Kontrollrummet

MaxB - Goda vänner

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
1985 var året vi träffades och jag mådde som en prins. Låt efter låt skapades och texten i nästan alla låter var barnsligt naiv. Texten i "Goda vänner" är så larvig att jag egentligen aldrig skulle ta fram den igen. Bara därför tar jag fram den och bjuder kontrollrummet på den.

På gitarr testar jag om jag kan komma i närheten av hur gitarr kan låta i afrikansk musik.
Naturligtvis är jag långt ifrån men det gör inget. Det är kul att göra musik.

Nu har version 2 kommit. Är den rörig? Jag blev så ivrig i mina försök att hitta Afrika i mitt hjärta.  :huh:
I version 3 har jag städat upp bland alla gitarrer så det finns mera luft i bakgrunden.
I version 4 har kompgitarrerna ersatts av nya akustiska gitarrer och slutet har ändrats.
Dessutom finns det flera nyanser i trumlooparna och jag tror en orgel smög sig in också.

LÅTNAMN: Goda vänner
ARTIST/GRUPP: MaxB
GENRE: Fånig pop
LÅTLÄNGD: 2:34
KOMPOSITÖR: MaxB
PRODUCENT: MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 28.06.2008, 16:25:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou MAxB!

Mera glad musik av dig, snyggt! O ja, afrovibbar blandade med lite svensktoppsvängar.
Arret snyggt, stämmor o lir sitter på plats...KÄNNS BRA! :D

Och ett snyggt slut på låten sätter pricken på i:et!
BRA JOBBAT IGEN!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hög trivselfaktor på denna - lite Thorssonvibbar
Sång, bas går fram bra - skön unisonkör
De gitarrer som ligger långt utpanorerade ger en något rörigt ljudbild
men samtidigt en live-party-känsla
och visst klingar det lite africa av git
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Mahan och Cykeln. Det är en töntig text men det finns flera töntiga texter i världshistorien...

Gitarrerna på sidorna känner jag också att de inte tillför något. I originalet från 1985 är det bara sång och en eller två akustiska gitarrer som spelar G C G C men i inspelningen från igår har dessa gitarrer hamnat längst bak på sidorna i ljudbilden. De blir inte tydliga så här.

Då jag lyssnat mer på låten har jag tänkt på reggae eller ska-riff som alternativ, om det ska vara en africa-touch på låten. De två gitarrer som nu försöker med africa-plock bör jag göra om och tajta till eftersom de taktmässigt är ute och "cyklar" ganska ofta.

Får se vad som händer, tack för lyssning!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Maxen.

Jo men detta låter riktigt bra! Mix och lir helt ok.Dock snubblar guran lite,jag var ju tvungen att skriva nåt "neggigt" då allt låter kanon! Låten som sådan,en klar sommar låt som skulle vevas dygnet runt på Norrbottens radion.Helt klart finns det potencial i denna,inte direkt min genre,men nånting i rytmen gör att det börjar sprattla i foten och det sprider sig uppåt.
En glad låt helt enkelt.

Jag har oxå några såna här från tiden då vi lirade live under slutet på åttitalet.Mera visor då som inte föll i god jord hos bandet jag lirade med.Inget fel på dom låtarna men,mera visor som sagt..Tror att jag har två av dom här i åttitals tappning med yamaha trum maskin..
"Farväl" och "Josefin"..Funderar ibland på att göra ny inspelningar av dom jag skrev - jag har ett gäng som sagt..

Kul att du gjorde det med denna.

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Schysst Max!  :)

Härlig ungdomskänsla där inga hinder låg i vägen för något.  ;)

Nästan afrikanskt, inte riktigt framme men icke desto mindre en härlig sommarlåt! Tummen upp, hela vägen!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag i min iver att hitta till Afrika lagt helt nya gitarrer och många blev det...
Är det en ny sommarplåga eller bara plåga?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul och glad låt! Maffigt komp och jag gillar pauseringarna. Lekfullt och glatt och man blir glad själv.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tyckte version 2 var för stökig med massor av gitarrer som ville ha utrymme. Nu har jag klippt bort en hel del så att det inte är så trångt. Men i laptopens högtalare hör jag ingen bas alls. Hmm märkligt. Hörs basen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Maxen.
Japp basen går fram bra hos mig.Kollar i lurarna,låter fint där också.Men jag är inte riktigt nöjd med gurorna,det känns lite otajt på några ställen.Kanske minska ned på panoreringen för att få en mera hopfogad ljudbild? Alternativt spela om dom.Testa att panna dom 70-40 samt 40-70 först,så att dom går in lite i varandra.Så brukar jag göra då jag har nåt som sliter lite i takten.Pannar man 100 åt båda håll så måste det vara snor tight lirat,minsta "fel" hörs direkt.
Några baskagge slag möter inte basen riktigt tight..petitesser,så här kan det låta live.
Sången bra balanserad nu i mixen,finns inte så mycket mer att säga.Allt låter bra nivå mässigt.

På något sätt så gillar jag denna låt trots att det inte är min genre,mycke glädje i lir sång och text.Lite små puts så har du den Max.

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Japp basen går fram bra hos mig.Kollar i lurarna,låter fint där också.
Nu har jag kollat på nästa laptop och basen hörs lika dåligt här. Jag tror orsaken är att jag drog av all diskant på basagitarren, innan inspelningen. En bekant sa att reggae-basister ofta vrider bort all diskant. Nu märker jag att jag tappat basen helt i små högtalare. Kanske ska jag laborera med att eq:a med högt q-värde på nån frekvens för att få med basljud till små högtalare?

Men jag är inte riktigt nöjd med gurorna,det känns lite otajt på några ställen.Kanske minska ned på panoreringen för att få en mera hopfogad ljudbild? Alternativt spela om dom.Testa att panna dom 70-40 samt 40-70 först,så att dom går in lite i varandra.Så brukar jag göra då jag har nåt som sliter lite i takten.Pannar man 100 åt båda håll så måste det vara snor tight lirat,minsta "fel" hörs direkt.
Några baskagge slag möter inte basen riktigt tight..petitesser,så här kan det låta live.
Sången bra balanserad nu i mixen,finns inte så mycket mer att säga.Allt låter bra nivå mässigt.

På något sätt så gillar jag denna låt trots att det inte är min genre,mycke glädje i lir sång och text.Lite små puts så har du den Max.

Kompgurorna ligger inte max vä-hö utan en bit in. Jag hade dem ännu längre ut igår men kom tydligen på det här själv till viss del. Jag kan lägga dem ännu mer centrerat eller lägga om kompgurorna helt så att det blir mer tajt. Men nu ska jag ut till båten.


 



Du borde göra nya versioner av "Farväl" och "Josefin".
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena igen.
Det där med bas i små högtalare är ju ett problem.Jag tror inte du skall ändra nåt i mixen.
Då sabbar du det fina soundet som du har nu.Den låter "rätt" till genren och bra i min lyssning.Andra kanske tycker det är för basigt,det beror ju lite på lyssning som sagt.Nu har jag inga världsmästar prylar,ett par hyfsade monitorer för 4 lax och ett par lurar för en tusing.
Oftast mixar jag mina låtar lite för basiga,så mina inställningar är inte riktigt hundra.Kör alltid en referens lyssning i min bil där jag har en lyssning som jag "kan",och då brukar jag oftast få korrigera basen lite via sänkning.
Problemet med små data högtalare typ till bärbara datorer är ju som du beskriver.Dom är helt enkelt inte gjorda för att återge bas,så jag tror inte du kommer närmare kärnan med att ratta nåt mer.Köp ett par budget lurar till den bärbara så ökar nog trycket från basen.Lyssnade på musik härifrån i laptop då jag var i Spaninen i fjol,upplevde samma problematik.

Vilken fin skärgårdsbild som du bifogade in,har du stuga eller kanske bara båt nånstans där?
Riktigt vackert var det..

Josefin och Farväl,jo med åren så har ju de musikaliska färdigheterna växt lite så nu skulle jag nog kunna göra dom rättvisa arr och lir mässigt.Får jag rätt inspiration så..

Jo just det,dina guror..Okej,då vet jag.Kanske kan du lira om nån av dem? Den till vänster låter otajtast,fixar du den och drar dom lite närmare varandra så kan det nog gå..

En sak till,ha flytväst på när du åker båt och drick inga pilsner om du kör.. :D :P

Ha re gott på havet.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
skönt feel alá astons reimers eller perssons p....bra budskap som man hör för lite av idag...och bra sång....mycket gitarrer i bakgrunden gör det rörigt mot slutet annars kalas...

/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar det här
Önskar lite mer fills får trummorna. Typ ljusa pukslag. ra-ta-ta-ta-ta
Oprentiöst, enkelt och underbart.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tokai, jag väntade på den synpunkten. Det var ungefär tre till fyra varianter på trumlooparna i version 3.

I version 4 finns fler nyanser i trummorna och de kompgitarrer som tidigare inte spelade i takt har ersatts av nya akustiska. Jag har också ändrat slutet på låten med en till refräng som utro men tror att trummisen blev lite väl exalterad där. Ska nog be honom spela lugnare i refräng-utrot.
Hittade en organist i den här versionen också. Borde kanske ha ett intro i låten också. Kanske med ett trum-riff?
« Senast ändrad: 28.06.2008, 17:00:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google