Kontrollrummet

Munspel alltså ....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag är lat och frågar här istället för att gåggla.  Det är roligare.   :) 

Jag har ett munspel i C-dur men vill använda det i moll.  A-moll är ju parallelltonarten så glad i hågen spelade jag in i Am men sen när munspelet skulle in så lät det ju minst sagt fördjäkligt och det beror inte endast på att jag inte kan spela munspel.  Så mina frågor blir:

1. Går det att använda ett durmunspel i en moll-låt.
2. Vilken normal moll motsvarar C-dur i munspeluniversumet? 

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har ett munspel i C-dur men vill använda det i moll.  A-moll är ju parallelltonarten så glad i hågen spelade jag in i Am men sen när munspelet skulle in så lät det ju minst sagt fördjäkligt och det beror inte endast på att jag inte kan spela munspel.  Så mina frågor blir:
1. Går det att använda ett durmunspel i en moll-låt.
2. Vilken normal moll motsvarar C-dur i munspeluniversumet? 

Munspel i C - pappa spelade låtar i 1:a position - d.v.s. i C (grundtonart då du blåser ut)
I blues däremot, spelar man ofta i 2:a position - d.v.s. i G (grundtonart då du suger in)
Så testa om det fungerar att spela i parallelltonarten från G -> Em
Vissa toner som är byggstenarna då - är några av de böjda tonerna då man suger - det suger, om man inte får koll på dem.
Jag har ännu inte lärt mig att hantera 3:dje position men även den brukar användas, av de som kan, då de spelar i moll.
Där tror jag att ett C-durspel används i Bbm eller Dm men nån som kan - kan nog ge bättre info (gåggle?).
« Senast ändrad: 02.12.2017, 15:38:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Testade för skojs skull på ett par munspel jag har!  :)
Det går att få vissa toner som överensstämmer med A-moll med ett C-munspel,
men det funkade lite bättre med ett G-munspel, där man även kan få fram grundtonen.
Gick en munspelskurs för ett antal år sedan, men har tyvärr tappat det lilla jag lärde mig.  :D
För att spela blues ska man helst använda ett 2:a positions munspel (cross-harp), t.ex vid C-dur använd G-munspel.
Vid A-dur är 2:a positions munspelet E-dur, men för A-moll är jag osäker. För att få fram alla
molltoner måste du troligen böja vissa, vilket kräver en hel del övning.
Vet inte om det här var till nån hjälp! :) Max kan säkert det där bättre!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag har ett munspel i C-dur men vill använda det i moll.  A-moll är ju parallelltonarten så glad i hågen spelade jag in i Am men sen när munspelet skulle in så lät det ju minst sagt fördjäkligt och det beror inte endast på att jag inte kan spela munspel.  Så mina frågor blir:
1. Går det att använda ett durmunspel i en moll-låt.
2. Vilken normal moll motsvarar C-dur i munspeluniversumet? 

Munspel i C - pappa spelade låtar i 1:a position - d.v.s. i C (grundtonart då du blåser ut)
I blues däremot, spelar man ofta i 2:a position - d.v.s. i G (grundtonart då du suger in)
Så testa om det fungerar att spela i parallelltonarten från G -> Em
Vissa toner som är byggstenarna då - är några av de böjda tonerna då man suger - det suger, om man inte får koll på dem.
Jag har ännu inte lärt mig att hantera 3:dje position men även den brukar användas, av de som kan, då de spelar i moll.
Där tror jag att ett C-durspel används i Bbm eller Dm men nån som kan - kan nog ge bättre info (gåggle?).


Tack för svar!   Hmm, så jag borde med mitt C-munspel köra låten i Dmoll då?  Eller?   /Fuzz



Testade för skojs skull på ett par munspel jag har!  :)
Det går att få vissa toner som överensstämmer med A-moll med ett C-munspel,
men det funkade lite bättre med ett G-munspel, där man även kan få fram grundtonen.
Gick en munspelskurs för ett antal år sedan, men har tyvärr tappat det lilla jag lärde mig.  :D
För att spela blues ska man helst använda ett 2:a positions munspel (cross-harp), t.ex vid C-dur använd G-munspel.
Vid A-dur är 2:a positions munspelet E-dur, men för A-moll är jag osäker. För att få fram alla
molltoner måste du troligen böja vissa, vilket kräver en hel del övning.
Vet inte om det här var till nån hjälp! :) Max kan säkert det där bättre!


Tack Asti för att du testade!  Vet inte om jag blir så mycket klokare dock fast det beror på mig antagligen.  :)    Kanske helt enkelt får skaffa ett moll-munspel.  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena boys.



I "vanlig blues" en kvint på spelen dvs. G dur C spel

Jag hade lite bråttom ska på fest  :D

First position - Då lirar man med samma munspel som låten går i typ visor och rena melodier.
Second position - Då snackar vi blues å rock positionen
Third position - Första moll positionen och den vanligaste. Am=G spel som exempel
Fourth position - Den ovanliga och svår spelade moll positionen då det saknas en hel drös med toner i skalorna..Kräver sin man eller sin munspelare om så säger.. Am-C spel

Hoppas ni blev lite klokare.

Edit: fyllde på med mer info om denna djungel

Mvh

Mike
« Senast ändrad: 02.12.2017, 18:02:36 by Harmonica mike »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tjena boys.



I "vanlig blues" en kvint på spelen dvs. G dur C spel

Jag hade lite bråttom ska på fest  :D

First position - Då lirar man med samma munspel som låten går i typ visor och rena melodier.
Second position - Då snackar vi blues å rock positionen
Third position - Första moll positionen och den vanligaste. Am=G spel som exempel
Fourth position - Den ovanliga och svår spelade moll positionen då det saknas en hel drös med toner i skalorna..Kräver sin man eller sin munspelare om så säger.. Am-C spel

Hoppas ni blev lite klokare.

Edit: fyllde på med mer info om denna djungel

Mvh

Mike

Tjena Mike.  Härligt att höra från dig igen!    Alltså om jag förstår dig rätt så ska jag köra i andra position och låten ska då gå i G (moll).  Har nog inte testat G än så det kan stämma men skalan börjar snart ta slut!  :)      Tack och ha det så skoj på festen!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
HM menade att du på ditt C-munspel spelar:
G-dur blues (2:nd position)
Dm-blues    (3:rd position)

Helt enkelt...?  :P
« Senast ändrad: 04.12.2017, 22:06:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur gick det sen?
Nån tid för munspel?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nä det blev inget.  :(    Får ta mitt gamla C-munspel och titta lite i "Lär dig spela munspel" istället.   :)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nä det blev inget.  :(    Får ta mitt gamla C-munspel och titta lite i "Lär dig spela munspel" istället.   :)    /Fuzz

Vill du skicka mig en länk till låten, via PM?
Kan vara intressant för mig att se om jag hittar några toner...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nä det blev inget.  :(    Får ta mitt gamla C-munspel och titta lite i "Lär dig spela munspel" istället.   :)    /Fuzz

Vill du skicka mig en länk till låten, via PM?
Kan vara intressant för mig att se om jag hittar några toner...

Tackar för det, gärna men det är ju en festivallåt så vi får ta det när den är avgjord.   Med lite tur kanske du kan höra vilken det är sen.  :lol:    ;)
   
/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nä det blev inget.  :(    Får ta mitt gamla C-munspel och titta lite i "Lär dig spela munspel" istället.   :)    /Fuzz
Vill du skicka mig en länk till låten, via PM?
Kan vara intressant för mig att se om jag hittar några toner...
Tackar för det, gärna men det är ju en festivallåt så vi får ta det när den är avgjord.   Med lite tur kanske du kan höra vilken det är sen.  :lol:    ;)
/Fuzz

Antagligen den som kommer sist då - eftersom alla saknar ditt munspel  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Här spelar jag i A moll, väldigt moll, och munspelet är ett vanligt C dur bluesspel. Kanske självklart, men det är ju mest utåtblås som gäller, att dra inåt på flera toner o bluesmaner funkar inte alls.
https://soundcloud.com/guitar-66/vind-for-vag-141101
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här spelar jag i A moll, väldigt moll, och munspelet är ett vanligt C dur bluesspel. Kanske självklart, men det är ju mest utåtblås som gäller, att dra inåt på flera toner o bluesmaner funkar inte alls.
https://soundcloud.com/guitar-66/vind-for-vag-141101

Det är lurigt med sug-tonerna eftersom flera av dem måste böjas innan de börjar låta, för att det inte ska bli falskt.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Här spelar jag i A moll, väldigt moll, och munspelet är ett vanligt C dur bluesspel. Kanske självklart, men det är ju mest utåtblås som gäller, att dra inåt på flera toner o bluesmaner funkar inte alls.
https://soundcloud.com/guitar-66/vind-for-vag-141101
Det är lurigt med sug-tonerna eftersom flera av dem måste böjas innan de börjar låta, för att det inte ska bli falskt.
Ja, det suger.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Håkan,A-moll och C-spel..Den sk. tredje positionen..Inte så vanligt att ha ett C-spel i Am,marigt och få toner..

Jag minns ett "hopin live gig" där jag skulle köra ett mollsolo. Jag blev fintad/hintad av välvilig själ om Am..  låten gick i D-moll..Så där stod jag med mitt C-spel,jag klarade givetvis upp det men fick tänka till liiite.

Skall du lira Am blås/dra i ett G-spel så skall du se att världen öppnar sig  :)

Mike


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Håkan,A-moll och C-spel..Den sk. tredje positionen..Inte så vanligt att ha ett C-spel i Am,marigt och få toner..

Jag minns ett "hopin live gig" där jag skulle köra ett mollsolo. Jag blev fintad/hintad av välvilig själ om Am..  låten gick i D-moll..Så där stod jag med mitt C-spel,jag klarade givetvis upp det men fick tänka till liiite.

Skall du lira Am blås/dra i ett G-spel så skall du se att världen öppnar sig  :)

Mike

Hehe, kan man så kan man.   Så om Am ==> G betyder det då Bm == A?  Låten jag har i tankarna då i Bm (Midnight Hour som var med i festivalen).  Känner du för att göra en insats så säg till!   :)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håkan,A-moll och C-spel..Den sk. tredje positionen..Inte så vanligt att ha ett C-spel i Am,marigt och få toner..

Jag minns ett "hopin live gig" där jag skulle köra ett mollsolo. Jag blev fintad/hintad av välvilig själ om Am..  låten gick i D-moll..Så där stod jag med mitt C-spel,jag klarade givetvis upp det men fick tänka till liiite.

Skall du lira Am blås/dra i ett G-spel så skall du se att världen öppnar sig  :)

Mike
Tycker du ja! :) Du menar alltså att jag spelade helt fel med mitt c-spel till Am?
Skoja bara. :)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Håkan,A-moll och C-spel..Den sk. tredje positionen..Inte så vanligt att ha ett C-spel i Am,marigt och få toner..

Jag minns ett "hopin live gig" där jag skulle köra ett mollsolo. Jag blev fintad/hintad av välvilig själ om Am..  låten gick i D-moll..Så där stod jag med mitt C-spel,jag klarade givetvis upp det men fick tänka till liiite.

Skall du lira Am blås/dra i ett G-spel så skall du se att världen öppnar sig  :)

Mike
Tycker du ja! :) Du menar alltså att jag spelade helt fel med mitt c-spel till Am?
Skoja bara. :)


Då du ser ett pianos svarta och vita tangenter och vet att ett C-munspel kan leverera alla vita tangenter, vet du att du har mängder av möjligheter även för tonarten Am
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google