Kontrollrummet

spela in ac gitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
tjenare.. jag hade tänkt att gå över från att spela in gitarrerna i midi till analogt istället.. hur mycket kan detta kosta ungefär.. typ micpreamp mikrofon.. det ska vara helst i den bättre klassen fast ändå inte överdrivet dyrt.. vad mer behövs förutom micpreamp och mikrofon om jag ska spela in ac gitarr?


Utloggad tsmalmbe

satsa 150euro på preampen och 100 euro på mikrofonen. Satsa på tvåkanalspreamp för då kan du senare köpa en mic till för stereoupptagning av akken. I prisklassen har märket inte så stor betydelse. Begagnat såfår du lite mera bang/buck-ratio.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
njaa. det låter för billigt.. vill ha bra kvalite och ljud.. kanske nån rörpreamp i 10 000 kr klassen och nån mikrofon för 5000 typ? .. där nånstans.. tänkte även köpa (inte än men snart förhoppningsvis) en martin d-28, tycker den låter bäst i prisklassen av martin gitarrerna..


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
En akustisk gitarr vill man väl kanske helst ha in ganska rent - och då är en mer transparent preamp mer lockande, tycker jag - men det är förstås, som så mycket annat, en smaksak. Ett exempel är True Systems P-Solo, som jag själv använder och är väldigt förtjust i.

När det gäller micar, så finns det en uppsjö. Hämta gärna smakprov på hur diverse micar kan låta - med en Martin D-35 :) - på min testsite.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
njaa. det låter för billigt.. vill ha bra kvalite och ljud.. kanske nån rörpreamp i 10 000 kr klassen och nån mikrofon för 5000 typ? .. där nånstans.. tänkte även köpa (inte än men snart förhoppningsvis) en martin d-28, tycker den låter bäst i prisklassen av martin gitarrerna..
Hmmm, det var väl din kommentar jag såg i en annan tråd...  :rolleyes:

det är typ, ja vad ska man kalla det "nyare rock pop stil med lite dance stuk"! har en låt som jag tycker har lite tråkigt kompljud.. men kan man göra dessa grejer även om det är midi? funderar på att börja spela in gitarr analogt men det blir lite för dyrt jusst nu känner jag..

För mig är det vansinne att välja mellan att köpa grejer för femton tusen eller strunta i att köpa grejer alls. Jag gillar Studio Projects micpreamp VTB1 och mikrofon B1, som jag köpt av Clas för tillsammans c:a 2000 kr.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ska jag satsa på att spela in gitarr själv utan midi så ska jag ha bra grejer.. annars kan jag köpa vir2 eller liknande som har ett j'vligt fint ljud.. men jag vill inte spela in allt genom midi, har tröttnat på det.. så jag känner för att göra en storsatsning och köpa dessa dyrare grejer. och varför dyrare: för jag ska ha det i många år framöver :) .. men anledningen till tråden är tips på bra kvalite premps och microfoner...

Citera
En akustisk gitarr vill man väl kanske helst ha in ganska rent - och då är en mer transparent preamp mer lockande, tycker jag - men det är förstås, som så mycket annat, en smaksak. Ett exempel är True Systems P-Solo, som jag själv använder och är väldigt förtjust i.

vad är det som ändras i ljudet om man har sånna preamps som ändrar eller färgar ljudet ?


Utloggad tsmalmbe

kolla in någon channelstrip, av presonus eller tla, möjlighet till transparens eller tweaks.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
ska jag satsa på att spela in gitarr själv utan midi så ska jag ha bra grejer.. annars kan jag köpa vir2 eller liknande som har ett j'vligt fint ljud.. men jag vill inte spela in allt genom midi, har tröttnat på det.. så jag känner för att göra en storsatsning och köpa dessa dyrare grejer. och varför dyrare: för jag ska ha det i många år framöver :) .. men anledningen till tråden är tips på bra kvalite premps och microfoner...

Citera
En akustisk gitarr vill man väl kanske helst ha in ganska rent - och då är en mer transparent preamp mer lockande, tycker jag - men det är förstås, som så mycket annat, en smaksak. Ett exempel är True Systems P-Solo, som jag själv använder och är väldigt förtjust i.

vad är det som ändras i ljudet om man har sånna preamps som ändrar eller färgar ljudet ?

Det är nog en hel vetenskap att förklara (för den som kan). En kompressor, till exempel, färgar ju ljudet på ett speciellt sätt. En micpreamp med rör kan man nog tänka sig att den förändrar karaktären på ett liknande sätt.

Ett bra tips på kvalité-preamp och mikrofon är Studio Projects micpreamp VTB1 som har rör. Den tillsammans med mikrofonen B1 kommer jag använda i många år framöver och jag är mycket nöjd med dem. Jag kommer inte att köpa nytt, dyrare och bättre, eftersom jag tycker de är bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ok.. jag lyssnade nyss på claes testspelningar, gitarren då.. tyckte neuman tlm-103 lät bäst..

Citera
Ett bra tips på kvalité-preamp och mikrofon är Studio Projects micpreamp VTB1 som har rör. Den tillsammans med mikrofonen B1 kommer jag använda i många år framöver och jag är mycket nöjd med dem. Jag kommer inte att köpa nytt, dyrare och bättre, eftersom jag tycker de är bra.

skulle du kunna lägga upp lite akustisk gitarr eller nått annat så man får höra? Mvh


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kompletterar snart med mer men här går alla gitarrer och basen genom VTB1.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=10455.0

Kompgitarrer vänster och höger sida samt bas rent ljud utan rör-färgning och på sologitarr har jag full kräm på rör-vredet.
På min kontrollrummet-sida finns tydligen en hel del låtar:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=751
Bra exemepl med akustisk gitarr
- The Hacienda 
- Kan aldrig glömma
Det mesta som finns på den sidan är inspelat med VTB1. Sång och akustiska gitarrer är oftast inspelande med VTB1 och B1 men ofta har jag använt B1-mikrofonen framför gitarstärkaren.



Nice - nu har familjen kommit hem och det är midsommarfirande med familjen. Trevlig midsommar!
« Senast ändrad: 20.06.2008, 20:22:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
ska jag satsa på att spela in gitarr själv utan midi så ska jag ha bra grejer.. annars kan jag köpa vir2 eller liknande som har ett j'vligt fint ljud.. men jag vill inte spela in allt genom midi, har tröttnat på det.. så jag känner för att göra en storsatsning och köpa dessa dyrare grejer. och varför dyrare: för jag ska ha det i många år framöver :) .. men anledningen till tråden är tips på bra kvalite premps och microfoner...

Citera
En akustisk gitarr vill man väl kanske helst ha in ganska rent - och då är en mer transparent preamp mer lockande, tycker jag - men det är förstås, som så mycket annat, en smaksak. Ett exempel är True Systems P-Solo, som jag själv använder och är väldigt förtjust i.

vad är det som ändras i ljudet om man har sånna preamps som ändrar eller färgar ljudet ?

Som andra har nämnt, så är det en hel vetenskap att försöka förklara i ord hur ljud låter - men i fallet med P-Solo, så reagerar man på att det blir så detaljerat och att alla transienter återges helt perfekt - något som man kan uppleva lite trögare på något sätt med många preampar.

Om du har en färgande preamp, så får du alltid den preampens färgning - och preampens färgning har du kvar oavsett vilken mic du väljer, så att du får dubbla färgningar. Har du en transparent preamp, så finns det ingen färgning att snacka om, utan du får enbart micens färgning. Visst kan det vara intressant att ha en färgande preamp också - men på min prioriteringslista innehar en transparent preamp förstaplatsen. Det är förstås alltid en smaksak, som sagt - men så tycker jag.

Preampen som används på mina testinspelningar är förresten en transparent preamp+A/D från RME. P-Solo är ännu bättre än den, men det var RME-preampen som jag hade när jag började med testinspelningarna och det har dröjt ett tag innan jag fick råd att uppgradera (den preampen med inbyggd A/D är en utgången modell, men låg på ca 17000:- när jag köpte den - för 8-9 år sedan tror jag att det var...). Jag börjar nog köra med P-Solo + Benchmark ADC1 fr o m nästa omgång testinspelningar i stället... :wub:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Jag kompletterar snart med mer men här går alla gitarrer och basen genom VTB1.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=10455.0

Kompgitarrer vänster och höger sida samt bas rent ljud utan rör-färgning och på sologitarr har jag full kräm på rör-vredet.
På min kontrollrummet-sida finns tydligen en hel del låtar:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=751
Bra exemepl med akustisk gitarr
- The Hacienda
- Kan aldrig glömma
Det mesta som finns på den sidan är inspelat med VTB1. Sång och akustiska gitarrer är oftast inspelande med VTB1 och B1 men ofta har jag använt B1-mikrofonen framför gitarstärkaren.



Nice - nu har familjen kommit hem och det är midsommarfirande med familjen. Trevlig midsommar!
det var ju schysst ljud, vad använder du för gitarrer? och låten the hacienda var riktigt skön! snyggt spelat!.. Trevlig midsommar  :)

Citera
Som andra har nämnt, så är det en hel vetenskap att försöka förklara i ord hur ljud låter - men i fallet med P-Solo, så reagerar man på att det blir så detaljerat och att alla transienter återges helt perfekt - något som man kan uppleva lite trögare på något sätt med många preampar.

Om du har en färgande preamp, så får du alltid den preampens färgning - och preampens färgning har du kvar oavsett vilken mic du väljer, så att du får dubbla färgningar. Har du en transparent preamp, så finns det ingen färgning att snacka om, utan du får enbart micens färgning. Visst kan det vara intressant att ha en färgande preamp också - men på min prioriteringslista innehar en transparent preamp förstaplatsen. Det är förstås alltid en smaksak, som sagt - men så tycker jag.

Preampen som används på mina testinspelningar är förresten en transparent preamp+A/D från RME. P-Solo är ännu bättre än den, men det var RME-preampen som jag hade när jag började med testinspelningarna och det har dröjt ett tag innan jag fick råd att uppgradera (den preampen med inbyggd A/D är en utgången modell, men låg på ca 17000:- när jag köpte den - för 8-9 år sedan tror jag att det var...). Jag börjar nog köra med P-Solo + Benchmark ADC1 fr o m nästa omgång testinspelningar i stället...
ok.. det låter logiskt att köpa en transparent preamp så man inte får alltför mycket färgningar, finns det nån sida elle någon som har testat olika preamps så man får höra på det också? men annars var väl maxB:s preamp ganska bra för pengarna? fast det kanske beror på vilka gitarrer han kör med också osv.. men nu dom här två preamparna vtb1 och p-solo är det ca 6000 kr skillnad.. det är ganska mycket, blir skillnaden på ljudet också stor då?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Till en början kan du kolla här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=10501.0

Sen tycker jag att det är roligare att köpa nya grejer allt eftersom för först då märker man av skillnaden och lär sig använda öronen att jobba bra.

Att köpa marknadens bästa grejer tror jag tar död på kreativiteten. Faan vad kul det var att spela in gitarr när jag köpte min Gibson, och faan vilken skillnad på preamp o preamp när jag skaffa mitt focusrite saffire pro kort.

Det är de små sakerna som håller kreativiteten igång.

Edit: Jag menar inte att du ska köpa skitgrejer, utan att byta när du behärskar skillnaden och får ut mervärde och en kick av en annan produkt. När jag började skulle jag inte hört skillnad mellan mina båda preampar, det gör jag nu på grund av att jag har jobbat med båda.
« Senast ändrad: 21.06.2008, 12:19:37 by Zyan »


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
jo de ju sant.. men du 500 kr e ju inte mycket.. har en adk a51 som typ aldrig använts.. går väl å spela in med den också och få ett någorlunda bra ljud? men det hade inte varit dåligt ska kolla upp med killen.. men sen nästa problem hur f*an kopplar man ihop allt (detta blir min första hårdvaru grej jag köper, så jag har inte en anning hur dessa ska kopplas, behöver jag nåt mer än micpreamp och mic?vad är det för sladdar osv).. det hade varit kanon fall någon haft nån skiss elle nåt? Tack så mycket för hjälpen  :rolleyes:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Mellan mick och preamp behövs en micksladd som den kallas i dagligt tal. Består av xlr kontakter med en hona och en hane. Två ledare och en jord, vilket behövs för att kunna mata ADK micken med 48volt. Annars blir det tyst.

Sen behöver du någon form av analog till digitalomvandlare. Det som omvandlar ljudet till ettor och nollor. Någon form av musikljudkort. Kanske ett Emu 0404 vilket passar ditt behov (du vill ha en bra extern preamp) och detta är preamplöst och har balancerade ingångar (de bra preamparna har garanterat balanserad ut).
Därimellan ska det då vara en stereotelesladd.

Sist behöver du slutna lurar när du spelar in för att höra metronomen.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för kommentaren om Hacienda!

Mikrofonen B1 behöver en mikrofonsladd (gärna "balanserad") så att VTB1 samtidigt kan ge 48 Volt till mikrofonen. Från VTB1 till datorn kan man ha en sladd till "Line in" på ljudkortet.

Sladd från VTB1 till "Line in" på ljudkortet kan variera beroende på hur man tar in ljudet till datorn.

Det finns fler varianter än de jag nämner här men jag har en gitarrsladd från VTB1 till en enkel simpel mixer (förut till en gammal kassettporta) och därifrån en sladd med RCA-kontakter från mixern och "minitele" till "Line in" i datorn.

Jag hoppas du kan tänka om vad gäller pris och kvalité. Jag minns en blindtest som gjordes för ett tag sen, då folk som du och jag (och andra som håller på mycket med musik) gissade vilka inspelningar som kom från vilken micpreamp. Då resultatet presenterades var det många som överraskades av att VTB1 genomgående fick så bra betyg.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Mellan mick och preamp behövs en micksladd som den kallas i dagligt tal. Består av xlr kontakter med en hona och en hane. Två ledare och en jord, vilket behövs för att kunna mata ADK micken med 48volt. Annars blir det tyst.

Sen behöver du någon form av analog till digitalomvandlare. Det som omvandlar ljudet till ettor och nollor. Någon form av musikljudkort. Kanske ett Emu 0404 vilket passar ditt behov (du vill ha en bra extern preamp) och detta är preamplöst och har balancerade ingångar (de bra preamparna har garanterat balanserad ut).
Därimellan ska det då vara en stereotelesladd.

Sist behöver du slutna lurar när du spelar in för att höra metronomen.
Jag kör med ett m-audio audiophile, "två ledare och en med jord" förstår jag inte riktigt vad du menar? men på ljudkortet har jag bara ett right och ett left input? funkar det iaf?

Citera
Mikrofonen B1 behöver en mikrofonsladd (gärna "balanserad") så att VTB1 samtidigt kan ge 48 Volt till mikrofonen. Från VTB1 till datorn kan man ha en sladd till "Line in" på ljudkortet.

Sladd från VTB1 till "Line in" på ljudkortet kan variera beroende på hur man tar in ljudet till datorn.

Det finns fler varianter än de jag nämner här men jag har en gitarrsladd från VTB1 till en enkel simpel mixer (förut till en gammal kassettporta) och därifrån en sladd med RCA-kontakter från mixern och "minitele" till "Line in" i datorn.

Jag hoppas du kan tänka om vad gäller pris och kvalité. Jag minns en blindtest som gjordes för ett tag sen, då folk som du och jag (och andra som håller på mycket med musik) gissade vilka inspelningar som kom från vilken micpreamp. Då resultatet presenterades var det många som överraskades av att VTB1 genomgående fick så bra betyg.

okej.. jag skriver nu så som jag fattat det hela.. micsladd från mikrofonen till vtb1 (och då ska den in i balenced out eller mic in i vtb1:an?) sen från vtb1 till datorn är det då från line out eller insert i vtb1:an till right eller left input i ljudkortet? och sen sladden från vtb1:an till mixern är det då från line out elle insert i vtb1? har bilderna framför mej på preampen och mitt ljudkort. hoppas ni fattar nu den flummiga texten, men vill vara 100% säker på vad det är som ska göras, tack så jätte mycket för hjälpen :D :D


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
Som andra har nämnt, så är det en hel vetenskap att försöka förklara i ord hur ljud låter - men i fallet med P-Solo, så reagerar man på att det blir så detaljerat och att alla transienter återges helt perfekt - något som man kan uppleva lite trögare på något sätt med många preampar.

Om du har en färgande preamp, så får du alltid den preampens färgning - och preampens färgning har du kvar oavsett vilken mic du väljer, så att du får dubbla färgningar. Har du en transparent preamp, så finns det ingen färgning att snacka om, utan du får enbart micens färgning. Visst kan det vara intressant att ha en färgande preamp också - men på min prioriteringslista innehar en transparent preamp förstaplatsen. Det är förstås alltid en smaksak, som sagt - men så tycker jag.

Preampen som används på mina testinspelningar är förresten en transparent preamp+A/D från RME. P-Solo är ännu bättre än den, men det var RME-preampen som jag hade när jag började med testinspelningarna och det har dröjt ett tag innan jag fick råd att uppgradera (den preampen med inbyggd A/D är en utgången modell, men låg på ca 17000:- när jag köpte den - för 8-9 år sedan tror jag att det var...). Jag börjar nog köra med P-Solo + Benchmark ADC1 fr o m nästa omgång testinspelningar i stället...
ok.. det låter logiskt att köpa en transparent preamp så man inte får alltför mycket färgningar, finns det nån sida elle någon som har testat olika preamps så man får höra på det också? men annars var väl maxB:s preamp ganska bra för pengarna? fast det kanske beror på vilka gitarrer han kör med också osv.. men nu dom här två preamparna vtb1 och p-solo är det ca 6000 kr skillnad.. det är ganska mycket, blir skillnaden på ljudet också stor då?

VTB1 ligger på 1500:- (listpris) och P-Solo ligger på 5795:- (listpriset sänktes kraftigt ganska nyligen som en följd av den låga dollarn) - så 6000:- skillnad är det ju inte riktigt... ;)

Skillnaden i ljudkvalitet är aldrig proportionell till skillnaden i pris, så det är svårt att säga var man ska lägga sig. Om en person tycker att en DW Fearn preamp för 40000:- är prisvärd, så är det ju inte säkert att du tycker det - men den andre tycker att den är helt oumbärlig och hade gladeligen hostat upp ännu mer för den om det var nödvändigt. Jag tycker att en P-Solo kostar mycket pengar, men den är inte dyr - om du förstår hur jag menar...?

VTB1 är definitivt mycket prisvärd. Det är den billigaste preamp som jag känner att jag kan rekommendera utan att behöva skämmas. Den är flexibel och bra, bl a eftersom man kan få rörfärgning, men också koppla bort röret för att få en renare transistor-preamp. Den färgar ändå en del, men det är ju alltid en smaksak.

Om man vill ha en ännu bättre, liknande preamp, så kan jag rekommendera Summit Audio 2BA-221, som har samma funktion att man kan koppla bort röret - och dessutom variabel inimpedans som kan påverka ljudet från micar med transformatorutgång.

En transparent preamp som enligt min mening är mycket prisvärd, är den svenska Line Audio Design 2MP.

Vill man ha färgning, så är inte rör enda vägen att gå. Vissa preamps, som t ex Neve Portico - eller Joemeek SixQ om man vill komma undan billigare), har i stället en ingångstransformator som färgar på ett trevligt sätt.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är glad att jag redan gjort ett val jag är nöjd med, så jag slipper bli förvirrad  :huh:
Det finns så fantastiskt många parametrar att ta med i valet av utrustning.
En sak jag undrar över är listpris, till exempel, Är listpris samma sak som det pris man betalar?
Thomann har ett lägre pris på VTB1:
http://www.thomann.de/se/studio_projects_vtb1.htm
« Senast ändrad: 21.06.2008, 17:13:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nej - listpriset är distributörens rekommenderade pris, som återförsäljarnas rabatter utgår från. För det mesta är däremot priset man verkligen betalar lägre. Det är bara att fråga vad man får för pris, så får man som regel ett trevligare förslag direkt. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Man har också användning för en stol som inte knarrar:)
Jag spelar in all mina akkesaker på ett stereospår i Cubase. Billig ADK Mic:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad tsmalmbe

Jag spelar in all mina akkesaker på ett stereospår i Cubase. Billig ADK Mic:)

Varför spelar du in på ett stereospår om du har bara en mikrofon?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
har någon erfarenhet av PreSonus BlueTube DP Rör-Preamp, hittade en på blocket på 1100kr? är det ett bra pris för den? han med vtb1:an har antagligen redan sålt då han svarar inte..


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag spelar in all mina akkesaker på ett stereospår i Cubase. Billig ADK Mic:)

Varför spelar du in på ett stereospår om du har bara en mikrofon?


Vet inte, känns bättre bara, låter bra.), jag är också väldigt medveten om att jag bara har en mic:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad tsmalmbe

Vet inte, känns bättre bara, låter bra.),

Tjafs.

Dessutom ett dåligt arbetssätt ur resurssynvinkel.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag kanske lär mig en dag:)
Alla sätt är bra, bara det blir ngt man är nöjd över.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad tsmalmbe

Alla sätt är bra, bara det blir ngt man är nöjd över.

OK, du vill inte ta emot ett gott råd och lära dig göra rätt. Godspeed.

Till alla andra: spela in en mikrofon i mono, inte i "stereo" eller "4-kanaligt" eller nåt annat tokigt. Behöver ni en identisk kopia av wav-spåret senare, är det copy-paste som gäller.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Alla sätt är bra, bara det blir ngt man är nöjd över.

OK, du vill inte ta emot ett gott råd och lära dig göra rätt. Godspeed.

Till alla andra: spela in en mikrofon i mono, inte i "stereo" eller "4-kanaligt" eller nåt annat tokigt. Behöver ni en identisk kopia av wav-spåret senare, är det copy-paste som gäller.

 
 :)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sorry Cube att VTB1:an redan var såld. Vet inget om den andra micpreampen du nämner.
Hoppas du hittar på nått bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Sorry Cube att VTB1:an redan var såld. Vet inget om den andra micpreampen du nämner.
Hoppas du hittar på nått bra.

ja det löser sig säkert.. den finns ju alltid på MB. Men tack så mycket för tipset om vtb1:an,  :rolleyes:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
Sorry Cube att VTB1:an redan var såld. Vet inget om den andra micpreampen du nämner.
Hoppas du hittar på nått bra.

ja det löser sig säkert.. den finns ju alltid på MB.   :rolleyes:

...eller hos andra - kanske också till bättre pris... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)