Kontrollrummet

typ en spåntråd inför nån kommande festival....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Här kan vi prata om denna eventuella festival som ska rädda skåneland från hemskheter  :)

Det har redan tagits upp idéer om att ha typ nationaldagstema eller dyl.
« Senast ändrad: 30.05.2008, 01:58:13 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad carl cadello

Det hade varit kul att göra en personlig tolkning av nationalsången.

Detta snodde jag från Wikipedia:

"Du gamla, du fria är Sveriges nationalsång, skriven av Richard Dybeck 1844 i form av två verser till en gammal folkmelodi. Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång. Status som nationalsång vilar alltså helt på traditionen. Den är dock självklar som Sveriges signaturmelodi vid sportsammanhang.

Dybecks två verser är färgade av den då rådande skandinavismen och handlar om Norden snarare än om Sverige. 1910 tillkom två verser med svenskt tema skrivna av Louise Ahlén, men dessa används mycket sällan och förekommer mycket sparsamt även i tryck.

Historia
Texten till Du gamla, du fria skrevs 1844 av folkminnesforskaren Richard Dybeck till en folkmelodi som han upptecknat i sin hembygd i Odensvi i Västmanland. Han var nyligen hemkommen från en vistelse i Idre i Dalarna, där han tros ha inspirerats av fjället Städjan. Sången framfördes första gången vid en Aftonunderhållning med nordisk folkmusik som han höll den 13 november 1844.

Det påstås felaktigt att Dybeck i den ursprungliga texten skulle ha skrivit ”Du gamla, du friska”, men detta tillbakavisas med eftertryck i Carl Mangårds bok.

    "I detta sammanhang må erinras om att man under lång tid felaktigt sjöng 'Du gamla du friska'. Felet rättades efter en konsert i Köpings kyrka av studentsångare från Uppsala under director musices Ivar Hedenblads ledning sommaren 1900. Lundqvist (operasångaren Carl Fredrik Lundqvist 1841-1920) medverkade som solist och blev efter konserten jämte Hedenblad inviterad till prästgården av dåvarande kyrkoherden, kontraktsprosten And.Arhusiander. Prosten anmärkte därvid, att det skulle heta Du gamla, du fria, ej Du gamla, du friska. Då det invändes, att det stod 'du friska' i alla tillgängliga sångsamlingar och sångböcker, svarade prosten, att det gjorde detsamma, det var orätt i alla fall. Dybeck hade själv gjort anmärkning därpå, då några personer utgivit sången, och med den texten, utan hans tillåtelse. Arhusiander kände Dybeck personligen mycket väl [...] Både Lundqvist och Hedenblad beslöto efter detta att ändra texten till 'fria' i stället för 'friska'."

Den folkvisa som ligger till grund för Du gamla du fria (Så rider jag mig genom tolfmilan skog) trycktes första gången 1845 i Runa. Den räknas idag till riddarvisorna i Sveriges Medeltida Ballader, och klassificeras som SMB 133 G. Originaltexten till vår nationalsång publicerades i samma tidskrift 1865, då under titeln "Sång till Norden" med tillägget: "Melodien från Westmanland. Orden nyare af Dbk".

Skansens grundare Arthur Hazelius var den som började fira svenska flaggans dag. Han fick den åldrade kungen Oscar II att delta vid firandet. Vid tillställningen sjöngs en sång, Du gamla, du friska. Kungen reste sig upp och därefter hade Sverige en nationalsång."


Utloggad carl cadello

Text: Richard Dybeck, 1844
Musik: Folkmelodi från Västmanland

Texten:
1
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

2
Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden,
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

3
Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
Din fana, högt den bragderika bära,
Din fana, högt den bragderika bära.

4
Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden,
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Ackorden kommer senare.  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil

Den folkvisa som ligger till grund för Du gamla du fria (Så rider jag mig genom tolfmilan skog) trycktes första gången 1845 i Runa. Den räknas idag till riddarvisorna i Sveriges Medeltida Ballader, och klassificeras som SMB 133 G. Originaltexten till vår nationalsång publicerades i samma tidskrift 1865, då under titeln "Sång till Norden" med tillägget: "Melodien från Westmanland. Orden nyare af Dbk".


Satt nångång och  slöbläddrade lite i det magnifika verket "Sveriges Medeltida Ballader", och kom då till denna :)
fyfan vad lång den är , tror det var ca 50 verser o sen omkväden på de  ^_^ ^_^
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
Då är det bättre med en EM-låt till Sveriges landslag :) fast det kanske blir lite tajt med tid... :D


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
hm, jo... vi får väll tjöta lite om detta .... ingen båska på taket  :rolleyes:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jobbigt tema. Om det inte gällde att skriva en NY nationalsång ;) Typ till skåneland, eller småland eller nåt...

"Här står jag bland träden
och danser en skvätt
då kom där en vätte
och jag blev helt väck.."

öh nä
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
nationalsången låter som en svår utmaning, risken är stor att det blir 'ultima flabb' av det hela,
ofrivilligt alltså ;) Hmm..  :unsure:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Nubbevisa nån?
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nationalvisa känns lite passé tycker jag personligen. Men jag har inte --- eller har jag det. Jo, här kommer en idé som knappast är originell; ta en låt av valfri artist och gör om till en annan genre. T ex: AC/DCs Back in Black fast i reaggeversion. Vill man göra det svårare (?) så kan det bli en Black-Ingvars-festival: Ta två helt olika låtar men smält ihop dem till en, som BI:s Back in black/Vem tänder stjärnorna.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Nationalvisa känns lite passé tycker jag personligen. Men jag har inte --- eller har jag det. Jo, här kommer en idé som knappast är originell; ta en låt av valfri artist och gör om till en annan genre. T ex: AC/DCs Back in Black fast i reaggeversion. Vill man göra det svårare (?) så kan det bli en Black-Ingvars-festival: Ta två helt olika låtar men smält ihop dem till en, som BI:s Back in black/Vem tänder stjärnorna.

Har det inte konstaterats att det inte är tillåtet att posta covers? Enlighten the pirat pleeeeeeeaseeee ! / Mikke


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Man kan ha soundalike-tävling, inte covers men t.ex. att det skall låta precis som den förlorade låten som aldrig kom med
på en känd platta, t.ex. Judas Priest's British Steel (bara ett exempel) - man skulle kunna tänka sig två-tre plattor som har något somrigt tema.

Tja, vet inte, brainstormar lite typ  :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Varför itne bara göra låtar med sommartema, och skita i diskussionen här ;)

Typ sommar, sol och kärlek osv
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad carl cadello

Varför itne bara göra låtar med sommartema, och skita i diskussionen här ;)

Typ sommar, sol och kärlek osv

Precis! Låter hur bra som helst.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nationalvisa känns lite passé tycker jag personligen. Men jag har inte --- eller har jag det. Jo, här kommer en idé som knappast är originell; ta en låt av valfri artist och gör om till en annan genre. T ex: AC/DCs Back in Black fast i reaggeversion. Vill man göra det svårare (?) så kan det bli en Black-Ingvars-festival: Ta två helt olika låtar men smält ihop dem till en, som BI:s Back in black/Vem tänder stjärnorna.

Har det inte konstaterats att det inte är tillåtet att posta covers? Enlighten the pirat pleeeeeeeaseeee ! / Mikke

Men visst har det väl postats covers? Fast det är väl kanske inte "hostat" av KR. Pirat kan du vara själv din fuling!  ^_^

Citera
Varför itne bara göra låtar med sommartema, och skita i diskussionen här

Ja, varför inte! :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Rent statistiskt har ju låtar med ordet "Sun" i titeln brukat bliva ganska bra och populära, så varför inte fortsätta på den linjen? :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Nationalvisa känns lite passé tycker jag personligen. Men jag har inte --- eller har jag det. Jo, här kommer en idé som knappast är originell; ta en låt av valfri artist och gör om till en annan genre. T ex: AC/DCs Back in Black fast i reaggeversion. Vill man göra det svårare (?) så kan det bli en Black-Ingvars-festival: Ta två helt olika låtar men smält ihop dem till en, som BI:s Back in black/Vem tänder stjärnorna.

Har det inte konstaterats att det inte är tillåtet att posta covers? Enlighten the pirat pleeeeeeeaseeee ! / Mikke

Men visst har det väl postats covers? Fast det är väl kanske inte "hostat" av KR. Pirat kan du vara själv din fuling!  ^_^

The pig is correct. Jag citerar forumreglerna:

Citat från: Forumregel #6
Upphovsrättskyddat material får inte läggas upp på kontrollrummets server. Däremot får du länka
in covers etc. från andra servers, ifall du har gjort covern själv


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tror f ö att för mycket regler hämmar kreativiteten. Så var det inte i festival #5 eftersom reglerna verkade genomtänkta, men hur många vill göra en sven-ingvarslåt? Och lyckas göra den färdig?

Nej, fan. Regler skall vara lätta och gå att böja på ;)

Sol, sommar hav, och snart är den förbi ;) Det ger upphov till massa genrer och musikstilar, precis vad som behövs för att få många lyssnare. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...och för den som vill göra en hyllning till nationen eller fotbollslaget går det ju bra med sommartema!  B) Hmmm, sommar....reggie igen då...?

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

........................ Pirat kan du vara själv din fuling!  ^_^

Ursäkta min otydlighet!!! Det skulle ju va " Enlighten ME, THE PIRATE!!! " Var inte menat som nån oförskämdhet  :D

/ Mikke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

........................ Pirat kan du vara själv din fuling!  ^_^

Ursäkta min otydlighet!!! Det skulle ju va " Enlighten ME, THE PIRATE!!! " Var inte menat som nån oförskämdhet  :D

/ Mikke

nog bara en som massup...ja :) :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
men hallå!?  detta är för bövelen jonnerstones tråd !!!  :o
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
men hallå!?  detta är för bövelen jonnerstones tråd !!!  :o

Nja, han skulle ju arrangera 6:an, detta är väl 5,5:an?  :unsure:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vem skall arra 5.5:an? Och om det är jonnerstons tråd, var är jonnerstone? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

........................ Pirat kan du vara själv din fuling!  ^_^

Ursäkta min otydlighet!!! Det skulle ju va " Enlighten ME, THE PIRATE!!! " Var inte menat som nån oförskämdhet  :D

/ Mikke

Jag visste väl det! Hah!!  ;)

Citera
Vem skall arra 5.5:an? Och om det är jonnerstons tråd, var är jonnerstone?

david.roennlund kanske?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fast vinnaren av en eventuell 5.5-festival får inte arra nån ny festival för 6-an ska Jonnerstone ju hålla i enligt tradition.

 :unsure:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fast vinnaren av en eventuell 5.5-festival får inte arra nån ny festival för 6-an ska Jonnerstone ju hålla i enligt tradition.

 :unsure:

Lol, han får väl hålla i 6.5:an då  :lol:

(Nä sant, det blir knepigt...)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fast vinnaren av en eventuell 5.5-festival får inte arra nån ny festival för 6-an ska Jonnerstone ju hålla i enligt tradition.

 :unsure:


nää....inga mellangrejjor väl? 5.5 5.6 5.5.5?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Denhär diskussionen håller på att ta kål på hela festivalideén...
så koncentrera er energi på riktiga 6:an.

Eller så tar nån på sig ansvaret och drar igång sommarfestival 2008. ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Denhär diskussionen håller på att ta kål på hela festivalideén...
så koncentrera er energi på riktiga 6:an.

Eller så tar nån på sig ansvaret och drar igång sommarfestival 2008. ;)

lyssna nu på mannen från obbnäs :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad carl cadello

Jag lägger ned så jäkla mycket arbete på att INTE vinna, så jag hoppas att jag slipper.

Jag föreslår davi.ros.... som sommarfestivalgeneral  ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om mitt herrskap kan vänta till Juli så arrangerar jag 6:an, har pratat med lite vänner och har redan ett uppslag på tema. Jag har bara så infernaliskt mycket att göra i juni så hela den månaden är i stort sett uppbokad. Men en månad mellan festivalerna är väl inte för länge? Det dröjde väl ganska länge mella 4:an och 5:an??

Så om ni kan hålla er till tåls så kör vi i juli, då är det ju verkligen sommar  B)

Peace.......(hmmm... ölen börjar göra susen känner jag   :D)
« Senast ändrad: 29.05.2008, 20:16:19 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fast vinnaren av en eventuell 5.5-festival får inte arra nån ny festival för 6-an ska Jonnerstone ju hålla i enligt tradition.

 :unsure:


nää....inga mellangrejjor väl? 5.5 5.6 5.5.5?

Mellanmjölkens förlovade land.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Om mitt herrskap kan vänta till Juli så arrangerar jag 6:an, har pratat med lite vänner och har redan ett uppslag på tema. Jag har bara så infernaliskt mycket att göra i juni så hela den månaden är i stort sett uppbokad. Men en månad mellan festivalerna är väl inte för länge? Det dröjde väl ganska länge mella 4:an och 5:an??

Så om ni kan hålla er till tåls så kör vi i juni, då är det ju verkligen sommar  B)

Peace.......(hmmm... ölen börjar göra susen känner jag   :D)

med tanke på att folkk verkar skita fullständigt i traditionen att vinnaren bestämmer nästa festival råder jag dig att snarast posta ;) inte så mycket jobb me en post? ¨så sätter du en deadline i juli istället :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol