Kontrollrummet

fortsättnings-gitarr för korta fingrar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag fick en enkel gitarr i födelsedagspresent förra året och övar sedan dess lite då och då, med förhoppningen om att en dag kunna spela som Hermeto Pascoal. Fast just nu är det "Fem myror" som gäller  :lol:

I vilket fall som helst... så funderar jag på att skaffa en gitarr som spelar lite bättre än den jag har. I samband med det har jag en del frågor som jag hoppas få svar på av alla gitarrfantomer här på vårt forum:

Vad finns det att säga om begagnade gitarrer?
Om de är välhållna - är de lika bra som en ny, eller är en ny gitarr alltid bättre än en begagnad?
Vad ska man tänka på när man köper begagnad gitarr?
Finns det någon sort/märke som har lite smalare halsar, men som fortfarande är fullstora gitarrer?
Om man köper en ny gitarr - vad kan ni rekommendera som en "fortsättningsgitarr"?
Vilken affär i Stockholm ska jag gå till för att få en vettig försäljare att diskutera med?


Utloggad Nordenstam

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Först och främst får man ta och fråga, är det en nylon, stålsträngad eller elgitarr du har tänkt skaffa?

Begagnade gitarrer kan vara slitna förstås, men kvalitetsinstrument som behandlats bra håller och låter bra i många många år.

Smalare halsar är nog mest vanligt bland elgitarrer men det är viss marginell skillnad mellan halsar på nylon och stålsträngade gitarrer också.

När jag köpt gitarr senaste gångerna har jag tagit en halvt planerad lördag(eller vilken dag som helst om du är ledig på vardagar)och kollat upp vilka gitarrbutiker som finns i närheten av mig(Lund/Malmö har det varit för min del, Stockholms musikaffärer har jag ingen alls koll på), skrivit ner adressen till affärerna och kollat ungefär var de ligger via eniro/hitta.se:s kartor och sedan helt enkelt gått runt till de olika affärerna och satt mig ner och provat allting tills jag hittat något jag gillat. Prova allt.

Och... prova är gratis. Och lita inte på snikna försäljare, lita på dig själv.

Sedan om du hittar märke/modell/o.s.v. så kan du sedan(om du inte redan hittat en vacker ihålig träbit som låter och känns fenomenalt) gå hem och leta om det finns intressanta liknande gitarrer begagnat någonstans.
www.blocket.se samt www.vendolin.se är alltid något att börja med.
Stockholm borde ha ganska många musikaffärer, antagligen till och med några som har hyfsat stort begagnatsortiment.


Lycka till!


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag tänker mig nog nylon - pga det brasilianska, men jag har ju hört att stålsträngade har smalare hals. Stämmer det? Varför i så fall?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vad finns det att säga om begagnade gitarrer?
Om de är välhållna - är de lika bra som en ny, eller är en ny gitarr alltid bättre än en begagnad?

Om man jämför billiga nya gitarrer och begagnade gitarrer i samma prisklass så skulle nog jag säga att en begagnad hellre är att föredra. Dels vet du att om den begagnade gitarren fortfarande är spelbar med ok, hals o.s.v. så kommer den förhoppningsvis vara det ett tag framöver också. Nya billiga kan kännas kul när dom är fräscha i butik men man vet aldrig hur dom kommer vara efter ett år eller två. Sen får får man ju alltid mer för pengarna när man köper begagnat också.

Jag kan inte säga så mycket om vad man ska köpa eller inte, är alldeles för dålig gitarrnörd för det.

Några tankar ang. nylon vs stål. Stålsträngade har smalare hals ja men brukar vara mer trögspelade eftersom strängarna är av hårdare material. Däremot kan det vara lättare att få en snygg klang än med nylon. Men det beror givetvis på vad man vill ha för klang, vad man spelar för typ av musik o.s.v. Det är hursom två ganska olika instrument med olika användningsområden.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag tycker du ska glömma att (Tänka) lära dig på något med smalare hals, eller menar du tunnare? Lär dig spela oavsett :blink:
Köp beggat :)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)