Forum > Demolåtar
Harmonica mike - Broken promise
Harmonica mike:
--- Citat från: karl skrivet 26.06.2008, 19:22:50 ---du får till hybrider i ditt soundscape...blues/country/folkton/gospel :unsure: B)men du gör det riktigt bra ...har lyssnat till den här ett tag och känner mig nu mogen att lägga några ord...enda nitsen jag har är en lite ostadigt plock och lite ostadig slide i början annars som vanligt vet du ju vad jag tycker om din sång och körerna är vansinnigt bra kan jag säga...men vad händer med slutet ? tvärt av? eller lyssnar jag på en gammal version? riktigt bra allt annat...fixa och gör klart skivan...
/ karl
--- Slut citat ---
Hej Karl.
Om du drog ned låten som ligger på första sidan i tråden så är det version 6 av låten..Det har blivit några stycken..Slutet på den är inte riktigt klart.Gjorde en test med lite rockigare tempo och lite mer gospelkörer för att få lite inputs..Fått så många fina kommentarer på denna så jag vill inte förstöra den känsla som låten bygger,därav de många versionerna..Nu är jag strax vid målet,lite köreri och lir kvar sen så skall det nog vara klart..
Kompguran ja:
Jo karl,du har rätt.Jag lirar gura som en kratta.Brukar mest gitarren för låtskriveri och enkla komp då jag underhåller på olika tillställningar.Men tillsammans med mitt munspel så låter det inte så tokigt.Uppbackad av nån av mina gura polare ja då låter det riktigt bra!
En gitarr guru hörde låten igår i min studio,han tyckte slide liret lät liiite falskt,men solo guran helt ok.Kompguran har jag försökt gömma så gott det går i mixen,den ligger som lite utfyllad långt bak i ljudbilden,kanske stramar upp den lite då inför finalmixen som börjar närma sig.
Sången då:
Tack Karl. Jag har börjat fokusera mer och mer på det här med stämsång.Eftersom jag har ett brett register så finns det möjlighet att göra en hel del stäm arr.Givetvis så skulle det låta bättre i slutänden om jag tog in några andra sångare/sångerskor istället för att bara köra med min egen röst.
Men man tager vad man haver.. :) och det går ju lite fortare..
Skivan då:
Ja nu börjar jag ha fått ihop till en fullängdare..Men det spretar lite genre mässigt,och en helsikes massa mix å trumfix kvar att göra..Men nån gång så..
Mvh
Micael
MaxB:
Skön gospel med fin fina körer och leadsångaren är bra. Att "gitarristen" inte är en fullfjädrad ekvilibrist stör inte mig. Sista delen tror jag fungerar att koppla på. Putsa på övergången. Nämde någon att det kan fungera med körer som leder genom övergången till den sista delen. Jag har ingen egen ide på den punkten.
Harmonica mike:
--- Citat från: MaxB skrivet 27.06.2008, 11:10:32 ---Skön gospel med fin fina körer och leadsångaren är bra. Att "gitarristen" inte är en fullfjädrad ekvilibrist stör inte mig. Sista delen tror jag fungerar att koppla på. Putsa på övergången. Nämde någon att det kan fungera med körer som leder genom övergången till den sista delen. Jag har ingen egen ide på den punkten.
--- Slut citat ---
MaxB:
Kanon ide´som jag inte tänkt på att låta körerna inleda C-delen det sista alltså..Fick en aha upplevelse direkt! Definitivt värt en test.Skall spåna på det när tillfälle ges,nu blir det till att slappa i stugan en månad.. :D Kul att du gillade det Max.Lead sångaren bugar och bockar,jag skall tvinga honom att skriva några nya låtar i sommar så ni får nåt att såga till hösten :D
Gör sporadiska besök i sommar för att kolla hur det går för er i låtskrivandet..
Ha en skön sommar Max och alla andra.
Mvh
Micael
Dividend:
5 sidor, så har inte läst nåt alls i tråden. Skrev väl bara nåt kort gillande förra gången jag lyssnade.
Du har fått bytet av genre att funka bättre än mångas andra försök. Dessutom är det, som vanligt, musikaliskt i högre grad än musikläraren jag hade i högstadiet. Efter skiftet till blues känns det teoretiskt fulländat :)
Det är så här blues skall låta! Gräv upp John Lee Hooker och sätt honom i skolbänken! ;)
(JLH är vansinnigt bra med, förstås)
En nackdel, som du nog inte vill eller kan ändra på, det skulle vara att rösten inte låter tillräckligt "svart-man-som-druckit-för-många-bourbon-och-muttrar". DEt hade iallafall varit karakteristiskt för genren (i den utsträckning jag kan uttala mig om sånt).
Jaja, vidhåller i vilket fall att i bluespartiet kan man bara genom att lyssna, få en uppfattning om blues i allmänhet. Även om teorin vad gäller blues är enkel (?), bortsett från sångtexterna, har jag aldrig orkat ta till mig det. Nu står det dock klart :)
One scotch, one bourbon, one beer!
jay thomas:
Jädrans gött mos! :D
Blir bara bättre och bättre! Gillar låten mycket och det är kalas när den kommer igång mot slutet!
Rätt spår? Absolut!!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida