Forum > Färdiga produktioner

Dividend feat. Marruschka - Översättarvals från Småland (fd Bland träden)

<< < (10/17) > >>

Dividend:
Rattle och emu: Intressanta synpunkter från båda. Motstridiga vad gäller pianot..
Frågan gäller väl "konstnärlig integritet" kontra "pop" typ. Har ännu inte hunnit kolla på ställena memphis nämner, men har nog lyssnat sönder låten för i mina öron låter det "bra" minus att pianot är "struttigt" och ganska kasst spelat.. Skall ta upp det hela i dagarna, också nya pålägg från Marruschka.. Dock är jag inne på linjen att vara sparsam med hennes sång, och det verkar hon med på :)

Emu: Skall fantamig testa det du säger, förstärka de "falska" uttrycken. Blir det inte bra kan jag alltid välja en "snäll" not i skalan ;)

Rattle: Början är tänkt att vara lite "sprittande" som nåt uppvaknande (öh efterkonstruktion ;) , eller så bara blev det så...
Gillar Debussy-inspirerade pianot, men skall se om vissa av de mest konstiga prylarna kan mildras/ändras. Även klarinetten/panflöjten som du nämner.
Stereodelay skall jag testa :)
Antal instrumentkanaler? Där är nog minst 10 max 14 midi-kanaler (med en del spelande flera noter så klart i de mest intensiva partierna, cellos spelande utspridda treklanger t ex)

Tack till er båda!

freddy:
Det har hänt lite här sen jag lyssnade senast.

Först och främst tycker jag att det är lite skum dynamik, speciellt i början. Det känns inte riktigt naturligt för en orkester, men sen om det är något du eftersträvar är en helt annan sak.

Marre måste fixa en bättre mick eller något, jag tycker verkligen att det saknas massor av dom högre frekvenserna, sångljudet är verkligen under all kritik tycker jag, tyvärr. Eftersom jag gillar sången annars, men det låter burkigt och dovt i mina öron.

Sen angående ditt val av toner ibland. Haha ja, jag tycker det är kul med dina tonala utsvävningar här och där, man hajar till och undrar vad det var man just hörde. Jag gillar det, stör lite lagom mycket sådär, håller det lite intressant tack vare kromatiken.

Jag tycker ni har gjort ett bra jobb, önskar bara att sången fick lite mer klarhet i ljudet.

Marruschkka:
Tack Freddy för konstruktiv kritik. Jag älskar det här ostyriga i Divis musik, det kan inte hjälpas, även om det kan bryta mot en och annan s.k teoretisk norm, som jag personligen inte bryr mej ett dugg om, om jag gillar..men finns det regler för hur musik skall göras...egentligen, det här riktar jag framförallt till Memphis nu..och vad är isåfall konstnärlig frihet, var går gränsen?

Det där med ljudet Freddy...jag lovar dej att det jobbas på det...inställningar samt test av annan mick, jo tack...det blir nog bra..till slut..puh :wacko: ;)

/Marr

Dividend:
FReddy: Inte lyssnat på stycket på flera dagar. Början skulle gå att spela av en orkester, det enda är nåt senare parti med hornblåsare som dör av syrebrist. Annars bryter inte låten mot nån (viktig) regel. :)

Bättre spelat piano och dubb av sången (med ny mic då kanske :) är på väg.

Memphis:

--- Citat från: Marruschkka skrivet 17.06.2008, 08:01:41 ---Jag älskar det här ostyriga i Divis musik, det kan inte hjälpas, även om det kan bryta mot en och annan s.k teoretisk norm, som jag personligen inte bryr mej ett dugg om, om jag gillar..men finns det regler för hur musik skall göras...egentligen, det här riktar jag framförallt till Memphis nu..och vad är isåfall konstnärlig frihet, var går gränsen?
/Marr

--- Slut citat ---

Tjena Marre. :) Klart man kan bryta musikaliska regler, det försöker jag själv göra ofta men bara så länge det låter bra, vilket det inte gjorde här på de enstaka ställena med pianot. Konstnärlighet är ju till stor del att bryta mönster och gå utanför ramar men det måste ju låta fint också. Hoppas du förstår vad jag menar.  :) Annars var det här en väldigt bra låt.

Edit: Obs, detta är personliga åsikter. :)

Mvh

Memphis

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion