Kontrollrummet

Extern routing...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Skulle vilja kunna spela in elgura helt clean (men helst höra den med effekt) vid inspelningen, för att sedan routa den "cleana" guran externt via effekt (ToneLab, distpedal etc) och spela in detta på en ny kanal. Har klurat på detta ett par dagar men begriper inte hur jag ska göra egentligen... :(

Har ett M-Audio 2496, ett onboard SoundMax och en UB802-mixer. Av någon skum anledning vill inte SoundMax-ljudkortet fungera vid uppspelning (låg volym och brus) i Samplitude, annars kunde jag löst det på detta sätt (om jag hade kunnat få koll på signalnivån vill säga)... <_<

Ett annat alternativ är ju att spela upp den rena signalen i ett annat program via SoundMax-kortet, och skicka signalen via extern effekt och mixer till M-Audiokortet...men är utnivån från SoundMaxkortet för stark så finns risken att jag förstör inkopplad effekt... :ph34r:

Aux/effect send på UB802an orsakade bara "feedback". Väldigt osäker här då det handlar om så svaga signalnivåer också...det är ju ynkliga mV det handlar om... :unsure:

Någon som har tips... :)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gör två spår ett med effekt till lyssning ...det andra auxar du som du gjorde men drar ner volymen så det inte hörs ...alt splitta signalen i tonelabben finn väll dry i den o spela in den signalen med nerdragen vol ... hoppas jag skrev det jag tänkte...
y
att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

Annars får du splitta i mixern, alltså gitarrane in i mixern, två spår ut därifrån, varav ena till tonelabben och andra rakt in i datorn. Den från tonelabben drar du tillbaka till mixern, och därifrån styr du den också in i datorn. Tonelabben måste in i mixern för att du måste se till att mixerns hörlursutgång endast får signalen från tonelabben.

Du får nog ta fram manualen till din mixer och klura ut detaljerna själv..
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Om jag har förstått dig rätt så har du två delproblem. Dels att höra din gitarr med effekt fastän du lirar in den rent, och sen att spela upp den rena signalen genom din externa effekt och tillbaka in i datorn.

Problem ett borde du kunna lösa på ett par sätt: A. Kör in gitarren i båda ingångarna på ditt M-Audio, men ha ena kanalen ren och den andra processad. Sätt lyssningen på den processade, men lira in den rena. B. Om du kan tänka dig att köra en förstärkarplugg (istf extern effekt) på lyssningen så behöver du inte krångla nåt alls utanför datorn.

Vad det gäller delproblem 2, dvs re-ampingen, så gör du en loop Ljudkortet Ut -> Gitarrburken -> Ljudkort in. Kolla så du inte har lyssning (ut) på inkanalen dock, för då får du rundgång.
Jag antar att problemet är att du inte kan lyssna och ratta med ljudet samtidigt... det kan jag inte komma på nån annan lösning än att använda det interna ljudkortet som extra utgång. I värsta fall behöver du en reamp-box (som DI fast tvärtom) emellan.

(puh.... ibland är jag glad att jag kör GuitarRig... :) )


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Du behöver bara köpa en DI-box med en line out och en extra högimpedansutgång.
Thomann har en för 2-300 spänn tror jag, där dem kallar högimpedansutgången för "link out".


Utloggad tsmalmbe

För att klargöra: i min variant blev det ingen reamp, utan du bandade in clean + dist och lyssnade latensfritt på dist.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Många svar här och det är bra...det gör att jag ser det ur flera vinklar. Hehe, detta är klurigare än vad jag trodde... :lol:
Men efter att ha läst reportaget om "Pain Of Salvation" (Studio 2/07) så började jag fundera på det här...inte så mycket för att jag kan vara grymt otajt på både gura och bas (eller är lat ifall nu någon skulle tro mig om det), men det är ju inte alltid jag hinner lägga alla gurer/basar vid samma tillfälle... <_<
Ibland kan det gå flera dagar och t o m veckor innan andra guran/basen kommer på, och då är man inte i samma "mode"/har samma vibbar som när första guran/basen spelades in... :(
Att bara kunna routa ett redan inspelat spår externt genom en effekt verkar som en smidig lösning...vid första tanken i a f...men så lätt verkar det inte vara... :blink:
En DI-box (GI100 kanske) låter som en nödvändighet faktiskt, för jag ska väl knappast behöva investera i en Avalon vt737a och ett Motu interface... :ph34r:

Ska fundera vidare och testa lite...friskt kopplat hälften brunnit vill jag dock undvika... :D


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Jag har lite bråttom så jag läste inte igenom alla svar, men mitt är kort och koncist: http://www.reamp.com/
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Kanske lite som hämnd för det här inlägget  :D

Jag har M-Audio Delta Audiophile 24/96. Har inte haft något som helst knas med det. Tuggar och går och låter tokbra.
Samma här... :)

Men med en Pod XT går det alldeles utmärkt att reampa.  :rolleyes:

Men man tycker ju att det ska gå med en Tonelab också. Snabbskummade Tonelab-manualen men hittade inget om att re-ampa i den. Om du kan spela in en torr signal via s/pdif och samtidigt monitor lyssna den vanliga signalen från Tonelaben så borde du ju sen i efterhand kunna re-ampa s/pdif-signalen sen. Fast det kanske inte går att få ut båda samtidigt? Jag skummade som sagt bara i Tonelab-manualen.
« Senast ändrad: 30.03.2007, 01:48:38 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"