Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Att göra musik» Akustik» Premiär-neopionjär i ämnet*
Username:
Password:
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: Premiär-neopionjär i ämnet*  (läst 11728 gånger) 0
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
Florian le Sage
Gäst
« Svara #30 skrivet: 10.04.2007, 20:17:40 »

soon baby, soon, fattas lite kabeldragningar och sånt skit + sista panelerna i bakre delen av rummets tak, postar bilder snart (säger han ju alltid den där Florian... laugh)...

Cool
Loggat
idf
the face of all your beard
Idol

Gick med: 23.02.2007
Medlem #: 26
Antal inlägg: 1 919
Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #31 skrivet: 10.04.2007, 20:21:33 »

soon baby, soon, fattas lite kabeldragningar och sånt skit + sista panelerna i bakre delen av rummets tak, postar bilder snart (säger han ju alltid den där Florian... laugh)...

Cool
väntar på dreggelmaterial!! Tongue
säg till ifall du behöver hjälp av en norrköpingsbebodd kabelfetiscist!! Tongue
Loggat

Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se
Florian le Sage
Gäst
« Svara #32 skrivet: 10.04.2007, 20:25:45 »

På tal om det intressanta ämnet akustik och ekokammare som denna tråden egentligen handlar om så har jag tänkt göra slag i saken och bygga mig en egen sådan utav kakelbeklädda eller bara putsade stenytor, men undrar förstås vilket som blir mest valuta för insatsen; ett rörformat bygge eller ett kvadratisk/rektangulärt etc, och minimum dimensioner på själva tunneln?
(kan ju tänka mig att för små diametrar på rör tex får ett burkigt och keffigt ljud...lär få bli minst 50x50 cm i alla fall om det nu räcker...)

Det kommer att bli ca 18 m långt och gå längs bakgaveln på huset, vete tusan om man tjänar på att dra det i en krök i ena änden och lika långt till ovanpå...who knows... mellow
Loggat
idf
Idol

Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #33 skrivet: 10.04.2007, 20:29:38 »

På tal om det intressanta ämnet akustik och ekokammare som denna tråden egentligen handlar om så har jag tänkt göra slag i saken och bygga mig en egen sådan utav kakelbeklädda eller bara putsade stenytor, men undrar förstås vilket som blir mest valuta för insatsen; ett rörformat bygge eller ett kvadratisk/rektangulärt etc, och minimum dimensioner på själva tunneln?
(kan ju tänka mig att för små diametrar på rör tex får ett burkigt och keffigt ljud...lär få bli minst 50x50 cm i alla fall om det nu räcker...)

Det kommer att bli ca 18 m långt och gå längs bakgaveln på huset, vete tusan om man tjänar på att dra det i en krök i ena änden och lika långt till ovanpå...who knows... mellow

nu blir jag avis!!  Sad
Loggat

Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se
Claes
Obotlig optimist :)
Legend

Gick med: 24.02.2007
Medlem #: 36
Antal inlägg: 3 315
Demokvota:

Yoda

Visa profil Hemsida
« Svara #34 skrivet: 10.04.2007, 20:37:33 »

Vilket projekt! ohmy
Det blir säkert j-t häftigt. Du slipper ju garanterat digitala artefakter. Wink Ska du sätta in micar på lite olika avstånd också då - eller ska du ha möjlighet att sätta in någon sorts skivor som kan korta av tunneln vid behov?
Loggat

MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: http://shop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)
idf
Idol

Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #35 skrivet: 10.04.2007, 20:39:16 »

du skulle ju faktiskt ta o bygga så att du kan placera olika mickar i tunneln.. så att du kan välja efter behov.. och som claes säger, skivor så man kan gränsa av o det!!
Loggat

Emulator
- - -
Johnny Cash

Gick med: 21.02.2007
Medlem #: 5
Antal inlägg: 8 598
Demokvota:

Visa profil
« Svara #36 skrivet: 10.04.2007, 20:49:21 »

Coolt  Cool

Det blir ju vissa vågor som förstäerks i röret så gör en flyttbar vägg smile jag brukar spela in prat och lite grejjor via ett plast rör och det blir lixom en bärton, liknande digeridoo eller varför inte vocoder smile smile

Går ju att räkna på dimensioner..ska se efter om jag kan posta lite formlier i PM åt dig?  unsure
Loggat

Florian le Sage
Gäst
« Svara #37 skrivet: 10.04.2007, 21:05:31 »

Oj det här rönte visst intresse, kul!
Jo jag skall nog sätta ett par tre mikrofoner i kammaren, men vill som sagt ha en ekokammarklang och inget konstigt modulerande här inte  Wink därför vill jag likso ta i så det knakar från början, men kan givetvis inte bygga en riktig extrakällare etc, för det har jag redan men där passar inte längre detta in pga kontrollrumsflytt + ilagda heltäckningsmattor på gångytorna innan man kommer in i det heligaste...eller kanske ändå, hela kåken har ju hel källare under sig-borde gå att utnyttja... wacko
Loggat
Emulator
- - -
Johnny Cash

Gick med: 21.02.2007
Medlem #: 5
Antal inlägg: 8 598
Demokvota:

Visa profil
« Svara #38 skrivet: 10.04.2007, 21:14:09 »

Jo jag skall nog sätta ett par tre mikrofoner i kammaren, men vill som sagt ha en ekokammarklang och inget konstigt modulerande här inte  Wink därför vill jag likso ta i så det knakar från början, men kan givetvis inte bygga en riktig extrakällare etc, för det har jag redan men där passar inte längre detta in pga kontrollrumsflytt + ilagda heltäckningsmattor på gångytorna innan man kommer in i det heligaste...eller kanske ändå, hela kåken har ju hel källare under sig-borde gå att utnyttja... wacko

okej!

Då kanske det vore bäst med mer rum som rätblock då? 

vi kräver vilder på bygget sen biggrin

men du som har plats.....åk och hämta sotra järnrör på skrote, typ 800 i dia....o lite mikar i. blir kalas ,)
Loggat

idf
Idol

Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #39 skrivet: 10.04.2007, 21:15:08 »

du skulle ju faktiskt kunna gräva ner kammaren runt huset, på utsidan, men då finns ju risken att det blir för kallt osv..
Loggat

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 14.11.2017, 13:10:38