Kontrollrummet

Hold me tight

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lindpop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
    • Lindpop
Hej!
Jag är lite ny här och tänkte det här kunde bli min första demopostning. Jag skriver låtar i lite olika genres. Det här är väl en av de sidorna jag har. Ett försök till nån slags modern pop med lite dance i sig eller nått sånt. Jag skulle behöva få lite tips om hur jag kan få det här att bli ännu bättre. Mixning, ljudbild osv.
Saknas nått, skall nått tas bort?
Vad tror ni/tycker ni?
Kan det bli nått?
MVH
Lindpop

uppdaterad 080606

http://www.lindpop.com/songs/Taxi/Hold_metight.mp3
« Senast ändrad: 06.06.2008, 18:15:00 by Lindpop »


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jävla bra sångerska, cred:), grym...Men kanske att det ska hända ngt mer med sången? kanske göra ref mer tydlig?, lite mer diskant på mixningen också, (jag är diskanfantast)
Skön låt men höj den några bpm..Kanske nån fetinggura också?

Skitbra låt:) Nyfiken på nästa...
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Får erkänna att det inte tilltalade mig speciellt. Inte dåligt, men inget som tar tag i mig bara.

Lite konstruktivt då: (hoppas jag)

- melodisynten som spelar "hooken" emellanåt är väldigt hård i sitt sound. Hade kanske själv valt en monosynt med lite mer legatospel och inte så vasst ljud. Kanske med en uns portamento på också kanske?

- sången. Nja. Där finns bra grundmaterial, men lite suringar här och där som alldeles säkert kan rättas till. Dessutom låter det nästan som om sången i första versen ligger ur synk. Fast sedan rättar det till sig i refrängen. Borde sjungas mer på beat än vad det gör nu tycker jag.

Hoppas det var till någon hjälp.

// Stefan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller med wernborg. sången surara lite, men tänkte inte på off beat egentligen. Mit största problem är att det låter alldeles för lika så mycket annat, både arr- och melodi/harmonier.


Men i övrigt är det rätt snyggt gjort. Lite för kopia på saker bara....försök på nåt helt eget :)

å andra sidan, om du verkligen vill göra sån här musik som liknar annan, så har du verkligen lyckats.

tips kan ju vara att köra melodyne p åleadsången, och sen sjunga om den unisont med den fixade, för att sedan ta bort fixet. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lindpop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
    • Lindpop
Tack för snabb och bra feedback. Jag skall titta över lite av de sakerna som kommit fram. Sången, synthen, bpm-en. Det är väl det som är så bra med det här. Att få höra vad andra tycker. Jag ser det som ett bra tecken på att det låter lite lika annan musik. Det här är ett försök för mig att närma mig den moderna kommersiella världen. Jag skriver mycket olika musik och det här är en av utmaningarna. Tack skall ni ha för konstruktiv kritik så länge och fler får gärna fylla på.
MVH


freddy

  • Gäst
Jag tycker också att sången låter stressad bitvis, speciellt precis innan låten kommer igång där i början. Låter som den ligger snett, alternativt sjunger sångerskan i en annan BPM än låten :)
Sen låter allt utom sången lite dovt, sången och musiken känns inte tillsammans riktigt, låter som du mixat en mp3:a och sen lagt sången över den bara. Hoppas du förstår vad jag menar... :)


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Hej och välkommen

* Bra sång i början, kanske att du kan slänga på lite mer delay/reverb under refränger så de lyfter lite mer. Alt. lägga på några stämmor (gärna en mansstämma en oktav ner, samt stämsång i falsett). Sången är dock sur på några ställen, fixa till med ex melodyne.

* Baskaggen behöver mer djup, den e för klickig nu.

* Basen får gärna komma fram mer, en mer synthig och framträdande bas skulle passa denna låten bra.

* Virvelljudet funkar bra.

/Jon
« Senast ändrad: 30.05.2008, 10:44:54 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Lindpop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
    • Lindpop
Jag glömde och tacka för att ni har tagit er tid att lyssna och kommentera. Jag hade tänkt att lägga en stämma själv men klarar nog inte det. Skall prova.
Det är ju vanlig bas som jag spelar+ lite loopar. Kanske får försöka programera den. Tycker att basen är svår att mixa, blir inte så bra vid inspelning heller, väntar på en ny preamp och hoppas att det blir lite bättre då. Jag misstänker att det är basen som bidrar till dimman i låten + en pad som också verkar ta upp mycket av energin. Det är mycket ljud men det är kul
Tack så länge
Tycker jag har fått bra tips.
MVH


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Lindpop!

Detta funkar ju fatalt fint, beachpop på stranden  o volym på 100!
Undertecknar Yllets kommentarer, ett sätt kunde vara att slänga på en sångstämma,
eller varför inte fler på samma gång, kunde bli kalas.

Bra jobbat! :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tjenix!
Trodde jag först hörde nåt av Madonna, Like a prayer, nånstans.
Mixen låter dock ganska opolerad. Sången har en del otrevligt mellanregister som stör. Skulle också behöva en dos mer reverb liksom övrigt också, eftersom detta känns som en 80-tals inspiration.
Modern pop med lite trance, skriver du. Alltså lite som Kylie Minouge kanske? Problemet är att det låter "omodernt" just nu. Här handlar det mycket om produktion i såna fall. Inget lätt område.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej och välkommen hit med en hit!  :) Ja, jag tycker det. Nåt för dansgolvet, medryckande och snygg melodi.  Säkert en väldigt trång genre och att skriva hit-betonad musik är förmodligen mycket svårare än där man byter ackord fyra gånger i takten. Mina synpunkter på mixen i en genre jag inte sysslar med själv får du ta med en nypa salt. Men det jag jag skulle vilja få fram är en tydligare stereobild. Virveln låter hård mot mina trumhinnor och trumkompet saknar variation. Saknar också briljans i ljudet. Låter ihoptryckt i mellanregistret. Slutar abrupt och platt. Kanske ett tydligare outro? Men som sagt kul och snygg låt!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Lindpop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
    • Lindpop
Tack tack!

 
Jag håller på och försöker se över produktionen. Det är nog som sägs ganska omodernt sound just nu och opolerat.
Jag river och sliter i den och det kommer nog att ta ett par veckor känns det som, innan jag har en uppdatering. Jättebra med era synpunkter. Det är två virveltrummor och kanske skall sänka eller ta bort den ena.
Håller med om att det är lite grumligt och får nog se över det mesta igen. Tack så länge
MVH


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snygg början - fångar mina öron!
Gillar rösten.
Definitivt en bra sommarpopradiolåt

Några synpunkter
Trummorna låter lite monotona samtidigt som fillinsen är lite mycket
Syntmellanspelen låter för mycket leksak
Låten skulle behöva någon form av stick för ge den mer dynamik - nu rullar den mest på i samma stuk

Men som sagt - en riktig popdänga - Bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Intressant. Det känns verkligen som att det är något som saknas, men jag kan liksom inte riktigt sätta fingret på det. Harmonierna är bra. Syntljuden känns lite underliga ibland t e x den där lilla melodin vid 1.39. det känns helt malplacé fast samtidigt så är det tufft på något vis.

Skulle jag utveckla något så är det nog baslinjerna som känns lite tråkiga + sången som någon varit inne på. Det skulle kanske inte skada med några köere för att markera refrängen tydligare. melodin smälter ju rätt så mycket ihop nu.

Irriterande att jag inte kan sätta fingret på vad det är jag saknar.  :)


Utloggad Lindpop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
    • Lindpop
Nu har jag ändrat lite och uppdaterat filen. Kommer knappt ihåg vad men ungefär så här. Det blev en ny pad på första versen när låten drar igång. Mer gitarr istället för synt. Där finns en kör svagt i bakgrunden med vocoder. Ny basgång och sen har jag jobbat lite med själva mixen.
Vad tror ni?
Är tacksam för nya kommentarer.
MVH
http://www.lindpop.com/songs/Taxi/Hold_metight.mp3
« Senast ändrad: 06.06.2008, 18:22:50 by Lindpop »


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Hej där Lindpop!
Kul att se dig här. Jag har inte varit så aktiv på ett tag, men ville ju in o lyssna på ditt alster. Tyvärr får jag inte fart på låten. Laddar ner den och försöker även köra direkt via länken. Men det är tomt. Jag hör inte ett dugg. Har kollat med andra låtar här, så det inte är ngt med datorn, men de fungerar bra. Que pasa?
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Lindpop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
    • Lindpop
Hej på dig!
Jo, jag har hittat hit här.
Det blev visst tre minuters tystnad. Råkade ha mute aktiverad på outputen, tack för det. Nu fungerar filen.
MVH
Här är en länk till
http://www.lindpop.com/songs/Taxi/Hold_metight.mp3
« Senast ändrad: 06.06.2008, 18:24:09 by Lindpop »