Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Att göra musik» Inspelning» TC Helicon Play Acoustic - på sången
Username:
Password:
Sidor: [1]   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: TC Helicon Play Acoustic - på sången  (läst 570 gånger) 0
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 264
Demokvota:

Visa profil
« skrivet: 16.06.2017, 18:31:28 »

Att använda TC Helicon (företaget) Play Acoustic (modellen) - på sången, är otroligt inspirerande för mig.
Har spelat in massor med låtar där jag använder den sångpedalen då och då i låtarna.
Här kan man snacka om nytändning i inspelningsintresset. Det är så lätt att spela in då jag har
kopplat de två XLR-uttgångarna på TC Helicon-pedalen till min gamla ZOOM H4-inspelningsmanick.

Låtarna som heter Elvshand i början i filnamnet, är alla inspelade senaste veckorna med denna pedal.
Filerna har på slutet en löpnummer - som avslöjar i vilken ordning de blev inspelade i ZOOM H4:an.

http://elvshand.shivas.se/music

« Senast ändrad: 16.06.2017, 18:38:58 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Gick med: 14.08.2011
Medlem #: 1777
Antal inlägg: 5 632
Demokvota:

Vart tog den där ölen vägen..?

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 18.06.2017, 18:08:25 »

Vad gör den här pedalen? Reverb, compressor/limiter...?
Loggat

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten
Wernborg
Administrator
Johnny Cash

Gick med: 23.02.2007
Medlem #: 24
Antal inlägg: 7 873
Demokvota:

Moderator

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 18.06.2017, 23:12:12 »

Är väl en multieffekt för trubadurer. Typ....

Det mesta inkl. stämsångskompis  biggrin
Loggat

Bribedant
Idol

Gick med: 13.02.2010
Medlem #: 1466
Antal inlägg: 1 322
Demokvota:

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 19.06.2017, 01:34:46 »

Klurig mackapär. Vad händer om du byter till annan tonart eller busar till det med ett moll ackord där det ska vara dur? Hänger burken med?
Loggat
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 20.06.2017, 11:59:07 »

Man kan ställa in reverb, kompressor/limiter chorus med mer för både gitarren och sången.
Man kan ändra valet av inställningar avseende sången live, stega neråt eller uppåt i presets från fabriken och presets man själv skapat med inställningar och sparat som en egendefinierad förinställning. Jag har enbart gjort en preset hittills, och den är baserad på en fabrikspreset med skillnaden att jag dragit bort lite reverb och dragit ner lite volym på stämmorna som i fabrikspreset:en hörs för mycket, enligt mig.
Att live ändra från en preset till en annan gör man lätt med foten, genom att stega upp eller ner. Man kan stänga av eller slå på sångstämmorna där man tycker det det passar (ters och kvint ovanför eller under beroende på inställningarna i vald preset)

Pedalen har svårt för att fixa rena stämmor då jag spelar fingerplock och gör många vandringar på gitarrsträngarna. Då har pedalen svårt att analysera vilket ackord det är i denna sekund om jag t.ex. vadrar på bassträngen men fortsätter spela samma ackord. Då kan körstämmorna låta som plastiga vocoderstämmor som inte känner sig hemma nånstans. Därför får jag lära mig komma ihåg var jag inte ska slå på stämmorna på pedalen så att jag inte engagerar stämmorna som svajar udda. Finns flera exempel på det i sökvägen i översta inlägget men successivt har jag tänkt ersätta tidigare inspelningar med nya bättre..

En baksida av pedalanvändandet är att jag börjat gilla den här "autotune-tonen" i en röst...

Jag gör en enkel demo med dur och moll.
« Senast ändrad: 20.06.2017, 12:52:53 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #5 skrivet: 20.06.2017, 12:37:14 »

Simpel musikdemo inspelad nu:

http://elvshand.shivas.se/music/Elvshand_ex_ItsAllRight_20170620-247.mp3

Podcast

« Senast ändrad: 20.06.2017, 12:44:34 av MaxB » Loggat

Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Demokvota:

Visa profil
« Svara #6 skrivet: 20.06.2017, 12:47:10 »

Verkar vara en behändig pryl för trubadurer!
Vad kostar en dylik?  smile
Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #7 skrivet: 20.06.2017, 12:55:07 »

Precis, behändig är ordet. Begränsningar är ett annat ord men det tar jag inte i min mun nu...

Den här kostar runt 3000 kronor ny men då jag frågade andra gitarrister om deras erfarenhet av denna typ av pedaler, på gitarrklubben på fb var det en trubadur som hade en sån här men trivdes bättre med sin äldre enklare pedal som inte har så många inställningar.
Jag köpte den för 1500 kronor.

Den har inspirerat mig att göra massor med inspelningar på enkelt sätt (en form av nytändning), då jag kopplar den till min gamla ZOOM H4 och gör enkla inspelningar med den. Sen kopierar jag den inspelade filen till mp3-spelaren och webben, som det passar. En intressant faktor är att det kan bli fler enkla avskalade inspelningar, som triggar andra sidor av musikskapandet än då jag spelar in i dator med många instrument. Det här är roligt och snabbt.

Låter kanske som reklam?
« Senast ändrad: 20.06.2017, 12:59:50 av MaxB » Loggat

Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Demokvota:

Visa profil
« Svara #8 skrivet: 20.06.2017, 13:16:46 »

Precis, behändig är ordet. Begränsningar är ett annat ord men det tar jag inte i min mun nu...
Den här kostar runt 3000 kronor ny men då jag frågade andra gitarrister om deras erfarenhet av denna typ av pedaler, på gitarrklubben på fb var det en trubadur som hade en sån här men trivdes bättre med sin äldre enklare pedal som inte har så många inställningar.
Jag köpte den för 1500 kronor.
Den har inspirerat mig att göra massor med inspelningar på enkelt sätt (en form av nytändning), då jag kopplar den till min gamla ZOOM H4 och gör enkla inspelningar med den. Sen kopierar jag den inspelade filen till mp3-spelaren och webben, som det passar. En intressant faktor är att det kan bli fler enkla avskalade inspelningar, som triggar andra sidor av musikskapandet än då jag spelar in i dator med många instrument. Det här är roligt och snabbt.
Låter kanske som reklam?
Nejdå, låter enbart kul och spännande!
Har du haft med dig denna någon gång när du spelat live och kopplat den till ett PA-system?
Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #9 skrivet: 20.06.2017, 13:22:11 »

Har använt den live på scen en gång och imorgon är det dags igen, på puben Big Ben
Loggat

Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Demokvota:

Visa profil
« Svara #10 skrivet: 20.06.2017, 13:33:20 »

Har använt den live på scen en gång och imorgon är det dags igen, på puben Big Ben
Spännande! Kör hårt Max!
Kommer nog att besöka Sthlm några dagar i juli.
Vore kul att träffas och lyssna på dig om du spelar nånstans då!
Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #11 skrivet: 20.06.2017, 13:58:06 »

Spännande! Kör hårt Max!
Kommer nog att besöka Sthlm några dagar i juli.
Vore kul att träffas och lyssna på dig om du spelar nånstans då!

Ja det skulle vara trevligt att träffas!
Loggat

Bribedant
Idol

Gick med: 13.02.2010
Medlem #: 1466
Antal inlägg: 1 322
Demokvota:

Visa profil
« Svara #12 skrivet: 20.06.2017, 19:24:36 »

Pedagogiskt och välgjort. Tack  happy
Loggat
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #13 skrivet: 21.06.2017, 16:06:38 »

Försök med pedalerna finns i massor av låtar här:

http://elvshand.shivas.se/music/
Loggat

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: [1]   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 07.07.2017, 05:29:46