vänster i det spaceade partiet i mitten av Short Spring Trip, gissa vad det är och var inspirationen kom ifrån? :D
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
här händer det grejer. Gillar linjära låtar som blir som en enda lång resa.... Syntslingan som dyker upp ibland är störtskön. Trummorna skriver jag under vad många redan sagt, lite tunna, en annat rum är gitarrerna.

Missa inte Rush i Stockholm i höst....


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
EZ Drummer är helt underbart, men samtidigt en förbannelse. Man kanske skulle slå till och låna herr Ajax till denna :)
En tanke slog mig dock; tror du/ni att det kan vara en idé att köra trummorna genom samma stärkarplugg som gitarrerna? Mitt logiska sinne vill gärna tro att det skulle få ihop soundet på ett mer naturligt sätt.
Kanske som en separat grupp ovanpå originaltrummorna.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Har precis för mig att jag har sagt det förut om en av dina låtar... eller också var det någon annans. Iallafall, jag faller pladask för dom lugna partierna. Älskar, ja jag ÄLSKAR synthen, fantastiskt tillsammans med gitarren. Grymt snygga harmonier. Någon sång behövs inte.

Däremot tycker jag inte om de mer hårdrockiga partierna, som känns ganska klyschiga. Det är såklart bara en smaksak, den får ändå bra betyg i min bok.

Det som kanske kan vara en liten svaghet är att det känns som att låten är ett hopklipp av låtidéer. Du skulle lätt kunna utveckla den till ett par tre riktigt bra låtar... + en hårdrockslåt. :P
« Senast ändrad: 31.03.2007, 00:26:15 by Fidden »
blargh


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Har precis för mig att jag har sagt det förut om en av dina låtar... eller också var det någon annans. Iallafall, jag faller pladask för dom lugna partierna. Älskar, ja jag ÄLSKAR synthen, fantastiskt tillsammans med gitarren. Grymt snygga harmonier. Någon sång behövs inte.

Däremot tycker jag inte om de mer hårdrockiga partierna, som känns ganska klyschiga. Det är såklart bara en smaksak, den får ändå bra betyg i min bok.

Det som kanske kan vara en liten svaghet är att det känns som att låten är ett hopklipp av låtidéer. Du skulle lätt kunna utveckla den till ett par tre riktigt bra låtar... + en hårdrockslåt. :P
Jag är en sucker för progressiv musik, därav variationen i denna :)
Blir glad när nån säger att låten inte behöver sång, då känns det som att jag har fått till ett relativt komplett alster! Särskilt med tanke på att det nu är en 3-in-1, haha :lol:

Två influenser som fanns i mitt sinne då denna kom till är Ayreon (omedvetet) och Pink Floyd (medvetet, i mellanspelet).

Glad you like it!
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Verkligen snyggt. Får vibbar från gamla progressive rock band. Stämningsfullt. Snygga teman som kommer igen, höjdpunkten för mig är första syntharpeggiodelen. Schyssta trummor från 04:22. Vad är det för några? Har inget som helst att racka ner på. Kanon rakt igenom!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Om jag inte minns helt fel så är det DFH:s default-set. Möjligen att jag har bytt ut virveln.

Danke kön!
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D