Kontrollrummet

Harmonica mike - I do not care babe

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn: I don´t care babe
Kompositör/text: Jag
Ev,medvärkare,smärta i blues: Nope
Format:mp3
Genre: Shuffel blues modell ös

Hej alla.

Hade lite tid över idag så jag klämde in denna snabbt på hårddisken.Texten var ett snabbt infall utan tanke.Hammond liret ännu snabbare,kräver lite mer variation.Gura eländet tog det mesta av tiden,då mina fingrar vill nåt annat än vad huvudet vill.
Lite stökigt i basfrekvenserna,samt relativt ofärdigt. Men som med allt annat,man smider då man har tid  :D
Rundorna kan ju kopieras ett par svängar samt damma in ett stick..Text och lite lir då andan faller på så blir det en låt av det hela.

Fritt fram att såga på vad ni vill.

Slut fråga - svänger det och har jag shuffelgunget på trummorna ? Kanske lite svårt att höra då basen lever om lite för mycket..

Rock on

Mike
« Senast ändrad: 29.06.2017, 12:03:30 by Harmonica mike »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag får inte upp denna paddan det verkar vara nåt fel, alla andra låtar funkar

Edit Jag tror det handlar om mellanrum o konstiga tecken i låtnamnet
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skumt Eddi..Elva nedladdningar och hos mig fungerar filen/mp3:an..Ingen aning var felet är..


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hos mig svänger det skönt i 68 sekunder, sedan bryter det tvärt! Kanske inte är inspelat mer...?
Tycker elguran kunde sänkas ett litet, litet snäpp, samt ges en aning mer reverb.
Orgeln kan möjligen höjas en aning. I övrigt verkar mixen bra i mina öron.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Svänget sitter där.
Men autowha-whan på gitarren är bedrövligt omusikalisk. Så kör utan eller se till att den reagerar på ditt spel.

Eller fimpa sologitarren helt och lägg in din sköna munspelsriff istället och låt gitarren kompa lite fint bara.

68 sekunder - är inte det lite kort  :lol:

Rock on!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och förresten. Det där att det står nerladdad X ggr kan vi bortse från. Den räknar säkert klick eller nåt för precis som Eddi sa så funkar det inte min IOS-enhet heller, men den räknade det som en nerladdning.

Den var uppe i 30 nu, och vi har ju liksom bara 16 besökare på hela dagen, och jag tycker det låter osannolikt att alla skulle ha laddat ner låten från två olika enheter. Nej, det är nog en massa googlebotar och annat som haussar upp denna räknare, tyvärr.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se..

Asti:

Ja det finns mer men enbart kopierade rundor,typ bas/orgel/trummor..Måste liras och ylas mer för en komplett låt. Fixar volymer då jag sätter resten.Kul att du diggade svänget,shuffel trummor är ju lite speciellt att få till utan en levande trummis och trummor är allt annat än min grej.


Wernborg:

Härligt att höra att svänget sitter,shuffel är ju inte riktigt min grej och speciellt inte trummor..

Jag fick med en sådan här www.thomann.de/se/morley_pwov.htm på köpet då jag köpte min schecter elgura beggad.
Försöker hitta känslan mellan fot/hjärna/fingrar - men överkurs så det skriker om det  :D
Jag tycker att guran surnar lite på de sista stroferna..Vet inte vad det beror på,men antagligen den som håller i strängarna  :)
Ser wahwahn mer som ett substitut för avsaknad av vibratoteknik och bändningarna då jag inte fixar det.Ingen auto wah,såg att det fanns nåt i Cubase om wahwah tidigare men har inte testat,kanske vore bättre än mitt försök..Munspel går ju alltid,men det är roligare att slita med fingrarna.

Sidoskott:
Den där mackapären går det tydligen att köra bas genom också såg jag nu,måste testas..Men det får bli till nåt annat.

Wernborg 2:
Jaha,ja jag tyckte det var konstigt med 11 nedladdningar då det bara var jag och en till online samt dessa dolda tjyvlyssnare  :D
Bra,då vet vi svaret på det.

###################

Tack båda för kommentarer på detta korta shuffel test.

Micael

« Senast ändrad: 28.06.2017, 07:24:45 by Harmonica mike »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skönt och tillbakalutat B)
Skönt att ha din raspiga röst tillbaka på KR. Hoppas du gör låten klar :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skumt Eddi..Elva nedladdningar och hos mig fungerar filen/mp3:an..Ingen aning var felet är..

Starkt misstänkt är snea strecket i  I don´t care babe - Hm v2.mp3. Detta tecken " ´ " som inte är " ' ",
eller lutar åt andra hållet förvirrar teckentabeller i olika operativsystem.

Man kan se det som att HM är ringrostig, avseende internets förmåga att hantera specialtecken...
till och med åäöÅÄÖ kan ju vara problematiskt i filnamn, många gånger.
Klokt att vi undviker dessa speciella tecken i namngivning av latar...  B)
« Senast ändrad: 28.06.2017, 13:31:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Shuffle funkar suveränt här!
Orgeln ligger lite lågt ja men det är det enda i mixen jag tycker behöver ändras lite.
Gitarrens wah-wah tycker jag passerar med godkänt. Eftersom du dessutom tycker den delen är kul så tycker jag den ska vara så här.
Sångaren levererar en raspighet som jag älskar!

Hela paketet är gott och jag hoppas på en hel låt, då det blir tid och inspiration!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jorå, det svänger som det ska! Tänkte inte något särskilt på wahwahandet, tycket det var helt ok. Orgeln kan som du säger göra lite mer, och man kan sätta lämpligt högpassfilter på alla utom basen för att tämja basfrekvenserna lite. Man lär också kunna ducka basen när bastrumman spelar med sidechainkomprimering, men det är inget jag själv gjort eller vet hur... Bra! Hoppas du får tid snart att göra färdigt! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se..

Spacetruckern:
Tack för digget och välkomnandet tebax till KR,det glädjer mig. Okej,jag lirar å ylar lite till i denna under sommaren  :)

Maxb:
Tjabba Max.Jag har fixat det snea strecket i låtnamnet,kanske det funkar nu för Maccarna å Eddi :D

Max2:
Ja vad kul att höra att du diggar pipan,å att svänget funkar - jag blir glad av sådana fina kommentarer  :wub: Under sommaren så har jag lite tid över så då tänkte jag lira lite mellan stugbesök och studiobesök och skogsbesök :D

Morgonte:
Tack för tipsen om baseriet,och kul att svänget sitter. Jag har dessvärre nåt glapp i nån av potarna i basen,misstänker att en lödning har släppt..Så det brummar och fräser lite mellan varven från min Warwick bas..Nästan som ett jordfel,ska skruva isär den och kolla vad som hänt.Väldigt störande då man skall spela in,lite av det följer tyvärr med på inspelningarna.
Jag gjorde en kall-lödning för ett par år sedan då mina lödkunskaper var noll och intet,nu vet jag lite mera  :) men behöver inköpa en smidigare lödpenna/lödkolv än min lödkolv modell stor och 60-tal..Och fuzz medel och ja de som lödar vet  :D

Eddi 2:
Jag har ändrat namnet i låtfilen,det kanske funkar nu..?

####################################

Tack alla för kommentarer och tips.

Rock on i sommar alla på KR.

Nu har äntligen sommaren anlänt på mina breddgrader efter den sämsta vår och försommar jag har upplevt.

Micael


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
låter finemangs redan jag tycker guraljudet funkar fint som snus o trummorna e bra dom med i denna korta blues Basen e bra men lite övertagande mullrig men den får inte bli föör pluppig ändå..men som sagt mer vändor o ett litet stick o sen kan trummorna ösa på i slutet med wawaguran o på med finemangsången på det Blir mummsamumma ini kaklet  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Som sagt får det inte att funka på iOS men lyssnade nu i studiolurarna och det här är precis det jag gillar vad gäller bluesrock.

Det som sticker ut är ju whawha-guran förstås och jag tror att det är bra i inledningen men skulle bytas under sångdelen till en vanlig. Sången femstjärning förstås - lovely - and so on!!

Följer gärna denna i sin utveckling  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja vad gött det svänger! Wahwah-idén är lite fräck och lite ful på samma gång, kanske blir det renare utan. Ja sången är som redan sagts femstjärning, så färdigställ detta i sommar!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vill inte att wahwah-guran ska ersättas. Den här låter som en "first take - and it will never get better"...
Det är novelty på högsta nivå, dit kan troligen nästa tagning inte nå...

Sången är krispig och glimmar som svavelkis (kattguld).

Mitt förslag till dig är att du kopierar den här 1-2 gånger och lägger efter detta. Nästa sväng kan du plocka bort sången och låta munspelet spela en blandning av melodi och improvisationer. Tredje svängen, med samma sång som den nuvarande och komplettera med ett återhållet munspel, som kompar också.

Det drömmer jag om!    :wub:
« Senast ändrad: 09.07.2017, 15:59:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnade igen och kan ju konstatera att whawhan inte hörs under sången, jag tar tillbaka det jag sagt och hävdar motsatsen med emfas :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Gott sväng! Bra sång men oops  :huh: där tog låten slut! Lyssnar mer när den blir klar./Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Stort tack alla för kommentarer, dessvärre så hamnade jag ute i stugan så mina musik prestationer går på sparlåga just nu.. Regnhelvetet kommer garanterat tillbaka så då klinkar jag vidare.

Special tack till Max, ja nåt sånt tror jag blir bra i denna låt.. En kort stick kan man ju också kila in på lämplig plats.. Men just nu är vädret på topp här i norr så vi har högsta prio på sol

Mike


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Svängigt värre. Gött att höra din röst igen.
Håller med Max. Bluesa vidare:)
Ha de.