Kontrollrummet

Hellpig - The Journey

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Låtnamn: The Journey
Artist: Magnus C
Kompositör/text: Magnus C
Ev medverkande: Än så länge bara Magnus C
Genre: Blues/Rock
Tillverknings år: 2008
Status: Utkast
format: MP3
Länk: http://www.flips.se/music/TheJourney_v1.mp3

Här är en nyinspelning av en gammal låt. Vi lirade in den i en studio i början av 90-talet. Vi hade bara körerna och slutmixen kvar men... när vi kom dit för att fixa detta hade en studionisse lyckats radera masterbandet. Tack å hej!

Orgeln skall förmodligen läggas om med lite mer variation. Solot vet jag inte... det är en av tre improviserade tagningar. Jag tyckte det lät förskräckligt igår när jag lagt det men efter att ha lyssnat ett par gånger idag tycker jag det är lite bättre. Inte 100 på att det håller hela vägen och inte heller på att det skall vara så mycket solande som det är nu. Lite osäker på om tempot är rätt, inte så pigg på att spela in allt igen, men låten borde kanske gå lite snabbare. Alla kommentarer välkomnas som vanligt.

Texten till sången återfinns nedan. Har en viss sångerska i åtanke för denna, vi får se om hon vill...

NY VERSION:

Länk: http://www.flips.se/music/thejourney-03.mp3

Fixat till mixen, jag tycker själv att detta låter betydligt fetare. Kanske för fett? Trummorna kommer inte att låta så här i slutversionen, Emulator har lovat mig lite hjälp där. Dessutom fick de ett lite obehagligt överdrivet reverb på sig, som inte var så här framträdande i Cubase... Annat som är utfört för den som är intresserad:

KompGitarrer - vintage varmer + lite EQ. Känns som det är lite mer kraft i dem nu.
Bas - vintage varmer + mycket EQ. Nu hörs basen. Rekommenderar att sänka din EQ i din MP3spelare, frekvenser från 80 och neråt, basen är lite för hög här. Ytterligare en skillnad från hur det lät i Cubase vs MP3-versionen.
Orgel - bytt orgelsound men är fortfarande inte riktigt nöjd.
Clavinet - bytt ljud och fetat till med vintage varmer, spelat om en del.
Trummor - varierat dem lite.
Solon - klippt ihop de bästa tagningarna till en o pumpat på lite.  ^_^

The Journey

True blue morning, feeling kind of grey
I got up and down and out, heading for the bay

In a window I caught a glimpse,
of what could have been a madman, or a girl full of sin

Refr:
I am nothing but a captured colour,
In a glimpse of your dream

I had an airy feeling as people gave me their eyes
I stod and watched in the sun

I saw the boats, floting in by the tide
Across the water, they gave me a ride

Refr:
I am nothing but a captured colour,
In a glimpse of your dream
« Senast ändrad: 11.06.2008, 23:32:37 by Hellpig »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Magnus.
Jo men det här svänger ju! Hör inga direkta mix missar,det låter bra hos mig.Solot låter hur bra som helst.Detta kommer att bli grymt med sång,ös på med det så vi får digga loss...

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hej Magnus.
Jo men det här svänger ju! Hör inga direkta mix missar,det låter bra hos mig.Solot låter hur bra som helst.Detta kommer att bli grymt med sång,ös på med det så vi får digga loss...

Mvh
Micael

Tackar för lyssning o kommentar. Mixen skall nog tightas till... återkommer med ny version, inom kort hoppas jag.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fattigt trumsound och arr. Mer tyngd i trummorna kanske, och mer varierat spel tycker jag behövs.
Härligt crunchigt kompljud på gitarren. Och solot. Ja, något sökande emellanåt. För tusan, ta ett par tagningar till med några stolpar i bakhuvudet kanske? Annars skön Slash-approach i solot. Les Paul och allt ju... Vid 3,43 väntade jag mig nästan en bend upp till durters som väl nästan är hans signum...  :D

Mest ett komp nu ja så det ska bli spännande att höra sångmelodi och text sedan...


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
nice..
gillar när kompett går ner i F,elpianot som jobbar där äger!
jag tror åxo på att få trummorna att följa med lite i musiken skulle lyfta ytterligare ett snäpp
jag älskar sådan här släpig & klatchig rock, och väntar med spänning på versionen med sång!

/Larsson :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Det här låter riktigt lovande!
Snyggt gitarrspel, skickligt spelat och härligt ljud i sologuran.
Håller med om att trummorna kunde varieras lite, men som sagt detta kommer bli kul att höra med sång på. Väntar med spänning :)



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Wernborg:
Absolut mer variation - jag är ingen mästare på det men jag skall lägga ner lite mer tid på trummorna. Hade svårt för att hitta ett ljud som passade riktigt bra i låten så jag skall pilla mer med det också. Och solot, ja... kommer nog att lyssna igenom de improviserade tagningarna o plocka de bästa bitarna, jag gjorde en del konstiga saker här och där. Det är ju inte som förr i tiden när man lirade varje dag tyvärr.

Larsson:
Javisst låter det som ett piano?! Det noterade jag med... fast egentligen är det orgeln i kombination med en klavinett. Jag borde låta den passagen gå utan solo emellanåt, den låter skönt laidback i mina öron. Och trumsen, ja... de skall få lite kärlek till. För övrig ger jag ett  :wub: till Firefox just precis nu. Min Windowsinstallation börjar bli kass och dödar program med ojämna mellanrum. FF frågar snällt "vill du återställa sessionen?", jatack åsså får man upp samma sida med allt det jag hade hunnit skriva... nice.

max:
Trevligt att du gillade solot+soundet. Lite mer jobb där så blir förhoppningsvis ännu bättre!

Tack för lyssning o kommentarer allesammans!  :wub:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jappp -mer tyngd i trummorna. variation behövs absolut just nu, men behovet bör minska med sång. jag skulle testa an riktig fuling; sampla kompet, pitcha ner 2-3 semitoner, och komprimenra med rörkompressor. sen timstretchar du hele klabbet till rätt tempo. då bör bra mycket mer fläsk infunnit sig.

Solandet....ja, alltså, jag tror du skulle testa fimpa det helt, och låt denna spngerska sjunga sprsmakat under vissa solopartier. sedan kan du helt fräckt testa att klippa bort gitarr där sången ligger. Hanne boel borde ha några såna låtar om jag inte missminner mig....den därä..."wanna make love to you" bla.  -bra gitarrer där med.


ääh. eller så gör du som du brukar, det brukar ju bli bra :D


skön låt iallafall!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej. Solona är väl  snygga tycker jag. Trummorna är som någon påpejkat lite oinspirerade.  LÅter som ett färdigt beat AD som ligger och pumpar?
Annars är det något dynamikfattigt med gitarrljuden tycker jag. De är snygga, men ack så rena och lite otydliga. Det saknas tryck på något vis. Speciellt i kompgitarrerna. Det krigas lite i övre mellanregister mellan orgeln och kompgitarrerna vilket gör att det grötar ihop sig lite i min lyssning. Jag skulle trycka till hela inspelnignen med något en vintagewarmer eller kompressor eller kanlastrip.
Låten som sådan är svår att uttala sig om utan sång.  :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jappp -mer tyngd i trummorna. variation behövs absolut just nu, men behovet bör minska med sång. jag skulle testa an riktig fuling; sampla kompet, pitcha ner 2-3 semitoner, och komprimenra med rörkompressor. sen timstretchar du hele klabbet till rätt tempo. då bör bra mycket mer fläsk infunnit sig.

Solandet....ja, alltså, jag tror du skulle testa fimpa det helt, och låt denna spngerska sjunga sprsmakat under vissa solopartier. sedan kan du helt fräckt testa att klippa bort gitarr där sången ligger. Hanne boel borde ha några såna låtar om jag inte missminner mig....den därä..."wanna make love to you" bla.  -bra gitarrer där med.


ääh. eller så gör du som du brukar, det brukar ju bli bra :D


skön låt iallafall!

Det där låter intressant men jag vete F om jag kan fixa det. Jo, teoretiskt förstår nog ganska så precist vart det skall landa men i praktiken ... hur genomföra... lost. Tack lyss o åsikt.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hej. Solona är väl  snygga tycker jag. Trummorna är som någon påpejkat lite oinspirerade.  LÅter som ett färdigt beat AD som ligger och pumpar?
Annars är det något dynamikfattigt med gitarrljuden tycker jag. De är snygga, men ack så rena och lite otydliga. Det saknas tryck på något vis. Speciellt i kompgitarrerna. Det krigas lite i övre mellanregister mellan orgeln och kompgitarrerna vilket gör att det grötar ihop sig lite i min lyssning. Jag skulle trycka till hela inspelnignen med något en vintagewarmer eller kompressor eller kanlastrip.
Låten som sådan är svår att uttala sig om utan sång.  :)

Det är inte ens ett färdigt beat, det är jag som petat ihop det (inte som om det vore något att skryta med...). Dynamikfattigt var ordet. Det är (i mina öron) rätt justa ljud men här hörs det lite att det är digitalt. Det hade varit en helt annan femma att köra dessa i en bra rörstärkare, med volym nog för att hota med kontrollerad rundgång, hade blivit bättre då tror jag. Och javisst, saknas det tryck, det har jag med känt när jag efterlyssnat. Kan förhoppningsvis feta till det hela lite i mixen, nu är det bara grovmixat, inga effekter pålagda... Tack för lyssningen.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ursäkta bumpen men det finns en ny version nu om någon vill lyssna. Fortfarande ingen sång... se min första post, längst opp.  B)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Shit vad detta svänger!

Det lät bra tidigare,nu låter det förbaske mig kanon! Sången förbövelen...Vore kul att höra
----------:s  pipa på denna helt klart.Får se om vi har samma tanke.. :)

Jaga sångerskan!

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Håller med föregående skrivare, det svänger fett!  :)

Snyggt sammanhållet, ljuden "stämmer" med varandra, blir en bra helhet på detta. Undrar om HM tänker på samma sångerska som jag?  ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Håller med föregående skrivare, det svänger fett!  :)

Snyggt sammanhållet, ljuden "stämmer" med varandra, blir en bra helhet på detta. Undrar om HM tänker på samma sångerska som jag?  ;)

GARANTERAT!  :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag hade faktiskt en annan tjej i åtanke o hon jobbar med den nu. Men det är inte möjligt att ---------- hoppar in och hjälper till en del. Jag har öppnat dörren för samarbete... :) Tack för ytterligare lyssning o kommentering.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tufft, slitigt och bra tryck! Jäkligt snyggt lirad sologura och bra ljud på denna. Nu väntar man bara på sången! Hojta gärna till då.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyssnar på den nya versionen. Skönt gung. Coola ner och uppgångar. Lite som Yer blues, Beatles du vet. Kanske lite för jämntjockt över det hela, mer dynamik önskas nog.
Och så lite sång, väl?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tufft, slitigt och bra tryck! Jäkligt snyggt lirad sologura och bra ljud på denna. Nu väntar man bara på sången! Hojta gärna till då.

Tackom! Jag som hade tänkt deleta solona o spela in nytt... fast nu i efterhand är jag lite mer nöjd än precis efter inspelningen.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lyssnar på den nya versionen. Skönt gung. Coola ner och uppgångar. Lite som Yer blues, Beatles du vet. Kanske lite för jämntjockt över det hela, mer dynamik önskas nog.
Och så lite sång, väl?

Jo, det blev lite brickwall-effekt som inte var riktigt önskvärd. Som jag skrev; det hördes inte så väl i Cubase som det gjorde efter exporten! Kommer att trixa lite till med mixen... och trummorna, har lagt in ett par grejor som inte passade så bra. Sång blir det nog. "Min" sångerska har redan börjat jobba med låten så det kommer nog inte att dröja allt för länge. Tack för kommentaren!


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
supersnyggt.
Sånhär musik gillar nog storebrosan o farsa.
 ;) :wub:
http://web.me.com/julle128


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
supersnyggt.
Sånhär musik gillar nog storebrosan o farsa.
 ;) :wub:

Oh, I dont mind... spela den för dem när den är klar o återkom med deras kommentarer! ;) Tack för lyssningen!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt rena distade ljud och bra balans. Som sagt saknas en sångröst i helheten. Skönt ljud!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Härligt rena distade ljud och bra balans. Som sagt saknas en sångröst i helheten. Skönt ljud!

Man tack för lyssning o kommentar! Sång skola komma...