Kontrollrummet

Håkan Nilssons GUITAR 66 "Dont waste my time"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den här låten har vi alltid kört live i den uppsättning av GUITAR 66 där Putte Sandström spelat basen, värsta floorfiller röjarlåten.
Vi har haft lite besvärligt att hitta trummis som är intresserad av att spela annat än typ ett rep om det är en bokad spelning, men nu har vi fått med Puttes son Christian Sandström på trummor, och jävlar vad lätt det är att spela med både honom och farsan. Och det är han som fått oss att börja repe o spela in, vi är lika speltokiga alla tre. Han är väl ca 30 år nu, fick sitt första trumset när han var fyra år. Verkar kunna spela alla musikstilar. Har trumset hur många som helst. Här spelar han ändå på mitt Pearl-set som alltid står i studion. Han ställde in trummorna så de passade honom och stämde pukorna o virvel perfekt på typ tre minuter. Han jobbar med PA o ljus annars o spelar i band. Vilken tillgång för oss!
https://soundcloud.com/user-318468401/guitar-66-dont-waste-my-time-171220

Ny mix med mindre ? vassa cymbaler:
https://soundcloud.com/user-318468401/guitar-66-dont-waste-my-time-180109
« Senast ändrad: 09.01.2018, 04:31:33 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Schecter


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Grymt svängigt Håkan jag diggar detta..Nån bira har väl slunkit ned till Status q i mitten på det glada sjuttiotalet :D

Rock on

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det svänger och låter live om dt här. Hur gör ni på scen om ni bara är tre, känns att det saknas en gura då?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Svänger så det svartnar ju. Grymt!! Skitkul att höra ett sånt här om man är på lokal.

Mp3-renderingen låter bedrövlig. Diskanten är heltrasig. Kanske Soundcloud som trasar sönder filen?
Lyssna på cymbalerna, de gör nästan ont i öronen.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Finfint "gungsväng" i bästa Status Quo anda!  :)
Underbar live-känsla, som du brukar få till Håkan.
Bra sång och snygga guror! Kalas!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar samtliga.  :wub:
Eddi: När Putte spelar basen behövs absolut ingen till gitarr live. Lite svårt att få till ljudet på en studioinspelning. Och Putte o jag har kört den live på tre många ggr under 40 års tid. Puttes son som trummade hade aldrig hört låten alls... :wacko:
Wernborg: Har haft stiltje i det här över jul, men hör nu i DT 990 Pro lurarna att det är vasst som fan. Trummisen tyckte det var bra, men hans öron har kanske tagit stryk en del redan. En virveltrumma ska visst kunna avge 160 db i ett hårt slag.
Att få livekänslan är ju lätt man spelar tillsammans i studion. Jag sjöng även samtidigt i en stödmick, men la om det efteråt, med lite dubbar för en gångs skull. Fast Putte fick lägga om basen, vi fick nåt skorrljud där först. Han körde först på en Cortbas med en massa rattar på, han bytte till Höfner McCartneybasen med slipade strängar genom line dan efter..
Vi kanske gör en playbackvideo till det här då ska jag försöka mjuka till cymbalerna.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jodå, hyfsad Status Quo cover men...
Nädå, svänger bra men som den Status Quo fan jag är måste jag ju bara nämna att när Francis Rossi spelar solo kompar han inte samtidigt... alltås en gitarr till vänster (Rick Parfit) och en till höger (Francis Rossi) och i denna låt skall sologitarren vara till höger (ur lyssnarens synvinkel) och inte i mitten :P.

Bra jobbat  :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jodå, hyfsad Status Quo cover men...
Nädå, svänger bra men som den Status Quo fan jag är måste jag ju bara nämna att när Francis Rossi spelar solo kompar han inte samtidigt... alltås en gitarr till vänster (Rick Parfit) och en till höger (Francis Rossi) och i denna låt skall sologitarren vara till höger (ur lyssnarens synvinkel) och inte i mitten :P.

Bra jobbat  :)

//Space


Vi (jag) testade först att köra på bara grundkompgitarren plus en till solo, men la sen dit en till komp för att få solot i mitten, eller snarare för att få kompdrivet i hela ljudbilden. Testade sen återigen att mixa med bara två gitarrer, men det blev mer ös så här. När vi spelar live hamnar ju sologitarren också i mitten... ;)
Missade du att vi spelade typ alla verser o vändor helt annorlunda än Status? Hörde det själv när jag lyssnade på orginalet. Jag fick "modda om" solopartierna för att passa till ganska felaktiga ackordsvändor i grunden. Alla Q låtar är typ ini h-e komplicerade, nåt typ inte en enda rocknrollgitarrist jag känner, de tror att det är skitlätta låtar, allt går lika inbillar de sig. Tills de ska försöka spela dom. Inte en enda vers i nån låt går väl likadant. Hur de kan komma ihåg allt live?! Status Q är visst det band som haft flest listettor i UK, fler än Beatles.
En annan av deras låtar vi brukar köra som extranummer är Big Fat Mama, fast jag inte klarar att sjunga i den tonarten nåt vidare. Nu efter juluppehållet planerar vi i alla fall mer inspelningar. Väldigt kul med den yngre trummisen som är så intresserad av både musiken o inspelningstekniken. Annars brukar ingen av spelpolarna ha några åsikter alls om ljudet; "äh, det där är väl bra" typ. Är man två som kan lyssna o bolla ideér blir det ju så enormt mkt lättare. Christian spelade upp en backtrack han gjort till Final Countdown, den hade han hållit på med nästan dygnena runt i två månader med. Han har Protools program i dator o även mastringsprogram, det sista har ju inte jag. Tror inte han har några vettiga monitorer, men det har ju jag så kanske vi kan mastra i min studio om han tar hit sin dator.  :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Svänger så det svartnar ju. Grymt!! Skitkul att höra ett sånt här om man är på lokal.

Mp3-renderingen låter bedrövlig. Diskanten är heltrasig. Kanske Soundcloud som trasar sönder filen?
Lyssna på cymbalerna, de gör nästan ont i öronen.

Mixade om den med lite mindre cymbaler:
https://soundcloud.com/user-318468401/guitar-66-dont-waste-my-time-180109
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Status Q, släng dig i väggen, här kommer Håkan! Härlig Q låt o mix :D :D :D Allt sitter i mixen för en 70-tals dänga!