Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Att göra musik» Snabba svar» Munspel alltså ....
Username:
Password:
Sidor: [1]   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: Munspel alltså ....  (läst 188 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
Fuzzbub
Idol

Gick med: 10.02.2010
Medlem #: 1462
Antal inlägg: 1 445
Demokvota:

Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!

Visa profil Hemsida
« skrivet: 02.12.2017, 15:02:59 »

Jag är lat och frågar här istället för att gåggla.  Det är roligare.   smile 

Jag har ett munspel i C-dur men vill använda det i moll.  A-moll är ju parallelltonarten så glad i hågen spelade jag in i Am men sen när munspelet skulle in så lät det ju minst sagt fördjäkligt och det beror inte endast på att jag inte kan spela munspel.  Så mina frågor blir:

1. Går det att använda ett durmunspel i en moll-låt.
2. Vilken normal moll motsvarar C-dur i munspeluniversumet? 

/Fuzz
Loggat

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed
MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 447
Demokvota:

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 02.12.2017, 15:29:06 »

Jag har ett munspel i C-dur men vill använda det i moll.  A-moll är ju parallelltonarten så glad i hågen spelade jag in i Am men sen när munspelet skulle in så lät det ju minst sagt fördjäkligt och det beror inte endast på att jag inte kan spela munspel.  Så mina frågor blir:

Munspel i C - pappa spelade låtar i 1:a position - d.v.s. i C (grundtonart då du blåser ut)
I blues däremot, spelar man ofta i 2:a position - d.v.s. i G (grundtonart då du suger in)
Så testa om det fungerar att spela i parallelltonarten från G -> Em
Vissa toner som är byggstenarna då - är några av de böjda tonerna då man suger - det suger, om man inte får koll på dem.
Jag har ännu inte lärt mig att hantera 3:dje position men även den brukar användas, av de som kan, då de spelar i moll.
Där tror jag att ett C-durspel används i Bbm eller Dm men nån som kan - kan nog ge bättre info (gåggle?).
« Senast ändrad: 02.12.2017, 15:38:51 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Gick med: 14.08.2011
Medlem #: 1777
Antal inlägg: 5 792
Demokvota:

Vart tog den där ölen vägen..?

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 02.12.2017, 16:08:03 »

Testade för skojs skull på ett par munspel jag har!  smile
Det går att få vissa toner som överensstämmer med A-moll med ett C-munspel,
men det funkade lite bättre med ett G-munspel, där man även kan få fram grundtonen.
Gick en munspelskurs för ett antal år sedan, men har tyvärr tappat det lilla jag lärde mig.  biggrin
För att spela blues ska man helst använda ett 2:a positions munspel (cross-harp), t.ex vid C-dur använd G-munspel.
Vid A-dur är 2:a positions munspelet E-dur, men för A-moll är jag osäker. För att få fram alla
molltoner måste du troligen böja vissa, vilket kräver en hel del övning.
Vet inte om det här var till nån hjälp! smile Max kan säkert det där bättre!
Loggat

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten
Fuzzbub
Idol

Demokvota:

Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 02.12.2017, 16:24:18 »

Munspel i C - pappa spelade låtar i 1:a position - d.v.s. i C (grundtonart då du blåser ut)
I blues däremot, spelar man ofta i 2:a position - d.v.s. i G (grundtonart då du suger in)
Så testa om det fungerar att spela i parallelltonarten från G -> Em
Vissa toner som är byggstenarna då - är några av de böjda tonerna då man suger - det suger, om man inte får koll på dem.
Jag har ännu inte lärt mig att hantera 3:dje position men även den brukar användas, av de som kan, då de spelar i moll.
Där tror jag att ett C-durspel används i Bbm eller Dm men nån som kan - kan nog ge bättre info (gåggle?).

Tack för svar!   Hmm, så jag borde med mitt C-munspel köra låten i Dmoll då?  Eller?   /Fuzz

Testade för skojs skull på ett par munspel jag har!  smile
Det går att få vissa toner som överensstämmer med A-moll med ett C-munspel,
men det funkade lite bättre med ett G-munspel, där man även kan få fram grundtonen.
Gick en munspelskurs för ett antal år sedan, men har tyvärr tappat det lilla jag lärde mig.  biggrin
För att spela blues ska man helst använda ett 2:a positions munspel (cross-harp), t.ex vid C-dur använd G-munspel.
Vid A-dur är 2:a positions munspelet E-dur, men för A-moll är jag osäker. För att få fram alla
molltoner måste du troligen böja vissa, vilket kräver en hel del övning.
Vet inte om det här var till nån hjälp! smile Max kan säkert det där bättre!

Tack Asti för att du testade!  Vet inte om jag blir så mycket klokare dock fast det beror på mig antagligen.  smile    Kanske helt enkelt får skaffa ett moll-munspel.  /Fuzz
Loggat

Harmonica mike
The one and only
Johnny Cash

Gick med: 22.02.2007
Medlem #: 18
Antal inlägg: 5 248
Demokvota:

Frequency listening poet

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 02.12.2017, 17:48:55 »

Tjena boys.

I "vanlig blues" en kvint på spelen dvs. G dur C spel

Jag hade lite bråttom ska på fest  biggrin

First position - Då lirar man med samma munspel som låten går i typ visor och rena melodier.
Second position - Då snackar vi blues å rock positionen
Third position - Första moll positionen och den vanligaste. Am=G spel som exempel
Fourth position - Den ovanliga och svår spelade moll positionen då det saknas en hel drös med toner i skalorna..Kräver sin man eller sin munspelare om så säger.. Am-C spel

Hoppas ni blev lite klokare.

Edit: fyllde på med mer info om denna djungel

Mvh

Mike
« Senast ändrad: 02.12.2017, 18:02:36 av Harmonica mike » Loggat
Fuzzbub
Idol

Demokvota:

Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 02.12.2017, 18:35:23 »

Tjena boys.

I "vanlig blues" en kvint på spelen dvs. G dur C spel

Jag hade lite bråttom ska på fest  biggrin

First position - Då lirar man med samma munspel som låten går i typ visor och rena melodier.
Second position - Då snackar vi blues å rock positionen
Third position - Första moll positionen och den vanligaste. Am=G spel som exempel
Fourth position - Den ovanliga och svår spelade moll positionen då det saknas en hel drös med toner i skalorna..Kräver sin man eller sin munspelare om så säger.. Am-C spel

Hoppas ni blev lite klokare.

Edit: fyllde på med mer info om denna djungel

Mvh

Mike

Tjena Mike.  Härligt att höra från dig igen!    Alltså om jag förstår dig rätt så ska jag köra i andra position och låten ska då gå i G (moll).  Har nog inte testat G än så det kan stämma men skalan börjar snart ta slut!  smile      Tack och ha det så skoj på festen!   /Fuzz
Loggat

MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 447
Demokvota:

Visa profil
« Svara #6 skrivet: 03.12.2017, 10:42:26 »

HM menade att du på ditt C-munspel spelar:
G-dur blues (2:nd position)
Dm-blues    (3:rd position)

Helt enkelt...?  Tongue
« Senast ändrad: 04.12.2017, 22:06:13 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: [1]   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.