Kontrollrummet

Köpa nytt ljudkort kanske.. tips?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hallooo kontrollrummare!

Jag har skaffat mig en sorts inspelningsplats i reserv (B-studion för att låta ambigös) där jag kan spela in saker som låter mycket (gitarrförstärkare och så). Problemet är att jag bara har ett ljudkort. Nu behöver jag alltså köpa ett nytt ljudkort och jag funderar på att ha det nya hemma i den bättre datorn och låta gamla riggen gå över till "B-studion".

Tyvärr har jag en jäkligt begränsad budget och kan inte lägga mer än absolut 3000 kr (attans...) och helst borde jag lägga betydligt mindre.
Mina önskemål för ljudkortet är följande:

* Det vore väldigt önskvärt med mer än 2 in-/utgångar då det underlättar inkopplingen av externutrustning. Låt säga minst 4 analoga in/ut.
* Jag vill kunna växla in-/utgångar mellan +4 dBu och -10 dBv nivå. +4 är balanserat? Detta verkar vara vanligt på PCI-kort men inte på firewire.
* Hörlursförstärkare är ett stort plus då jag i såfall kan använda mitt lilla mixerbord i "studio-B".
* Det vore trevligt om ingångarna var av XLR eller tele format. RCA är bökigt att konvertera till (åtminstone från XLR).
* PCI, Firewire eller USB2 spelar ingen egentlig roll. Dock har jag inte mer än 1 st ledig PCI-plats. (2 st om jag knör riktigt ordentligt).

Finns det något kort som uppfyller dessa kraven och som inte kostar mer än 3000 kr?
Jag har bara hittat M-audio delta 44 och begagnade M-audio 1010. De har dock ej hörlursutgång.
Hmm.. ett begagnat Echo Audio Layla 24 för 2500 kr kanske?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Du kan få köpa mitt M-audio FW410 rätt billigt om intresse finnes. Skamlös plugg, right.  :ph34r:


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Du kan få köpa mitt M-audio FW410 rätt billigt om intresse finnes. Skamlös plugg, right.  :ph34r:
Jäklar vilken snabb respons! :)
Det hade varit ett jätteattraktivt erbjudande om FW410 hade klarat +4dBu nivåer.


Utloggad tsmalmbe

echoaudios kort är robusta på alla sätt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Det låter lovande.. kanske skulle ta och slå till då. Echo Audio Layla 24 verkar ju faktiskt ha allt jag letar efter.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Vad är nackdelen med att kortet bara stöder 24bits upplösning? Jag spelar aldrig in i 32bit men det händer att man lyssnar på filer från andra i den upplösningen. Kommer jag fortfarande kunna göra det utan att konvertera filen?


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vad är nackdelen med att kortet bara stöder 24bits upplösning? Jag spelar aldrig in i 32bit men det händer att man lyssnar på filer från andra i den upplösningen. Kommer jag fortfarande kunna göra det utan att konvertera filen?
"Bara" 24-bit...?
Det finns inga omvandlare som har högre upplösning än så - så det kan knappast ses som någon begränsning... ;)
Om du spelar in i 32-bit FP, så finns det bara 24-bits ljuddata ändå. De sista 8 bitsen är decimaler som du har nytta av vid låg volym. Internt i ditt DAW-program hanteras ljudet med minst 32-bit FP oavsett vilken upplösning du har spelat in i - och egentligen är det helt meningslöst att spela in i 32-bits upplösning eftersom du aldrig kan få ut den upplösningen från omvandlaren.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Oj där ser man... noll koll. Tack Claes för att du ordnar upp i min röra. :)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Är 3400 kr ett bra pris för ett E-mu 1616m?

EDIT: Ser att Thomann tar 4359 kr för det.
« Senast ändrad: 06.06.2008, 23:53:25 by Stolle »


Utloggad pesek

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 49
  • En ful min som vanligt :)
    • Visa profil
Är 3400 kr ett bra pris för ett E-mu 1616m?

EDIT: Ser att Thomann tar 4359 kr för det.

Du kan nog få det billigare. Jag sålde mitt gamla EMU 1820M för 2500:- för 2 år sedan. Exakt samma specs.