Forum > Färdiga produktioner

Yllet - Falling stars

<< < (2/4) > >>

Aettan:
Låter helt enkelt skitbra man blir impad av både låtidé och resten men upp med sången till förmån för det andra. Jag vet inte hur ni andra tycker men för mig så handlar musik i första hand om sång resten blir "bara" ja det kan låta lite kontroversiellt med bara men för mig blir allt utom sång om det finns vill säga bara bakgrund. Obs ! bakgrunden spelar sin absolut otvetydigt mycket viktiga roll men ändå på nåt sätt så får den rollen av sidekick, finns det en röst där så ska den fronta tycke jag. Har faktiskt oxå läst att en del utgår från voxen och anpassar mixen efter den dvs. när det gäller frekvenstweakningar på resten.

Yllet:

--- Citat från: Aettan skrivet 09.06.2008, 03:00:28 ---Låter helt enkelt skitbra man blir impad av både låtidé och resten men upp med sången till förmån för det andra. Jag vet inte hur ni andra tycker men för mig så handlar musik i första hand om sång resten blir "bara" ja det kan låta lite kontroversiellt med bara men för mig blir allt utom sång om det finns vill säga bara bakgrund. Obs ! bakgrunden spelar sin absolut otvetydigt mycket viktiga roll men ändå på nåt sätt så får den rollen av sidekick, finns det en röst där så ska den fronta tycke jag. Har faktiskt oxå läst att en del utgår från voxen och anpassar mixen efter den dvs. när det gäller frekvenstweakningar på resten.

--- Slut citat ---

Du har helt rätt och faktum är att jag ofta tar itu med sången så snabbt som möjligt när jag mixar. Som du hör är sången ganska "långt" bak i mixen, men samtidigt hörs den tydligt. Jag testade att lägga några db starkare först, men då blev den nästan lite påträngande, vilket inte passade stämningen så bra. Dessutom smäller rerfrängen på lite bättre som det är nu också. Sen är det väl som med allt annat, lyssningen spelar roll och vilka preferenser man har. Nu har jag inte lyssnat i något annat än mina lurar o monitorer, så det kan hända att du har rätt ändå ;) Får kolla upp det.

Tack för lyssningen

Larsson:
hallå jon..
skitskön låt, jag gillar att sången kommer inifrån låten (dvs att den inte flyter ovanpå)
det blir intimt & levande, tycker låten sitter som gjuten
om man ska klaga på något så är det "E" tonen som ligger & brummar genom verserna
den äter upp lite för mycket av ljudbilden i min lyssning iaf.

grym låt! :)
/Larsson

Hellpig:
Skön ljudbild, bra låt. Känns bra när låten öppnar upp sig under refrängen, ljudmässigt. Det är kanske inte unikt men bra. Jag har inte så mycket mer att säga - bra jobbat.

Efter att ha läst övriga kommentarer;
Tycker sången ligger helt lagom här. Personligen gillar jag när sången är en del av låten och inte bara använder låten som en ursäkt för att sjunga... Givet vill man höra vad som sjungs men som sagt, jag ogillar när man mixar så att sången dominerar.

Yllet:
Version 3
Svagare bakgrundsljud, Nytt brejk vid vers 2, lite sångfix, bort med 1db runt 350hz på basen, samt lite mindre vid 3500hz på ref guran. Samt lite softare kompguror.

Larsson Tog till mig din kritik och sänkte lite av bakgrundsljudet. :)

Hellpig Fint att du uppmärksammande den mer öppna refrängen, det var det jag strävade efter.

Stort tack

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion