Kontrollrummet

vilken version???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Har lite problem att bestämma vilket stuk jag ska fortsätta med....

I vår tid 1
I vår tid 2

Hjälp och synpunkter tas tacksamt emot...

/ karl


                              I VÅR TID 
Jag gick runt på stränderna bland snäckskal och bland tång
och tryckte dem mot örat för att höra havets sång
Jag klättra upp i tallarna som växte längre in
och föll igenom grenverken som rev i blod min kind

Och jag la mig aldrig ner
utan att känna först på skuggorna ett slag
Nej jag la mig aldrig ner
utan att se igenom mörkret nån slags dag
I min tid
I vår tid
I min tid, i vår tid

På bänkar långt där nere under jorden, du och jag
vi satt och såg hur tågen kom och gick varenda dag
Vid skrivbord högt bland molnen fann vi ord att sätta på 
det vi alla vet och saknar men som ingen kan förstå 

Och vi la oss aldrig ner 
utan att lyssna genom larmet först ett slag
Nej vi la oss aldrig ner
utan att höra där varandras andetag
I vår tid
I vår tid
I vår tid, i vår tid
« Senast ändrad: 06.06.2008, 02:13:05 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjena! Just hemkommen från en nattskärreexkursion med ett gäng gamla fältbiologer. Fem hörda (nattskärror alltså) och ingen pärluggla denna gång.
Vilken härlig avslutning av natten att få ta del av en pärla av karl och på svenska igen. Kanon, det är där du är hemma! Fin text. Egen? Snygg melodi och fyndiga ackord som jag aldrig skulle hitta rätt bland. Av de två versioner du lagt upp föredrar jag den första pga att melodi och text kräver ett litet lugnare tempo. Version 2 känns lite stressigare men hade jag inte hört ver 1 hade jag gillat tvåan också. Snacka om schysst Hammond... Snygg gitarrfigur i tvåan (01:22-30) ta med den i ettan! När dina låtar är så pass bra vill man också att arren skall göra dem full rättvisa och jag tycker inte riktigt att du är framme här.  En av dina bäst arrade sånger är Not your child och jag skulle önska att du hade samma sparsmakade tänk även när det gäller denna låt där varje instrument klart och tydligt kan urskiljas. Samma sak när det gäller kanske din allra bästa, Walking. I vår tid finns mycket som trängs med din sång och skyms delvis av orgel och något av sångpåläggen också. Det är synd för att det tar fokus från lead vokalen och därmed texten. Kanske skulle räcka med bas, gitarr och trummor under versen och dra på lite mer under refrängen eller vara tyst helt under sångstroferna. Finns där en synt också? Skulle t o m vara intressant att höra den bara med sång (en stämma) och gitarr. Jättehärlig låt och jag kan inte låta bli att ha åsikter om en en sådan!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ettan känns naturligast, medans tvåan skulle kunna vara liveversionen från Västerviks visfestival 2009.

Lite tankar om annat....  Refrängsången i tvåan (om du väljer den) känns ganska krystad, som om du inte riktigt hinner med melodin. Alltså dom där vå å å år tid. Däremot känns sången överlag behagligare för dig i tvåan. Kan vara att tempot maskerar en del skavanker som jag tror skulle försvinna om tonarten sänktes 3-4 tonsteg. Du har fin klang både nere och uppe i registret men det handlar väl om vilken känsla man vill förmedla?

Gitarren/gitarrerna är svåra att urskilja tycker jag. Känns som flera olika gitarrer med olika arr ovanpå varandra. Kan ju iofs vara en effekt, men jag hade dragit ner arret något.

Låten. Ja jösses. Strålande helt enkelt, och vilka melodier. Mycker bra helt enkelt. I mål nu....

 :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med om att låten är rejält bra.

Lyssnar inte på texten så mycket, även om den verkar passa stämningen i musiken. Föredrar ettan. Tycker inte ettan låter lika mycket som en kombination av musikstilar/musiker som redan existerar/t utan mer Karl, vilket tvåan gör. Mer originell alltså (men iofs, vad vet jag, kan ju finnas nån okänd musiker som låter karl redan :)
Dock så går texten hem i båda fallen, så det hela är väl en smaksak.

Stör mig inte på gitarren, gillar orgeln, gillar sångmelodin. 5/5
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx equality... nattskärreexkursion  :lol: var också med på en way back vilket resulterade i att jag inte blev medlem i fältbiologerna...eller kanske inte pga det. det var ju en del annat som drog också  :unsure: kul att du tycker "ettan" och att jag kanske addar gitarrpryttlen som dök upp först igår på andra versionen...tycker det blir ett driv i den mot slutet vilket är lite ovanligt för mig...kan inte minnas hur jag tänkte på "walking" och "not your child" men jag tror låter arrar sig själv liksom och här ska det väl kanske vara aningen sparsamt men jag tycker orgeln gör sitt fast kanske lite för långt fram....ska fnula på... då jag kanske ändå tycker att det är mer driv i den andra...det kanske blir ett mellanting av dom båda

tnx /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx Wernborg för konstruktiv kritik och kul att du tror på en liveversion också...du har säkert rätt beträffande tonhöjd...version 2 är en halvton högre än 1:an samtidigt som det blir lite mer uttryck ju högre det blir ..ja,det finns ju gränser naturligtvis...jag tror det verkar som det blir en hybrid mellan dom två..men kul att du tycker om tonspråket...kanske ett bra gitarrsolo såsmåningom?

Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Mycket bra låt. Skön melodi, fina harmonier och bra text. Vackert och lite sorgset uttryck. Vid en första lyssning är 2an  lättsammare och snabbare, snygga gitarrer, lite tunnare ljudmässigt - mer livestuk.
Lyssnar på 1an igen. Jo jag gillar nog den bättre – bättre tempo, ljud och sång som är riktigt varm och nära – Bra! Fin orgel här.
Kanske det är något mycket som pågår samtidigt – kan tänka mej en vers eller ett stycke med bara sång, gitarr, bas.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Dividend....det lutar ju åt ettan märker jag och kul att texten ändå funkar för dig i bägge...kul också att du tycker det låter karl...har ju en del influenser jag också men som kanske är en smältdegel av det som kommer fram...5/5   Stort Tack... /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Karl!

Version 1 funkar bäst tycker jag. Orgeln skulle jag försöka tunna ut så den kan ligga långt fram i alla fall. Din sång kommer automatiskt fram då utan att behöva höja volymen..kanske lite längre bak med orgeln ändå..Skulle också satsa på ett lite
stadigare trumkomp eftersom andra saker rör sig mycket.. behövs inte mer trummor för den delen bara lite rakare så man kan hänga upp rytmen på nåt...


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tjena karl
Tycker det lutar åt version 1. Version 2 kändes lite stressande, kan ju bero på att jag hörde 1'an först. Vidare tycker jag att det är en fin melodi och text, härligt med svenska. Arret känns väldigt på hela tiden. Lite mer avskalade partier skulle nog i mina öron ge lite mer variation annars så är det en vacker ljudbild du målar. Orgeln är snygg, sången låter lite avlägsen.
Gott
/staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx cykeln....på tvåan körde jag bara sång och gitarr inspelat samtidigt rakt in och det är kanske det som gör det till "livekänsla" sedan la jag på det ena och det andra men det kanske är läge att skala ist...kul att du tycker om...
Allt gott /  karl
Mycket bra låt. Skön melodi, fina harmonier och bra text. Vackert och lite sorgset uttryck. Vid en första lyssning är 2an  lättsammare och snabbare, snygga gitarrer, lite tunnare ljudmässigt - mer livestuk.
Lyssnar på 1an igen. Jo jag gillar nog den bättre – bättre tempo, ljud och sång som är riktigt varm och nära – Bra! Fin orgel här.
Kanske det är något mycket som pågår samtidigt – kan tänka mej en vers eller ett stycke med bara sång, gitarr, bas.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Clemens och stajo....ja, jag ska greja till åt version 1 hållet....tack för konstruktiv kritik...
Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
"Och jag la mig aldrig ner
utan att känna först på skuggorna ett slag
Nej jag la mig aldrig ner
utan att se igenom mörkret nån slags dag"


Väldigt vackert:)

Jag tycker version 2 är mer orginell, kör hårt. Känns som att sången ska upp mer och att ljudbilden är rätt platt?
Lägg en fin kör på refen kanske?

Skitbra låt:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack Markus...ska lägga ut åt sidorna ...kul att du gillar...
/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


jay thomas

  • Gäst
Tjo!
Det här var Gabriel på svenska, helt enkelt lysande!  :) Gillar version 2 allra bäst, tycker ingredienserna "kokar ihop" bättre i den.  :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack för lyssning../ karl
Tjo!
Det här var Gabriel på svenska, helt enkelt lysande!  :) Gillar version 2 allra bäst, tycker ingredienserna "kokar ihop" bättre i den.  :)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Karl!

Go låt du har fixat till här och texten är ju riktigt fin! Gillar nog första versionen bäst, tror jag...för mig blir låten till känslor av både harmoni, melankoli och lycka på samma gång...lite skum mix av känslor, men vackert blir det. Det är väl sången som jag ibland har svårt att greppa bara. De höga tonerna känns lite övermäktiga (låter som att dem är svåra att behärska) på en del ställen. Snyggast blir det när du ligger på lägre toner och sjunger, tycker jag...med undantag för partierna när du sjunger "laaaaaa miiig aaldrig neeer" som är helt underbart och som är låtens absoluta höjdpunkt för mig. Musiken är vackert arrad.

Gött jobb!  :)

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack Leif för dina öron..förstår att du inte greppar sången eftersom det är två slaskar för att jag visste inte åt vilket håll jag skulle gå men det börjar utkristalliseras nu så jag ska sätta igång och spela in på nytt...och då förhoppningsvis kommer sången på plats...och det blir en hybrid mellan dessa två lite lägre tempo än tvåan och samma tonhöjd som ettan och gitarrfiguren som i tvåan men mer som orgeln i ettan..... :unsure: B) lägger upp när den är klar ...tack igen
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bra valda toner, fina harmonier. Däremot känns det som melodin i ettan kommer fram mot bakgrunden och låter lite för mycket som något du gjort tidigare. mixen känns spretig och låten förvinner lite i nåt halvflummigt icke.

tvåan känns solid. en tanke och en röd tråd genom hela låten, där skaparglädje, kreativitet och hantverk får gå hand i hand och skapar en bra fond till de fina harmonierna.

jag skulle gjort den som verison två. ettan känns lite fegar, som att få lite gratis emo-poäng. #klart det blir drömskt och mysigt såhär" lite.


två bra versioner dock, -jag sågar kanske onödigt hårt på ettan för att få fram att jag gillar tvåan bra mycket bättre :D


jag utrrycker mig mycket märkligt antar jag, men jag hoppas att det går att få fram nåt vettigt...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx EMU  ska kolla på den i veckan..../  k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Utan att ha läst övriga inlägg, version 2 helt klart. Den känns mer sammanhållen och inte så spretig.
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hej Karl!
Svarar nu utan att läsa tidigare kommentarer så det kan hända att jag skriver samma som alla andra.
Som vanligt bäddar det för skön musik när du är i farten. Svårt att välja version faktiskt, men jag tror ändå att det lutar mot version två, trots att det är mycket bättre ljud i den första.

Tycker svänget är skönare i andra versionen där du ökat på tempot en del och jag gillar även den lite renare ljudbilden i tvåan, även om du även här har en stor matta med ljud som fyller upp. På gränsen till för mycket men ok tycker jag, men i version 1 är det över gränsen enl. min smak. Ver.2 igen... Jag tror att det är ett piano som ligger och plinkar ett tre-ackord i snabbt tempo i bakgrunden. Jätteskönt i inledningen!! Men jag hade nog valt att tona bort detta och byta spel under versen, för att senare ta tillbaks det igen i refrängen. Då känns det som låten blir "lugnare" i versen och att den ökar i ref. fast du egentligen aldrig ändrar bpm. 

Ser med förväntan fram mot nästa version.    :)
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skulle vara intressant med en enkel avskalad version med vispar bas orgel, en gitarr och sång.
Tycker båda versionerna är goda men gillar "vårtid" mer, kanske på grund av att den är renare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tack Jon,Tack Kornstad och Tack Max B det var tre för version två i rad...(eller4:a med EMU)
själva drivet i 2:an vill jag behålla...får se hur det blir senare i veckan... /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Karl!

Klättra upp igen tallarna..........
Känner igen dessa greijer.....
Så denna låt kommer uppå stegen många snepp.
Men nånting får detta att låta väldigt stort, alltför stort i våt tid.....
Skulle helst se detta som ett mera personligt verk genom lite mindre komp!
Slutet drar verkligt ut på goodheten, långtråkigt blir slutresultatet!

Potential till det oändliga, men.... kolla överom!


h.  johan  :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej karl! ganska kort analys här:

Version 1
Låter som för många gitarrer inte alltid i takt med rytminstrumenten.
Det spelas för mycket hela tiden. Ingen variation i arret. Orgelns enformiga toner? Bättre mot slutet.

Version 2.
 Lite slickare. Inte så framträdande gitarrer. Vispar hör jag nu. Sången ska upp. Var är basen?

Och vad är bäst? Tror nog tvåan, trots 1:ans lite råare uttryck.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack Johan....ska nog få till en lite mer nyanserad version...tack för konstruktiv kritik /  karl

Tokai...tack för din analys....lutar nog också mot tvåan nu...tnx
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kan ju inte lägga något piano utan filer? ;) ( Oj... Sorry! fel låt )
« Senast ändrad: 26.06.2008, 23:51:56 by Clemens »