Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Goda vänner

<< < (3/3)

MaxB:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 26.06.2008, 09:28:01 ---Japp basen går fram bra hos mig.Kollar i lurarna,låter fint där också.

--- Slut citat ---
Nu har jag kollat på nästa laptop och basen hörs lika dåligt här. Jag tror orsaken är att jag drog av all diskant på basagitarren, innan inspelningen. En bekant sa att reggae-basister ofta vrider bort all diskant. Nu märker jag att jag tappat basen helt i små högtalare. Kanske ska jag laborera med att eq:a med högt q-värde på nån frekvens för att få med basljud till små högtalare?

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 26.06.2008, 09:28:01 ---Men jag är inte riktigt nöjd med gurorna,det känns lite otajt på några ställen.Kanske minska ned på panoreringen för att få en mera hopfogad ljudbild? Alternativt spela om dom.Testa att panna dom 70-40 samt 40-70 först,så att dom går in lite i varandra.Så brukar jag göra då jag har nåt som sliter lite i takten.Pannar man 100 åt båda håll så måste det vara snor tight lirat,minsta "fel" hörs direkt.
Några baskagge slag möter inte basen riktigt tight..petitesser,så här kan det låta live.
Sången bra balanserad nu i mixen,finns inte så mycket mer att säga.Allt låter bra nivå mässigt.

På något sätt så gillar jag denna låt trots att det inte är min genre,mycke glädje i lir sång och text.Lite små puts så har du den Max.

--- Slut citat ---

Kompgurorna ligger inte max vä-hö utan en bit in. Jag hade dem ännu längre ut igår men kom tydligen på det här själv till viss del. Jag kan lägga dem ännu mer centrerat eller lägga om kompgurorna helt så att det blir mer tajt. Men nu ska jag ut till båten.

Du borde göra nya versioner av "Farväl" och "Josefin".

Harmonica mike:
Tjena igen.
Det där med bas i små högtalare är ju ett problem.Jag tror inte du skall ändra nåt i mixen.
Då sabbar du det fina soundet som du har nu.Den låter "rätt" till genren och bra i min lyssning.Andra kanske tycker det är för basigt,det beror ju lite på lyssning som sagt.Nu har jag inga världsmästar prylar,ett par hyfsade monitorer för 4 lax och ett par lurar för en tusing.
Oftast mixar jag mina låtar lite för basiga,så mina inställningar är inte riktigt hundra.Kör alltid en referens lyssning i min bil där jag har en lyssning som jag "kan",och då brukar jag oftast få korrigera basen lite via sänkning.
Problemet med små data högtalare typ till bärbara datorer är ju som du beskriver.Dom är helt enkelt inte gjorda för att återge bas,så jag tror inte du kommer närmare kärnan med att ratta nåt mer.Köp ett par budget lurar till den bärbara så ökar nog trycket från basen.Lyssnade på musik härifrån i laptop då jag var i Spaninen i fjol,upplevde samma problematik.

Vilken fin skärgårdsbild som du bifogade in,har du stuga eller kanske bara båt nånstans där?
Riktigt vackert var det..

Josefin och Farväl,jo med åren så har ju de musikaliska färdigheterna växt lite så nu skulle jag nog kunna göra dom rättvisa arr och lir mässigt.Får jag rätt inspiration så..

Jo just det,dina guror..Okej,då vet jag.Kanske kan du lira om nån av dem? Den till vänster låter otajtast,fixar du den och drar dom lite närmare varandra så kan det nog gå..

En sak till,ha flytväst på när du åker båt och drick inga pilsner om du kör.. :D :P

Ha re gott på havet.

Mvh
Micael

karl:
skönt feel alá astons reimers eller perssons p....bra budskap som man hör för lite av idag...och bra sång....mycket gitarrer i bakgrunden gör det rörigt mot slutet annars kalas...

/  karl

Tokai:
Jag gillar det här
Önskar lite mer fills får trummorna. Typ ljusa pukslag. ra-ta-ta-ta-ta
Oprentiöst, enkelt och underbart.

MaxB:
Tokai, jag väntade på den synpunkten. Det var ungefär tre till fyra varianter på trumlooparna i version 3.

I version 4 finns fler nyanser i trummorna och de kompgitarrer som tidigare inte spelade i takt har ersatts av nya akustiska. Jag har också ändrat slutet på låten med en till refräng som utro men tror att trummisen blev lite väl exalterad där. Ska nog be honom spela lugnare i refräng-utrot.
Hittade en organist i den här versionen också. Borde kanske ha ett intro i låten också. Kanske med ett trum-riff?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion