Kontrollrummet

Håkan Nilsson "Proud Mary"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ännu en CCR. Har hållit på några dar med den här nu. Hade problem att få sångnivåerna vettiga på allt, så jag började kolla grejerna i studion. Jag har ju nya aktiva JBL 8 tums monitorer, förr har jag bara kört på passiva. Nu hade jag som man gör normalt mattat ljudet först till subben o sen till monitorerna. Misstänkte lite att subben sabbade ljudet i "topparna". Så jag kopplade förbi den helt. Och då hörde jag direkt att jag fick mer botten i monitorerna. Sen flyttade jag subben lite grand för att bättre komma åt att skruva på den. Kopplade in den och sänkte volymen helt, sen ändrade jag delningsfrekvensen, trodde det skulle påverka ljudet i monitorerna, ju högre delning, ju mindre bas i dom. Men nej, det blev ingen skillnad. Sen slog jag av subben helt, och då tystnade monitorerna. Alltså ingen true bypass där. Ljudet går alltså genom nåt jävla kretskort innan det går vidare till monitorerna. Subben i sig låter faktiskt skitbra, går ner till 30hz, testade det med tongenerator.
Kopplade sen om så jag matar monitorerna först, och därifrån till subben som då jobbar från 50 hz o neråt, och det är väl där nånstans monitorerna tappar basen. Ett elektroniskt o exakt delninsfilter som delar valbart ner till 40 hz vore väl bättre ändå, men hur som helst blev ljudet i hela nläggningen så jäkla mycket bättre, lyssnade på en massa spotifycountry bara för att ljudet blev så mycket tydligare, bästa stereoljud jag hört. Sen när jag efter att ha härjat med den här Proud Mary äntligen mixade den tyckte jag sen för första gången att sångnivån var likadan även i bilen och hemma!!! Kretskortet i subben skär antagligen en del vid ca 3,8 khz där min röst ligger. Även cymbalerna distade innan jag kopplade om. Nu höll jag på oavbrutet från 8 på kvällen till halv fem på morron så det var väl inte så smart.
Här fick jag till en rolig version med lite duettig sång och dynamiska gitarrer. Ett trick jag använder när jag spelar in bara två gitarrer så pannar jag dom ganska mycket på sångverserna. När sen den ena gitarren gör solot drar jag in den lite mot mitten för att slippa att det blir ett hål i ljudbilden när sången tystnar. Det blir mer levande så än om man kör två nästan lika kompgitarrer låten igenom och sen klipper in en sologitarr där det ska vara solo. Jag gjorde så först men tyckte kompgitarrerna var "för mycket på" på verserna, så jag raderade dom och spelade två ak gitarrer i stället, behöll den första sologitarren (som även kompade resten av låten. Sen gjorde jag en kompgitarr bara, och lät den på slutet av solot spela unisont med leadgitarren. Det blev ganska läckert.
På sista sångversen låter det som en busvissling på ett ställe. Den ligger på sångspåret o gick inte att radera utan att ta bort ett ord i sången, ganska spooky då jag var ensam i lokalen.  :wacko:

https://soundcloud.com/user-318468401/hakan-nilsson-proud-mary-171116

Såga gärna vad som är kass i ljud och arr...  :wub:
« Senast ändrad: 18.11.2017, 00:14:49 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jäklar vad du håller på!   :lol:      Tycker att du fått till denna bra och har egentligen inget att komma med, det låter bra.   
Hörde nåt ljud också som du nämner men tyckte det helt enkelt lät som om du drog fingrarna längs strängarna bara.  Finns säkert nåt ord för det som jag inte kommer på.     Bra jobbat Håkan, gå och sov lite nu!   ;)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ja det låter som typiskt stränggnissel på nya strängar o mycket gain. Men jag mutade alla kanaler en efter en, till slut var det bara sångspåret kvar, o när jag sjöng satt jag ju stilla o ordentlig utan gitarr eller andra ljud. Det måste spöka i det gamla lärarrummet i den gamla skolan.
Fan vad bra jag har där ändå. 200 kr hyra i månaden! Varm o gött, nästanalltid heltyst i huset fast det finns andra band som också repar där enstaka ggr. Vägg i vägg är en vävsal med tanter som aldrig är där på kvällen. Åt andra hållet har Ljusneraggarna sin lokal där jag kan få spela ibland o dra in några spänn.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg ljudbild och bra mix! Som vanligt fin live-känsla!
Skulle nog velat ha lite mindre dist på kompgurorna och lite mer reverb/delay
på leadsången, den känns lite "instängd" nu.... Skönt solo!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Snygg ljudbild och bra mix! Som vanligt fin live-känsla!
Skulle nog velat ha lite mindre dist på kompgurorna och lite mer reverb/delay
på leadsången, den känns lite "instängd" nu.... Skönt solo!
/Asti


Jag tyckte också de två kompgitarrerna blev för skitiga o mangliga. Tänkte först spela om dom med snällare ljud, men det blev i stället att jag lag spelade två akust kompgitarr som inte hör så mycket, tog bort de första kompgitarrerna, men gjorde bara en ny så det blev bara den o leadgitarren pannad åt varsitt håll. Det blev nog mera luft i låten nu. Och jag kunde spela kompgitarren likadant som sologitarren i slutet av solot som en liten knorr. För mycket elgitarr blir sällan bra. De jag la de två första kompgitarrerna hade jag varken sång, bas eller leadgitarr i lurarna, bara grundtakten i trummorna. När sång mm väl är satt är det ju så mkt lättare att spela tex en kompgitarr rätt. O när jag fått till både bas, trummor och gitarrer brukar jag göra om sången tio ggr. Till slut får man illusionen av att det är flera musiker som står o lyssnar på varann när de spelar. Sången som jag är uslast på tar jag om varje fras en massa ggr, men gitarrerna gör jag oftast bara en eller två tagningar på, sen jag fått till ett ljud o en mängd kompression jag gillar, testar det en stund först. På den här spelade jag sologitarrspåret hela låten från början till slut två ggr på ett varsitt spår. Valde första tagningen förutom slutet på solot, där klistrade jag över biten från andra tagningen. Det går att göra ganska mycket med den här Tascamportan.
https://soundcloud.com/user-318468401/hakan-nilsson-proud-mary-171116
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)