Kontrollrummet

Roffe H - Low Down Dog

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Low Down Dog
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: Roffe H/Leroy Carr
GENRE: countryblues?
LÅTLÄNGD: 2:25
INSPELNINGSÅR: 2017

FORMAT: mp3

Har börjat så smått att lira och lyssna igen efter en jättejobbig öronhistoria som började i våras och pågått nu över ett halvår. Tappade lusten att både lyssna och lira eftersom hörseln var mycket nedsatt på högerörat, värst var det att jag inte hörde diskanten, allt blev som ett mummel. Nu är jag någotsånär återställd (så pass att jag vill börja lira igen) och hoppas att det ska bli ändå bättre.
Låten är aningen omskriven text av Leroy Carr (originaltiteln Low Down Dog Blues och spelades som en blues) Jag gjorde en egen melodi istället, som jag tyckte passade bra till texten. Inget speciellt mäkvärdig låt blev det kanske, men det kändes så otroligt skönt att få köra igång igen.
/Roffe H

« Senast ändrad: 07.09.2017, 21:24:41 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härligt att höra din röst igen och att du blivit bättre i öronen. Nåt konstruktivt ska man ju komma med och då frågar jag mig om ackeguran verkligen har rätt takt lyssnade i paddan nu så lite reservation för det i övrigt en skön tolkning tycker jag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt att höra din röst igen och att du blivit bättre i öronen. Nåt konstruktivt ska man ju komma med och då frågar jag mig om ackeguran verkligen har rätt takt lyssnade i paddan nu så lite reservation för det i övrigt en skön tolkning tycker jag :D

Tack för lyssning...de är tre guror (dock ingen acke) en vänster, en mjukare (ren komp) i mitten och en lite ruffigare till höger? Vilken menar du inte riktigt "håller takten"? Återkom gärna i ärendet.
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ska lyssna i studion lite senare
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ska lyssna i studion lite senare

Skulle vara schysst, vore så synd om nåt är otajt, har lyssnat på bara de tre gitarrerna tillsammans med klick och kan inte höra nåt knas. Vore trist om man tappat greppet efter den långa frånvaron.
/Roffe H
« Senast ändrad: 07.09.2017, 01:03:10 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Kanske Eddi talar om gitarren till vänster, den kan tyckas hänga efter lite ibland... inte lät jag mig dock störas mycket av den. Skön låt utan stora krusiduller.  Behaglig, snygga sångstämmor :)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
"Inget speciellt märkvärdig låt blev det kanske, men det kändes så otroligt skönt att få köra igång igen".
Precis den känslan hade jag också när jag la upp den senaste låten här på KR! Det blir ett sug efter att
få spela in något nytt och se vad resultatet blir. Det är svårt att bara släppa det där!
Här har du gjort en snygg tolkning av en text till egen melodi och jag gillar det jag hör!
Sköna sångstämmor, snyggt munspel och ett stabilt komp. Kanske kunde bas och trummor vara lite
mer uttrycksfulla, men dom skapar samtidigt en lugn och tillbakalutad stämning som dom är.
Kul att din hörsel förbättrats och att du är tillbaka med din musik på KR!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kanske Eddi talar om gitarren till vänster, den kan tyckas hänga efter lite ibland... inte lät jag mig dock störas mycket av den. Skön låt utan stora krusiduller.  Behaglig, snygga sångstämmor :)

Innan jag lägger ut som färdig ska jag
 lyssna igen och se vad som kan åtgärdas, tack för dina synpunkter och kul att du gillar stämmorna.
/Roffe H
« Senast ändrad: 07.09.2017, 11:44:43 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
"Inget speciellt märkvärdig låt blev det kanske, men det kändes så otroligt skönt att få köra igång igen".
Precis den känslan hade jag också när jag la upp den senaste låten här på KR! Det blir ett sug efter att
få spela in något nytt och se vad resultatet blir. Det är svårt att bara släppa det där!
Här har du gjort en snygg tolkning av en text till egen melodi och jag gillar det jag hör!
Sköna sångstämmor, snyggt munspel och ett stabilt komp. Kanske kunde bas och trummor vara lite
mer uttrycksfulla, men dom skapar samtidigt en lugn och tillbakalutad stämning som dom är.
Kul att din hörsel förbättrats och att du är tillbaka med din musik på KR!
/Asti



Tack för lyssning Asti, kul att du gillar ( särskilt stämmorna som jag alltid jobbar lite extra med) Tycker låten vinner på att vara lite ruffig och att trummor och bas är enkla och inte tar över. Inga krusiduller som space uttryckte det. Känns så bra och roligt att vara på banan igen.
/Roughe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här gillas!  (Y) Har lyssnat flera gånger för att det var så gött!  :) Det här är så typiskt roffiskt och som din stil skulle jag faktiskt kunna tänka mig den ännu mer avskalad och ruffig! ;)
Skönt att du blivit bättre - fortsätt med det! ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att du är igång! Ditt signum finns här och det är gott!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jocke och Max B:
Verkligen kul att ni gillar "det roffiska", ska försöka ruffa till lite till om det går samt vara lite mer aktiv på Kr igen  :)

Delar en ny version högst upp i tråden, där gitarren i vänster kanal ska vara lite stadigare, lite ruffigare munspel och en slags plockgitarr på slutet.
Roffe H
« Senast ändrad: 07.09.2017, 21:26:38 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Så skönt att du är bättre och börjar bli sugen på musicerandet igen! Det låter bra! Ett fylligt arr som man tryggt vilar i och snyggt med munspel. Sångstämmorna gör att man stundvis hör ett litet bluegrass-frö tingla till!
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jag tror den andra versionen med lite stadigare gura tog hand om det jag upplevde. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Så skönt att du är bättre och börjar bli sugen på musicerandet igen! Det låter bra! Ett fylligt arr som man tryggt vilar i och snyggt med munspel. Sångstämmorna gör att man stundvis hör ett litet bluegrass-frö tingla till!

Tack Plinka, ja verkligen skönt att vara tillbaks. Hör nästan på alla öron nu och så kul att du gillar...bluegrass är ju inte så dumt, även om det är bara blev ett litet frö.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja jag tror den andra versionen med lite stadigare gura tog hand om det jag upplevde. :D

Tack Eddi för återlyssning, jag tror också det. Lägger upp den senaste överst i tråden.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Snygg kör som lyfter låten en låt som går som tåget!  :) Tycker du framför den med skön laidbackkänsla.
Trummorna ligger lite anonymt i första versen och stegras hela tiden. Kanske skulle skruvas lite mer på. Basen aningen muddig tycker jag.
Får instämma med de andra att trevligt att alla dina öron börjar fungera.  :)
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är härligt att höra dina körer!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ja jag tror den andra versionen med lite stadigare gura tog hand om det jag upplevde. :D

Tack Eddi för återlyssning, jag tror också det. Lägger upp den senaste överst i tråden.
/Roffe H

Jo, nu låter bra :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snygg kör som lyfter låten en låt som går som tåget!  :) Tycker du framför den med skön laidbackkänsla.
Trummorna ligger lite anonymt i första versen och stegras hela tiden. Kanske skulle skruvas lite mer på. Basen aningen muddig tycker jag.
Får instämma med de andra att trevligt att alla dina öron börjar fungera.  :)
Toby

Tack Toby, för lyss och tips mm...ska försöka skruva lite på bas och trummor innan jag lägger upp som färdig demo
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Max och Space för återlyssning. Max, du vet väl vem som tipsat om körer.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön låt Roffe och härligt tuffande gång.

Bra att öronen blivit lite bättre.

Hittar inget att anmärka på,bra jobbat.

Fyra solar(det regnar så förbaskat idag så jag drar till med solar) av fem.

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön låt Roffe och härligt tuffande gång.

Bra att öronen blivit lite bättre.

Hittar inget att anmärka på,bra jobbat.

Fyra solar(det regnar så förbaskat idag så jag drar till med solar) av fem.

Mike

Tack för lyss och tyck Mike, kul att du gillar, ja man tuffar på så gott det går.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
skönt o höra Rofferiff igen ..Tänkte under lyssen att den här skulle kunna bli lite Roffe neil youngig  B)..lite ruffligare guror ..Men den funkar fint som den är nu med  :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
skönt o höra Rofferiff igen ..Tänkte under lyssen att den här skulle kunna bli lite Roffe neil youngig  B)..lite ruffligare guror ..Men den funkar fint som den är nu med  :D

Tack Marsall. Roligt att "vara med" igen, får se vad jag kan gör när jag lägger upp den som färdig.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte läst vad de andra skrivit. En go låt som lunkar på bra. Sångsynket kan kanske stramas upp på något stället. Jag skulle önska mer distinkta trummor där baskagge går fram.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Roligt du är åter igång med musiken. Stämsången är härlig och munspelet ligger skönt. Kanske lite bastung mix? Säger jag och kastar sten i glashus. :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyss och tyck Gurano och 1 up, ska dona lite till med låten innan den blir färdig...roligt att vara tillbaka
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Härlig låt som sagt. Lite Neil Young feeling över det hela.
Få se om jag kan komma igång med lite inspelningar också. Jag har varit ganska mycket i studion, men inte lagt ut så mycket.  B) Men nu blir det ju rätt årstid för att grotta in sig i studion.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig låt som sagt. Lite Neil Young feeling över det hela.
Få se om jag kan komma igång med lite inspelningar också. Jag har varit ganska mycket i studion, men inte lagt ut så mycket.  B) Men nu blir det ju rätt årstid för att grotta in sig i studion.

Lite Neil Young räcker bra för mig, kul att du gillar låten och roligt att du lägger upp låtar igen. Absolut rätt årstid har det blivit.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)