Kontrollrummet

Cykeln: Sara Olsson - My Song

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: My Song
ARTIST/GRUPP: Sara Olsson
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: v1 3.30, v2 3.56
KOMPOSITÖR: Elton John - Bernie Taupin
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Daddy O´s Cheating Midiocra Orchestra
INSPELNINGSÅR: 15/6 2008, v2 20/6
FORMAT: mp3

Min dotter (14 år) sjöng den här på skolavslutningen (8:e klass) och jag tyckte det var så initi he bra
Spelade in den idag och skickar upp för att dela en upplevelse
Är det (bara) är min faderskänsla som gör att jag tycker detta - sången alltså - är så bra?
Och framförallt gärna tips på hur hon kan förbättra sången, uttrycket mm

version 1
http://www.box.net/shared/6xwurm24og

version 2
Sänkt tempot och Sara försöker hålla ut tonerna lite mer och så lite fix och trix och puts och ....
http://www.box.net/shared/zv1q2oc2sg


« Senast ändrad: 23.06.2008, 17:12:14 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Hej.

Jo hon är bra. Riktigt bra.

Men du - jag har inte koll på originalet (det ekar möjligen liiiiiite p3-bekant om "hope u dont mind", men men jag har inte koll) - men jag tycker det går för fort. Stressat. Eller så är det precis det tjejjen ska träna på, göra låten mer avslappnad. Intonationen är 96procentig. Å de fyra återstående procenten får gälla som charm:)

Ta det rätt; tagningen får utan vidare fyraåenhalv av fem; men det är ju just så bra grejjer man vill förbättra lite:)

tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Tjaba....


överlag riktigt trevligt (det är inte bara faderskänslorna :))

tyvärr tycker jag att hon är lite för snabb på att klippa långa toner, vilket är synd då det skulle blir mycket bättre om hon höll dem liiiite till !


shysst röst tösen har, kanske hon vill va med lite mer på pappas projekt ? :)


glad fortsätning
david


EDIT : hon pysslar endel med whailing(heter det va?) diggar inte riktigt den sångstilen... menmen
« Senast ändrad: 15.06.2008, 22:11:35 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan hålla med om det som skrivits redan, både att det är bra och kanske att hon skulle hålla tonerna längre. Kanske en träningsfråga? Vet inte så mycket om sång iofs.
Wailing kan funka i rätt sammanhang. DEnna låt är väl ett sådant ;)

Vem gjorde originalet? Sjöng de inte denna i Moulin rouge? (filmen) Ah Elton John såg jag nu...
« Senast ändrad: 15.06.2008, 22:34:53 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
ja som förälder vet jag ju den enorma känslan när man är stolt över sitt barn, den går inte att jämföra med nåt annat  ^_^ Hon har en otroligt skön röst tycker jag, helst när hon sjunger med mkt luft.. såå fint. Hoppas hon gillar att sjunga såpass att hon jobbar vidare med rösten för hon har en egen röst. Låten är ju säkerligen inte lättsjungen heller.

Hon rörde mitt mammahjärta å dina vägnar  :) Hade detta varit min dotter så hade jag gråtit floder under uppträdandet...
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
ha ha..Midiocra orchestra..*s*...fyndigt :P...men stämmer ju inte, låter bra som fasiken! 

Elton Johns pärla som jag bara älskar, har behandlats varsamt av din dotra, hon gör den med bra känsla. Hon är jätteduktig för sin ålder, har en fin grundklang och kan redan intonera, hålla ut toner riktigt bra fast det kan hon förbättra...vad ska det bli av henne om några år..om det låter så här redan?!

Jättegod potential har tjejen, så jag tycker du ska vara riktigt stolt över henne :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Klart talang, håller med Åsa.
Du skall vara stolt, absolut :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


jay thomas

  • Gäst
Oj, vilken kul cover! Snygg sjunget och rackarns bra "backtrack". Hon sjunger jättebra, tycker hon har en skön karaktär i rösten, tummen upp! Och, förbaskat bra uttal, det gillar jag.

En liten anm, dock, hon halkar till lite i andra vändan. Men lite träning så kommer hon rocka rejält!  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
pappa skall vara stolt.

å ENA sidan: med tanke på åldern så finns INGET att såga på.

å andra sidan, är vi petiga här på forumet, och kan ha några synpunker :)

Ibland snubblas det lite på ord, kanske för att tempot kan vara en aning högt. Tror andningesteknik kan hjälpa. Ibland kapas toner för snabbt som tidigare skrivit. detta kan nog dock göras till något eget/positivt, att sluta tonen i en lixom viskning.

Nån ton driver ibland. KANSKE kan man spela in melodin och ha i lurarna under inspelningen?

Wailingen/glidningen mellan olika sångstilar som någon inte gillade ovan tycker jag helt enkelt är super! Hon glider sömlöst och riktigt bra mellan vanlig klang och falsett. de gånger jag gör det brukar sluta med hostattack, hämta vatten, och "undo record".

en grej....ta och lägg in orginalet i logic, låt henne spela in  till orginalsången. brukar vara lärorikt.


Som sagt, du (och hon!) har alla anledning att vara nöjd med detta.

vi vill höra mer!

PS. hon har riktigt bra tryck i pipan när hon tar i!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Stefan.

Hon är jätte duktig.Jag har jobbat en del med tonårs tjejer i studio sammanhang.Oftast så sätter blyghet och rädsla för sin egen röst ramarna för hur bra det kan bli,din dotter har kvalite´r och vågar verkligen sjunga..Utvecklingspotencial - enorm! Oj vad roligt att få vara med som pappa och forma en så fin röst! Felet som "dom" oftast gör är att kopiera nån redan känd sångerska,och då blir det mindre bra.Att hitta sitt eget uttryck efter sina förutsättningar
är rätt väg att gå.Vilket jag tycker att jag kan höra här.
Skitkul,uppmuntra och spela in henne så fort tillfälle ges så kommer detta att bli alldeles lysande.

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Jag tänker inte gå in och peta i detta, detta är sjukt bra... Otroligt fin röst med en otrolig och naturlig känsla, väldigt mycket talang. Nog ska du vara stolt allt. 


Utloggad tsmalmbe

å ENA sidan: med tanke på åldern så finns INGET att såga på.

Bör sägas. Kompressorn på sången pumpar verkligen verkligen fult. Låter som nån skulle försöka stjäla mikrofonen av det stackars barnet. Sen blir hon ännu överkörd av trummorna i slutet. Sången distar på vissa ställen, kolla att det inte är nån plugg i varje fall som orsakar det.

Sjunga kan barnet nog.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roligt med en ung resurs som vill sjunga!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vilken härlig röst röst tjejen har! Imponerande glidning på "mind" t ex. Om jag letar väldigt mycket hör jag någon liten sur ton men överlag är det ju suveränt och att hon lägger ner så mycket i uttrycket är nog inte vanligt för en fjortonåring. Bravo och smått förtrollande! Kompet är bra och följer originalet snyggt. Nylongurorna låter lite midi men det är en skitsak i sammanhanget.
Kommer ihåg när denna låg på topplistorna tillsammans med Frees Allright Now. De bägge blev till slut nedpetade av den förskräckliga Rose Garden med Lynn Anderson. 1971?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..din dotter har en väldigt bra röst..dessutom personlig...mycket bra! SE UPP FÖR BERT!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
TACK! Snälla
Vallhagen, David roennlund, Dividend, Åsa, Marruschkka, Flabb, jay thomas, Emulator, Harmonica mike, Tsmalmbe, MaxB, Equality, Clemens – rosa guldhjärtan till er  :wub:

För att ni lyssnat och tagit er tid att kommentera och ge tips på förbättringar. Var lite dubbel inför att lägga ut låten för bedömning eftersom det är en ung tjej det handlar om. Men samtidigt så går hon verkligen in för det här och eftersom man är ”lite” blind som förälder så tänkte jag att på KR finns en resurs som är både kunnig inom musiken, framförande, inspelning mm och dessutom objektiv. Genom era svar känns det att det var rätt att skicka upp den.

När jag visade era svar så var första kommentaren ”är det riktiga musiker som skrivit det där!” så jag tror att det betydde väldigt mycket för henne! Det blir liksom lite mera sant det vi har sagt till henne. Följden blev att hon ville vara själv och spela in så när jag gick och la mej sjöng hon in ett antal tagningar och även nästa dag när jag var på jobbet – kul!

På grundval av era synpunkter och tips har vi sänkt tempot (hela orkestern fick spela om allt och med lite mer dynamik  :D) och Sara försöker hålla ut tonerna lite mer och så lite fix och trix och puts och ....

Den nya versionen ligger i trådhuvudet

Åsa - jodå jag hade nog en och anna tår i ögat
Emu - jag hade melodin inlagd men hon ville inte ha den. Bra idé att lägga in originallåten, sak provas vid tillfälle.
HM - javisst är det roligt att få vara med och hon ska def få gå sin egen väg i detta
Tsmalmbe - kompression är jag inte så bra på, har provat attt bypassa det preset jag använder men tyckte inte det blev bättre. Trummisen har jag dock fått att spela något mer diskret.
Eq - håller med om midisoundet på nylongurorna, har skruvat lite på det men det får vara. Kul reflektion ang Free/Alright now (vilken bra låt!) och Rose Garden – tyckte precis samma!

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag har precis lyssnat och tycker det låter jättebra. Om du fortfarande är intresserad av tips på hur man kan förbättra sången har jag kanske en del att komma med. Sitter dock med mobilen nu så där återkomma när jag är vid datorn. Men igen jättebra och hon har en alldeles egen ton.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Tack Tant!  :D
 och Ja absolut, Sara är jätteglad för mer tips -  så ös på!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
Cykeln vafan, skippade du freddans kommentar helt? :D:D


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
att sjunga en cover kräver ju att låten är naglad i sig själv för att kunna ge låten ett eget utryck....här känns det att hon har sjungit den  ett tag och en del egna grejer men herregud hon var 14 sa du ...bra röst och bra ton ...kan bara tänka mig vad det kan bli när hon skriver sin egen musik längre fram....eller ingår i en grupp...kalas...du ska va stolt....

/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
..sådärja..i version 2 håller hon ut mer på tonerna och har ett jättefint och känsligt uttryck, nu fick hon till det där lilla extra :D

Bra jobbat med en sån här dyrbar pärla!

Hälsa :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Bra tidigare,ännu bättre nu! Nu sjunger hon med mer känsla och ett säkrare uttryck.Tendenserna till "false notes" som bortblåsta,kanon tagning detta!

Reverbet låter inte så bra däremot,kan ju iofs vara inspelnings miss..Den låter lite för högt inspelat sången,de vassa trancienterna slår igenom lite för mycket - på gränsen till dist.Här får pappa hjälpa till så hon får ett kanon ljud in..Nu vet jag inte vad hon sjunger i,gissar på en studio projekts B1:a eller nånting liknande..Testa lite dämpning på micken,skär lite av toppen om du kör med mixer/preamp.Prova också med ett avstånd från micken på ca 30-40 centimeter. Är rummet bra dämpat så kan det funka rätt nice..Betongbunker däremot medger inte såna utsvävningar.En vanlig simpel sm58 kan oxå funka bra till hennes pipa.Reverbet är nog utan betydelse då jag lyssnat nogrannt på inspelningen.Lite inspelnings sliperi då..

Annars fantastiskt bra! Lyssnat minst tio gånger,och jag är ruskigt imponerad!
Vilken tillgång Stefan,fixa bara sång ljudet åt henne så kommer detta att bli alldeles lysande.


Mvh
Micael


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
ja, lite fler kommentarer då:
 
Uttal:
Jag är rätt grinig med uttal, men jag tycker på det hela taget inte att det finns så mycket att anmärka på. En sak bara: det ska vara "if I was a sculptor", inte "sculpture". Uttalsmässigt handlar det bara om att ta bort det lilla tj-ljudet före sista vokalen och göra det till ett rent t-ljud.

Tolkning: ett råd som kan verka fjantigt, men som jag tror på stenhårt: se till att du begriper texten (översätt för dig själv) och se till att du sjunger den som om du försökte berätta den. En bra övning är att att försöka läsa den som en dikt och försöka bortse från melodin - bara läsa så att det låter så bra som möjligt ur textens perspektiv.

Frasering: Vet inte om jag tänker rätt på takter och slag, men om man tänkter sig att det är fyrtakt: I'ts a little bit funny/this feeling inside/... så blir det mer dynamik om man tänker sig att tvåan (understruken) är en triol istället för ått-ått-sext.  Det är ett mönster som går igenom hela låten.

Stöd:
Sitt på en stol. Tänk dig att någon ska slå dig hårt i magen, så du måste spänna övre magmusklerna för att ta emot slaget. Känn efter var revbenskanten går. Under revbenen går det sneda magmuskler - spänn ut dem så mycket du kan ÅT SIDAN (sätt händerna i sidorna så känner du). Tryck inte ut magen framåt utan håll kvar den som du hade den från början. Andas in med undre bukmusklerna och spänn. Ta ett lååångt ssssssssssss och några snabba s  s  s  s  och känn hur nedre magmusklerna trycker ut luften alltså rör sig inåt-uppåt. Övre och sidomagmusklerna ska inte röra sig - bara vara just stöd.

Inte lätt att hitta rätt, men det är detta som är stödet. Ju högre upp eller längre ned i registret du måste nå, och ju svårare wailningar desto viktigare att stödet hänger med. Det betyder INTE att du ska sjunga starkt, men du ska ha full kontroll över magmusklerna.

Om du har det så fixar du att ta c-et "I hope you don't mind" utan att gå över från bröstklang till huvudklang. Spänn magmusklerna som bara tusan och kläm i, så kommer det gå fint. Då kan du också hålla ett a i "that I put down in words". Det är i mitt tycke mycket snyggare än att gå ned på g-et. Du kommer också få mer klang i det låga registret om du kommer ihåg stödet.

wail: svårt! Det tar tid att lära sig. På några ställen gör du några fina figurer, men på andra stället behövs övning.
Först av allt måste man bestämma vilken figur (melodislinga) man ska waila. Sedan sjunger man EXAKT den så långsamt som behövs för att det ska bli rätt. Ju bättre pli man får på stödet och på finmotoriken i övre röstapparaten, desto snabbare kommer du kunna sjunga figuren. Precis som att öva snabbhet på vilket instrument som helst. När man fått upp snabbheten kan man börja "gena" och runda av tonerna, för att få det att låta mindre mekaniskt etc. men man måste fortfarande komma ihåg figurens "skelett". VIssa av tonerna kommer alltid att vara viktiga att ta exakt för att bevara figurens skelett.

Hoppas du kan hitta något användbart i ovanstående.  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
om inte så har iallafall vi andra fått bra guidning. wikin, tant?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Cykeln vafan, skippade du freddans kommentar helt? :D:D


Aj, aj - detta var en oförlåtligt miss, skäms på mej.
Självklart är vi jätteglada för din kommentar som verkligen var fin och lyftande
".... sjukt bra, otroligt fin röst" -   :wub:
Så vi ödmjukar oss till golvet och ber om 100 gånger om tillgift för missen
Tack, tack ,tack


Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
 Marruschkka
Tack, kul att höra att 2an är ett steg framåt -  och jag ska hälsa!

karl
Tack! Hon har faktiskt skrivit en del låtar för några år sen men nu är det ett tag sen - väntar ivrigt på att det ska komma något nytt
Hon är med i Orsa ungdomskör som stod för 2007 års TV-lucia

Harmonica Mike
 Kul att det blivit bättre!
och jättetack för dina observandum angående inspelningen av sång.
Det är en Röde NT3 hon sjunger i - vet inte avståndet eftersom hon satt själv och sjöng
- rakt in i ljudkortet. Här finns nog som du säger en del att hämta vid en ny tagning.
Reverbet är en preset i Logics Space Designer
Ja det handlar nog mer om mitt handhavande av tekniken än om hennes kapacitet när det gäller att komma längre nu
Hoppas hon har lust och tålamod till nya tagningar

Tant Fransa
Oj, oj snacka om att dela med sig - Blommor och kramar till dej  :wub:
och vilka kunskaper du besitter i detta ämne - imponerande - som EMU säger något för wikin!
Självklart finns det mycket användbart i detta, och för många fler än Sara (och mej)

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

freddy

  • Gäst
Cykeln vafan, skippade du freddans kommentar helt? :D:D


Aj, aj - detta var en oförlåtligt miss, skäms på mej.
Självklart är vi jätteglada för din kommentar som verkligen var fin och lyftande
".... sjukt bra, otroligt fin röst" -   :wub:
Så vi ödmjukar oss till golvet och ber om 100 gånger om tillgift för missen
Tack, tack ,tack




haha, ja nu är ordningen återställd. Men detta gillade jag faktiskt. Fin röst. Du får skriva lite låtar till henne...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Cykeln o Sara!

Vilken fantastisk sångförmåga vi fått till här på KR! Verkligt imponerande o skön röst!
Väntar redan ivrigt på vad vi ska få höra som följande.
Hoppas att dom tekniska problemen med typ dist på sången snabbt blir avklarade så att bandningarna kan fortsätta.
Ingen tvekan om att Sara kan ha en snygg framtid på musikbranschen, bara att köra vidare, tålmodigt sjunga på, det kan ju bara bli bättre!

Bra jobbat far o dotter!
FORTSÄTT! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ÅsaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Söderbergs hemsida
OJ!
Så bra.
Jag har inte så stora erfarenheter kring inspelning och sådant, men jag har mångårig erfarenhet som sångsolist, (ca 23 år av mina 32), och sjunger själv ofta på bröllop mm. Med den erfarenheten att luta tillbaka på så måste jag säga att du kan vara stolt! Denna tjejen kan bli nåt stort!
Är man bara 14 år så kan man inte till 100% kontrollera sin röst, men hon gör det sååå bra. Och vilken skön röst hon har sen då! Som Åsa skriver så använder hon mycket luft när hon sjunger ut och det ger en sammetslen sång.
Grattis!  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag ville inte kommentera förut då jag är så förbannat ärlig och skulle ha skrivit att det var för mycket sura toner. Version två är TVÅHUNDRA procent bättre inte en sur ton och spännande glidningar mellan falsett och grundton. KANON helt enkelt - fortsätt så Sara - jag vill höra mer - mycket mer.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se