Kontrollrummet

Ansvar för programmet på en scen nån gång i månaden - vad tänka på?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har tagit på mig värdskapet för ett möjligen återkommande event på en fin scen (gamla Lorry i Sundbyberg) Stockholm på onsdagkvällar. Då man får möjligheten att styra upp ett utbud från en så fin scen, vill man allra helst ha:

1) en skara människor som är intresserade att komma för att se och höra 
2) ett tillräckligt intressant utbud

Dessa två viktiga punkter är troligen inte de enklaste att uppfylla.

Jag har alltså "fått äran" att vara värd för en scen och jag hoppas därför kunna hitta tillräckligt intressant utbud av musiker och andra som ska stå på denna scen för att kunna uppfylla punkt 1) och 2).
Nu inser jag att det troligen inte är så lätt.

Då det här är nytt i denna lokal och kan bli ett återkommande event, en eller två gånger i månaden på onsdagskvällar, hur ska man kunna arbeta upp en intresserad lyssnarskara som gärna kommer och återkommer till livescenen, för att lyssna och titta och hur ska man hitta det intressanta utbudet, som får publiken att återkomma för att lyssna och betala för mat eller dryck och till och med betala nån form av entré-avgift?

Det är nu intressanta frågeställningar för mig. Det jag blivit "indragen i", är i nuvarande form inte riktigt det koncept av liveframträdande jag vill hålla i och stå för (för närvarande är det ett "Öppen scen-koncept". Jag önskar egentligen en viss kvalité på framträdandena och ribban i detta koncept ligger för närvarande lägre än jag (och flera med mig) önskar. Här finns, har jag hört, "artister" som betalar för att en musiker ska ställa upp och kompa. Det känns aningen udda tycker jag. Jag menar, om man inte kompar sig själv eller får nån att kompa utan att ta betalt, borde man väl egentligen överväga om man ska stå på scen. Det är ju i dagsläget frågan om ett öppen scen-framträdande. Hur tänker ni?
« Senast ändrad: 30.04.2016, 14:15:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag gick en AMS Projekt ledare utbildning slutet av 90 talet som resulterade i ett projekt i samarbete med Blind Dog Records på Steam Engine Studios i Norrköping där jag skulle försöka hjälpa till att promota ett bands CD släpp. Vi kan väl kort säga att Bandet vida överskred min Promoting förmåga med några mil. Men oavsett att min uppgift var omöjlig inte bara på grund av att jag var nybörjare utan att även folk som borde veta bättre glömde att säga tag tag i det här men vi är ett halvår för sent ute alla redan. Skulle man sälja in band till krogar eller festivaler så följer ju alla ändå kalendern så för sommargiggen oavsett krogar eller woodstock så är deadlinen ca vid Jul och då om man har kontakter typ. Detta gällde även för spelställen på Studie förbunds festivaler för ungdomar faktiskt.

Kort sagt det blev över Ja vi har en lucka men ni får spela på dörrn till dom/oss som inte hann. Synd som fan det var ett bra band och bra låtar.

Alltså det är svårt att ta nästa steg från Open Mic läget till det mer seriösa tror jag. Massor av akter som vill in förmodligen men väldigt lite utrymme då allt är så tillgänglig gjort ännu mera nu för tiden så konkurrensen är stor på många olika sätt. Men förmodligen även i dagsläget så finns väldigt lite utrymme för spontana bokningar om man vill bryta mönstret mitt i säsongen så att säga då alla vill ha ett datum och konkurrensen på alla sätt så stor att få lira för betalt. Hur får man publiken regelbundet, helst ökande per tillfälle och hur mycket vill man jobba och vad får det kosta är det första man får fråga sig tror jag om man ska över Open Mic läget.

Lite typ det vi har är att marknaden spänner från att en krögare med säsongs möjligheter only - fan vi hann inte boka säsongens hitband på sommarturnen till akter som betalar för att spela på studieförbunds festivaler man får harva på nåt sätt.

Det bästa tror jag personligen är nog att maxa och ta vara på konceptet/det man redan har och det verkar ju som att det finns det där uppe, här finns inget sånt dessvärre. Karaoke kanske men inget mer. Så man får kolla med boknings folket i branschen vilka mer seriösa akter som inte hann typ för den högre kvaliten. Som regel så har dom banden/artisterna också med sig en egen publik och så bygger man på/spär ut med det kanske.

Det låter ju som en ganska kreativ möjlighet också i och med som jag förmodar att det finns en del frivilliga krafter utöver dig som hugger in.

Jag hade ett register med tele nr till allt från tidningar, journalister, CD fabriker, Studieförbunden, bokare, festivaler, krogar etc etc som en snäll kille fixade fram. Det hjälpte inte ett skit och en del var taskiga som fan mot honom så det blev lite konstigt då det som han sa vad det enda som stämde någorlunda med verkligheten. Så det blev dubbelbom tråkigt nog.

Som sagt även om jag hittar den så är den från 90 talet så alla nummer är nog lite inaktuella  :D.

Kanske tråkigt svar. Men som jag ser det det går att få till det med lite kreativitet så satsa på det bästa med det du redan har och tweaka det lite om det behövs samt kolla om det går att snäppa upp ribban kanske vid extra ordinära tillfällen till att börja med.

Ringar på vattnet och undan för undan kanske det finns ett intresse så att folk verkligen vill uppleva live musik på lokal nivå.

Det vore ju underbart ur en hel mängd perspektiv tycker jag personligen. Jag stoppar hellre tre hundra spänn i fickan på den lokala musikern än drar till stan och lyssnar på CD på krogen. Hoppas fler hänger på är nog det bästa som går i realiteten. 

Kanske även nu för tiden då säkert en hel del väljer att promota sig själva begås det en del misstag liknande det som hände för mig som gör att det finns det ännu mera akter att välja på som gör det gratis/vill ha sitt Release Party i brist på lämplig lokal etc etc.

Kanske fixa till ett tema med ett Salsa band med nytt skivsläpp med mat och dryck som synkar.

För att få fatt på nån som i alla fall vet nåt om bokningen lokalt så kanske vattenhålet där man bor kanske till och med studieförbundets musikorganisation vara en bra början.
« Senast ändrad: 01.05.2016, 03:34:12 by Burnin_Sven »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ge de som spelar riktigt bra betalt, då får ni konkurrens om framträdandena och de bästa dras dit.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Alltså det är svårt att ta nästa steg från Open Mic läget till det mer seriösa tror jag. Massor av akter som vill in förmodligen men väldigt lite utrymme då allt är så tillgänglig gjort ännu mera nu för tiden så konkurrensen är stor på många olika sätt.

Hur får man publiken regelbundet, helst ökande per tillfälle och hur mycket vill man jobba och vad får det kosta är det första man får fråga sig tror jag om man ska över Open Mic läget.

Lite typ det vi har är att marknaden spänner från att en krögare med säsongs möjligheter only - fan vi hann inte boka säsongens hitband på sommarturnen till akter som betalar för att spela på studieförbunds festivaler man får harva på nåt sätt.

Det bästa tror jag personligen är nog att maxa och ta vara på konceptet/det man redan har och det verkar ju som att det finns det där uppe

Så man får kolla med boknings folket i branschen vilka mer seriösa akter som inte hann typ för den högre kvaliten. Som regel så har dom banden/artisterna också med sig en egen publik och så bygger man på/spär ut med det kanske.

Det låter ju som en ganska kreativ möjlighet också i och med som jag förmodar att det finns en del frivilliga krafter utöver dig som hugger in.

Jag hade ett register med tele nr till allt från tidningar, journalister, CD fabriker, Studieförbunden, bokare, festivaler, krogar etc etc som en snäll kille fixade fram.

Men som jag ser det det går att få till det med lite kreativitet så satsa på det bästa med det du redan har och tweaka det lite om det behövs samt kolla om det går att snäppa upp ribban kanske vid extra ordinära tillfällen till att börja med.

Ringar på vattnet och undan för undan kanske det finns ett intresse så att folk verkligen vill uppleva live musik på lokal nivå.

Det vore ju underbart ur en hel mängd perspektiv tycker jag personligen. Jag stoppar hellre tre hundra spänn i fickan på den lokala musikern än drar till stan och lyssnar på CD på krogen. Hoppas fler hänger på är nog det bästa som går i realiteten. 

Kanske att det finns det ännu mera akter att välja på som gör det gratis/vill ha sitt Release Party i brist på lämplig lokal etc etc.

Kanske fixa till ett tema med ett Salsa band med nytt skivsläpp med mat och dryck som synkar.

Många bra ideer och synpunkter, tycker jag. Att ha ett tema, typ Bluegrass en kväll, är vad jag skulle kunna få till med bekanta från Västerås (ganska nära Stockholm), tror jag. De är ett bra band med bra driv och de är säkra och gör musiken med glädje. Kanske de dessutom vet hur man hittar publik till deras musik i Stockholm?

Ska läsa igenom flera gånger det du tipsar om! Tack för input!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ge de som spelar riktigt bra betalt, då får ni konkurrens om framträdandena och de bästa dras dit.

Det är en metod jag inte vet hur realiserbar den är, i dagsläget. Det ger mig en idé. Har lite kontakt med en snubbe som ville promota mig förut som på något sätt promotar nya band och artister, han tror på. Han kan ha musiker som har en fanbase, artister som vill hitta speltillfällen. Hmm, tack för input!  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google