Kontrollrummet

Överhettad Powerbook

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Hej, i höstas köpte min far en ny MBP 17" och behövde därför inte sin gamla Powerbook G4 1.25GHz längre. Jag ärvde den och ville ha den som resedator att kolla film och surfa på, samt göra enklare inspelningar i Logic när jag inte var hemma (där jag numer har en ny Mac Pro). Batteriet var slitet efter ett par års användning och hårddisken lite liten, dessutom ville jag installera 2 GB minne. Så jag köpte nytt minne, en ny hårddisk på 7200 RPM och ett nytt batteri. Hårddisken fick Macoteket i Sundbyberg installera åt mig. En helrenovering helt enkelt.

När jag fick tillbaka datorn upptäckte jag snart att den väldigt snabbt blev överhettad och "frös". Det räckte med att kolla på en QT-film i 15 minuter utan andra program i bakgrunden. Jag gjorde vissa efterforskningar och fann då att den här datorn aldrig gått att beställa med hårddiskar på 7200 RPM varför jag trodde att problemet låg i den. Jag lämnade in datorn på nytt hos Macoteket och köpte en ny hårddisk med en hastighet på 5400RPM men problemet kvarstod!

Efter det första hårddiskbytet var datorn helt tom och jag använde en köpt orginalskiva med Tiger för att installera OSX, orginalskivan med Panther som följde med datorn är borta. Jag har väldigt få program installerade och i princip inga filer (det är ju inte min huvuddator).

När jag fick datorn av farsan fungerade den finfint förutom det självklara i att en G4a är sega med nya versioner av Adobe CS osv. Den överhettade aldrig trots att han arbetade med den dagligen i 10-timmarspass med Mail, Illustrator, inDesign och Safari parallellt.

En detalj jag noterat är att jag aldrig hör någon fläkt, men eftersom jag inte använt datorn så mycket innan jag fick den vet jag inte hur den lät innan. Min pappa minns inte heller.

Summa summarum; datorn fungerade innan jag lämnade in den till Macoteket men inte längre. Detta är dock svårt för mig att bevisa speciellt nu ett halvår senare. Hur ska jag lösa detta? Jag har redan lagt ut drygt 3000 kronor på hårdiskbytena, nytt minne och batteri så jag vill egentligen inte satsa så mycket mer pengar på det här.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
tanka hem programmet istat pro för att se lite mer statistik om din dator, så får du reda på om fläkten går öht eller om den har dött..
powerbook är ju gjorda i alu och är ökända för att överhettas.. lite surt.. menmen..
har en 12" 1,33 gHz som jag använder dagligen flera timmar och den är lite slö ibland, men stannar aldrig upp eller så. stänger fö. nästan aldrig av den utan stänger bara ihop skärmen för viloläge..

om du ser några konstiga meningar eller ord så beror detta på virre till fotbollen,... ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se