Kontrollrummet

JT&Marr - Algerian Myst

gäst · 24 · 3758

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Gjorde denna till en film som döttrarna och kompis håller på att spela in. Handlar om tre systrar som ska på en jordenruntresa. Detta är första utkastet och kommer att vara själva resemusiken. Tanken är att låten skall vara "framåtlutad" eller framåtsträvande, funkar det?

LÅTNAMN: Tjärpapp
ARTIST/GRUPP: Jay Thomas
GENRE: Filmscore
LÅTLÄNGD: 4.15
KOMPOSITÖR: Jay Thomas
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3 


Steget från filmmusik till Algerisk Italodisco är inte långt!  :)

JT&Marr Tjärpapp


Uppdatering 060611

Algerian Myst Dance Remix


Uppdatering 2 06011

Algerian V14.
« Senast ändrad: 16.06.2008, 01:47:12 by tsmalmbe »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Yes...I like it..du vet vad det kan innebära...*hotar och lovar*  ;)

Det här blir nog bra :P

/Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Visst funkar detta till en film.Lite elektronica så där.Maffigt tryck i basen! Inget jag direkt går igång på men rätt snyggt gjort,med en bra och väl disponerad ljudbild.
Man kan ju tänka sig sång på detta,,det skulle lyfta rätt många snäpp med det.Senare delen av låten och mot slutet fick du bluesmannen  att röra på fötterna  :)

Nice work JT.

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Yes...I like it..du vet vad det kan innebära...*hotar och lovar*  ;)

Det här blir nog bra :P

/Maria

Ohoj!  :) Det ser jag fram emot!  :) Dank U för lyssning och feedback!  :)


Tjena.
Visst funkar detta till en film.Lite elektronica så där.Maffigt tryck i basen! Inget jag direkt går igång på men rätt snyggt gjort,med en bra och väl disponerad ljudbild.
Man kan ju tänka sig sång på detta,,det skulle lyfta rätt många snäpp med det.Senare delen av låten och mot slutet fick du bluesmannen  att röra på fötterna  :)

Nice work JT.

Mvh
Micael

Tack Micael!  :) Kul att det rörde på sig! Är rackarns nöjd med basen, tycker det är ett riktigt bra tryck i den! Det kommer att utvecklas, hoppas på att få ut en ny version lite senare ikväll. Italien-Holland kommer nog att vara ivägen...  ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Och sålandar dom mitti natten med dieseldrivet postplan strax ytterom Fagertsa för att tanka, och så iväg igen, nu stannar det up på nån hangar över natten, få se vad det bär iväg i morron då? Film e alltid krävande o kul, kanske vi kommer att få se hela proddert när blir färtich!

Snygt jobbat, samma kurs samma takt så blir det coolt! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


jay thomas

  • Gäst
Tack mahan!  :) (dieselplan?)

Nu har Marr lagt sång, jag mix(tr)at lite och vips det blev lite Algerisk Italodisco av det hela!

JT&Marr Tjärpapp


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
ha ha ha...det blev ju kuuuuuul :wub:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hehe, ja....

inte italodisco? snarre nåt kraftwerk (tänk electric cafe/boink boom tschack), möjligen med lite art of noise :)

bra saker: fantastiskt lagd och mixad sång. kreativt och kul. slingornas toner är väl valda.

mindre bra: pukorna låter inte alls rätt mer 80's trummaskin önskas. basen borde du lugna ner filtret lite på (såg att du gillade den..sorry:( ) nu blir det lite för fjouhmph. om du vill ha kvar den så dra tillbaks hela midispåret några millisekunder, så att attacken upplevs komma on beat. nu känns det som det laggar lite.

slingorna med pads fetar lite för mycket och tappar lite spänst...vill ha mindre maffiga ljud för slingor..nu fyller de hele klabbet.

sampla lite delerio mind med scotch och ha som trumfond?


sågar ovanligt gnälligt idag, sitter på hoitell i gislaved :S


gott hantverk annars. skitkul med sångeffekterna. möjligen kan marre få framträda lite mer.


och...lite mellanöstern spoken word skulle sitta som en huvudbonad.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
typ turban.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
EMU:...jaaadu..kanske det finns nån arabisktalande som kan rappa till detta..vore ju för tusan kanoners :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


jay thomas

  • Gäst
hehe, ja....

inte italodisco? snarre nåt kraftwerk (tänk electric cafe/boink boom tschack), möjligen med lite art of noise :)

bra saker: fantastiskt lagd och mixad sång. kreativt och kul. slingornas toner är väl valda.

mindre bra: pukorna låter inte alls rätt mer 80's trummaskin önskas. basen borde du lugna ner filtret lite på (såg att du gillade den..sorry:( ) nu blir det lite för fjouhmph. om du vill ha kvar den så dra tillbaks hela midispåret några millisekunder, så att attacken upplevs komma on beat. nu känns det som det laggar lite.

slingorna med pads fetar lite för mycket och tappar lite spänst...vill ha mindre maffiga ljud för slingor..nu fyller de hele klabbet.

sampla lite delerio mind med scotch och ha som trumfond?


sågar ovanligt gnälligt idag, sitter på hoitell i gislaved :S


gott hantverk annars. skitkul med sångeffekterna. möjligen kan marre få framträda lite mer.


och...lite mellanöstern spoken word skulle sitta som en huvudbonad.

Säkert att det inte är Gnisslaved?  ;)

Visst är det mycket Kraftwerk i botten. Dock tyckte vi att Marrs sångpålägg skickade iväg det hela mer åt ItaloDisco. När sedan intro och outro var lite österländska klanger kom Algeriet in.

Basen finns det inget filter på alls, kommer från en gratis VSTi SQ8, en Ensoniq klon. Trummorna, pukorna, kommer från HalionOne och är därmed hyfsat nutida, får se om jag kan hitta något annat ljud. Padsen är från Superwave och ska vara feta, tycker jag även om jag är med på vad du menar.

Tack för lyssning och bra feedback!  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba JT.

Jo men nu börjar du få till beatet svänger bra detta..Gillar basen som jag sa tidigare..

Marr:
Höll på ramla av stolen! Shit vad läckert,tokdiggar din insats i denna.Måste lyssna igen..

Det här har ni gjort mycket bra.Tänk att få en blues stofil att försiktigt röra på foten i början - sen sprider sig rörelsen till hela benet - när Marr kommer in,slår jag rytmerna mot knäna.
En genre som jag inte lyssnar speciellt mycket på,brukar skruva ned bilradion när sånt här rycker mig ur stillheten - under denna så höjde jag volymen!

Skit bra! Drar till med full pott.Marr lyfte denna till högsta nivån.

Kommer att lyssna fler gånger..

Mvh
Micael



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Får ingen speciellt association, lite för kraftwerkaktiga ljud för att den skulle slå idag :) MEn jag gillar ansatsen, och marr s sång.
Coola ljud. Nej, filinikin med ankan är fortfarande min favorit, denn hamnarn nånstans i mitten, tja t o m över mitten. 808?
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Får ingen speciellt association, lite för kraftwerkaktiga ljud för att den skulle slå idag :) MEn jag gillar ansatsen, och marr s sång.
Coola ljud. Nej, filinikin med ankan är fortfarande min favorit, denn hamnarn nånstans i mitten, tja t o m över mitten. 808?

Hehe, ankan ja.  :D
Ingen 808 bara Halion och Groove Agent.

MEN nu kommer det en omdöpt Dance Remix på låten, nämligen Algerian Myst Dance Remix

Hoppas att det är mindre Kraftwerk och mer dansgolv.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Denna var bättre men saknar "dynamik"; musikaliska explosioner, dock finns lugna partier...

Men som låt betraktat i övigt är den grymt bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
diggar bassynthen :)

tycker marres sång är allför grötig för att det ska vara bra.... fram för renare sång !
är den dränkt i filter nu eller ?
den bråkar även lite väl mycket med syntharna,,, hur fixar man det på ett bra sätt ?
annars är ju sången bra, passar väldigt bra till låten... bara den blir lite renare o tydligare så blir det prima ballerina  :P


//
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


jay thomas

  • Gäst
Tack för lyssning och feedback David!  :)

Efter diverse feedback finns nu ännu en ny mix på plats, Algerian V14. Hoppas att det börjar närma sig nu!  :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Nu är jag jättenöjd J.T, den sista verren 14 blev ju...riktigt bra ;)

Är du säker på att du inte varit diskomakare nån gång ..eller ormtjusare..eller nåt...i nåt tidigare liv..hihi!
You inspire me.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
senaste verren var mer dansig :)

men föredrar den verren innan ni drog in fetingdanstrummorna....

men i den senaste början marre låter riktigt bra , så go on, gillar :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


jay thomas

  • Gäst
Tjabba JT.

Jo men nu börjar du få till beatet svänger bra detta..Gillar basen som jag sa tidigare..

Marr:
Höll på ramla av stolen! Shit vad läckert,tokdiggar din insats i denna.Måste lyssna igen..

Det här har ni gjort mycket bra.Tänk att få en blues stofil att försiktigt röra på foten i början - sen sprider sig rörelsen till hela benet - när Marr kommer in,slår jag rytmerna mot knäna.
En genre som jag inte lyssnar speciellt mycket på,brukar skruva ned bilradion när sånt här rycker mig ur stillheten - under denna så höjde jag volymen!

Skit bra! Drar till med full pott.Marr lyfte denna till högsta nivån.

Kommer att lyssna fler gånger..

Mvh
Micael




Micael, stort, stort tack!  :)  :wub:



Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
DIVI, H.M, D.R, EMU:

Tack för jättefina recensioner här, det var ett sant nöje att plocka fram lite discokräm-röst, det var uppfriskande,ett tag sen, men J.T plockar fram allt möjligt med sina häftiga alster ;)

Det blev en jättebra dansmix oxå när ljudbilden blev tydligare.Kanske skulle göra mer sånt här J.T?

/Marr
« Senast ändrad: 18.06.2008, 11:25:07 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


jay thomas

  • Gäst
Vem vet Marr? Kanske DiskoKaj kommer fram någon mer gång?  ;)  <_<

Kul samarbete! Tackar och bockar för all sång, lyfte låten till en helt annan nivå!  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter ju helt färdigt om detta. Variationsrikt över 4 minuter, inte illa. Marres sång är helt integrerad i låten, låter riktigt bra. Är ju inte alls i samma musikaliska fålla, men jag blir imponerad över alla ljud och hur musikaliskt det kan låta om alla synteser om man bara vill.

Det enda jag inte tycker låter så imponerande är en kort stråksnutt vid 2:40. Efter att nyss hört Dividend så låter detta en aning...simpelt... ;) Men i övrigt - skitbra. Mixen är kanon.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul ni leker ihop. Tung overdrive och heavy pumplåt. Algerian "take away", here we come!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google