Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Kontrollrummet» Nyheter från världen» 1993 (!) kvinnor i uppropet #närmusikentystnar
Username:
Password:
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: 1993 (!) kvinnor i uppropet #närmusikentystnar  (läst 966 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
morgonte
List-etta

Gick med: 08.10.2009
Medlem #: 1361
Antal inlägg: 982
Demokvota:

Visa profil
« skrivet: 17.11.2017, 18:30:52 »

Det här gör ont att läsa. Läs ändå, för det här är så djävla viktigt!!!

https://www.dn.se/kultur-noje/jag-vagade-aldrig-beratta-da-kanske-jag-inte-skulle-fa-sjunga-mer/

Det värsta är att ingen av oss kan säga att vi inte visste (och nu vänder jag mig främst till männen här på KR). Visst har vi vetat att det ser ut så här i musikindustrin, men vi har intalat oss att det rör ju inte oss, vi är inga förövare. Och så har vi tittat åt ett annat håll. Blundat. Sagt att så farligt kan det väl inte vara. Det är bara ett fåtal män det rör sig om.

Men titta åt andra hållet. Om det är sant att det är bara en liten minoritet av män som är förövare så är ALLA kvinnor utsatta på ett eller annat sätt! ALLA! Låt det sjunka in ett tag.

Fundera sen på vad DU kan göra för att den här situationen ska förändras! Alla kvinnor har rätt att känna sig trygga, i musikindustrin och överallt annars!
Loggat

If music be the food of love, play on. -William Shakespeare
Fuzzbub
Idol

Gick med: 10.02.2010
Medlem #: 1462
Antal inlägg: 1 445
Demokvota:

Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!

Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 17.11.2017, 18:55:39 »

Word.  Det är för skamligt.   Även om man själv inte känner sig träffad så har ALLA killar någongång blundat för detta då det hänt i ens närhet.  Vi måste våga säga ifrån då det händer!    /Fuzz
Loggat

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed
Burnin_Sven
Talang
**

Gick med: 07.03.2014
Medlem #: 2098
Antal inlägg: 318
Demokvota:

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 17.11.2017, 21:03:09 »

Det vore bra med lite namn det verkar som det behövs rensas i träsket. Vilka jävla as helt enkelt
Loggat
MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 447
Demokvota:

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 18.11.2017, 12:11:12 »

Word.  Det är för skamligt.   Även om man själv inte känner sig träffad så har ALLA killar någongång blundat för detta då det hänt i ens närhet.  Vi måste våga säga ifrån då det händer!    /Fuzz

Har inte läst den länkade artikeln men kan inte ställa upp på att ALLA killar nån gång blundat för detta, då det hänt i ens närhet.
Den enda gång jag sett, blev jag indragen i vad som skulle kunna bli en misshandel av mig...
Den grabben valde att flytta från Stockholm. Det fungerade inte för honom att bo kvar.
Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
morgonte
List-etta

Gick med: 08.10.2009
Medlem #: 1361
Antal inlägg: 982
Demokvota:

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 18.11.2017, 12:48:12 »

Har inte läst den länkade artikeln men kan inte ställa upp på att ALLA killar nån gång blundat för detta, då det hänt i ens närhet.
Den enda gång jag sett, blev jag indragen i vad som skulle kunna bli en misshandel av mig...
Den grabben valde att flytta från Stockholm. Det fungerade inte för honom att bo kvar.

Du bör läsa artikeln! Det handlar inte bara om fullbordade övergrepp utan om en glidande skala från rå jargong över verbala trakasserier till oönskade sexuella närmanden till upprepade våldtäkter. Det är klart att någonstans finns det någon ängel som aldrig vare sig deltagit i något av detta, aldrig skrattat åt råa skämt på någons bekostnad, alltid protesterat när någon blir kränkt verbalt eller fysiskt, men den ängeln är inte jag och inte heller har jag träffat någon som ansett sig vara det. Det handlar om ett system som tillåter sånt här att hända. Första steget mot en förändring är att se att så här ser det faktiskt ut. Det handlar om att ingen tjej kan göra musikalisk karriär utan att utsättas för sån här skit. Läs deras berättelser! LÄS!
« Senast ändrad: 18.11.2017, 23:32:20 av morgonte » Loggat

If music be the food of love, play on. -William Shakespeare
Burnin_Sven
Talang
**

Gick med: 07.03.2014
Medlem #: 2098
Antal inlägg: 318
Demokvota:

Visa profil
« Svara #5 skrivet: 18.11.2017, 16:01:26 »

Såna där jävla as ska ha på käften helt enkelt en skam för män är vad dom är.
Loggat
Håkan Nilsson
Idol

Gick med: 04.03.2009
Medlem #: 1182
Antal inlägg: 1 743
Demokvota:

I´m a Fender bender from space.

Visa profil
« Svara #6 skrivet: 18.11.2017, 16:06:40 »

Kungliga Dramaten är nog ett jävla skitställe. Fy fan,
Loggat

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #7 skrivet: 19.11.2017, 10:28:58 »

Du bör läsa artikeln! Det handlar inte bara om fullbordade övergrepp utan om en glidande skala från rå jargong över verbala trakasserier till oönskade sexuella närmanden till upprepade våldtäkter. Det är klart att någonstans finns det någon ängel som aldrig vare sig deltagit i något av detta, aldrig skrattat åt råa skämt på någons bekostnad, alltid protesterat när någon blir kränkt verbalt eller fysiskt, men den ängeln är inte jag och inte heller har jag träffat någon som ansett sig vara det. Det handlar om ett system som tillåter sånt här att hända. Första steget mot en förändring är att se att så här ser det faktiskt ut. Det handlar om att ingen tjej kan göra musikalisk karriär utan att utsättas för sån här skit. Läs deras berättelser! LÄS!

Har långt tidigare hört kvinnor berätta men läste artikeln nu - som i huvudsak består av en mängd berättelser från utsatta kvinnor. Vidrigt att det förekommit och förekommer men jag känner inte igen något av detta svinaktiga beteende. Har inte heller umgåtts med musiker som ventilerar/verbalierar/visar denna typ av jargong - i min närhet...
Kanske vet de, att jag inte skulle tiga i församlingen!

Jag är övertygad om att vi är fler, som inte tagit del av detta eller varit en del av det "systematiska" som beskrivs i artikelns berättelser och jag tycker det känns irrelevant att du blandar in änglar i resonemanget. Det känns tvärtom, raljerande. Du börjar din ängla-beskrivning med vad dessa bekännelser faktiskt handlar om och sen glider du över till något som så många fler, även jag, blivit utsatta för...

Citat
Det är klart att någonstans finns det någon ängel som aldrig deltagit i något av detta
Jag vill å det bestämdaste hävda att de flesta av oss, även vi som ägnar oss åt musik, aldrig deltagit i det kvinnorna berättar. Tror du det är tvärtom?

Citat
aldrig skrattat åt råa skämt på någons bekostnad, alltid protesterat när någon blir kränkt verbalt eller fysiskt
Här fortsätter du beskriva det jag och så många fler, blivit utsatta för, män som kvinnor. Nu är din målgrupp inte längre de kvinnliga artisterna.

Citat
men den ängeln är inte jag och inte heller har jag träffat någon som ansett sig vara det.
Här låter du raljerande, föraktfull. I min värld är det inte fråga om änglar... Vi är många fler som fått ta skit, som blivit utsatta för råa skämt, blivit kränkta verbalt och fysiskt, i mitt fall som mobbad tonåring - men det är inte det #metoo handlar om. Det kanske världen är redo att ta en annan gång...
« Senast ändrad: 19.11.2017, 11:05:59 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
Fuzzbub
Idol

Gick med: 10.02.2010
Medlem #: 1462
Antal inlägg: 1 445
Demokvota:

Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!

Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 19.11.2017, 11:22:05 »

Lugn i båten nu.  Det här handlar om dels självrannsakan dels om vad vi som män låter andra män komma undan med.  Det kan ta en stund att få det att sjunka in, det gjorde det för mig och jag hade i princip kunna skriva det du nu skrev Max.   Sen försökte jag dra mig till minnes situationer jag har vart med om eller bara sett skymta förbi.  Bara högstadietiden (kanske den allra värsta?) haglade det med ytterst olämpliga kommentarer om tjejer till regelrätt tafsande.   Jag själv (som t.k. är uppväxt med 2 kvinnor) har aldrig varit aktiv i detta men väl passiv åskådare ett flertal gånger.  Jag har vart på konserter och varit med i lagidrott där detta också har hänt utan att jag sagt ifrån alla gånger.
Har du verkligen aldrig varit med om något liknande?   /Fuzz
Loggat

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #9 skrivet: 19.11.2017, 13:48:27 »

Lugn i båten nu.  Det här handlar om dels självrannsakan dels om vad vi som män låter andra män komma undan med.  Det kan ta en stund att få det att sjunka in, det gjorde det för mig och jag hade i princip kunna skriva det du nu skrev Max.   Sen försökte jag dra mig till minnes situationer jag har vart med om eller bara sett skymta förbi.  Bara högstadietiden (kanske den allra värsta?) haglade det med ytterst olämpliga kommentarer om tjejer till regelrätt tafsande.   Jag själv (som t.k. är uppväxt med 2 kvinnor) har aldrig varit aktiv i detta men väl passiv åskådare ett flertal gånger.  Jag har vart på konserter och varit med i lagidrott där detta också har hänt utan att jag sagt ifrån alla gånger.
Har du verkligen aldrig varit med om något liknande?   /Fuzz

Det jag varit med om under skoltiden, finns på den utsattes sida, dock inte sexuellt ofredande om den distinktionen har betydelse.
Jag har själv alltid fullt naturligt respekterat vad en kvinna säger (i övre tonåren och därefter kunde det innebära att en övernattning villkorades med acceptans att inte ha sex).
Jag har (efter att jag själv inte längre blev slagen eller mobbad på annat sätt) inte tyst accepterat kommentarer och jargong som nedvärderar kvinna/kvinnor. Tvärtom, har jag sagt ifrån.
I mitt arbetsliv har jag alltid arbetat med kvinnor som jämlikar och där skiljer sig kanske mina erfarenheter från en del andras.

Det som skedde under tonåren går inte att få ogjort, så om en eller annan av oss rannsakar oss själva 40-60 år senare, tvivlar jag på att det han någon positiv effekt på någon. Och mina två barn (pojke och flicka) har fått en uppfostran där de hört/sett/förstått att kvinnan/dottern är jämlik med mannen (eller på många sätt bättre  Tongue)

I tonåren fick jag ta skit och de som såg på - var oftast tysta i dessa sammanhang. Vad hjälper det dem eller andra om de först idag(!) gör bättring i tanke och handling. Jag är ganska övertygad om att de som var tysta då, inte tagit över motsvarande hemska beteende, under sina kommande 40 år. Tvärtom, skulle jag tro att de fått en ökad inblick i det orätta som skett.

Finns det andra på kontrollrummet som vågar ta skeden ur vacker hand och vill uttrycka sig - kanske berätta om egna erfarenheter i sammanhanget?

Det jag reagerat på är den kollektiva skulden/skammen som läggs på alla, eller förresten, den läggs inte på alla, utan bara på hälften av alla, i det här fallet - alla män.
Jag tycker mig ha sett motsvarigheten i andra sammanhang, där alla muslimska män förväntats känna skam över vad ett fåtal män gör.

Kom igen kontrollrummare! Vad vill du uttrycka i sammanhanget?

Citat från: Morgonte
finns det någon ängel som aldrig deltagit i något av detta

Citat från: Fuzzbub
så har ALLA killar någongång blundat för detta då det hänt i ens närhet

« Senast ändrad: 19.11.2017, 14:01:43 av MaxB » Loggat

Bribedant
Idol

Gick med: 13.02.2010
Medlem #: 1466
Antal inlägg: 1 328
Demokvota:

Visa profil
« Svara #10 skrivet: 19.11.2017, 23:51:46 »

Jag instämmer helt med det MaxB skriver. Har ALDRIG varit i en miljö eller haft umgängeskrets som behandlar kvinnor på det sätt som dessa upprop protesterar mot. Jag undanber mig att bli skuldbelagd för andras dåliga beteende bara får att vi delar samma typ av kromosomuppsättning.

Dessutom, misstänks ha... fått sparken... för 20 år sedan...
Bortsett från de riktiga övergreppen som kommit i ljuset börjar det lukta privat rättsskipning i en del fall.
Loggat
Assar
Frånvarande
Talang
**

Gick med: 24.02.2007
Medlem #: 38
Antal inlägg: 248
Demokvota:

W H A T E V E R

Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 20.11.2017, 00:28:55 »

Läsvärt av Ann Ramberg:
https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2017/nr-8-2017-argang-83/om-metoo-och-familjen-flinta/
Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #12 skrivet: 20.11.2017, 12:47:09 »

Läsvärt men i mina ögon begränsat. Upplevde det jag läste som att det är rättsväsendet, inte dreven i sociala medier och tidningar, som ska hantera detta.
Och det är ju lovvärt, om så sker. Det kanske blir bättre med den saken, tack vare dreven.
Loggat

Marruschkka
Legend

Gick med: 04.11.2007
Medlem #: 665
Antal inlägg: 2 531
Demokvota:

Är det bra så är jag på!

Visa profil
« Svara #13 skrivet: 20.11.2017, 22:29:25 »

Jag som tillhör  en väldigt liten minoritet här på kr som kvinna har sällan känt mig diskriminerad, 99% är väldigt respektfulla (som sagt det finns nån liten bitter gubbe, annars väl allting) ,och det är jag glad för, för så är inte alltid fallet i vanliga livet.

Kanske för att vi sällan möts IRL? (Tror inte det ändå, nej, här finns respekten för kunnande, på lika villkor, eller hur?!)

Kladda på rumpan mm, sexistiska och överlägsna kommentarer och även värre grejer är dock vardagsmat för oss qvinnor i verkliga livet, jag talar ur egen erfarenhet.

Den man som inte märkt av såna yttringar omkring sig nån gång, måste  vara lite blind eller naiv? Vanans makt?

Jag har  haft en lång sorg efter Divi, så det har tagit mig viss tid att samla ihop mig igen (10 månader). Har inte orkat ta tag i sången på ett tag.  Men nu  sjunger jag i ett jazzband och det är så roligt, snart ute på gig♥

Jag trivs här hur som helst, känns befriat från sexism och det finns en respekt från de allra flesta. Det var det jag ville säja. Kontrollrummet behövs♥

Vi ses ♥

/Marre
Loggat

Marruschkka
Legend

Gick med: 04.11.2007
Medlem #: 665
Antal inlägg: 2 531
Demokvota:

Är det bra så är jag på!

Visa profil
« Svara #14 skrivet: 20.11.2017, 23:40:35 »

Jag som tillhör  en väldigt liten minoritet här på kr som kvinna har sällan känt mig diskriminerad, 99% är väldigt respektfulla (som sagt det finns nån liten bitter gubbe, annars väl allting) ,och det är jag glad för, för så är inte alltid fallet i vanliga livet.

Kanske för att vi sällan möts IRL? (Tror inte det ändå, nej, här finns respekten för kunnande, på lika villkor, eller hur?!)

Kladda på rumpan mm, sexistiska och överlägsna kommentarer och även värre grejer är dock vardagsmat för oss qvinnor i verkliga livet, jag talar ur egen erfarenhet.

Den man som inte märkt av såna yttringar omkring sig nån gång, måste  vara lite blind eller naiv? Vanans makt?

Jag har  haft en lång sorg efter Divi, så det har tagit mig viss tid att samla ihop mig igen (10 månader). Har inte orkat ta tag i sången på ett tag.  Men nu  sjunger jag i ett jazzband och det är så roligt, snart ute på gig♥

Jag trivs här hur som helst, känns befriat från sexism och det finns en respekt från de allra flesta. Det var det jag ville säja. Kontrollrummet behövs♥

Vi ses ♥

/Marre

Förresten, varför är denna tråd mest tillägnad män och inte kvinnor här på kr? Är det inte signifikativt för hur det ligger till?
Loggat

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 20.11.2017, 08:08:10