Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Kontrollrummet» Nyheter från världen» Elvshand, Fahima och Lasse Lindbom - framträdande på Mosebacke
Username:
Password:
Sidor: [1] 2   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: Elvshand, Fahima och Lasse Lindbom - framträdande på Mosebacke  (läst 499 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 366
Demokvota:

Visa profil
« skrivet: 15.09.2017, 00:08:28 »

Har fått en ny samarbetspartner. I eftermiddags möttes vi för första gången i studion.
Nästa vecka på onsdag (20/9) spelar vi på Big Ben:s öppna scen och på lördag den 23/9
kommer vi premiär-framträda med den här, som ett inslag på en privat fest på Mosebacke,
samma kväll och samma scen som bl.a. Danny S (kan inte stava efternamnet) kommer så på.

Fahima är väldigt förkyld och tappar bitvis rösten i den här videon
men det kanske ändå är fler än jag, som ser och hör potentialen?

http://www.youtube.com/watch?v=tm-FVrmUCtE

http://www.youtube.com/watch?v=kyQGfJrvPOc
« Senast ändrad: 25.09.2017, 17:36:19 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
Eddi
Elvis

Gick med: 27.01.2008
Medlem #: 752
Antal inlägg: 12 390
Demokvota:

Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 15.09.2017, 01:28:20 »

Med lite slipning går framförandet säkert utmärkt. Kul att se hur ni trivs med varandra biggrin
Loggat

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 15.09.2017, 02:18:57 »

Med lite slipning går framförandet säkert utmärkt. Kul att se hur ni trivs med varandra biggrin

Ja, tycker det är riktigt lovande. Hon har roligt samtidigt. Det syns och det gillar jag.
Och visst finns det utmaningar att ta sig an, för båda två. Hennes låtar finns på papper
och i hennes röst, a capella. Däremot har hon inte koll på rytmiken, då instrument ska vara med.
Det har vi arbetat mycket med i detta första möte i musiken. Spännande utmaningar.
Hon vill att hennes låtar ska ha ett retro-sound med moderna inslag.
Retro, det personifierar jag och det moderna, det ger hon mig referenser att lyssna på.

Väldigt roligt med samspelet och dynamiken mellan sång och gitarr i videon!

Är det nån mer än Eddi som kollat videon?   Cool
« Senast ändrad: 15.09.2017, 11:46:55 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
Burnin_Sven
Talang
**

Gick med: 07.03.2014
Medlem #: 2098
Antal inlägg: 261
Demokvota:

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 15.09.2017, 14:20:52 »

Det blir bra men du ska nog kanske byta gura mot nån som låter lite mera jazzigt eller hur man ska säga. Akustisk tror jag blir bäst faktiskt. Spelet blir väldigt viktigt också, i och för sig ska det vara lite statiskt och mutat i och med musiktypen men några små melodier som kommer in och smyckar upp och stöttar sången på lämpliga ställen och leder vidare är jätteviktigt.
Loggat
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 15.09.2017, 16:36:03 »

Det blir bra men du ska nog kanske byta gura mot nån som låter lite mera jazzigt eller hur man ska säga. Akustisk tror jag blir bäst faktiskt. Spelet blir väldigt viktigt också, i och för sig ska det vara lite statiskt och mutat i och med musiktypen men några små melodier som kommer in och smyckar upp och stöttar sången på lämpliga ställen och leder vidare är jätteviktigt.

Tack!
Ska reflektera över el eller akustisk. Kan vara bättre med akustisk gitarr men om jag drar bort mycket diskant på ekgitarrens ton-potte, kanske det bli mer jazzigt ljud. Jag gillar gitarren som jag räddade från återvinningen en gång. Och till festen där vi ska spela, vill jag inte ta med stratan.
Och hon ska ha röda pumps och röd klänning, så hon tycker den röda gitarren är perfekt. 

Och jag är dessutom tvungen att spela enkelt och statiskt för att hon inte ska komma av sig i sången. Annars tycker jag det är roligt att fylla ut med lite melodispel och licks.
Vid 45 sekunder in i videon spelar jag inte ackordet D# som hon är van vid - och i videon ser man att hon därmed missar var hon skulle in med texten.

Senare kan det bli aktuellt med mer nyanserat gitarrspel.
« Senast ändrad: 15.09.2017, 16:40:47 av MaxB » Loggat

Burnin_Sven
Talang
**

Demokvota:

Visa profil
« Svara #5 skrivet: 15.09.2017, 16:50:55 »

Jag tänker att ju mera musiken leder sångaren vidare ju lättare att sjunga rätt. Men om låten inte finns ännu i mer än i projekt/skrivar stadiet så är det ju inte lätt att spela om den inte är ganska gengre bestämd i sitt ursprung. Dra ner diskant poten till en lämplig nivå som du själv föreslår och kör på röd gura och klänning så blir det guld hehe.

Lycka till
Loggat
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #6 skrivet: 15.09.2017, 22:39:37 »

Jag tänker att ju mera musiken leder sångaren vidare ju lättare att sjunga rätt. Men om låten inte finns ännu i mer än i projekt/skrivar stadiet så är det ju inte lätt att spela om den inte är ganska gengre bestämd i sitt ursprung. Dra ner diskant poten till en lämplig nivå som du själv föreslår och kör på röd gura och klänning så blir det guld hehe.
Lycka till

Tror inte jag ska ha röd klänning men hon.
Min matchande klädsel får bli gitarren.

Bra tänk du bjuder på.  Du gillar det rätt, hon har inte så väldigt klara ramar hur det är tänkt. Det kommer utkristallisera sig. Jazz-sound ska det va, tack för tipset!
Loggat

Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Gick med: 14.08.2011
Medlem #: 1777
Antal inlägg: 5 719
Demokvota:

Vart tog den där ölen vägen..?

Visa profil
« Svara #7 skrivet: 16.09.2017, 12:22:30 »

Det är svårt att ha synpunkter på framträdandet när sångerskan är så dåligt
förberedd och dessutom har halsproblem.....
Men visst hör man då och då att hon har en skön röst med känsla och lagom vibrato!
Övergången vid t.ex 2:15 är svårsjungen eftersom låten byter harmoni/tonart och
kompet inte ger något stöd där. Där missar hon varje gång. Kanske kan du göra en
övergång på gitarren så att hon hör vilken harmoni hon ska sjunga i..?
Även lite surt i övrigt, men det beror antagligen på osäkerhet och förkylning.
Tycker annars att elgitarrkompet funkar bra! Snyggt, mjukt ljud som funkar bra
ihop med hennes röst. Lycka till med framträdandet!
/Asti
« Senast ändrad: 16.09.2017, 12:24:22 av Asti » Loggat

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #8 skrivet: 16.09.2017, 12:46:24 »

Det är svårt att ha synpunkter på framträdandet när sångerskan är så dåligt
förberedd och dessutom har halsproblem.....
Men visst hör man då och då att hon har en skön röst med känsla och lagom vibrato!
Övergången vid t.ex 2:15 är svårsjungen eftersom låten byter harmoni/tonart och
kompet inte ger något stöd där. Där missar hon varje gång. Kanske kan du göra en
övergång på gitarren så att hon hör vilken harmoni hon ska sjunga i..?
Även lite surt i övrigt, men det beror antagligen på osäkerhet och förkylning.
Tycker annars att elgitarrkompet funkar bra! Snyggt, mjukt ljud som funkar bra
ihop med hennes röst. Lycka till med framträdandet!
/Asti
Kul den här utvecklingen. Hon är egentligen inte dåligt förberedd utan mer att hon aldrig varit i denna situationen - att hennes melodi och text ska sitta taktmässigt med andra inblandade, som ska kunna förstå upplägget. Har nog försökt förut och fått ge upp, eftersom andra styrt in henne i vad de tror hon menar.

På den punkten har jag försökt vara lyhörd och kollat om hon verkligen menat tonartsbyte från E till ||:D#, D#maj D#7 D#maj:|| i bryggan - för att sen komma tillbaka till E i refrängen. Det är fräckt och jag gillar det och på något sätt är det så hon hittat på det ursprungligen men ingen medmusiker har snappat upp det tidigare. Och hon själv har inte haft koll på pauser och fraseringar i sångtext och melodi, utan det har jag försökt att lista ut och här är vi ganska nära vad hon tänkt. Idag hör hon var hon missar att komma in i början av en vers och i bryggan, så det blir intressant att höra vad vi hittar på onsdag.
Det sura i rösten är troligen till fullo eller näst intill fullständigt orsakad av förkylningen. Till exempel de första tonerna hon sjunger, ligger en halvton under kompet i E. Men hon hittar rätt ganska snabbt. Tolkar det som att du tycker gitarrljudet fungerar så här...?

Har nu på morgonen lyssnat på videoinspelningens spår och spelat in fler instrument till den live-inspelningen, bara för att testa hur det kan låta med flera inblandade.

http://www.shivas.se/files/Fahima/Fahima_Elvshand_LAT_allaInstrument_20170916.mp3

Podcast

http://www.youtube.com/watch?v=sNedLP54rZQ
« Senast ändrad: 16.09.2017, 16:29:03 av MaxB » Loggat

Burnin_Sven
Talang
**

Demokvota:

Visa profil
« Svara #9 skrivet: 17.09.2017, 02:06:38 »

Kolla med henne men som jag hör det så är du på rätt spår. Kanske till och med att det kan räcka med elbas, lättare trummor/percussion och med en catchy melodi på munspelet. Kanske sätta det i en livetagning rakt ner på disk med förinspelat backingtrack med beatet och gitarr så du kan lira fritt på munspelet om det går att få till. Tänker att det kanske också blir lättare att kommunicera både rytmiskt och även harmoniskt när man lyssnar i efterhand mellan dom som gjort inspelningen om man vill uppmärksamma den andra parten på ett speciellt ställer i låten. Det blir en slags träning för live framträdanden med den visuella biten också. Jag menar du har ju en bra kamera också så varför inte.

Nåja bara några ideer
Loggat
Marsall
Idol

Gick med: 27.02.2013
Medlem #: 1994
Antal inlägg: 1 439
Demokvota:

Visa profil
« Svara #10 skrivet: 17.09.2017, 20:10:30 »

Hon är en oslipad diamant tycker jag..hesheten tycker jag är bara charmigt.. gitarren borde hellre köra luftigare småslingor med luft efter sången istället för kompa sådär ..Testa!  smile
Loggat
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #11 skrivet: 17.09.2017, 20:25:35 »

Hon är en oslipad diamant tycker jag..hesheten tycker jag är bara charmigt.. gitarren borde hellre köra luftigare småslingor med luft efter sången istället för kompa sådär ..Testa!  smile

Bra tanke men hon har aldrig haft en inbyggd takthållare så det är inte möjligt ännu. Hon måste i så fall ha någon annan som håller takten stadigt. Jag håller med att det är charmigt med hesheten också men hon tyckte att det blev för mycket sur ton i och med förkylningen.

Snöflingor med luft kommer senare, kanske närmare vintern...  laugh
Jag gillar sånt spel på gitarren, då det fungerar.
« Senast ändrad: 17.09.2017, 21:47:27 av MaxB » Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #12 skrivet: 17.09.2017, 21:58:52 »

Kolla med henne men som jag hör det så är du på rätt spår. Kanske till och med att det kan räcka med elbas, lättare trummor/percussion och med en catchy melodi på munspelet. Kanske sätta det i en livetagning rakt ner på disk med förinspelat backingtrack med beatet och gitarr så du kan lira fritt på munspelet om det går att få till. Tänker att det kanske också blir lättare att kommunicera både rytmiskt och även harmoniskt när man lyssnar i efterhand mellan dom som gjort inspelningen om man vill uppmärksamma den andra parten på ett speciellt ställer i låten. Det blir en slags träning för live framträdanden med den visuella biten också. Jag menar du har ju en bra kamera också så varför inte.

Nåja bara några ideer

Bra idéer. I den andra videon finns flera instrument med. De kommer in lagom till första bryggan.
Mina nya vänner, Matte och Leo som agerar kompmusiker spelar bas respektive nån form av trummor, så den sättningen skulle kunna komplettera här. Har också gjort en annan snabb test inspelning, där hon gillar munspelet i introt.

Vi ska göra en studioversion, med ett Motown-liknande sound, det är önskemålet, även från Fahima. Det kommer ta längre tid så nu inriktar vi oss på vad vi kommit fram till hittills.

Kul med idéerna du ger, eftersom vi är inne på din linje på flera av punkterna redan. Det innebär att vi nog tänker rätt här. Hon har videon som en referens att öva mot.

Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #13 skrivet: 23.09.2017, 13:07:15 »

Igår eftermiddag hade vi ett andra övningstillfälle. Ikväll framträder vi på en privat fest, på Mosebacke i Stockholm.
Det är fantastiskt roligt att öva då man kan spåna idéer tillsammans och ingen misstycker till att ha kul och att ta det på skoj.

« Senast ändrad: 23.09.2017, 13:08:51 av MaxB » Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #14 skrivet: 23.09.2017, 13:18:53 »

Videoinspelning från repetition igår:

http://www.youtube.com/watch?v=kyQGfJrvPOc
Loggat

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: [1] 2   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 07.10.2017, 06:48:33