Kontrollrummet

Ger extern hårddisk - ökat latency vid uppspelning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carl cadello

Hej!

Sitter med en halvårsgammal laptop från ASUS med 2 interna hårddiskar.

På den ena (C) har jag program, vst och system. 55 Gb
På den andra (D) Ableton Live och inspelat material. 37 Gb

Jag fyller D-disken ganska fort med inspelade spår och allt annat som Live sparar. Som det är nu för jag över (nästan) färdigt material till en mapp på C och arkiverar färdigt material på en extern hårddisk. Denna är nu full och tänkte skaffa en ny extern hårddisk.

Fråga 1: om jag skaffar en extra (extern) hådrdisk och lagrar "nästan färdigt material" där. Kommer fördröjningen bli outhärdig när Ableton hämtar spåren under uppspelning och vidare inspelning?

Fråga 2: Vilket är bäst (snabbast) USB eller firewire? Eller finns det ett bättre sätt?




Utloggad Bänkt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Tjenare!!

Jag kör alla mina ljudfiler från en extern 160G;s hårddisk, via USB-2, utan bekymmer. visserligen så går den ej över tråd utan sitter i en dockningsstation men det borde ju inte spela någon roll, tycker jag. Vad jag har hört så är ju USB-2 rent teoretiskt snabbare än Firewire och USB-1 helt uteslutet i sådana här sammanhang. Dock känner jag att jag skulle vilja ha en extra, i fall olyckan är framme! Och de kostar ju inte speciellt mycket nu, såg en 300 Gigs för 1000 spänn på Lid´l för någon vecka sedan! :wacko:
Lyckatill!!
M.v.h Bengo


Utloggad carl cadello

Hallå Bänkt!

Kul du hittat hit du också! Jag tackar för svaret, det var det jag hoppats på!

På LIDL? I Tommelilla?  :lol: Finns väl i Lund också? Ska kolla!


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Hej!



Fråga 1: om jag skaffar en extra (extern) hådrdisk och lagrar "nästan färdigt material" där. Kommer fördröjningen bli outhärdig när Ableton hämtar spåren under uppspelning och vidare inspelning?

Fråga 2: Vilket är bäst (snabbast) USB eller firewire? Eller finns det ett bättre sätt?




Gratulerar till din Lappis med 2 Hårddiskar i  :) Har du någon RAID konfig då ?

Då är du väl van att det susar på ordentligt  ^_^

1.
Detta borde inte ge några problem egntligen. Ableton hämtar sina clips från din externa HD och vill den ha filer på säg 3 Mb då och då borde det gå lika snabbt som du blinkar , eftersom firewire och USB har teoretisk överföringshastighter mellan 30-50 Mb , beroende på applikation. I vilket fall kan du alltid låta ditt projekt gå en gång så att alla clips hämta hem till datorns RAM , som är ultrasnabbt jämfört med vilken HD som helst.

 2. Firewire eller USB2. tricky... USB kör sitt race genom drivrutiner och belastar datorns processor. FW arbetar mer självständigt från källa till mål, därför är också den teoretiska hastigheten jämfört med FW, betydligt lägre i praktiken. En proccessor som gör sig upptagen med USB kalkyleringar och samtidigt är upptaget med annat, är inte optimalt i kritiska situationer som filhanteringar som snabbt måste upp på skärmen.


Detta sammantaget gör att FW anses som något snabbare och framförallt stabilare i praktiken. dessutom finns (Fanns ?) några idiotbuggar med XP SP2. Man kan (Kunde) inte ha gamla USB1 enheter anslutna tillsammans med en USB2 enhet i datorns usb portar, då växlar XP ner till halva hastighten för USB2 enheten.  :wacko: FW ger alltså en mer KONSTANT hög , och säker överföring.


« Senast ändrad: 30.03.2007, 03:25:18 by Kill That Autotuner »


Utloggad carl cadello

Citera
" låta ditt projekt gå en gång så att alla clips hämta hem till datorns RAM"

-aha! det är därför det tuffar på bra i början av en låt sen börjar det hacka och till sist fastnar det  helt?

- behåller Ram-minnet alla filerna i minnet. Även efter flera sparningar? Kan det vara därför som ju längre man arbetar med ett projekt så går det segare och segare?

Citera
2. Firewire eller USB2. tricky... USB kör sitt race genom drivrutiner och belastar datorns processor. FW arbetar mer självständigt från källa till mål, därför är också den teoretiska hastigheten jämfört med FW, betydligt lägre i praktiken. En proccessor som gör sig upptagen med USB kalkyleringar och samtidigt är upptaget med annat, är inte optimalt i kritiska situationer som filhanteringar som snabbt måste upp på skärmen.

-Ok. Tack!

Har jag då mus, tangentbord, synt och ljudkort i USB2 kanske det är bäst med FW?

Citera
Detta sammantaget gör att FW anses som något snabbare och framförallt stabilare i praktiken. dessutom finns (Fanns ?) några idiotbuggar med XP SP2. Man kan (Kunde) inte ha gamla USB1 enheter anslutna tillsammans med en USB2 enhet i datorns usb portar, då växlar XP ner till halva hastighten för USB2 enheten.  :wacko: FW ger alltså en mer KONSTANT hög , och säker överföring.

- Jag har laggt märke till detta (på min stationära dator där jag har båda sorternas portar). Det verkar inte vara så längre. Dvs. buggen är troligen fixad.


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Citera
" låta ditt projekt gå en gång så att alla clips hämta hem till datorns RAM"

-aha! det är därför det tuffar på bra i början av en låt sen börjar det hacka och till sist fastnar det  helt?

- behåller Ram-minnet alla filerna i minnet. Även efter flera sparningar? Kan det vara därför som ju längre man arbetar med ett projekt så går det segare och segare?




Om det går segare kan det beror på att du har för lite RAM-minne och då börjar XP dumpa RAM till sitt virtuella minne (Hårddisken används som minne = Du får en Latency som är svårt att leva med, det hackar,fräser och spottar.
Har inte själv Ableton Live men vill minnas att det finns en speciell funktionsknapp under "Clip properties" . Man trycker på en knapp märkt RAM , då tvingar man datorn att lägga ett clip direkt in i datorns RAM med en gång.
Om du använder XP ska du ha allra minst 1 Gb minne.

Firewire är egntligen en Applestandard från början, den uppfanns för att ge en säker och konstant hög överföring från videokamera till videoredigeringsprogram , USB är Microsofts variant och har under tiden den funnits fått sisådär acceptans. Idag finns t.ex. inga externa ljudkort på semiproffsnivå som använder USB2.
Förutom någon enstaka.

« Senast ändrad: 23.05.2007, 19:45:12 by Kill That Autotuner »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kört med en WD320 Gb extern HD i ca 3 år nu - inga problem med fördröjningar vad jag märker. Kör alla projekt från denna + samplingar i 90%. Inga större problem.


Utloggad tsmalmbe

Firewire är egntligen en Applestandard från början, den uppfanns för att ge en säker och konstant hög överföring från videokamera till videoredigeringsprogram , USB är Microsofts variant och har under tiden den funnits fått sisådär acceptans. Idag finns t.ex. inga externa ljudkort på semiproffsnivå som använder USB2.

USB: The design of USB is standardized by the USB Implementers Forum (USB-IF), an industry standards body incorporating leading companies from the computer and electronics industries. Notable members have included Apple Computer, Hewlett-Packard, NEC, Microsoft, Intel, and Agere.

FW: FireWire4 is Apple Inc.'s name for the IEEE 1394 High Speed Serial Bus. It was initiated by Apple and developed by the IEEE P1394 Working Group, largely driven by contributors from Apple, although major contributions were also made by engineers from Texas Instruments, Sony, Digital Equipment Corporation, IBM, and INMOS/SGS Thomson (now STMicroelectronics).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.