Kontrollrummet

Summertime

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gillar ju låten men vilka polisonger hur får man såna?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Odla skägg
Raka av de onödiga partierna.
Visst är det hårigt snyggt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag gillar allt från 1970 för jag föddes då;
musiken, Dodge Charger, pin up;orna.  :)
Ronnie Pettersson, NASA, Kojak och KISS
var coolare än Elvis...

1970 är det bästa året i världshistorien. :wub:

Summertime kom på listorna det året -
Mungo Jerry ser helcool ut ju.  :lol:

(Ursäkta, jag får jämt hybris när 70-talet
kommer upp. Nu är jag lugn igen.)

mvh
« Senast ändrad: 29.11.2017, 10:56:10 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar allt från 1970 för jag föddes då;
musiken, Dodge Charger, pin up;orna.  :)
Ronnie Pettersson, NASA, Kojak och KISS
var coolare än Elvis...

1970 är det bästa året i världshistorien. :wub:

Summertime kom på listorna det året -
Mungo Jerry ser helcool ut ju.  :lol:

(Ursäkta, jag får jämt hybris när 70-talet
kommer upp. Nu är jag lugn igen.)

mvh
Det kom mycket bra musik som influerade mig mycket runt 1969 - 1971 nånting.....t.ex
Mona Bone Jakon - Cat Stevens
Blue - Joni Mitchell
The Chicago Transit Authority - Chicago Transit Authority
The Band - The Band
Mud Slide Slim - James Taylor
Abbey Road - The Beatles
Let it be - The Beatles
Tapestry - Carole King
After the Goldrush - Neil Young
Bridge over troubled water - Simon and Garfunkel
All things must pass - George Harrison
Deja vu - Crosby, Stills, Nash & Young
Led Zeppelin 2 - Led Zeppelin
Let it bleed - Rolling Stones
Green River - Creedence Clearwater Revival
Crosby, Stills & Nash - Crosby, Stills & Nash
Space Oddity - David Bowie
Nashville Skyline - Bob Dylan
Santana - Santana
Songs from a room - Leonard Cohen
John Lennon/Plastic Ono Band - John Lennon
Tea for the Tillerman - Cat Stevens
Abraxas - Santana
Aqualung - Jethro Tull
Hunky Dory - David Bowie
Sticky Fingers - Rolling Stones
Imagine - John Lennon
Pearl - Janis Joplin
Every Picture tells a story - Rod Stewart
Teaser and the firecat - Cat Stevens
Tarkus - Emerson, Lake and Palmer
Tumbleweed Connection - Elton John
Sweet Baby James - James Taylor
......etc.

Otroligt vilken massa bra musik som gjordes runt 1970!!!
Då har jag ändå inte tagit med Deep Purple, Black Sabbath m.fl. hårdrockare som jag inte gillade speciellt.
Undrar om dagens 20-åringar,vilket jag var 1971, tycker likadant om musiken av idag...? Troligen är det väl så.... 
Fast andra artister som Piff, Puff & Daddy, Half a dollar, Primadonna, Beyond, Lady Hagga, Cold Place m.fl.  ;)
/Asti


« Senast ändrad: 07.07.2017, 22:58:23 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Half a dollar :lol:
Ungarna lever ju med sin samtida musik för Isa är det Rhiana t.ex. Jag tycker det är urtråkig musik o vill hellre höra nån av de du repade upp ovan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Mycket av den bästa musiken gjordes innan 24-kanalsbandarna kom. Då började man krångla till allt. Och knarkandet blev visst också värre än på 60-talet.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Håller 1972 högst i den epoken! Yes når sin topp med "Close to the Edge", liksom ELP med "Trilogy" (IMHO alltså ;)) vidare Foxtrot med Genesis, Machine Head och Live in Japan med Purple, flera klassiska band albumdebuterar (bl a Eagles, Roxy Music, Blue Öyster Cult, Kansas, Manfred Manns Earth Band). Under epoken släppte ju många av de stora banden minst två album per år dessutom.

Det som slår allt detta år är dock:
February 13 1972 – Led Zeppelin's concert in Singapore is canceled when government officials will not let them off the airplane because of their long hair.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag tycker inte om soundet på mina skivor från 70 i talet detsuger helt enkelt på tok för platt på nåt sätt


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker inte om soundet på mina skivor från 70 i talet detsuger helt enkelt på tok för platt på nåt sätt

Har du lyssnat på Yes platta "Close to the edge"?
Den tycker jag har bra ljud. Men det är också intressant att upptäcka de begränsningar som fanns på den tiden.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag tycker inte om soundet på mina skivor från 70 i talet detsuger helt enkelt på tok för platt på nåt sätt

Har du lyssnat på Yes platta "Close to the edge"?
Den tycker jag har bra ljud. Men det är också intressant att upptäcka de begränsningar som fanns på den tiden.


...inte minst när det gäller "HiFi-anläggningarna". Denna köpte min storasyster för sin första sommarjobbslön (Luxor Dirigent, 1974), med tillhörande pakethögtalare. Genom denna fick man sina första "riktiga" musikaliska upplevelser (Queen, Deep Purple, Gilbert O'Sullivan ( :wacko:)) - men visst lät det illa om både vinyler och stereoanläggningar!



Men jämfört med "dagens ungdom"  :huh:  med MP3 och mobilhögtalare... :unsure:



Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Nej jag tror inte att det egentligen fanns nån anledning till att det skulle låta så platt. Jag har nån yes låt nånstans men lyssnade inte mycket på dom dessvärre.

Min morfar var violinist riktigt duktig och han har en häftig historia. Han en landsortsgrabb från upplandsbodarna upptäcktes av en professor från musikhögskolan i Stockholm och blev faktiskt antagen trots att det var många som sökte och bodde inakorderad hos professorsparet. Det var stränga långskäggiga proffesorer och hela köret och på kvällarna fick dom ligga högt uppe på operan och lyssna. När han var färdig utbildad så fick jobb som biograf violinist i västerås som den yngste nånsin. Han var ledande solist i västerås i många år och spelade både klassiskt både i koncertform ink på radion på musik under arbetet och hade en egen dansorkester.

 Därav så var musik liksom bara vardag och inget jag var intresserad av direkt men dom försökte med pianolektioner (som gick kasst.) Det första poppiga jag hörde var när brorsan och jag såg den första beatles filmen på bio när den kom. Sen tog det en stund till vi flyttade till danmark innan jag blev intresserad lite på riktigt då när jimi var stor och det var fritt att improvisera. Visste inget om ackord och skit utan det var bara att larma på. Jag hade ett rum på gården med en gammal sur vox 30 w där jag gjorde egna såna där utflippade solon som i alla fall jag tyckte lät lika bra som hans. Nu är dom där vox förstärkarna vintage och guld men sanningen är att dom lät skit på riktigt.

 Nåväl där fick jag lite polare som lirade men vi bodde i danmark så det var annan musik som gällde. Visste tex inte att hola bandola fanns ens, det fanns många bra danska band då så vi var ofta ute och lyssnade.

Så kort sagt jag har lite andra referensramar kanske och gillar inte musikermusik, gubbrock etc etc och är strängt uppfostrad via min tid i danmark att avsky komerciell musik. Det vill säga ABBA och liknande, Queen nä verkligen inte, Engelbert H aldrig i livet och så vidare haha.

Luxor var inget vidare du riktigt kassa grejor men det är inte deras fel att musiken lät som den gjorde det var musikindustrins normer för hur det skulle låta. Dvs en massa proffs som snackar skit och så blev det som det blev


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Den bästa musiken är helt enkelt den som flest gillar. Det skulle en röstning visa. Har förstått att jag gillar inte bra musik.  :huh:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag tycker inte om soundet på mina skivor från 70 i talet detsuger helt enkelt på tok för platt på nåt sätt

Har du lyssnat på Yes platta "Close to the edge"?
Den tycker jag har bra ljud. Men det är också intressant att upptäcka de begränsningar som fanns på den tiden.


...inte minst när det gäller "HiFi-anläggningarna". Denna köpte min storasyster för sin första sommarjobbslön (Luxor Dirigent, 1974), med tillhörande pakethögtalare. Genom denna fick man sina första "riktiga" musikaliska upplevelser (Queen, Deep Purple, Gilbert O'Sullivan ( :wacko:)) - men visst lät det illa om både vinyler och stereoanläggningar!



Men jämfört med "dagens ungdom"  :huh:  med MP3 och mobilhögtalare... :unsure:


:D min päron fortfarande sin Luxor Dirigent i vardagsrummet. Radiodelen används fortfarande. Made in Sweden was da shit.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Min moster och hennes man hade en sådan spelare på 70-talet.
Man kunde lyssna på Rod Stewards "Do U Think Im Sexy" på den.

mvh

 :)
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/