Kontrollrummet

samarbeta med andra daw(och andra mac frågor)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
HEj

Lite som att "alla" där jag bor ringer med Telia så använder "alla" cubase.... :P
Kan jag fortfarande samarbeta med dom om jag skaffar mig Logic?
« Senast ändrad: 21.06.2008, 20:25:12 by ante »


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
om man exporterar alla spår som .wav -filer så borde de gå att öppna med vilket program som helst .

H.Tommy


freddy

  • Gäst
Precis som Harris säger. Alltså när jag samarbetar med någon så får dom en mp3:a av låten som dom sen spelar till. Därefter skickas denna inspelning som dom har gjort till mig som en .wav och jag lägger in i min DAW och mixar där..



Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Jag har ett hyfsat antal samarbetsprojekt bakom mig, och det funkar alldeles utmärkt att jobba med folk med andra sequencerprogram. Jag kör själv med Sonar i en "värld av Cubase".

Som SH skriver, så tenderar man att byta wav (eller högupplöst mp3) med varann, vilket funkar utmärkt oberoende av värdprogram. Och är det midi det handlar om så gäller ju samma där.

OM man har samma sequenser och vill "skicka hela projektet", så har man ändå en rättså personlig uppsättning av pluggar och instrument, så det blir meckigt i alla fall.

Så kör du den sequenser som passar dina önskemål och plånbok bäst:)

tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Ja kom ju på att man kör ju wav....så då spelar det ju ingen roll... är ju inte så ofta man skickar hela projekt.

Jag är väldigt sugen på mac och logic...vet ni om det finns nån bra demo film på logic så jag kan se hur det ser ut...kör lite cubase i dag men ska köpa ny dator å det lutar åt mac, vet inte om jag gör rätt men mag känslan säger mac:)


freddy

  • Gäst
Ja kom ju på att man kör ju wav....så då spelar det ju ingen roll... är ju inte så ofta man skickar hela projekt.

Jag är väldigt sugen på mac och logic...vet ni om det finns nån bra demo film på logic så jag kan se hur det ser ut...kör lite cubase i dag men ska köpa ny dator å det lutar åt mac, vet inte om jag gör rätt men mag känslan säger mac:)

http://www.apple.com/logicstudio/logicpro/


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
oj oj ser fint ut...kanske blir mac....har pc i dag lite vana av cubase. Står inför valet av dator, ska man lära sig cubase eller ska man lära sig logic..




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Mm. Farligt nära beställning av mac pro o logic själv...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
Logic är helt ok och mac oxå, programmet är billigt nu för tiden men datorn blir lite dyr men man kan börja med en Mac mini som är den billigaste macen. Det går ju iofs. att testa mac oset på ganska mycket av PC hårdvaran som finns (jag menar bara för att känna på hur det funkar det är ingen piratuppmaning det här  :D) men du måste ju ha Logic ändå men du kanske har nån polare som har det.


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Mm. Farligt nära beställning av mac pro o logic själv...

Ja...alltså jag känner så här...jag har inte haft någon musikdator tidigare, har i dag en PC som inte är gjort för musik alls....Kör cubase på den, har använt det i några månader. Så jag har ju inte lärt mig så mycket alls. Så jag har ju inga speciella "hinder" med att lära om mig.

Hur det med hårddisk i macen? kan man ha flera hårddiskar i en iMac? en för ljudbibliotek en för progrem osv...kanske fungerar annorlunda på mac än pc?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det är likadana hårddiskar i Mac och PC och du kan ha flera i en Mac ja.

Jag hade lätt valt att börja med Logic om jag fick välja program idag. Har börjat fundera lite smått på att gå över till Logic från ProTools för att Digidesign är så jävla snikna på vissa punkter...
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Det är likadana hårddiskar i Mac och PC och du kan ha flera i en Mac ja.



Jag var dålig på att beskriva...
JAg menar om jag köper en iMac kan jag ha flera interna hårddiskar i den? Eller är det en mac pro som gäller


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nån som vet hur långt man kommer me imac o fyra gb?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Nån som vet hur långt man kommer me imac o fyra gb?


jag har omvärderat tidigare bud...... :unsure:

du klarar dig bra med den  :) :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Jag har IMac 2.4 Ghz, med 2 GB - har inte nått till taket än
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Nån som vet hur långt man kommer me imac o fyra gb?

Du klarar dej väldigt bra med det. Desutom får du en massa bra prog och dator för att dokumentera din dotters uppväxt. / Mikke


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Klarar man sig med 20" eller ska man ha 24"
"Måste" ju ha två skärmar antar jag så då kanske det räcker med 20"?


freddy

  • Gäst
Klarar man sig med 20" eller ska man ha 24"
"Måste" ju ha två skärmar antar jag så då kanske det räcker med 20"?

shit vilka frågor du kommer med... "klarar" du dig med en 20"? JA, SJÄLVKLART! Är det bättre med en större skärm? JA, SJÄLVKLART! :)

Man kanske inte behöver fråga allt man tänker? :)


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Klarar man sig med 20" eller ska man ha 24"
"Måste" ju ha två skärmar antar jag så då kanske det räcker med 20"?

Man kanske inte behöver fråga allt man tänker? :)

hmmm.....

Alltså jag har aldrig ägt en studio dator i mitt liv, spelat in ganska mycket i olika studios, spelat in själv på en pc i ett halvt år nu....ska köpa mig min första studio dator.
Vill liksom veta om jag kör Logic, behöver man dom extra 4" eller om man kompencerar det med en extra skärm....
Skillnaden mellan 20" 24"s iMac är några tusen lappar, tusen lappar som man i så fall kan lägga på tex monitorer eller dyligt.
Där av den "konstiga frågan" ;)

« Senast ändrad: 22.06.2008, 11:47:42 by ante »


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Se ovan....

« Senast ändrad: 22.06.2008, 11:48:10 by ante »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil



Klarar man sig med 20" eller ska man ha 24"
"Måste" ju ha två skärmar antar jag så då kanske det räcker med 20"?

Jag skulle rekomendera en extra skärm.... 20/24" på den interna är en smakfråga(ekonomi..mm), men visst är det bättre med den större  :D


sitter själv på en MBP på 17".... vilken jag oftast kopplar ihop med en extern 17"-skärm.

//
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad tsmalmbe

Klarar man sig med 20" eller ska man ha 24"

Stirra inte på tumstorlek, det enda som avgör är resolutionen på vilken dom jobbar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Skaffa 2st 20" med 1600x1200 så borde det räcka till.
Kör själv cubase med en 17" på 1280x1024 och en annan 17" 1024x768 , lite stökigt men fungerar för en Noob som jag.



H.tommy


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Jag fortsätter i samma tråd:

Någon som gått ifrån cubase till Logic som har erfarenheter av det?


freddy

  • Gäst
Jag fortsätter i samma tråd:

Någon som gått ifrån cubase till Logic som har erfarenheter av det?

Jag har gjort det. Vad vill du veta? :D


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Jag fortsätter i samma tråd:

Någon som gått ifrån cubase till Logic som har erfarenheter av det?

Jag har gjort det. Vad vill du veta? :D

Fan vilken lustigkurre du är  :D

Jo jag vill veta allt :) Jag ska köpa en ny musikdator och gillar t ex iMacen med sin portabilitet av en bärbar men endå ett kraft paket...
Sedan så är ju mac som os en grej som är väldigt fin, men nu är det ju Logic som jag kommer att använda. Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt, så att jag inte känner mig missnöjd om jag väljer mac


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag hittade ett ex. av Studio häromdagen från i våras nån gång som bara handlade om Logic. Jag blev sjukt sugen på att gå över till Logic.. Skaffa den!
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Jag hittade ett ex. av Studio häromdagen från i våras nån gång som bara handlade om Logic. Jag blev sjukt sugen på att gå över till Logic.. Skaffa den!

Aha....fasiken det läre jag köpa, tack för tipset


freddy

  • Gäst
Jag fortsätter i samma tråd:

Någon som gått ifrån cubase till Logic som har erfarenheter av det?

Jag har gjort det. Vad vill du veta? :D

Fan vilken lustigkurre du är  :D

Jo jag vill veta allt :) Jag ska köpa en ny musikdator och gillar t ex iMacen med sin portabilitet av en bärbar men endå ett kraft paket...
Sedan så är ju mac som os en grej som är väldigt fin, men nu är det ju Logic som jag kommer att använda. Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt, så att jag inte känner mig missnöjd om jag väljer mac

Om jag säger såhär...
Det finns INGET jag ångrar med min övergång från Cubase till Logic. Logic äger upp Cubase vilken dag som helst :D Sen att man får lära om vissa bitar, det är ju så. Men du kommer inte sakna Cubase, trust me :D


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Jag fortsätter i samma tråd:

Någon som gått ifrån cubase till Logic som har erfarenheter av det?

Jag har gjort det. Vad vill du veta? :D

Fan vilken lustigkurre du är  :D

Jo jag vill veta allt :) Jag ska köpa en ny musikdator och gillar t ex iMacen med sin portabilitet av en bärbar men endå ett kraft paket...
Sedan så är ju mac som os en grej som är väldigt fin, men nu är det ju Logic som jag kommer att använda. Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt, så att jag inte känner mig missnöjd om jag väljer mac

Om jag säger såhär...
Det finns INGET jag ångrar med min övergång från Cubase till Logic. Logic äger upp Cubase vilken dag som helst :D Sen att man får lära om vissa bitar, det är ju så. Men du kommer inte sakna Cubase, trust me :D

Ja.....då tar jag det som ett löfte om jag bestämmer mig ;)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag fortsätter i samma tråd:

Någon som gått ifrån cubase till Logic som har erfarenheter av det?

Jag har gjort det. Vad vill du veta? :D

Fan vilken lustigkurre du är  :D

Jo jag vill veta allt :) Jag ska köpa en ny musikdator och gillar t ex iMacen med sin portabilitet av en bärbar men endå ett kraft paket...
Sedan så är ju mac som os en grej som är väldigt fin, men nu är det ju Logic som jag kommer att använda. Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt, så att jag inte känner mig missnöjd om jag väljer mac

Om jag säger såhär...
Det finns INGET jag ångrar med min övergång från Cubase till Logic. Logic äger upp Cubase vilken dag som helst :D Sen att man får lära om vissa bitar, det är ju så. Men du kommer inte sakna Cubase, trust me :D

Ja.....då tar jag det som ett löfte om jag bestämmer mig ;)

säger desamma som mr.freddy!
du kommer inte ångra dig :):)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Jag fortsätter i samma tråd:

Någon som gått ifrån cubase till Logic som har erfarenheter av det?

Jag har gjort det. Vad vill du veta? :D

Fan vilken lustigkurre du är  :D

Jo jag vill veta allt :) Jag ska köpa en ny musikdator och gillar t ex iMacen med sin portabilitet av en bärbar men endå ett kraft paket...
Sedan så är ju mac som os en grej som är väldigt fin, men nu är det ju Logic som jag kommer att använda. Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt, så att jag inte känner mig missnöjd om jag väljer mac

Om jag säger såhär...
Det finns INGET jag ångrar med min övergång från Cubase till Logic. Logic äger upp Cubase vilken dag som helst :D Sen att man får lära om vissa bitar, det är ju så. Men du kommer inte sakna Cubase, trust me :D

Ja.....då tar jag det som ett löfte om jag bestämmer mig ;)

säger desamma som mr.freddy!
du kommer inte ångra dig :):)

Jag har bestämt mig inom kort blir jag mac ägare :)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil