Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Studiohårdvara» Ljudkort» Focusrite Scarlett 18i20 2nd Gen
Username:
Password:
Sidor: 1 [2]   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: Focusrite Scarlett 18i20 2nd Gen  (läst 1708 gånger) 0
Beskrivning: ..är det värt pengarna?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
drloop
Idol

Gick med: 01.03.2007
Medlem #: 168
Antal inlägg: 1 343
Demokvota:

Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 26.03.2017, 14:09:46 »

Där sitter den  biggrin

...och allt verkar fungera

//Space

Jösses har du spons från Behringer eller?
smile
Loggat

spacetrucker
Idol

Gick med: 21.03.2007
Medlem #: 326
Antal inlägg: 1 909
Demokvota:

Anything too stupid to be said, is sung.

Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 26.03.2017, 14:15:32 »

Där sitter den  biggrin

...och allt verkar fungera

//Space

Jösses har du spons från Behringer eller?
smile
laugh
Loggat

Life is too short to remove USB safely
MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 366
Demokvota:

Visa profil
« Svara #17 skrivet: 26.03.2017, 16:19:31 »

Fick min Focusrite idag  biggrin I kväll skall det installeras. Hoppas det blir smile och inte Sad

Mitt gamla ljudkort kör på 44,1 kHz och det nya har som fabriksinställning 48 kHz men går även att köra med 44,1 kHz... hur stor är skillnaden egentligen unsure

//Space

Inget du kommer att höra. Man kan köra på 44,1 eller 48 har ingen större betydelse. Skall du göra musik är 44,1kHz dit du måste till slut och då blir det en samplerate konvertering från 48kHz till 44,1kHz.
Jag testade lite igår. Ställde in på 41,1 och allt fungerar.... nästan. Om jag försöker använda Windows Media Player eller t ex kolla en vido på Youtube så hörs inget om jag kör på 41,1.... genast jag kopplar om till 48 fungerar det  unsure
Cubase och alla mina gamla project fungerar på 41,1 eftersom de är gjorda med 41,1. Är det nu då bättre att jag även i fortsättningen kör med 41,1 då jag jobbar med Cubase? I och för sig inget problem att ställa om från 41,1 till 48... det kan göras "i farten" så att säga.

44.1 kHz menar du...
Om ljudkortet är inställt på 44.1 kHz och cubase använder sig av det ljudkortet och att det fungerar - men det är tyst då du använder andra program (Ms Mediaplayer t.ex.) måste du kanske ange, i dessa program vilket ljudkort de ska använda sig av? Det kanske finns ett inbyggt ljudkort på datorns moderkort som dessa vill använda men det ljudkortet är inte kopplat till högtalare eller hörlurar?

Annars om det är fel spår (fungerade ju med 48 kHz) finns kanske en generell inställning i Windows avseende ljud, som innebär att 48 kHz är valt som standard.
Då bör den generella inställningen i Windows hantering av uppspelning av ljud, ändras till 44.1 kHz.
« Senast ändrad: 26.03.2017, 16:24:40 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: 1 [2]   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 01.07.2017, 14:49:21