Kontrollrummet

Skall till USA

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Jag skall över till USA på jobb under några veckor. Risken finns att det blir så mycket av den varan att man inte hinner besöka någon musikaffär. Men om man hann, vad sjutton skulle man handla då dollarn är sinnesjukt låg? Hmmm... har ingen Telecaster, eller Jazz Bas, eller en kanallimpa, eller någon skojig pedal, eller en mick, eller ... ja ni fattar.

Skulle vara kul att höra vad ni skulle shoppa loss på. Inom rimliga kostnader och i en storlek som går att få med sig på planet hem! (Kom t.ex. på att man får vara lite försiktig med prylar som har 110V. Hatar transformatorer.)

/Lee

PS: Satte detta först i Off-Topic men kom på att det inte kommer upp bland inläggen då. Och då är det ju inte mycket mening med tråden...


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Du har redan nämnt det själv. Jag skulle köpa en bra telecaster.
Dollarn är ju låg och en bra tele behåller värdet. Då kan du t om tjäna pengar om du vill sälja den senare.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Tänk även på att många 110v prylar har möjlighet att switcha till 230v ;)

Själv hade jag nog shoppat loss på instrument och mikrofoner.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
inte för att det är musik, men e ny digitalkamera borde pka med hem  :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Det är väl inte 110 volt i en Telecaster?  ^_^

Hmm, man kanske skulle åka till USA bara för att skaffa en ny gura hmm ;)
 
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ett par läckra micar och preampar är förstås aldrig fel - eller kanske en riktigt bra A/D-D/A-omvandlare. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ska försöka låta bli 119V i Telecastern. Blir bara en massa AC/DC då...

Några av grabbarna därborta har plockat hem xbox och det fungerar med 240V. (De öppnade lådan och var märkningen på 100-240V.)

Visst, mikrofoner men kom med lite namnförslag på det. Och även på preamps eller liknande. Vilken är den ultimata Telen, t.ex.?


Utloggad tsmalmbe

akg 414.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ska försöka låta bli 119V i Telecastern. Blir bara en massa AC/DC då...

Några av grabbarna därborta har plockat hem xbox och det fungerar med 240V. (De öppnade lådan och var märkningen på 100-240V.)

Visst, mikrofoner men kom med lite namnförslag på det. Och även på preamps eller liknande. Vilken är den ultimata Telen, t.ex.?

Den ultimata telen måste vara en Gibson Les Paul.  :lol:
Sålde min tele till förmån för en jazzburk för tio år sen eller så. Har inte ångrat mig en sekund. Telecaster är fantastiskt överskattad.

 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Håller inte med! Telecastern är fantastisk i händer på rätt person. Dvs. inte mig... Men när man skall kräma till lite twang så funkar det. Däremot har jag hittills aldrig lyckats spela på en Strata. Och där håller brorsan med... ;)

Skojar annars runt med en PRS (SE köpt i USA för några år sedan), Peavey Wolfgang (jepp, en riktig gammal original USA planka också) och en Hohner Steinberger kopia när jag är ute på längre resor. (Längre i tid alltså, inte avstånd!) Så en Tele borde pass i stallet.

Å andra sida har jag bara en OLP bas och en bandlös Yamaha. Och då saknas en Fender Jazz (eller en Rick! Claes, sälj för tusan! :D)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Ska försöka låta bli 119V i Telecastern. Blir bara en massa AC/DC då...

Några av grabbarna därborta har plockat hem xbox och det fungerar med 240V. (De öppnade lådan och var märkningen på 100-240V.)

Visst, mikrofoner men kom med lite namnförslag på det. Och även på preamps eller liknande. Vilken är den ultimata Telen, t.ex.?

Det finns ju en mängd telecastrar, så det bästa är väl att pröva sig fram till vilken man gillar bäst. Om man är lite ekonomiskt sinnad kanske man också ska jämföra USA- och Europapriser för att se vilken gitarr man kan göra bästa deal på.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och där håller brorsan med... ;)

Och det kommer från en som hade en Explorer som huvudinstrument  :lol: :lol: Äsch, skämt åsido.... har han kvar sin PRS, den var ljuvlig minns jag.

Fråga: Twang får du väl med vilken lönngreppbrädeförsedd singlecoilgura som helst?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Annars kanske en Wangcaster kan vara nåt...  :unsure:



Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Wangcastern var nog det sista jag skulle gå upp på scen med. I alla fall omaskerad!  :lol:

Nädu, PRSen har han sålt. Men han har en skog andra gitarrer istället.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Själv skullle jag köpt en Eastwood gitarr, finns flera modeller som  är snygga. alla är kopior av gitarrer och basar som är ovanliga/dyra/svåra att få tag i.
priset ligger ungefär så här usa.4000.-, tyskland: 6000:-, sverige: 8000:- så då kan det vara värt att köpa i usa.

ljud och filmklipp på alla modeller finns här: http://www.eastwoodguitars.com/





Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Fråga dig vad du saknar mest.

Om det ska vara preamps, börja på en lunchbox kanske? Där kan du tjäna mycket på att köpa grejjerna i USA.
Alla APIgrejjer har en switch för 110/220 volt.
Eller en API 3124, kan inte gå fel. Håller värde och om du någon gång skulle sälja den (vilket är rätt svårt när man hört den) i sverige så ligger andrahandsvärdet högt och den är lättsåld.





Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Skall försöka komma iväg till affär som tydligen ligger i grannskapet, men eftersom det är en liten håla jag är i så tvivlar jag på att de har något "fancy". :D Skall kolla på API prylar om det finns något sådant. Eller bara kolla generellt. Närmaste "större" stad är Albany och jag får se om jag lyckas komma dit någon dag. De är faktiskt rätt dåliga på att visa upp sina affärer på webben här borta. Och de flesta affärerna är antingen jättesmå eller ingår i någon stor kedja som ser maffigt ut på nätet men visar sig vara en källare när man väl är där...

Take care, everybody.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Stället var ett lite intränt ställe där snubben hade reparerat Fender sedan tidernas begynnelse. Fanns egentligen bara två Strator, två Tele och två Jazz basar som var av intresse. Men en skitskön atmosfär och ett oerhört kunnande. Affären var bara en sido-business och pengerna kom, som så många andra på den här sidan, från att vara session-musiker och lärare. Om jag bara visste vad jag ville ha så var det inga problem att skaffa det men, herregud, jag vet egentligen inte vad jag behöver. Eller behöver, jag behöver egentligen ingenting, men det känns bara lite konstigt att försitta en chans.

Fetmiddag i kväll med hela teamet och avslutning med "locals and pitbulls"...Det är intressant på landsbygden emellanåt... :)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
, jag vet egentligen inte vad jag behöver. Eller behöver, jag behöver egentligen ingenting, men det känns bara lite konstigt att försitta en chans.


herregud, man köper väl inte grejer för att man behöver dem, utan för att det är så kul med nya grejer och vissa saker bara MÅSTE man ha.
köp nått billigt som du kan sälja lite dyrare när du kommer hem och köp nått annat gör pengarna som du hellre vill ha.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad vart det då?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Hittills har jag bara kommit hem med 2 Boss pedaler (Chorus o Delay) och en halv driva med strängar... Och detta trots att jag var där i juli igen... Veligheten vet inga gränser! :P Men man behöver inte misströsta för det, för jag åker dit om två veckor igen. Så kommer det några tips så är jag kanske "på" igen. Var inne och kollade en LA-610 som faktiskt inte lät kattskit! Eller så kanske man skall släpa hem en mick i den något högre skalan. GuitarCenter i Albany var faktiskt rätt så stort. Men det var banne mig mer personal än det var kunder i butik. Men det är inte ovanligt "over there"... Jodå, kom med fler tips, men håll er på en vettig budget, jag kommer inte att inhandla hela Neumanns utbud av mickar. Om jag ens har råd med en..  :D


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Du kan få köpa med dig lite grejer till mig om du vill.  :P
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Du är inte den första som kommit med det förslaget...  :P