Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Kontrollrummet» Nyheter från världen» Hackett på Nalen - kortrecension
Username:
Password:
Sidor: [1]   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: Hackett på Nalen - kortrecension  (läst 335 gånger)
Beskrivning: Är whiskyglaset halvfullt eller halvtomt?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
MOMA
List-etta

Gick med: 15.04.2013
Medlem #: 2009
Antal inlägg: 564
Demokvota:

MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!

Visa profil
« skrivet: 09.04.2017, 09:31:40 »

Är whiskyglaset halvfullt eller halvtomt?

Skriver aldrig recensioner från konserter annars, så vad är då väl naturligare än att plötsligt göra det nu?

Steve Hackett trotsade de dystra molnen från terrorns fredag i Stockholm, ställde sig på scenen med sitt mycket kompetenta band och levererade en bra kväll. Var det lysande? Nja, såväl undertecknad som mutade myran som också var på plats, kunde konstatera att den legendariske gitarristen faktiskt snubblar en del när han komponerar egna låtar, i synnerhet på senare år.
Det går liksom på tomgång, och man förlitar sig istället på tunga taurus och pad-mattor som får agera gardin framför det faktum som lyser igenom – att det är tunt på idéerna.

Men, nu ska vi säga att vi ändå kände glaset som halvfullt den här kvällen. Om första halvan av konserten med egna låtar lunkade lite tungt, så lyfte det desto mer när dubbelhalsade plockades fram tillsammans med ett antal av Genesis paradnummer. Och vi kunde konstatera att det är genuint bra musiker på scen.

Det är 40 år sedan Wind & Wuthering släpptes, och vi fick klockrena versioner av Blod On the Rooftops och Afterglow. Sedan trillade de in en efter en, läckra versioner av etablerade tungviktare.

När avslutande Los Endos hade klingat ut begav vi oss ut från ett utsålt Nalen, och kände oss upplyfta igen. Man ska gå ut och se och höra musik. Det är ett jäkligt viktig inflöde som behövs för att hålla ångan och inspirationen uppe!

Over & Out

MOMA
Loggat

MOMA - Music Of Modern Artists
MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 264
Demokvota:

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 09.04.2017, 11:11:52 »

Man ska väl det. Ändå är jag inte bra på't.
Så de har redan varit i Stockholm alltså, får jag lojt konstatera.
Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
HasseFX
Idol

Gick med: 30.12.2011
Medlem #: 1837
Antal inlägg: 1 493
Demokvota:

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 09.04.2017, 11:21:02 »

Tack för recensionen. Jag valde att avstå denna gång. Hacketts egna material varierar i kvalitet. Bäst i inledningen av karriären när han överglänste samtida Genesis. Wind and Wuthering är svår att toppa hur som helst. Ja bandet är fantastiskt bra och som gitarrist levererar Steve fortfarande!
Loggat
Bribedant
Idol

Gick med: 13.02.2010
Medlem #: 1466
Antal inlägg: 1 322
Demokvota:

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 09.04.2017, 20:00:53 »

Som sagt, i det hela ett ok gig dessutom med bra ljud även när bandet brakade loss ordentligt.
Första halvan var ett urval från soloplattorna. Kul att det mesta kom från de tidiga albumen, de låtar som åtminstone jag kan rätt bra. Genesis repertoaren var kvällen behållning. Välspelat och troget originalen. Hade tillochmed en liten ståpälsincident vid Afterglow. Soundet och körerna satt helt rätt.
Det enda jag retade mig på är bandets trummis som har alldeles för fria händer. Ett jäkla "o-proggigt" improviserande (?) stundtals och var för det mesta totalt okänslig för dynamiska nyanser i det gamla Wind and Wuthering materialet. En jävla vandal, nu när jag tänker på'et.

Loggat
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: [1]   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 06.07.2017, 14:21:23