Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Kontrollrummet» Nyheter från världen» RIP Ikutaro Kakehashi
Username:
Password:
Sidor: [1]   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: RIP Ikutaro Kakehashi  (läst 750 gånger)
Beskrivning: Vem, sa du?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
morgonte
List-etta

Gick med: 08.10.2009
Medlem #: 1361
Antal inlägg: 945
Demokvota:

Visa profil
« skrivet: 09.04.2017, 15:55:25 »

Så har även Ikutaro Kakehashi sällat sig till skaran av legender som inte längre finns bland oss. Vem, säger du? Han är definitivt betydligt mer känd genom sitt företag och sina produkter.

Ikutaro Kakehashi grundade Roland Corporation och ligger bakom en rad legendariska produkter som SH-101, Jupiter 8, TR-808, D-50, Sound Canvas, hela JV-serien, mängder av Boss-pedaler etc. etc. Han var även en dem som låg bakom MIDI-protokollet.

Jag tvivlar på att det finns någon på kontrollrummet som inte haft i sin ägo en musikprodukt utvecklad av Ikutaro Kakehashi. Må han vila i frid!

En intervju med honom: http://www.kvraudio.com/interviews/dream-into-action-an-interview-with-ikutaro-kakehashi-founder-of-roland-36533

Loggat

If music be the food of love, play on. -William Shakespeare
Eddi
Elvis

Gick med: 27.01.2008
Medlem #: 752
Antal inlägg: 12 386
Demokvota:

Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 10.04.2017, 00:24:05 »

RIP Rolands grundare. Vet vi var Roland namnet kommer ifrån knappast nåt vanligt japanskt namn.
Loggat

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se
HasseFX
Idol

Gick med: 30.12.2011
Medlem #: 1837
Antal inlägg: 1 509
Demokvota:

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 10.04.2017, 11:40:16 »

RIP Rolands grundare. Vet vi var Roland namnet kommer ifrån knappast nåt vanligt japanskt namn.

Från engelska wikin

"As with many Japanese start-ups of the period, the name Roland was selected for export purposes as Kakehashi was interested in a name that was easy to pronounce for his worldwide target markets. Rumour has long circulated that he named his company after the French epic poem La Chanson de Roland. In reality, the name Roland was found in a telephone directory. Kakehashi opted for it as he was satisfied with the simple two-syllable word and its soft consonants. The letter "R" was chosen because it was not used by many other music equipment companies, and would therefore stand out in trade show directories and industry listings. Kakehashi did not learn of "The Song Of Roland" until later."
Loggat
Wernborg
Administrator
Johnny Cash

Gick med: 23.02.2007
Medlem #: 24
Antal inlägg: 7 884
Demokvota:

Moderator

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 10.04.2017, 12:40:11 »

Loland?
Loggat

spacetrucker
Idol

Gick med: 21.03.2007
Medlem #: 326
Antal inlägg: 1 909
Demokvota:

Anything too stupid to be said, is sung.

Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 10.04.2017, 16:48:09 »

Jim Marshall har också gått bort läste jag nånstans Sad
Loggat

Life is too short to remove USB safely
HasseFX
Idol

Demokvota:

Visa profil
« Svara #5 skrivet: 11.04.2017, 00:57:08 »

5:e april 2012
Loggat
MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 364
Demokvota:

Visa profil
« Svara #6 skrivet: 11.04.2017, 13:56:08 »

5:e april 2012

Ingen hejd på vilka friheter vissa tar sig...  wub
Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
morgonte
List-etta

Demokvota:

Visa profil
« Svara #7 skrivet: 12.04.2017, 11:31:22 »

Hrrm, för att återgå till ämnet (eller i närheten iaf Roll Eyes):

Vilka är era bästa Roland- eller Bossprodukter? Jag har en syntmodul JV-1010 som jag ofta använder när jag spelar in ett arr "quick'n'dirty", för att sedan byta ljuden mot mer avancerade samplingar/virtuella instrument. Jag har även en Fantom XA som låter bättre, men kräver mer ansträngning att koppla upp, JV-1010 har jag hela tiden tillgänglig.
Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #8 skrivet: 12.04.2017, 13:29:54 »

JV-2080 med en massa minnesmoduler med fantastiska ljud, är så modern att jag inte riktigt hunnit börja använda den.
Juno1 är min synt från 1985, som jag gillar men kanske inte använder så mycket nuförtiden.
Sen ligger förstås TR-505 och samlar damm på hyllan.
Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
HasseFX
Idol

Demokvota:

Visa profil
« Svara #9 skrivet: 12.04.2017, 15:40:47 »

Jag körde Juno-106 (åkte ut fortare än kvickt), D-50, D-70 och XV-5080, innan jag skrotade det mesta av hårdvaran. Dock, den "bästa" alla kategorier är trummodulen R8M - enda vettiga "riktiga trummor"-lösningen innan mjukvarorna typ EZ-drummer, XLN etc.  När det gäller Boss har det ju passerat en del gitarrpedaler.

De har ju varit ledande på gitarrsyntar också, där jag ägt några. Idag har jag en VG-99 undanstoppad då jag inte vill slabba med GK hex-mik-påhäng. JamOrigins MIDI-guitar gör ändå ett bättre jobb även utan hex-mik.

Under en period när jag konsultade åt företaget så fick jag höra en del kring Mr Kakehashi som gör att jag uppskattar hans gärning än mer.

R.I.P, Ikutaro Kakehashi
« Senast ändrad: 12.04.2017, 15:43:46 av HasseFX » Loggat
morgonte
List-etta

Demokvota:

Visa profil
« Svara #10 skrivet: 12.04.2017, 23:16:40 »

Under en period när jag konsultade åt företaget så fick jag höra en del kring Mr Kakehashi som gör att jag uppskattar hans gärning än mer.

Spännande! Kan du berätta?
Loggat

HasseFX
Idol

Demokvota:

Visa profil
« Svara #11 skrivet: 12.04.2017, 23:38:30 »

Herr Kakehashi betraktades mycket "o-japansk" av övriga i branschen. Att kliva av Ace-tone och starta ett eget litet företag, fristående från de stora "husen" gjorde man bara inte. Det bekom honom dock lite och han lät sig istället inspireras mycket av hur verksamheter och framför allt produktutveckling bedrevs i väst och den slags uppfinningsrikedom som inte var kutym i Japan. Utan hans uppenbarligen framgångsrika egensinne hade Yamaha och Korg fortsatt tillverka hottade el-orglar och inte kikat åt USA för FM-syntes respektive ta över Sequential-utvecklarna i USA Roll Eyes
Loggat
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #12 skrivet: 14.04.2017, 12:38:37 »

Herr Kakehashi betraktades mycket "o-japansk" av övriga i branschen. Att kliva av Ace-tone och starta ett eget litet företag, fristående från de stora "husen" gjorde man bara inte. Det bekom honom dock lite och han lät sig istället inspireras mycket av hur verksamheter och framför allt produktutveckling bedrevs i väst och den slags uppfinningsrikedom som inte var kutym i Japan. Utan hans uppenbarligen framgångsrika egensinne hade Yamaha och Korg fortsatt tillverka hottade el-orglar och inte kikat åt USA för FM-syntes respektive ta över Sequential-utvecklarna i USA Roll Eyes

Kul att vara utvecklande!
Loggat

Eddi
Elvis

Gick med: 27.01.2008
Medlem #: 752
Antal inlägg: 12 386
Demokvota:

Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 23.04.2017, 02:44:56 »

Roland JV 1010 och så klart D20-synten som tyvärr dog för nåt år sedan. Syntmodulen kan jag nog få att fungera men bara som analog!!
Loggat

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: [1]   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 12.06.2017, 16:48:41