Forum > Demolåtar

Harmonica mike - Broken promise

<< < (3/16) > >>

Leif:
Tjena Micael!

Riktigt skön låt du har att utveckla här...gillar den långsamma, fina stämningen som vilar över den. Det blir en go harmoni. Känner mig lite kluven över pianot...tycker verkligen om fingerspelet, men kan inte bestämma mig för om det ändå blir lite malplacerat här...får kanske återkomma om det. Det låter ju ändå riktigt vackert. Rösten är ju klockren! Mycket djup och känsla i den. Fick lite lust till att döna på en gammal goding med Cash när jag hörde den.  :D

Kunde nog vara snyggt att bygga upp låten med körsång, som du själv nämnde...gärna en vacker kvinnoröst som ligger och sveper i bakgrunden på en del ställen...får se om jag kommer på lite ideer sen...ska bli kul att se hur den fortsätter. Tycker verkligen att du ska jobba vidare på den här!

Gött jobbat!

/Leif

Wernborg:
Pianot alldeles för jazzigt ja... bort.  Du har ett eget uttryck där, men här tycker jag inte det passar.

Gillar cajoonsoundet, att det inte är för distinkt så utan mer primitivt bara maler på. Som stamp med trätofflor tex.

Gitarren låter hemskt. Soundmässigt alltså. Spelet funkar men jag tycker du behöver lägga på en förstärkarplugg för att liva upp den. (simulanalog tex.)

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Ska bli kul att se vart det tar vägen.

Harmonica mike:

--- Citat från: mahan skrivet 09.06.2008, 21:23:19 ---Oh shit Micael!
Detta verkar SUPERLOVANDE. Här kan trollas fram vadsomhelst med denna låt.! :)
Snyggt sjunget med great sound + skitsnygga stämmor, bäst vad du nånsinn haft. Och lirandet sitter, snyggt acke solonde och även pianot rullar fint.

Trummorna då........... vet int vad som sku passa bäst här, men nu låter det inte så snyggt, sumpigt, strumpa på virvelmicken.
Kan tänka mig låten helt akustisk, lite baskagge o bara tambourine. Eller så häftiga elguror med fläsktrummor bakom.

Med detta botten så kan du välja vilketdera som helst, börja fast med den akustiska versionen, kanske munspel, eller David på lite fiol!
Yeah mannen, you are ON THE SPOT NOW! :)

Kör vidare så länge hjärnet e varmt! ;)

h.  johan

--- Slut citat ---

Härligt Johan.
Jag tyckte det lät lite smörigt när jag lirade in detta i natt.La på sången och pianot idag,då blev det liite bättre.Några piano prylar sitter men några sunkar lite mot slutet.Tar nog bort pianot under intro delen till förmån för slide guran.Tycker den sätter stämningen i låten direkt.Gurorna är en Fender strata med lite reverb på.Acke guran hade varit snyggare helt klart..

Trummorna då,ja jag byggde en Cajon för drygt ett år sedan.Fick aldrig till rätta rasslet i den förrän nu..
Lite dov är den pga,inspelnings miss och felaktigt reverb.Tar den i eq:n och ser vad som kan göras..Virveln är mina knogar som knackar strax under locket.Baskaggen får man fram om man slår mitt på lådan med öppen hand..Coolt instrument men marigt att lira på då man inte är trummis..Byggde den av en gammal högtalare som jag köpte billigt på vår lokala återvinning.Ca femtio-60 centimeter hög,djup ca 25-30cm,bredd ca 35-40cm..Man sitter och lirar på den..Hittade byggbeskrivning på nätet..
Mickade upp den med en sm 58:a en dec från hålet bak,samt en kondningsmick rakt framför.

Visst kan man tänka sig ett trumset oxå i låten,men isåfall om jag arrar en souligare del med lite mer ös..Men jag tvekar och tvekar - vad är bäst för låten? Det eviga dilemmat med andra ord..
Tanken var från början att hålla allt mycket sparsamt,låta sången dominera med små enkla fills av övriga instrument.Jag skall klura på en fortsättning med stick/break/höjning osv..så får vi se hur det blir.
Kanske jazzar till det och slänger in flöjten.. :D Nä,skämtar bara -  jag håller första versionen akustisk och enkel i arret.

Nice comment Johan - uppskattas.

Mvh
Micael

Harmonica mike:

--- Citat från: jay thomas skrivet 09.06.2008, 21:15:04 ---Tokschysst!  :)

MEN, men oj vad det skulle passa med en svensk text på denna! Tycker jag. Till skillnad från föregående tycker jag att du ska behålla pianot men kanske lägga ett Rhodes eller Wurlitzer istället.

--- Slut citat ---

Tjabba JT.
Ja låt ide´n kom till mig på engelska..Var i stugan i helgen och hade ackeguran med som vanligt :)
Kanske hade det varit snyggare med svensk text..Men jag tänker ju internationellt när jag skriver låtar :lol:,skämtar bara - brukar följa första tanken.Ja pianots vara eller inte vara..Jag lirade lite småjazzigt,för att försöka öka intensiteten något i låten.Skippar nog det tyvärr..Åtminstone i början och ett kortare solo senare i låten kanske..Får se,fått massor av kanon inputs på hur jag bör gå vidare med arret..skall testa lite olika inputs senare i kväll..

Tack för bra feedback,uppskattas mycket.

Mvh
Micael

Harmonica mike:

--- Citat från: Leif skrivet 09.06.2008, 21:38:17 ---Tjena Micael!

Riktigt skön låt du har att utveckla här...gillar den långsamma, fina stämningen som vilar över den. Det blir en go harmoni. Känner mig lite kluven över pianot...tycker verkligen om fingerspelet, men kan inte bestämma mig för om det ändå blir lite malplacerat här...får kanske återkomma om det. Det låter ju ändå riktigt vackert. Rösten är ju klockren! Mycket djup och känsla i den. Fick lite lust till att döna på en gammal goding med Cash när jag hörde den.  :D

Kunde nog vara snyggt att bygga upp låten med körsång, som du själv nämnde...gärna en vacker kvinnoröst som ligger och sveper i bakgrunden på en del ställen...får se om jag kommer på lite ideer sen...ska bli kul att se hur den fortsätter. Tycker verkligen att du ska jobba vidare på den här!

Gött jobbat!

/Leif

--- Slut citat ---

Hej Leif.
Inte sett dig här förut,så jag säger välkommen till ett fantastiskt forum för låtskrivare/musiker och musik intresserade tekniker.

Jo pianot var en test som jag la på i morse..Ville försöka fånga en småjazzig stämning,några passager funkar - typ den mellan sologurans två delar mot slutet.Men det funkar nog inte helt riktigt mot  stämningen i låten som helhet..Grund tanken var lugnt och fint arr med små utflykter av gura å munspel..
Kul att du gillar min röst,sånt blir jag glad av.
Kör sång ja,jo vi har några riktigt duktiga kvinnor här som gärna delar med sig av sina röstresurser - så förutsättning finns för att göra nåt riktigt snyggt i dom tankebanorna..Jag var faktiskt lite rädd för att bli totalsågad på denna..Det kändes lite smörigt när jag satte liret i natt..Tydligen så hade jag fel då alla verkar gilla grund ide´n,och det känns riktigt roligt.

Så svaret blir,jag lirar vidare på denna skiss.

Stort tack för kommentaren Leif.

Mvh
Micael

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion