Forum > Demolåtar

Hem till Skattungbyn (eller fäbodjäntans undergång) - ny version. Nu med mord!!!

<< < (8/14) > >>

egghuvud:
Visst rockar det med Nyckelharpa. MIn invändnning är nog att reverben är för stora och gör att ljudet bli diffust. Mycket mindre rum till att börja med. Sedan skulle nog sången fram ett par rejäla snäpp. Det känns som att det finns ett tomrum i mitten av mixen någonstans, fast det har ju mer att göra med produktionen. En akustisk gitarr hade passat tycker jag. Det blir lite naket nu i långa partier.
Annars gillade jag det. Det är kul med folkmusikinspirerade grejor. Jag tycker också om trummorna, det får det att låta lite mer rock.n roll på nåot sätt. och det är ju aldrig fel.  :)

Wernborg:

--- Citat från: equality skrivet 27.06.2008, 00:38:38 ---Jajjemän, ett lyft. Gillar fusionen mellan gammalt och nytt. Låter dessutom skönt live med aula-reverbet. Svänget finns där. Sången måste upp 5 dB alla gången och trummorna då också ner något liksom några väl våldsamma nyckelharpcrescendon. Bra lir annars. Jäkligt fyndigt att hålla kvar refrängmelodin i en sångröst där långt bort till höger i andra versen liksom dur-moll-växlingarna i refrängen.

--- Slut citat ---
Kul. Ja visst blev det skoj när refrängen hänger sig kvar lite så. Har pillat med nivåer också.

--- Citat från: Dividend ---Lyssnar på senaste versionen, kan ärligt talat säga att jag aldrig hört något liknande, inte ens Merit H. Garmarna kanske...

Har svårt att uppfatta sången, även om jag läste cykelns skriverier. Artikulation otydlig? ELler kanske bara skall upp i nivå?
Nån som kan förklara varför svensk folkmusik i modern tappning alltid låter på ett visst sätt? Följer ett visst mönster, med betoning av vissa noter i följden, takten osv. Lånade nån gång en skiva med inspelningar av en gammal gumma som kved och jojkade, som bevaras av historiska skäl. Från förra seklet. MEn inte fasen lät det som det här  Tror helt klart på att ronja-folkmusik uppfunnits av nån professor på 50-talet  DAvid?
--- Slut citat ---
Nja, har väl inga ambitioner att det ska följa någon slags tradition utan spelade mest vad som föll mig in bara. Tar det som en komplimang att du inte hört något liknande. :)

--- Citat från: egghuvud ---Visst rockar det med Nyckelharpa. MIn invändnning är nog att reverben är för stora och gör att ljudet bli diffust. Mycket mindre rum till att börja med. Sedan skulle nog sången fram ett par rejäla snäpp. Det känns som att det finns ett tomrum i mitten av mixen någonstans, fast det har ju mer att göra med produktionen. En akustisk gitarr hade passat tycker jag. Det blir lite naket nu i långa partier.
Annars gillade jag det. Det är kul med folkmusikinspirerade grejor. Jag tycker också om trummorna, det får det att låta lite mer rock.n roll på nåot sätt. och det är ju aldrig fel. 
--- Slut citat ---
Har dragit ner på rummet i nya versionen. Och nivåer fixade hoppas jag.
Tack.

Och så.... ny version med Makarna Humleklo som sångförstärkning och David har ett nytt nyckelharpespår.

Kan också tillägga att Jonas Humleklo efter min beställning har skrivit till en vers där flickstackarn går sitt öde till mötes. Det var ju själva tanken med låten från början så det ville jag ha med på något sätt. Kommer läggas till i nästa version.

Seså - upp längst upp i tråden och lyssna nu.

Eddi:
Jepp - nu låter det riktigt bra med duetter och körpålägg och av någon anledning stör mig inte trummorna alls nu - har jag vant mig eller....?
Ser fram emot nästa.

Eko

david.roennlund:
Hello musiclovers ;)

hör att du inte klippt nått i NHfilen, man skulle kanske klippa bort lite i början ( eller spela in en bättre fil  :P )

tycker det låter fint, kul att den kommer vidare!

fiolspelamanslaget jag har på kammaren väntar otåligt på att jag ska spela in dem , så snart så :)

nog om mig, kvinnostämman kommer in fint och ballanserar upp mannen.

Rattlesnake:
Introt ger en ju sköna 60-talsjazzvibbar. Och vad det än är, så låter det Hammond, typ Bosse Hansson. Melodin är riktigt smittande, jag liknar den lite vid Sinclairsvisan, som jag tycker är otroligt vacker.

Visst är det en polska med dess starka betoning på ettan och trean. Fast slutklämmarna kanske är hambo...? Äsch, jag vet inte, har aldrig riktigt begripit skillnaden. Häftigt ändå med den sugande takten, som att rulla ett ovalt hjul.

Texten går inte riktigt fram, det känns som att arret är lite för rörigt. Varje gång jag försöker lyssna på texten så hör jag något som pockar på uppmärksamhet. Men bra sjunget, det låter skönt proggigt. Lite lågt mixad sång, men tycker att det skall vara så, är också en del av progg-känslan.

Basen vandrar lite mystiskt, lite nära atonalt ibland. Tycker den låter lite ostämd också.

Oj, vad trummorna låter akustiska, är det verkligen en plugg? Låter som ett riktigt set mickat med två mickar. Och är det distad gnol ute i kanten?

Ja, det är intressant att lyssna på detta. Traditionellt så det förslår, men samtidigt annorlunda. Hedningarna gör också såhär, fast på ett helt annat sätt som känns utnött. Det här känns fräschare. Men samtidigt låter det sökande, som att det inte har "hittat hem".

Gillar inte såna där slut, hoppas vi får höra ett riktigt. T ex en ständigt upprepad fras som dubbas av fler och fler instrument samtidigt som det tonas ner och mättas av bandekon. Mumma!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion