Kontrollrummet

Fixar till vårt gamla piano

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det här var roligare än att sitta och pussla ihop trasiga cubaseprojekt.
Pianot ska ut för att göra plats till annat men innan vill jag städa och stämma klumpen. Visade sig att hela pianot har sänkt sig nästan en halvton. Hela klaveret unisont liksom. Är det vanligt?

Hittade naturligtvis inte min morfars gamla pianostämmnyckel så det fick bli ett improviserat verktyg med alldeles för lite moment. Har iallfall stämt oktaven c4-c5 till nästan perfektion i A=440hz. Får se om det rör sig nedåt igen, tror inte det. Aldrig stämt ett piano tidigare men det går riktigt bra trots improviserade verktyg.

Pianot är en en H.F Flemming från tidigt 60 tal, spinettpiano tror jag den här låga modellen kallas. Ospelat de senaste 40 åren. Det är iallafall inga problem med klangen och mekaniken. Finns väl ingen marknad för de här grejerna så gratis mot hämtning. Rengjort och förhoppningsvis renstämt. Om någon är intresserad, finns strax söder om Stockholm. PMa mig.



Total frontal nudity. Dammråttorna väck.


Antar någon KR medlem ryser pga den här bilden men jag ska försöka fixa en bättre nyckel, och ett
dämpverktyg bättre än klädnypa innan jag tar mig an resten av pianot.
En gamma telefon med stäm app för att hitta pitchen.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Cool.

Bra tips med hylsnyckeln där. Har en stackars tangent som är lite sur på mitt. Får ta mig an den nån kväll.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Cool.

Bra tips med hylsnyckeln där. Har en stackars tangent som är lite sur på mitt. Får ta mig an den nån kväll.

Ja det är en vanlig "bit" till en moment nyckel. Runt 6mm var den här på momentnyckelsidan och det greppade pianostämskruven utan problem. Sen var det bara att köra in rätt storlek sexkantnyckel i hylsans business end. Pianot ska bort så det tar emot att köpa en alldeles ny stämnyckel. Kanske om jag få för mig att ge mig på päronens gamla piano också. Mätte pitchen på deras piano och det hade också sjunkit ca en halvton över hela klaviaturen på 50 år. Hade inte förväntat mig detta beteende faktiskt. Krymper pianon?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hmmm.. interessant fråga.
Det kanske är likadana stämskruvor på hela pianot? Då förhåller de sig nog likadana och alla tappar lika mycket spänning över tiden.

www.alatarmusic.com


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Cool.

Bra tips med hylsnyckeln där. Har en stackars tangent som är lite sur på mitt. Får ta mig an den nån kväll.

Ja det är en vanlig "bit" till en moment nyckel. Runt 6mm var den här på momentnyckelsidan och det greppade pianostämskruven utan problem. Sen var det bara att köra in rätt storlek sexkantnyckel i hylsans business end. Pianot ska bort så det tar emot att köpa en alldeles ny stämnyckel. Kanske om jag få för mig att ge mig på päronens gamla piano också. Mätte pitchen på deras piano och det hade också sjunkit ca en halvton över hela klaviaturen på 50 år. Hade inte förväntat mig detta beteende faktiskt. Krymper pianon?
Mitt ligger på 438. Stämde det 2004 och inte stämt det sedan dess. En tangent som sagt ostämd och då har vi ändå flyttat en gång också. Pianostämmaren sa att det går utmärkt att stämma upp, men att man får räkna med att justera en eller ett par gånger när det "satt sig".


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En blind stämmare sa en gång till mig att hemligheten med stämningen var att fixera stämskruven och gjorde väl nåt försök att visa mig men jag förstod inte riktigt hur han gjorde. :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
En blind stämmare sa en gång till mig att hemligheten med stämningen var att fixera stämskruven och gjorde väl nåt försök att visa mig men jag förstod inte riktigt hur han gjorde. :wacko:
Ge stämskruven ett rejält smack med hammare? Svetsa fast den?  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En blind stämmare sa en gång till mig att hemligheten med stämningen var att fixera stämskruven och gjorde väl nåt försök att visa mig men jag förstod inte riktigt hur han gjorde. :wacko:
Äh, det sa han bara för att han ska veta var dom är nästa gång han kommer.  :D


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Gjort en bättre stämnyckel som är tre gånger så lång. Man behöver ett bra moment för finliret. Börjar få koll på tekniken att dra upp pitchen och stanna rätt. Efter jobbat på ytterligare ett par oktaver kan jag konstatera att de tidigare upp stämningarna sjunker tillbaka 10-20 cent. Behöver alltså gå över alla strängar igen. Varför reagerar pianot så? Är det strängarna alt. stämskruv som "justerar" tillbaka sig eller hela pianot som reagerar. Det måste ju ändå vara totalt ett par tre tons dragkraft i metallramen.

Somliga strängar hittar sin rätta pitch nästan själv, andra vill hoppa över rätt pitch och trilskas.
Stämma nedåt mot basen blir lättare och lättare, stämma upp mot diskanten håller på att bli svårt som tusan. antagligen mer så pga att det är ett spinett piano med kortare strängar. Fortsättning följer...
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gjort en bättre stämnyckel som är tre gånger så lång. Man behöver ett bra moment för finliret. Börjar få koll på tekniken att dra upp pitchen och stanna rätt. Efter jobbat på ytterligare ett par oktaver kan jag konstatera att de tidigare upp stämningarna sjunker tillbaka 10-20 cent. Behöver alltså gå över alla strängar igen. Varför reagerar pianot så? Är det strängarna alt. stämskruv som "justerar" tillbaka sig eller hela pianot som reagerar. Det måste ju ändå vara totalt ett par tre tons dragkraft i metallramen.

Somliga strängar hittar sin rätta pitch nästan själv, andra vill hoppa över rätt pitch och trilskas.
Stämma nedåt mot basen blir lättare och lättare, stämma upp mot diskanten håller på att bli svårt som tusan. antagligen mer så pga att det är ett spinett piano med kortare strängar. Fortsättning följer...

Been there, done that knepigt är det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Gjort en bättre stämnyckel som är tre gånger så lång. Man behöver ett bra moment för finliret. Börjar få koll på tekniken att dra upp pitchen och stanna rätt. Efter jobbat på ytterligare ett par oktaver kan jag konstatera att de tidigare upp stämningarna sjunker tillbaka 10-20 cent. Behöver alltså gå över alla strängar igen. Varför reagerar pianot så? Är det strängarna alt. stämskruv som "justerar" tillbaka sig eller hela pianot som reagerar. Det måste ju ändå vara totalt ett par tre tons dragkraft i metallramen.

Somliga strängar hittar sin rätta pitch nästan själv, andra vill hoppa över rätt pitch och trilskas.
Stämma nedåt mot basen blir lättare och lättare, stämma upp mot diskanten håller på att bli svårt som tusan. antagligen mer så pga att det är ett spinett piano med kortare strängar. Fortsättning följer...

Been there, done that knepigt är det.

Du har gjort detta? Hur gick det?  Blev det bra?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gjort en bättre stämnyckel som är tre gånger så lång. Man behöver ett bra moment för finliret. Börjar få koll på tekniken att dra upp pitchen och stanna rätt. Efter jobbat på ytterligare ett par oktaver kan jag konstatera att de tidigare upp stämningarna sjunker tillbaka 10-20 cent. Behöver alltså gå över alla strängar igen. Varför reagerar pianot så? Är det strängarna alt. stämskruv som "justerar" tillbaka sig eller hela pianot som reagerar. Det måste ju ändå vara totalt ett par tre tons dragkraft i metallramen.

Somliga strängar hittar sin rätta pitch nästan själv, andra vill hoppa över rätt pitch och trilskas.
Stämma nedåt mot basen blir lättare och lättare, stämma upp mot diskanten håller på att bli svårt som tusan. antagligen mer så pga att det är ett spinett piano med kortare strängar. Fortsättning följer...

Been there, done that knepigt är det.

Du har gjort detta? Hur gick det?  Blev det bra?
Jag tog ner minimacen från övervåningen och använde externa ljudkortet för pitch samt en mik SM58 och jag har ju rätta verktyget samt gummikilarna. Och visst jag upplevde samma som du att man måste återvända både två och fler gånger till vissa strängar som föll kanske inte 10-20% men lite grand. Efter tre månader så var det dags att fixa till igen. Sen dess har jag inte brytt mig riktigt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Gjort en bättre stämnyckel som är tre gånger så lång. Man behöver ett bra moment för finliret. Börjar få koll på tekniken att dra upp pitchen och stanna rätt. Efter jobbat på ytterligare ett par oktaver kan jag konstatera att de tidigare upp stämningarna sjunker tillbaka 10-20 cent. Behöver alltså gå över alla strängar igen. Varför reagerar pianot så? Är det strängarna alt. stämskruv som "justerar" tillbaka sig eller hela pianot som reagerar. Det måste ju ändå vara totalt ett par tre tons dragkraft i metallramen.

Somliga strängar hittar sin rätta pitch nästan själv, andra vill hoppa över rätt pitch och trilskas.
Stämma nedåt mot basen blir lättare och lättare, stämma upp mot diskanten håller på att bli svårt som tusan. antagligen mer så pga att det är ett spinett piano med kortare strängar. Fortsättning följer...
Oj,vågat att ge sig på....:) kommer ihåg första pianot jag "stämde" utan kunskap om temperering och stretchning av oktaver neråt och uppåt. Men skam den som ger sig ;)
Det är c:a 200 strängar i ett piano. 1 sträng per baston i subkontra och en bit upp i kontraoktaven beroende på fabrikat och sedan övergår det i två strängar / ton och sedan i övergången mellan kopparspunna strängar och plainsteel så blir det tre strängar/ ton så runt tvåhundra strängar beroende fabrikat och varje sträng håller ett strängtryck på c:a 90 kilo och det gånger tvåhundra blir järnramens härbergering av trycket ungefär 18 ton vilket är svaret på din fråga att det sjunker runt 10-20 cent. Att stämma i konsertpitch inför konserter kräver att dnet ligger ganska bra till innan annars sjunker det alt. höjs om det låg för högt innan man stämmer. Väldigt små rörelser med nyckeln och det finns olika tekniker för att få stämnageln att "sitta" men det krävs övning och då med rätt verktyg som så småningom blir en förlängning av din hörselnerv. Men kämpa på och jämför olika intervaller med kringliggande toner du redan stämt. oktaven är inget säkert intervall att stämma på då ju längre upp i diskanten resp. basen så måste oktaverna stretchas för att upplevas "rätt" för örat. Lyssna på decima, oktav+decima, dubbeloktav + decima och lyssna på hastigheten i intervallet. Det ska öka uppåt i diskanten och slow down i basen.....träning och åter träning så kanske det låter ok till slut.....men det viktigaste är tempereringen som görs i mitten av klaviaturen och blir det fel där så blir felen större ju längre ner och upp man kommer så där är det väldigt noga att det blir rätt och där är differensen betydligt lägre ...en så där 0.2 cent....så kör på ;)

Allt gott karl   

Auktoriserad medlem av SPTF (Sveriges pianostämmare och Teknikerförening)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Lyssna på decima, oktav+decima, dubbeloktav + decima och lyssna på hastigheten i intervallet. Det ska öka uppåt i diskanten och slow down i basen.....träning och åter träning så kanske det låter ok till slut.....men det viktigaste är tempereringen som görs i mitten av klaviaturen och blir det fel där så blir felen större ju längre ner och upp man kommer så där är det väldigt noga att det blir rätt och där är differensen betydligt lägre ...en så där 0.2 cent....så kör på ;)

Allt gott karl   

Auktoriserad medlem av SPTF (Sveriges pianostämmare och Teknikerförening)

Shitpommfritt :D Anade nog att det fanns mer att veta om ämnet än att köra en tuner app i telefon. Eftersom detta skänke-bort piano nog blir det enda jag någonsin kommer att försöka stämma, förbjuden att ge mig på föräldrarnas piano, så hoppas jag på ett "close enuff for rockenroll" slutresultat åtminstone. Men jag hör vad du säger och en del har jag läst på också. Den där belastningen på ramen är nästan lite otäck. Farsan berättade att pianot de hade på 60 talet kunde smälla till som ett pistolskott då och då.

Ok, fruns gamla spinnetpiano har fått sig en omgång nr två med den hemmagjorda stämnyckeln. Börjar få upp farten också. Orkar inte riktigt med alla 88 på en kväll men jobbar både uppåt och nedåt. Fördelar väl belastningen jämnare så hoppas jag. Från C5 och nedåt låter det riktigt ok nu efter andra genomgången, Skön känsla när jag träffar helt rätt med ett strängpar, suckar liksom till i hela paketet när de blir perfekt unisona Sen om det fortfarande stämmer efter ett dygn är en annan femma. Uppåt är knepigare, svårt att träffa rätt pitch.

Fortsättning följer...

Psst, ingen som vill ha ett nystädat, "nystämt" spinettpiano till sommarstugan eller så? Det behöver bara kånkas typ 7 meter till lastflaket, står i hallen liksom.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg