Kontrollrummet

Problem med inspelning av MIDI i Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Ett märkligt problem har uppstått. Och då har jag ändå använt Cubase i åratal.

1. Jobbar med ett projekt
2. Lägger till en MIDI-kanal och väljer ett VST instrument, typ Halion eller Native
3. Börjar recorda. Lite melodislingor går fint....
4. Men börjar jag hamra på lite med båda händerna på keyboardet så börjar ljudet svaja, och plötsligt har jag bara ljud från DENNA KANALEN I VÄNSTRA LUREN.
5. Alltså - alla andra kanaler låter som vanligt, stereo, men just den midi-kanalen jag spelar in fuckar alltså ur och jag får bara ljud från ett håll.
6. Jag skapar en ny kanal, utan att stänga projektet. Samma inställningar. Börjar spela in. Allt låter som vanligt igen.
7. Men efter en stund så knäpper det till lite och jag har bara ljud i ena luren för den här kanalen.

Det här händer rätt ofta på sistone. Har testat att switcha device från Alpha (Lexicon) till General Low Latency driver, startar om hela skiten.
Men jag får samma fenomen. En amatöranalys skulle kanske vara "det är liksom om jag hackar in för mycket MIDI signaler så buffras det och ballar ur".

Har ett Axiompro keyboard. Har iofs inte uppdaterad driver på den, men kan det ha någon betydelse? I övrigt är det en sprillans ny dator med mkt hög kapacitet, ett nytt Alpha ljudkort med nya drivisar installerade.

Nån som har nån idé?
www.hammagrella.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...skickar du aftertouch från klaviaturen? Prova att stänga av/filtrera det i så fall.


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
...skickar du aftertouch från klaviaturen? Prova att stänga av/filtrera det i så fall.

Ingen aning, men det ska jag prova. Men var gör jag det?
www.hammagrella.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...skickar du aftertouch från klaviaturen? Prova att stänga av/filtrera det i så fall.

Ingen aning, men det ska jag prova. Men var gör jag det?

Kan inte cubase (kör Logic X) men enligt googling:

Go to Cubase Preferences and then on the left of the open Preferences panel find the Midi heading and under that should be an option for Midi Filter; click on that and then put a check mark in the box next to after touch in both columns (Record & Thru) and that should filter out the after touch.


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
...skickar du aftertouch från klaviaturen? Prova att stänga av/filtrera det i så fall.

Ingen aning, men det ska jag prova. Men var gör jag det?

Kan inte cubase (kör Logic X) men enligt googling:

Go to Cubase Preferences and then on the left of the open Preferences panel find the Midi heading and under that should be an option for Midi Filter; click on that and then put a check mark in the box next to after touch in both columns (Record & Thru) and that should filter out the after touch.

Väldigt bra, tack. Provar när jag kommer hem.
www.hammagrella.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Om inte det fungerar så kan det bero på att den inte orkar. Så blir det ibland för mig också. Uppdatera drivrutiner är nog vettigt. Min brukar inte orka när typ hårddisken har lite manöverutrymme kvar, alternativt är häftigt fragmenterad.

Kul att se din logga igen förresten. Dig har man verkligen saknat.  :)


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Om inte det fungerar så kan det bero på att den inte orkar. Så blir det ibland för mig också. Uppdatera drivrutiner är nog vettigt. Min brukar inte orka när typ hårddisken har lite manöverutrymme kvar, alternativt är häftigt fragmenterad.

Kul att se din logga igen förresten. Dig har man verkligen saknat.  :)

Haha, detsamma Egghuvud, det var ett tag sen!!

Jo, jag får nog prova nåt annat, att fixa med aftertouch hjälpte inte. Och jag tror datorn orkar, 2,50 ghz i7 processor och 12 GB RAM och typ 800 GIG ledig disk!
Ska kolla drivisarna en gång till.
www.hammagrella.se


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Om inte det fungerar så kan det bero på att den inte orkar. Så blir det ibland för mig också. Uppdatera drivrutiner är nog vettigt. Min brukar inte orka när typ hårddisken har lite manöverutrymme kvar, alternativt är häftigt fragmenterad.

Kul att se din logga igen förresten. Dig har man verkligen saknat.  :)

Haha, detsamma Egghuvud, det var ett tag sen!!

Jo, jag får nog prova nåt annat, att fixa med aftertouch hjälpte inte. Och jag tror datorn orkar, 2,50 ghz i7 processor och 12 GB RAM och typ 800 GIG ledig disk!
Ska kolla drivisarna en gång till.

Uppdatering av drivrutinen ser ut att lösa det! Har lirat bra sen jag uppdaterade. Rätt basic :-)
www.hammagrella.se


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Det är något fishy med detta. Har som sagt en krallig dator nu.
Ändå så 'darrar' liksom projekten när man spelar upp. Ni vet, det funkar men låter sådär från ljudkortet som det brukar göra precis innan det krashar.
Har ett externt ljudkort, Lexicon Alpha, kan det vara den svaga punkten, eller är det att jag kör en några år gammal Cubase på en sprillans ny burk?
Har Halion, Nexus och Amplitube laddade. Kör  8 midikanaler och 10 audiokanaler. OK, det kanske är lite för många för min config?

Kör performance monitor samtidigt och ser att jag bara nyttjar ca 20% av processorn.

Edit: sorry, jag är en idiot. Det går ju att styra med att ändra Latency på ljudkortet. Ser ut att lösa det värsta. Men lite surt att man inte kan ha både och - både kort latency och stabil output samtidigt. Är det till att köpa ett kralligare ljudkort då?
« Senast ändrad: 11.03.2016, 14:28:24 by hammagrella »
www.hammagrella.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Slänga mer pengar på ljudkortet lönar sig nog inte i ditt fall. Det är PC'ns förmåga att bearbeta ljuddata som bestämmer när det börjar bli ostabil ljudström ut till ljudkortet.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Ny bärbar dator, stäng av USB strömspar funktioner och sätt windows att optimera för bakgrundsprocesser istället för för program.
Sätt maskinen att köra processorn för fullt och inte försöka spara ström. Finns under batterisymbolen.
Lycka till.

Väldigt bra tips, tack. USB strömsparfunktioner hittar jag inte (win10) men dom andra har jag ändrat. Ska köra en stresstest nu :-)
www.hammagrella.se