Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Demoforumet» Färdiga demon» MaxB - Du Gör Som Du Vill - 2016-09-26
Username:
Password:
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: MaxB - Du Gör Som Du Vill - 2016-09-26  (läst 1811 gånger) 0
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 363
Demokvota:

Visa profil
« skrivet: 23.09.2016, 15:31:32 »

Ny låt på gång. Övfade lite fingerpicking häromdagen och vips blev det mer än så.
Har ingen aning om vad det ska bli av texten men det borde vara aningen mer textmassa kanske.
Uppskattar synpunkter och idéer. Kanske bidrar det till något jag inte tänkt mig innan.

EDIT 20160924: Har kluddat dit wurlitzer, hammond och mellotronstråkar på några ställen. Får se om de platsar. Inte hunnit mer.
EDIT 20160925: Plockat bort mellotronljud dragit ner på körer och lead
EDIT 20160926: Minskat volym på enerverande kantslag men överväger att fråga Perowitch om han vill spela in sina trummor på låten.

http://max.shivas.se/music/MaxB_DuGorSomDuVill_20160926.mp3

Podcast

http://www.youtube.com/watch?v=fLHesZ69nAo

Du Gör Som Du Vill
Am C E Am
Am C E Am

F Am F E
Am G Am F
F E Am

Det börjar bli kyligt
Dimman - känns kall mot min kind
Är det nån som kommer - där i fjärran
Nej nu ser jag - ingenting

Refräng:
Jag har stått här länge
Det tjänar inget till
Jag har tröttnat på att vänta här
Du - du gör, som du vill

Solen går ner - bortom horisonten
Och här står jag - men var är du
Du och jag - vi skulle träffas
Varför kommer - inte du

Refräng:
Jag har stått här för länge
Det tjänar ingenting till
Och du - du gör, som du vill

Vers:
resonator?

Refräng:
Det tjänar inget till

Vers:
munspel?

Refräng:
Det tjänar inget till
men du - du gör, som du vill
« Senast ändrad: 07.10.2017, 18:45:23 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Gick med: 14.08.2011
Medlem #: 1777
Antal inlägg: 5 715
Demokvota:

Vart tog den där ölen vägen..?

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 23.09.2016, 17:00:08 »

Jag gillar tempot/rytmen och harmonierna! Texten funkar bra tycker jag.
Kör vidare med lite höstbetraktelser eller utveckla vad/vem det är du väntar på!
Skulle kunna tänka mig att arret utökades med kontrabas, kanske
ett kompletterande akustiskt plock, samt en försynt hammondorgel som smyger in efter
ca halva låten. Där sången slutar nu skulle det sitta fint med ett resonator-solo. smile
Kören är kanske lite för stark....
Ja, det är väl ungefär vad som dyker upp i mitt huvud...
/Asti
« Senast ändrad: 23.09.2016, 17:34:49 av Asti » Loggat

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten
zorrow
List-etta

Gick med: 24.04.2009
Medlem #: 1228
Antal inlägg: 863
Demokvota:

Livet är för kort för att inte göra det man gillar

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 24.09.2016, 12:11:10 »

Ja en ståbas vore fint! Också ett munspel borde gå att klämma in. Snyggt plock, härligt gitarrljud igen och bra sång.
Loggat
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 24.09.2016, 15:21:08 »

Jag gillar tempot/rytmen och harmonierna! Texten funkar bra tycker jag.
Kör vidare med lite höstbetraktelser eller utveckla vad/vem det är du väntar på!
Skulle kunna tänka mig att arret utökades med kontrabas, kanske
ett kompletterande akustiskt plock, samt en försynt hammondorgel som smyger in efter
ca halva låten. Där sången slutar nu skulle det sitta fint med ett resonator-solo. smile
Kören är kanske lite för stark....
Ja, det är väl ungefär vad som dyker upp i mitt huvud...

Härligt! Dina tankar noteras och jag konstaterar att jag har liknande ideer själv. Funderade på ljudet av en bastuba istället för contrabas på samma sätt.
Orgel bör lägga en matta på några ställen. Du återkommer till resonator och jag förstår det. Om jag får till den med den kan det bli skönt.

Ja en ståbas vore fint! Också ett munspel borde gå att klämma in. Snyggt plock, härligt gitarrljud igen och bra sång.

Hmm får se hur det utvecklas.
Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
Marsall
Idol

Gick med: 27.02.2013
Medlem #: 1994
Antal inlägg: 1 438
Demokvota:

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 24.09.2016, 16:02:12 »

Bra grund att stå på ..Sången liiite hög över lag..Men bra sjunget o bra melodi ..Du har fått fina tips om prylar redan ..Tips! rak kagge känner jag skulle  hotta upp låten ytterligare...  smile
Loggat
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #5 skrivet: 24.09.2016, 18:09:48 »

Bra grund att stå på ..Sången liiite hög över lag..Men bra sjunget o bra melodi ..Du har fått fina tips om prylar redan ..Tips! rak kagge känner jag skulle  hotta upp låten ytterligare...  smile

Ska sänka sången - hör det nu. Vet inte vad som menas med raka trummor? Men har nu, i refrängen lagt ett virvelslag som går i halvtakt om det heter så? Har även kluddat dit ett wurlitzer-piano, hammondorgel och mellotronstråkar på några ställen. Får se om de platsar. Inte hunnit mer.
« Senast ändrad: 24.09.2016, 18:12:43 av MaxB » Loggat

Eddi
Elvis

Gick med: 27.01.2008
Medlem #: 752
Antal inlägg: 12 384
Demokvota:

Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 24.09.2016, 23:15:45 »

Denhär hade jag inte hört. Lyssnar på paddan nu o tycker nog att trummorna är ok, ditt plock är bra men snubblar lite på några ställen. Texten är kul man kan ju få det till man vill, jag vet ju bakgrunden men som sagt fantasin får flöda. Din älskling mellotronen tycker jag liger aningens högt men med ståbas kanske det limmar bättre. Skön låt biggrin
Loggat

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se
bjurte
Hare
Legend

Gick med: 06.07.2009
Medlem #: 1285
Antal inlägg: 3 706
Demokvota:

You can run,butYou cant hide

Visa profil
« Svara #7 skrivet: 25.09.2016, 12:44:18 »

Denninga härna har du fått till bra Maxen...
Meen !! STÅBAS förfanken, inga fjolltuber.. 
Sången och framför allt körerna/mellotronen skulle kunna sänkas ett par snäpp.
Loggat

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #8 skrivet: 25.09.2016, 19:51:30 »

Fortfarande inget munspel (kommer troligen testa om jag kan få till det).
Fortfarande ingen bas.
Och vet fortfarande inte vad som menas med rak kagge som Marsal tipsade om?

Solen går ner - bakom Sjöbloms
Är "Sjöbloms" det minsta fyndigt? (snott från en gammal snappsvisa).
Är det förresten nån mer än jag som känner igen vilken snapsvisa det är?
Borde det istället vara: Solen går ner - bortom horisonten

Den här hade jag inte hört. Lyssnar på paddan nu o tycker nog att trummorna är ok, ditt plock är bra men snubblar lite på några ställen. Texten är kul man kan ju få det till man vill, jag vet ju bakgrunden men som sagt fantasin får flöda. Din älskling mellotronen tycker jag liger aningens högt men med ståbas kanske det limmar bättre. Skön låt biggrin

Ja, åtminstonde akustiska plocket på vänster sida som spelades in i första tagningen ska rimligen ersättas med ett omspel. Vet att den snubblar (det är alltså inte jag som snubblar utan gitarren...).  Cool
Resonatorn på höger sida som spelar ungefär samma sak, tror jag sitter...eller?

Denninga härna har du fått till bra Maxen...
Meen !! STÅBAS förfanken, inga fjolltuber.. 
Sången och framför allt körerna/mellotronen skulle kunna sänkas ett par snäpp.

Har plockat bort mellotronljud. Tyckte efter mer kritisk lyssning att de inte tillförde något positivt och har dragit ner på både körer och leadsång. Dock, fortfarande ingen (stå)bas inspelad. Om man inte har en ståbas, går det lika bra med selleri?
« Senast ändrad: 25.09.2016, 19:58:04 av MaxB » Loggat

spacetrucker
Idol

Gick med: 21.03.2007
Medlem #: 326
Antal inlägg: 1 909
Demokvota:

Anything too stupid to be said, is sung.

Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 26.09.2016, 10:57:00 »

Stilig fingerpicking. Angående trummorna, kantslaget är kanske lite irriterande i längden, lite variaton skulle inte störa. Snygg låt i alla fall.

"Solen går ner - bakom Sjöbloms"  laugh (Säger en Sjöblom)

//Space
Loggat

Life is too short to remove USB safely
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #10 skrivet: 26.09.2016, 12:47:22 »

Har hittat rakt takt tror jag och bara till hälften - i verserna.
Lagt om en hel del smått och gott och lagt till mer orgel på några ställen och bas från midikeyboard är på plats. Funkar den?

Stilig fingerpicking. Angående trummorna, kantslaget är kanske lite irriterande i längden, lite variaton skulle inte störa. Snygg låt i alla fall.

Har minskat på volymen på kantslaget men får se. Överväger att fråga Perowitch om han vill spela trummor på låten.
Haha, visste inte att du är en Sjöblom men då är det alternativet bra ju. Nåja har ändrat till bortom horisonten i totala omsjungningen idag.
Tacksam om fler säger vad ni tycker om Sjöbloms - om det är uppenbart var syftningen finns eller helt ofattbart egentligen?

Snappsvisan:
När gäddorna leker bland vikar och vass
och solen går ner bakom Sjöbloms dass
Ja då är det vår

Se upp där nere, nu kommer den! (alla tar sig sin nubbe)
« Senast ändrad: 26.09.2016, 12:49:18 av MaxB » Loggat

spacetrucker
Idol

Gick med: 21.03.2007
Medlem #: 326
Antal inlägg: 1 909
Demokvota:

Anything too stupid to be said, is sung.

Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 26.09.2016, 13:01:59 »

Snappsvisan:
Ja då är det vår

Hmmmm.... jag har även hör den visan i en annan tappning men kanske vi inte talar mer om här  laugh

//Space
Loggat

Life is too short to remove USB safely
Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Demokvota:

Visa profil
« Svara #12 skrivet: 26.09.2016, 13:02:42 »

Lagt om en hel del smått och gott och lagt till mer orgel på några ställen och bas från midikeyboard är på plats. Funkar den?

Har minskat på volymen på kantslaget men får se. Överväger att fråga Perowitch om han vill spela trummor på låten.
Haha, visste inte att du är en Sjöblom men då är det alternativet bra ju. Nåja har ändrat till bortom horisonten i totala omsjungningen idag.
Tacksam om fler säger vad ni tycker om Sjöbloms - om det är uppenbart var syftningen finns eller helt ofattbart egentligen?

Snappsvisan:
Ja då är det vår

Jag tycker "Sjöbloms" funkar fint! Om man är bekant med snapsvisan kommer "dass" automatiskt,
men gör man inte det kan det ju stå för t.ex familjen Sjöbloms hus, fiskargubben Sjöbloms fiskebod,
advokat Sjöbloms yacht, pensionat Sjöblom, Einar Sjöbloms plantskola, Krister Sjöbloms studio etc...  smile
Jag tror på att man ska vara lite luddig i texten - lämna utrymme för egna funderingar!
Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #13 skrivet: 26.09.2016, 13:57:08 »

Hmmmm.... jag har även hör den visan i en annan tappning men kanske vi inte talar mer om här  laugh

Fräckare än en nubbevisa, med andra ord  Cool
Hör att kantslagen fortfarande är enerverande...

Jag tycker "Sjöbloms" funkar fint! Om man är bekant med snapsvisan kommer "dass" automatiskt,
men gör man inte det kan det ju stå för t.ex familjen Sjöbloms hus, fiskargubben Sjöbloms fiskebod,
advokat Sjöbloms yacht, pensionat Sjöblom, Einar Sjöbloms plantskola, Krister Sjöbloms studio etc...  smile
Jag tror på att man ska vara lite luddig i texten - lämna utrymme för egna funderingar!

Det är rätt, undrar hur det blir då man gör en engelsk version av låten...  Huh?
Loggat

Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Demokvota:

Visa profil
« Svara #14 skrivet: 26.09.2016, 16:51:57 »

Fräckare än en nubbevisa, med andra ord  Cool
Hör att kantslagen fortfarande är enerverande...

Det är rätt, undrar hur det blir då man gör en engelsk version av låten...  Huh?
Du kanske kan översätta "Bakom Sjöbloms" med ordspråket "Behind every loo there's a strong odour.".....?  unsure
Loggat

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 11.10.2017, 07:49:54