Tjenare.
Nu har jag bestämt mig för att bygga eget på min 3e våning, som nu bara är ett större allrum.
Jag har ritningar klart, det kommer bli superbt.
Detta beror på att Bert Karlsson sålt Mariann Grammofon inkl lokaler, studiodelar, ja.. hela skiten.
Och om jag känner den mannen rätt, så kommer han komma 2 dagar innan och säga, "dööö nu får du flötta dina gräjjer för nu sa di in här"
och då står man där

Nu till mina synpunkter och mina frågor.
Förr var det ju übernoga med akustik.. speciellt i dom sena 80-tals och tidiga 90-tals studios som JAG besökt.. så är det lixom total akustik i både kontrollrum och inspelningsrummen, flera 100tusen är lerlagt på just akustiken i rummen.
Men... JAG .. med all ny teknik, all mjukvara som pumpas ut på marknaden osv osv , så känns det som detta numera är jävligt mkt overkill än det va förr? (rätta mig om jag har fel).
Jag har spelat in i 4st olika studios, varav 2 av dom kostat flera miljoner att bygga (Nordic Sound Lab, samt Mariann Grammofon).
Jag hör ingen skillnad om jag spelar in i stora inspelningsrummet på Mariann än om jag gör det i mitt nu lilla inspelningsrum.. how come?
Jag tror tekniken gör att man klarar sjunga in det lika bra i ett "torrt" rum, som i ett rum som är 100% akustiklagt.
Nu till hur jag tänkt mig ..
Jag finner det alltid lättare att jobba med en vocal som är näst intill kruttorr, och helt brusfri, än en röst som är inspelad i ett stort inspelningsrum som ändå får lite "room" , men det är jag.
Jag kommer göra hela mitt nya studiorum helt kruttorrt, det kommer vara ljudabsorbenter från golv till tak i stort sett, samt att golvet är i sig belagt med heltäckningsmatta.
Sångbåset kommer vara likadant, förutom alla trädetaljer ska täckas med en tunn gummipackning överallt för att slippa knarr osv.
Tänker jag helt fel nu? kan det bli FÖR torrt, och isåfall varför skulle det vara negativt? vill verkligen inte ha nån efterklang o sån skit.
Jag hör att folk lägger ner massa tid o pengar på att mäta akustiken.. jag tror inte ett skit på sånt där nämligen.
Cher - Do you belive in love, är tex inspelad i ett badrum på ett hotell.
Carola - Evighet är inspelad i en pyyyyttteliten studio i Skövde , som är kanske 10m2 stor typ.. med ett sångbås som är lika litet som en människa.
Det jag försöker säga är att jag tror det är mer bullshit än nytta med rätt mätt akustik osv, och att jag denna gång kommer testa att göra hela mina studiodelar helt kruttorra, så det nästan slår lock för öronen när man kommer in i kontrollrummet