Senast för mig jag fick stor användning utav volym automationer i cubase var en väldigt dynamisk dödsmetall trummis som inte kunde hålla en konstant nivå på virveln, så "grind"(väldigt snabbt spel på virveln) partierna blev mycket lägre i volym än vad de "vanliga" partierna, där han kunde slå jätte hårt.
Off-topic, men reagerade på din kommentar här. Skulle det vara möjligt menar du? ALLA trumisar som spelar 32-delar eller liknande på en virvel kommer nog spela dessa med mindre styrka än en rak 4/4:a med häng
Stämmer, med gråskalor.
Även detta är en träningsfråga, och det finns många trummisar som kan grinda i 280 bpm och ändå slå relativt hårt på virveln, kolla t.ex. denna snubben:
Ofta låter det generellt bättre i den sortens musik & annan rock när trummisen i fråga bankar skiten ur skinnen, och så får dom även gärna göra vid 4/4.
Men likförbannat låter det sämre på en inspelning(oftast) när virveln försvinner bakom fetmangel gitarrer, det är en väldigt viktig ingrediens som saknas, och då måste man kompensera för detta.
Många brukar trigga, med lite velocity, för att få en relativt konstant nivå på virveln, jag brukar göra en kombination utav komprimering och volym automation, dels för att jag gillar vad många kompressorer gör med virveln(PANG), och dels för att få jämnare ljudnivåer.